• سه شنبه ٦ اسفند ١٣٩٨-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٢٦٩
با پیشنهاد کمیسیون های شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست تصویب شد

الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات فوری برای افزایش تاب آوری در برابر کرونا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در طرحی دوفوریتی شهرداری را ملزم به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهرتهران برای پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از ویروس کرونا کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، کلیات طرح پیشنهادی کمیسیون های شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر «الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهرتهران برای پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از کرونا ویروس» در جلسه امروز شورای شهر تهران با قید دو فوریت به تصویب رسید.

خداکرمی: ایمنی و آگاهی شهروندان را باید افزایش داد

ناهید خداکرمی، به عنوان یکی از ارائه دهندگان طرح در حمایت از دو فوریت آن گفت: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در شهر تهران حاکم است. شهرداری هم حتی خارج از ماموریت خود در حال کمک‌رسانی در کنار دیگر دستگاه‌ها است. اما برای اینکه این کمک‌رسانی هدفمند شود و مطابق تاکیدی که بند ۱۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها دارد که بر مبنای آن شهرداری مکلف شده  در خصوص امراض مسری وارد عمل شود، بر همین اساس این طرح بر لزوم افزایش ایمنی و امنیت شهروندان در مواجهه با بیماری ویروسی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان، نقش‌آفرینی مدیریت شهری در ارتقای تاب‌آوری شهروندان برای پیشگیری از شیوع بیماری و ایفای نقش اجتماعی شهرداری و نیز لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات و تجهیزات به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری‌ها تاکید دارد.

رییس کمیته سلامت شورا در ادامه و در تشریح ماده واحده فوق گفت: همچنین شهرداری تهران ملکف است برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی به منظور افزایش تاب آوری شهر تهران، و برای مقابله با شیوع کرونا ویروس، در چارچوب مدیریتی خود و در کنار سایر دستگاه‌های دست اندر کار از جمله وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیر عامل، نسبت به هماهنگی انجام تمهیدات و اقدامات فوری در راه کنترل کرونا ویروس در شهر تهران انجام دهد.

ناهید خدکرمی افزود: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، سازمان پسماند نیز مکلف است در تهیه البسه و تجهیزات لازم برای پرسنل خود اقدامات لازم را انجام دهد.  و به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده کند.

پس از دفاع ناهید خداکرمی اعضای شورای شهر تهران به اظهار نظر پرداختند.

نظری: باید ابزارهای لازم برای پیشگیری از کرونا را فراهم کنیم

حجت نظری، در موافقت با پیشنهاد الزام شهرداری تهران برای افزایش تاب آوری شهر تهران به منظور پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از کرونا ویروس گفت: درست است که ما نباید به جامعه القا ترس کنیم. اما این موارد به جامعه پیام‌ ناامیدی نمی دهد و از آن جنس نیست، بلکه از جنس پیام امیدواری به جامعه است . به مردم این را می گوییم که ما به عنوان نمایندگانشان در شورا نسبت به سلامتی آنها حساسیم و در کنارشان هستیم.

وی ادامه داد: عمده فضایی که متاسفانه یا خوشبختانه شهروندان در طول روز با آنها در ارتباط هستند به شهرداری تهران مرتبط است، از جمله مترو، اتوبوس، میادین میوه و تره بار و ... از این رو  شهرداری مکلف است که در مورد این‌ مکان ها مردم را مطمئن کند، تا آنان با اطمینان خاطر در آن فضا حضور پیدا کنند. مردم باید این اطمینان را داشته باشند که از طریق اماکن مرتبط به شهرداری آلوده به ویروس نخواهند شد.

حجت نظری با بیان اینکه من تقاضا دارم که نه آنقدر از این ویروس بترسیم و نه اینکه بیش از حد آن را ساده بگیریم، ادامه داد: ما باید ابزارهای لازم برای پیشگیری از این بیماری را که در حال فراگیر شدن است فراهم کنیم.

رسولی: بیش فعال بودنمان به مصلحت شهر و مردم نیست

حسن رسولی در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: هیچ کس بر ضرورت نقش‌آفرینی مدیریت شهری نسبت به مدیریت بحران تردید ندارد و در این زمینه نیز مسئولان مربوطه از اقدامات شهرداری تهران تشکر کردند. اما به نظر می‌رسد که شورا فراتر از جایگاه قانونی خود و به صورت پیش دستانه وارد موضوع شده است که این مساله مردم را دچار هراس و شائبه می‌کند.

وی با بیان این که چهار درصد از اعتبارات شهر در اختیار شهردار است و شهرداری در حال حاضر در کنار سایر دستگاه‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد اقدامات ما بیشتر دست و پا گیر است. اجازه دهید در جایگاه خودمان و نه عقب‌تر و نه جلوتر عمل کنیم و بیش فعال بودنمان به مصلحت شهر و مردم نیست. چرا که در حال حاضر شهرداری هم وارد عمل شده است و خلایی احساس نمی‌شود.

امانی: در تهران هر الگویی در پیش گرفته شود، مابقی شهرها نیز آن را اجرایی می‌کنند

شهربانو امانی در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت: کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و ۲۰ درصد جمعیت کشور نیز در تهران است و می‌دانید در تهران هر الگویی در پیش گرفته شود، ما بقی شهرها نیز آن را اجرایی می‌کنند و با این که وزارت بهداشت رئیس ستاد است، اما این نافی وظایف شهرداری نیست.

بر اساس این گزارش دو فوریت و کلیات  طرح مذکورکه با پیشنهاد محمد سالاری، ناهید خداکرمی، زهرا صدر اعظم نوری و تعدادی دیگر از اعضا به هیات رییسه ارائه شده بود، ‌با رای 12 عضو از 14 عضو حاضر در جلسه امروز شورای شهر تهران به تصویب رسید.

در ادامه اعضا شورا  به بررسی ماده واحده های این طرح پرداختند.

نوری: شرکت شهر سالم کلینیکی را به پرسنل اختصاص دهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری با بیان این که لازم است در مورد این مصوبه توضیحی ارائه کنند، گفت: تمام بندهای این طرح را در حال حاضر شهرداری اجرایی می‌کند، اما طرح امروز را مصوب کردیم تا هم وظایف شهرداری مشخص شود و هم دست شهرداری باز باشد و فردا مورد سوال قرار نگیرد.

صدراعظم نوری افزود: پیشنهاد می‌شود که شرکت شهر سالم یکی از مراکز خود را برای پرسنل در نظر بگیرد که اگر خدای نکرده به این بیماری مبتلا شدند و یا مشکوک بودند به یک مرکز تخصصی مراجعه کنند.

وی پیشنهاد داد که شرکت شهر سالم یک مرکز یا کلینیک خود را به پرسنل اختصاص دهد.

اعضای شورای شهر تهران به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

زهرا صدر اعظم نوری در پیشنهادی دیگر گفت: به جای نصب مواد ضدعفونی کننده در اماکن عمومی، این مواد در ورودی‌های ساختمان‌های شهرداری نصب شود چرا که مراجعه کنندگانشان زیاد است.

وی  در توضیحی درباره ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس نیز گفت: این وسایل حمل و نقل عمومی روزانه دو الی ۳ نوبت ضد عفونی می‌شوند .ضد عفونی کردن مترو و اتوبوس کار بسیار سختی است. اما شهرداری در این موضوع اهتمام ویژه دارد.

سالاری: باید با مردم روراست باشیم و از حرف های شعاری دوری کنیم

محمد سالاری  با بیان اینکه وضعیت اضطراری است گفت:  ما نمی‌گوییم همه جای شهر را مواد ضد عفونی بگذارید. بلکه شهرداری در حد مقدورات خود می‌تواند عمل کند.  و چه اشکالی دارد مگر هزینه‌اش چقدر می‌شود؟ مردم توقع دارند از پول خودشان برایشان هزینه کنیم و شهرداری در حد توان می‌تواند این کار را انجام دهد و می‌بینید که شهرداری‌های مابقی شهرها فضاهای عمومی‌شان را چگونه ضدعفونی می‌کنند.

حسن رسولی نیز در مخالفت با این پیشنهاد افزود: بدترین نوع برخورد برخوردهای هیجانی و احساسی است، این گونه برخوردها موجب دست و پا گیر شدن می‌شود و توجه کنید که ما در حالی می‌خواهیم تکالیف جدید برای شهرداری ایجاد کنیم که هم شهردارمان و هم معاونینش عاقل هستند و می‌دانند که چگونه کار کنند.

وی تاکید کرد: بدترین نوع خدمت به آسیب دیدگان؛ تصمیمات هیجانی و احساسی و دست وپاگیرشدن برای مدیریت واحد بحران است. همچنین به این مهم توجه کنیم که ما شورای اصلاح طلب هستیم و باید با مردم روراست باشیم از این رو از حرف های شعاری دوری کنیم.

اعضای شورای شهر تهران نهایتا به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

اعطا: دستورالعمل ویژه‌ برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع کرونا تدوین شود

در ادامه بررسی این طرح علی اعطا پیشنهاد داد که دستورالعمل ویژه‌ای برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع کرونا تدوین شود.

وی گفت: افرادی که به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند از قشر آسیب پذیر هستند و بیش از هر کسی در معرض خطر قرار دارند این در حالیست که به مواد بهداشتی دسترسی کمتری دارند و اگر بیمار شوند آسیب‌پذیرتر از هر کسی هستند و پیگیری درمان‌ها نیز سخت است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود شهرداری دستورالعمل و ضوابط خاصی برای آنها تصویب کند.

بر همین اساس این پیشنهاد سخنگوی شورا نیز به تصویب رسید.

فراهانی: شورا بر عملکرد سایر دستگاه های اجرایی نظارت کند

همچنین مجید فراهانی پیشنهاد داد: شورای شهر به عنوان نماینده مردم بر عملکرد سایر دستگاههای اجرایی نظارت کند.

رییس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری اقدامات خوبی در زمینه کنترل شیوع کرونا انجام داده است ادامه داد: اما آنچه دیده می شود احمال سایر دستگاه ها در شهر است که لازم است ما به عنوان شورای شهر و نه شورای شهرداری بر عملکرد آنها نظارت کنیم. هر چند که اختیار اجرایی نداریم اما می‌توانیم در صحن شورا به آنها تذکر دهیم.

اعضای شورای شهر نیز در نهایت به این پیشنهاد فراهانی رای مثبت دادند.

در نهایت طرح الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهر تهران برای پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از کرونا ویروس به تصویب رسید.

9-201

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: