• يکشنبه ٢٠ بهمن ١٣٩٨-١٠:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٤٤
حجت نظری در نطق پیش از دستور بیان داشت:

تمایل شهرداری به استقلال طلبی از نهاد بالادستی، جای بسی توجه و تعجب دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران در انتقاد از شهرداری تهران گفت: با نگاهی کلی به تبصره‌های بودجه سال ۹۹ شاهدیم که شهرداری تهران به دنبال به حداقل رساندن اختیارات شورای شهر است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در نطق پیش از دستور خود در یکصدو نودو هفتمین جلسه از تاخیر  ارائه بودجه سال 99 شهرداری به شورا و نواقص موجود در آن انتقاد و بر توجه به شیوه استقلال طلبی شهرداری از نهاد بالادستی خود تاکید کرد.

حجت نظری ادامه داد: همان‌طور که مستحضرید شهرداری تهران به عنوان مهم‌ترین نهاد خدماتی-اجتماعی شهر تهران، سومین لایحه بودجه خود را  همزمان با ایام دهه مبارک فجر و در آستانه ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی ایران، به شورای شهر تهرلن ارائه داده است. از این تقارن وام می‌گیرم تا نگاهی اجمالی به جایگاه شورای شهر در اندیشه امام و انقلاب داشته و در مقابل مروری بر جایگاه شورا در لایحه بودجه ۹۹ شهرداری داشته باشم.

وی خطاب به رئیس و اعضای شورا و شهروندان تهرانی ادامه داد: لازم می‌دانم یادآور شوم که تشکیل شوراها به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی انقلاب اسلامی در دوران مبارزه از سوی امام خمینی(ره) عنوان شد. چنانچه در فرمانی خطاب به شورای انقلاب در سال ۵۸ فرمودند: «در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی است، لازم می‌دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محل، شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد»

و در جایی دیگر در ارتباط با نقش والا و تعیین کننده شوراهای شهر می‌فرمایند «شورای شهر؛ یعنی همه کارهای شهر دست اینهاست، شهردار را هم تعیین می‌کنند. کارهای دیگر شهر را، همه را اینها انجام می‌دهند.» (صحیفه امام، ج ۱۰صحفه ۲۵۲).

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا افزود: پس از سال‌ها که از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد هر روز شاهد آنیم که به بهانه‌هایی اختیارات این نهاد مردمی بسیار مهم، در حال کاهش است و حال در لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران نیز، امتداد این دیدگاه دیده می‌شود. موارد بسیار شاهد این ادعا هست که به تنها چند مثال اجمالی بسنده می‌کنم.

نظری با استناد به ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها افزود: شهرداری موظف است بودجه سالانه خود را تا پایان دی ماه به شورا ارسال کند که متاسفانه در سال جاری، شهرداری با ۱۳ روز تاخیر این لایحه را ارائه کرده و از طرف دیگر، بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها را هنوز ارائه نداده و جالب‌تر آن که پیوست‌های مورد نیاز بودجه هم هنوز به شورا ارائه نشده است! در واقع این بودجه ملغمه‌ای از نبودهاست که با وصله و پینه به هم چسبیده است.

نظری خاطر نشان ساخت: درست است که لایحه بودجه بیان‌گر میزان مبالغ مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های شهرداری است و شورا به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار، آزادی عمل بی‌حد و حصر در بررسی و تصویب لایحه ندارد، اما در این شرایط هم این همه تمایل شهرداری به استقلال طلبی! و جداکردن خود از نهاد بالادستی، مقرره‌گذار و ناظر جای بسی توجه و تعجب دارد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با تاکید بر نگاهی کلی به تبصره‌های بودجه سال ۹۹ گفت: شاهدیم که شهرداری تهران به دنبال به حداقل رساندن اختیارات شورای شهر است. آن‌هم درحالی که در این سه سال، شورا بیشترین هماهنگی و همکاری را با شهرداری برای ارائه خدمت بهتر به شهروندان داشته که نمونه آن را می‌توان درجریان تصویب متمم بودجه ۹۸ به وضوح مشاهده کرد. نمونه بارز این تمایل به محدود کردن اختیارات شورا، در تبصره‌هایی خود را نشان می‌دهد که به دنبال افزایش بی‌حد و حصر اختیارات کمیته تخصیص است. فارغ از اینکه کمیته تخصیص بر خلاف نص صریح ماده ۳۹ برنامه سوم توسعه شهر تهران از روسای کمیسیون‌های تخصصی برای حضور در جلساتش دعوت نمی‌کند، به‌راحتی تخصیص برخی کدپروژه‌ها را صفر درنظر می‌گیرد که این خود مقابله با اراده و مصوبه شوراست. از آن اتفاق تکراری که بگذریم، در تبصره دوم لایحه بودجه امسال کار به جایی رسیده که حتی به کمیته تخصیص اختیار می‌دهد کدپروژه‌های جدید را جایگزین بودجه مصوب شورا کرده و خودش آن را تصویب کند!

وی با اشاره به شرایط فعلی این پرسش را مطرح که اساسا بودجه‌ای که ما تصویب می‌کنیم، چه نسبتی با اجرا دارد و به بیان واضح‌تر، وقتی بودجه‌ای تصویب می‌شود که احتمال دارد اساسا اجرا نشود، اصولا چرا بودجه را تصویب می‌کنیم؟! بهتر نیست مثل همان اراده بند ۵ تبصره دوم، فقط یک تبصره تصویب کنیم و همه کارها را به کمیته تخصیص بسپاریم؟

نظری ادامه داد: در بخش منابع، تقریبا همه ساله شاهدیم که شهرداری در حرکتی کاملا عمدی و ناپسند، لوایح مربوط به اخذ عوارض را در دقیقه ۹۰ به شورا ارسال می‌کند تا نه‌تنها شورا فرصت کافی برای بررسی نداشته باشد، بلکه مجبور شود برای تحقق درآمدها، با کمترین تغییر پیشنهاد شهرداری را به تصویب برساند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنانش افزود: متاسفانه هنوز پیوست تبصره ۲۶ بودجه که مربوط به تصویب نرخ بهای خدمات است، به شورا ارائه نشده و در عمل حق شورا در تصویب این نرخ‌ها کاملا نادیده گرفته شده. در عمل شورا باید بدون داشتن و دانستن نرخ‌ها، آن‌ها را تصویب کند و تنها برای حفظ ظاهر، این تبصره به رشته تحریر درآمده است.

وی با اشاره به حساب‌های متعدد شهرداری تهران و عدم تحقق خزانه‌داری واحد گفت: این مسائل به معنای واقعی باعث شده شهرداری نهادی نظارت‌ناپذیر باشد. الزام شهرداری به ارایه یک حساب واحد، در راستای افزایش دقت نظارت شورا بسیار اهمیت دارد. وقتی حساب‌های متعددی وجود دارد، مدیریت و کارایی آن به شدت پایین آمده و عملا شورا  نظارتی دقیق بر هزینه‌کرد بودجه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه چهار درصد از کل بودجه، بدون ذره‌ای دخالت شورا در دست شهردار محترم است افزود: این میزان که رقمی بالغ بر ۱۲۰۰میلیارد تومان است، نظارت‌پذیری شهرداری را کاهش می‌دهد و اختیار شورا در برنامه‌ریزی دقیق و از طرف دیگر نظارت را کمتر و کمتر می‌کند.

نظری با طرح این پرسش که در شرایط فعلی، وظیفه شورا چیست؟ افزود: در شرایط کنونی، نهاد مردمی شورا ممکن است با اندکی غفلت به دست خودمان تضعیف شود و این اتفاق نامبارک، می‌تواند بدعتی نامیمون برای سال‌های پیش‌رو باشد. تغییر رویه‌ها نمی‌تواند به راحتی شکل گیرد. کما اینکه ما تا به امروز نتوانسته‌ایم همه رویه‌های نادرست گذشته را تغییر دهیم. پس لازم است در بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری، حساسیت لازم را به کار برده و اگر زمان را برای بررسی کوتاه می‌دانیم، به سمت تصویب بودجه چند دوازدهم پیش برویم تا وقت کافی برای تصویب بودجه را داشته باشیم.

حجت نظری گفت: ما به عنوان وارثان میراث امام راحل و آیت‌اله طالقانی، باید در تعریف رویه‌های جدید برای اداره شهر، همه جوانب به‌ویژه تقویت نهاد مدنی و مردمی شورا را مد نظر قرار دهیم تا در آستانه ۴۱سالگی انقلاب، تجدید عملی با آرمان‌های بنیان‌گذاران انقلاب داشته باشیم.

نطق پیش از دستور: 2-197

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: