• سه شنبه ١٣ اسفند ١٣٩٨-١٢:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٢٩٣
با مخالفت اعضا صورت گرفت

ممانعت از فروش ساختمان روزنامه اطلاعات

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با فروش 9 ملک از لیست 11 فقره املاک شهرداری تهران برای فروش موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و سومین جلسه شورا بررسی دو فوریت لایحه ارسالی شهرداری تهران مبنی بر مجوز به (سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران) جهت واگذاری و فروش یازده فقره از املاک در اجرای تبصره 11 مصوبه بودجه سال 98 شهرداری تهران در دستور قرار گرفت.

موافقت شورا با دو فوریت لایحه

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران گفت: طبق قانون به شهرداری اجازه داده شده است که تهاتر املاک با سازمان ها و نهادهای دیگر را تا سقف 85 میلیارد تومان در بخش دولتی و تا سقف 45 میلیارد تومان با بخش خصوصی انجام دهد و لذا برای تهاتر این املاک این لایحه دو فوریتی به شورا ارسال شده است.

محمد سالاری در مخالفت با دو فوریت این لایحه  با اشاره به تذکر خود مبنی بر مخالفت تهاتر برخی املاک با ساختمان های بنیاد مستضعفان، گفت: قطعا برخی املاک در این لیست جزِو همان املاک مورد تهاتر با بنیاد مستضعفان خواهد بود و لذا باید با درنگ بیشتری این لیست را مورد بررسی قرار دهیم.

سید محمود میر لوحی نیز گفت: در مدیریت شهری قبلی برای فروش کل فروشگاه های شهروند، کل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب می خواستند اقدام کنند که ما جلوی این امر را گرفتیم. اما در این خصوص با توجه به کمی زمان، به نظر می رسد موافقت با دو فوریت لازم است. 

سید ابراهیم امینی که در این لحظه ریاست جلسه را بر عهده داشت  نیز گفت:  در تبصره 11 بودجه سال 98، شهرداری تهران موظف است با مد نظر قرار دادن صرفه و صلاح و رعایت قانون آیین نامه مالی و معاملاتی نسبت به تهاتر با بانک ها و سازمان ها و وزارت خانه ها تا سقف 500 میلیارد ریال و املاک تا سقف  850 میلیارد ریال و اشخاص حقیقی تا سقف 300 میلیارد ریال و املاک 450 میلیارد ریال اقدام نماید.

وی ادامه داد: از متن تبصره برمی آید چنین معاملاتی که ارزش ریالی شان بالاتر از این سقف است،  فروششان  بدون آنکه مشخص باشد به چه کسی فروخته می شود نیز دارای ایراد حقوقی است.

پس از استماع نظرات مخالف و موافق،  اعضای شورا دوفوریت این لایحه را به تصویب رساندند.

عمارت گلستان در لیست فروش املاک شهرداری

بر همین اساس پس از رای به دوفوریت لایحه مذکور ، اعضای شورا با ورود به مباحث مطرح شده در ماده واحده، بر عدم فروش تعدادی از املاک و خروجشان از لیست 11 پلاک اصرار کردند.

حجت نظری پیشنهاد عدم فروش ملک 800 متری معروف به عمارت گلستان را مطرح کرد و گفت: آنطور که از برخی اطلاعات بر می آید، قیمت پایه این ملک را می خواهند به یک چهارم ارزش واقعی قیمت گذاری کنند.

محسن هاشمی که بار دیگر ریاست جلسه را بر عهده گرفته بود ، در این خصوص گفت:  این ملک میراثی نیست، و اینکه گفته می شود خانه شهرداران بوده نیز اینطور نیست، و تنها یکی از شهرداران به مدت کوتاهی در آن ساکن بوده است.

هاشمی افزود: بعدها این ملک به عنوان مهمانسرای شهرداری مطرح بوده که از این جنبه نیز زیاد استفاده ای نداشته، لذا باید گفت جنبه میراثی بودن آن فاقد ارزش است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: با این حال جو کاذبی که تنها در جهت تخریب شهردار تهران بود را به راه انداختند، برای ممانعت از فروش این ملک.

محمد جواد حق شناس نیز گفت: این خانه از خانه های ارزشمند است. هم به لحاظ نوع معماری و هم به لحاظ سکونت شهرداران تهران که اتفاقا بیش از یک نفر در آنجا ساکن بوده است.

وی ادامه داد: ما  نباید اجازه دهیم شهر و شورایی که ادعای فرهنگی دارد، اینگونه  چوب حراج به خانه هایی که ارزش معماری دارند، بزند.

حق شناس همچنین افزود: اینکه در این مدت از این خانه هیچ استفاده ای هم نشده نیز جای سوال دارد؟!

علی اعطا نیز گفت: این عمارت واجد ارزش میراثی و تاریخی نیست. اما من مخالف فروش آن هستم. به این دلیل که با توجه به حساسیت های به وجود آمده و نیز اصرار شهرداری در فروش آن، شهرداری دست بالا را در معامله آن نخواهد داشت. لذا اگر این اجازه صادر شود به صرفه و صلاح شهرداری نخواهد بود.

در نهایت پیشنهاد حذف این بند از لیست به تصویب نرسید و عمات گلستان در لیست فروش قرار گرفت.

ملک ولیعصر از لیست فروش خارج شد

در ادامه پیشنهاد حذف یکی دیگر از بند های 11 فقره لیست فروش املاک ارائه شد ،ملک واقع بر روی تونل رسالت، تحت عنوان ملک ولیعصر.

زهرا نژاد بهرام در این زمینه گفت: ما در بودجه سال 98 مبلغی را برای بهسازی روی تونل رسالت در نظر گرفته ایم، و امروز در لیستی که آمده، ملک روی تونل رسالت نیز به عنوان یکی از املاک مورد فروش قرار گرفته و لذا ما برای ملکی  بودجه درنظر گرفتیم که مالکیتش برای خودمان نیست.

محمد جواد حق شناس نیز گفت: همین چند  دقیقه پیش شورا به یکی از پیشنهادات خوب کمیسیون شهر سازی رای داد. یکی از آثار مهم و نماد های تهران غیر از برج میلاد، پل طبیعت  است که به لحاظ مراجعه، درصدش بسیار بیشتر از برج میلاد است. در حالیکه بودجه آن بالغ بر یک هزارم برج میلاد بوده است. ما در شورا در مسیر طبیعت که تا محور رسالت نیز امتداد پیدا می کند را نیز مصوب کردیم. لذا وجود این ملک در لیست املاک قابل فروش مغایر با این مصوبه است.

در نهایت این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و ملک موسوم به ولیعصر که بر روی تونل رسالت واقع است از لیست فروش خارج شد.

نجات ساختمان روزنامه اطلاعات

در ادامه احمد مسجد جامعی دو پیشنهاد، مبنی بر خروج ساختمان روزنامه اطلاعات و چاپخانه همشهری از لیست فروش را ارائه داد.

وی در ابتدا با اشاره به فروش ساختمان روزنامه اطلاعات، گفت: خوب بود دوستان قبل از ارائه این لیست، اطلاعات زمینه ای به ما می دادند.

مسجد جامعی ادامه داد: ساختمان روزنامه اطلاعات به عنوان قدیمی ترین روزنامه ایران مطرح است و این ساختمان  موقعیت ویژه ای به لحاظ جایگاه خبری دارد. چرا که  به مجلس، قوه قضاییه و ریاست جمهوری نزدیک است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که دو موضوع برای این ساختمان پیشنهاد شود. یکی موزه مطبوعات و یکی هم موزه چاپ. از جهتی این ساختمان جزو فضای قدیمی شهر تهران است.

حجت نظری نیز گفت: ما باید سعی کنیم  سرمایه های شهر را حفظ کنیم. از باب مسئولیتی که خود ما در شهر داریم. ساختمان روزنامه اطلاعات نه فقط از باب روزنامه اطلاعات، بلکه به عنوان میراث ملی باید حفظ شود و این را هم در نظر بگیرید که کسی که این ساختمان را می خرد، اگر نتواند ساخت و ساز کند، سودی برایش نخواهد داشت. لذا در صورت فروش این ساختمان حفظ نخواهد شد.

در نهایت ساختمان روزنامه اطلاعات نیز از لیست املاک قابل فروش حذف شد.

فروش چاپخانه سوم همشهری

احمد مسجد جامعی در ادامه و در خصوص فروش چاپخانه موسسه همشهری نیز گفت: این چاپخانه  از مدرن ترین چاپخانه های ایران است. تعداد بیست روزنامه هم علاوه بر همشهری در این چاپخانه چاپ می شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی همه می دانند چاپخانه ای به این شکل امکان عرضه ندارد، مگر با انباشت ضرر زیاد. این در حالی است که بر اساس مستندات خود همشهری، بسیاری از کمبود های موسسه توسط همین چاپخانه جبران می شود، و لذا محل درآمدی محسوب می شود.

 مسجد جامعی گفت: ما همه افتادیم دنبال اینکه بهترین سرمایه هایی را که گذشتگان برایمان گذاشته اند را بفروشیم. در حالی که می توانیم بسیاری از دفاتر همشهری در سراسر شهر را به فروش برسانیم. لذا این چاپخانه جز اموال ارزشمند شهری است.

سید ابراهیم امینی نیز در مخالفت با فروش این چاپخانه گفت: ما املاک زیادی را که دست دیگران داریم و  معلوم نیست چگونه اداره می شوند را رها کردیم، و روی چاپخانه همشهری متمرکز شده ایم.

در ادامه مجید فراهانی و مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات تاکید داشتند که این چاپخانه ، چاپخانه شماره 3 همشهری است. لذا در نهایت چاپخانه همشهری با قید شماره 3 نیز در لیست املاک برای فروش باقی ماند.

9-203

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: