• دوشنبه ٢٨ بهمن ١٣٩٨-١٥:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٩١
حبیب زاده:

مطالعات دقیق بر روی ساز و کار چرخه اولویت‌بندی تعمیر و نگهداری پل‌ها به شدت احساس می‌شود

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: گاهی اوقات برآورد هزينه‌هاي تعميراتي پل‌ها از هزینه احداث پل جديد فراتر مي‌رود

به گزارش  معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  افشین حبیب زاده پیش از ظهر امروز در همایش نقش تعمیر و نگهداری در افزایش تاب آوری پل شهری که از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد گفت: در بسیاری از کشورها تعمیر و نگهداری سازه‌ها از اهمیت بالایی نسبت به ساخت سازه‌های جدید برخوردار است. از آنجا که پل‌ها یکی از مهم ترین شاهرگ‌های ترافیکی به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران محسوب می‌شوند، مدیریت تعمیر و نگهداری پل‌ها امری بسیار مهم در سیستم مدیریت شهری است.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پل‌ها از پرهزينه‌ترين و راهبردي‌ترين عناصر راه محسوب مي‌شوند، بر لزوم توجه ویژه به موضوع ارزش پل‌ها و خسارات ناشي از بی توجهي به نگهداري از آنها تاکید کرد و گفت: تخصیص اعتبار مناسب در زمان مناسب، برای تعمیر یک پل با بکارگیری روشی مناسب برای تعمیر از اهمیت بالایی برخوردار است. مهمترین فرایند این بخش، انتخاب پل مناسب برای انجام عملیات تعمیر است که نیاز به اولویت‌بندی پل‌های موجود در پایگاه داده یک سیستم مدیریت پل را امری ضروری می‌کند. هر چند تعاریف اولیه‌ای برای اولویت بندی در سطح پل‌های شهر تهران با استفاده از سیستم های روز دنیا صورت گرفته است اما نیاز به مطالعات دقیق بر روی ساز و کار چرخه اولویت بندی برای پل های شهر تهران به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: در بين زيرساخت‌های بزرگراه‌ها، پل‌ها نقش مهمي در برقراري ارتباطات دارند از این رو به آساني می‌توان دريافت كه مشکلات سازه‌ای و يا تخريب يك پل به خصوص پل‌های بزرگراهي، چه آثار زيانباري براي مديريت كلان شهري در پي خواهد داشت. با توجه به ترافيك کلانشهرها، در صورت بروز چنين مشكلاتي، امكان انجام مناسب عمليات تعميراتي، بسيار سخت و محدود می‌شود. از ديگر سو، سرمايه گذاري اوليه براي ساختن آنها بسيار سنگين است، اما اگر ظرفيت تحمل بار آنها كاهش يابد و يا این پل‌ها فرو ريزند، هزينه الزام براي بازسازي آنها به مراتب بيش از هزينه ساخت خواهد بود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دلایل زیادي وجود دارد که شهرداران و شوراهاي شهر تاب‌آوري را به عنوان بخشی از دستور کار توسعه پایدار خود در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: براي مدیران شهری، کاهش خطرپذیري بلایا می‌تواند فرصتی ماندگار باشد.

حبیب زاده از تقویت اعتماد و مشروعیت ساختارهاي سیاسی و مدیریت شهری، فرصت‌هایی براي تمرکز زدایی ازصلاحیت‌ها و بهینه‌سازي منابع، انطباق با استانداردها و شیوه هاي بین المللی، نجات جان ها و اموال در بلایا یا موقعیت هاي اضطراري، همراه با کاهش چشمگیر در مرگ و میر و صدمات جدی، مشارکت فعال شهروندان و سکوي پرشی براي توسعه شهری، حفاظت از دارایی هاي و میراث فرهنگی جامعه با اختصاص کمتر منابع شهر به مقابله با بلایا و باز توانی، افزایش سرمایه گذاري در زیرساخت ها، از جمله مقاوم سازي، بازسازي و نوساز و افزایش پایه مالیاتی، فرصت هاي کسب و کار، رشد اقتصادي و اشتغال به عنوان دستاوردهاي سرمایه‌گذاري در کاهش بلایا و حوادث یاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: مديريت پل راهكاري براي بهينه سازي استفاده از منابع موجود جهت بازرسي، نگهداري، تعمير و تعويض پلها است. به عبارت ديگـر مـديريت پـل ابزاري است كه به وسيله آن مجموعه پل از لحظه تصميم‌گيري تا انتهاي عمر مفيد آن مراقبت می‌شود. متاسفانه بسياري از برنامـه ريـزان و مجريـان پل در سراسر جهان در حالي كه نياز به بازرسي و نگهداري منظم پل‌ها در طول عمر مفيدشان را تصديق مي‌كنند، نياز به برنامه ريزي اوليه در مراحـل تصميم گيري و طراحي براي كاربرد اصول اساسي كه دوام و پايداري پلها را در بلنـد مـدت تضـمين كنـد، مورد توجه قرار نمی دهند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر ادامه داد: در بسـياري از مـوارد مسؤلان نگهداري پل متاسفانه از موارد فوق چشم پوشي كرده و سياست نگهداري‌هاي عكس العملي را در پيش مي‌گيرند كه تنها وقوع يك حادثه اجتناب ناپذير را به تاخير مي‌اندازد. در نتيجه در حال حاضر مهندسان پل با پل‌هايي مواجـه‌انـد كـه شـديداً فرسـوده گشـته و اكنـون بايـد نگهـداري، تعمير، مقاوم سازي، تقويت يا جايگزين شوند و يا محدوديت‌هاي بهره برداري براي آنها وضع شود.

حبیب زاده بر ضرورت ارائه راهكاري كه كدام پـل بـه نقطـه‌اي رسيده است كه بايد نگهداري، تعمير، مقاوم سازي، تقويت يا جايگزين شود، تاکید کرد و گفت: با استفاده از مدل هاي مناسب و بهينه، وضعيت پل ها از نظر نياز به تعمير يا بهسازي درجه بندي شده و بر اساس درجـه اي كـه براي هر پل به دست مي آيد، عمليات تعمير و نگهداري براي پل ها اولويت بندي مي‌شود .

وی با اشاره به اینکه عوامل تاثير گذار بر روند خرابي پلهاي شهري و برون شهري و در نتيجه اولويت بندي تعمير و نگهداري آنها با يكديگر متفاوت است، اظهار کرد: در پلهاي شهري با توجه به اينكه ترافيك شهري عامل بسيار مهم و حياتي براي پل هاي شهري است، سيكل هاي متناوب بارگذاري زنده، شـدت بالاي بارهاي مرده و تاثير آن ها در دراز مدت، اختلاف در دفعات و ميزان بارگذاري در ساعات مختلف شبانه روز و ... از جملـه عـواملي اسـت كـه بحث ترافيك براي پل‌هاي شهر را به موضوعي تعيين كننده تبديل کرده است.

 نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه يكي ديگر از فاكتورهايي كه در مديريت پل‌ها بايد مـد نظـر قرار گيرد، چرخه هزينه هاي تعميراتي براي يك پل است، افزود: در برخي موارد برآورد هزينه هاي تعميراتي به صورت سالانه و يـا در بـازه مشخص ديگري، از هزينه هاي مربوط به احداث يك پل جديد فراتر مي‌رود. در چنين شـرايطي سـاخت پـل جديـد بسـيار اقتصـادي تـر از اجـراي عمليات تعميراتي است. معمولاً هزينه‌هاي توقف عمليات، انحراف مسير، اختلال ترافيكي كه احداث يك پل جديد ايجاد مي كند اين گزينـه را منتفي مي سازد، البته مواردي از قبيل مثال فوق در شرايطي رخ مي دهد كه در يك بازه زماني طولاني عمليات نگهداري بـر روي يـك يـا چنـد پـل مشخص متوقف شده و يا به صورتي نامناسب اجرا شده باشد.

حبیب زاده در پایان گفت: يافتن عوامـل تاثيرگـذار در رونـد خرابـي پل‌هـا و مشـخص كـردن عوامـل مـوثر بـر اولويت بندي بهينه براي ترميم و نگهداري پلهاي موجود با توجه به بودجه معين يكي از مسايل اساسي سيستم مديريت شهري است، تـا بتوانـد سـبب كاهش هزينه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي ناشي از نابودي و يا فرو ريختن پلهاي شهري شود و بتواند بر افزایش تاب آوری پل های شهری موثر واقع شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: