• سه شنبه ٨ بهمن ١٣٩٨-٠٩:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٠٤١
شهربانو امانی:

با اجرای اصول TOD می‌توانیم شهر دوستدار کودک داشته باشیم

در سومین نشست هم‌اندیشی شهر و محله دوستدار کودک بر اجرای اصول TOD تاکید شد.



به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سومین نشست تخصصی شهر دوستدار کودک به همت کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک و با همکاری شهرداری منطقه 13 با حضور مدیران حوزه شهری برگزار شد. در این جلسه هم‌اندیشی دکتر درویش نوری کارشناس کمیته نظارت و پیگیری شهر دوستدار کودک، خانم امامی عضو شورای شهر، حجت معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شهردار منطقه 13 به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

* 5 محله دوستدار کودک خواهند شد

دکتر دانشور دبیر نشست هم‌اندیشی شهر و محله دوستدار کودک گفت: امیدواریم اقدامات عملیاتی بیشتری در ارتباط شهر دوستدار کودک صورت گیرد. مدیران آموزش و معاونین حمل‌ونقل ترافیک نیز برای عملیاتی شدن طرح شهر و محله دوستدار کودک با این نشست دعوت‌شده‌اند. از نگاه عملیاتی نیز در نظر داریم در 5 محله این پروژه را اجرایی کنیم تا در سال آینده نیز در هر منطقه از شهر تهران، محله دوستدار کودک داشته باشیم. ایجاد شهری دوستدار کودک در پایتخت گسترده تهران، البته دشوار است.

*اقدامات شهرداری منطقه 13 در شهر دوستدار کودک

شهردار منطقه 13 در نشست هم‌اندیشی شهر دوستدار کودک گفت: در سال‌های گذشته اجرای مصوبات مربوط به شهر دوستدار کودک در دستور کار شهرداری منطقه قرارگرفته است و باوجوداینکه عموما پارک‌های منطقه دارای قدمت زیادی هستند؛ تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا این پارک‌ها و حتی معابر مختلف شهری برای استفاده کودکان و حتی معلولین استانداردسازی شود. به علت فقدان زیرساخت‌های شهری دراین‌ارتباط عموما استانداردسازی معابر بر اساس الگوی شهر دوستدار کودک با سرعت کمتری اجرایی می‌شود. بااین‌وجود در استانداردسازی معابر برای استفاده کودکان و معلولین گام‌های مثبتی برداشته‌شده است اما لازم است گام‌های بلندتر و مستحکم‌تری برداشته شود. اقدام مثبتی که در این زمینه در منطقه 13 صورت گرفته استانداردسازی سرای محلات و ایجاد سراهای کودک، استاندارد است. ازاین‌رو به‌عنوان شهردار منطقه 12 آمادگی مدیریت شهری برای استانداردسازی معابر و پارک‌ها را بر اساس الگوی شهر دوستدار کودک اعلام کرده و مدیران شهری نباید از هیچ کوششی در این زمینه کوتاهی کنند

*شهر دوستدار کودک یا کودک دوستدار شهر

دکتر حجت معاون سازمان ترافیک شهرداری نیز در ارتباط با شهر دوستدار کودک گفت: باید پرسید که شهر دوستدار کودک چگونه شهری است؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت شهر دوستدار کودک شهری است که کودک را دوست دارد نه شهری که کودک آن را دوست دارد! شهر دوستدار کودک شهری آموزگار است که شرایط زیست استاندارد را در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

شهر دوستدار کودک با ایجاد المان‌ها به وجود نمی‌آید. ایجاد المان‌های دوستدار کودک موجب ایجاد شهر دوستدار کودک نخواهد شد بلکه باید بنیان‌های شهری را بر این اساس ایجاد کرد. شهر دوستدار کودک تک‌بعدی نیست، از سوی دیگر تمام وظایف دراین‌ارتباط را نباید برگردِ شهرداری قرارداد بلکه به همکاری آموزش‌وپرورش، خانواده و صداوسیما دوستدار کودک نیاز داریم. از سوی دیگر باید کودکان را در جریان زیست مناسب قرارداد و حس مطالبه گری دراین‌ارتباط را در آن‌ها به وجود آورد. برای ایجاد شهر دوستدار کودک باید اقداماتی مناسبی انجام داد. باید پلازا ساخت، باید پیاده‌روی استاندار ساخت تا مردم برکنار هم باشند.

* با اجرای بسیاری از اصول TOD می‌توانیم شهرهایی داشته باشیم

شهربانو امانی عضو شورای شهر در این نیز در این نشست هم‌اندیشی تأکید کرد: با اجرای بسیاری از اصول TOD می‌توانیم شهرهایی داشته باشیم که نه‌تنها دوستدار کودک هستند بلکه برای تمامی اقشار جامعه نظیر معلولین، سالمندان و افراد کم‌توان نیز مناسب هستند. اغلب مواردی که کودکان تهرانی در نقاشی‌هایشان به دنبال آن‌ها هستند امروز در کشورهای توسعه‌یافته جهان دیگر یک آرزو نیست بلکه موضوعی حل‌شده و تحقق‌یافته است. وجود پارک‌ها و فضاهای سبز در شعاع 300 متری تمامی منازل مسکونی، قلمروهای عابر پیاده فعال، پرنشاط و پر جنب‌وجوش، هوای پاک و ترافیک کم، شهرهای رنگی، پاک و تمیز و با آب‌نماهای زیبا، خیابان‌هایی که در آن‌ها کودکان کار در میان خودروها تردد نمی‌کنند، پیاده‌روهایی که صدای موسیقی از گوشه و کنار آن و از درون کافه‌های متعددش به گوش می‌رسد و کودکی که مجبور نیست در سطل‌های زباله در جستجوی آینده نامعلوم خود باشد، امروز دیگر یک رؤیا نیست.
گاهی اوقات برای رسیدن به یک هدف نیازی نیست کار بیشتری انجام دهیم، تنها کافی است وظایفمان را به‌درستی انجام دهیم.

* در پروژه شهر دوستدار کودک مدیران پاسخگو باشند

خانم دکتر درویش نوری کارشناس کمیته نظارت و پیگیری شهر دوستدار کودک نیز در نشست هم‌اندیشی شهر دوستدار کودک گفت: نشست‌های تخصصی در حوزه محله دوستدار کودک باید تحت همین عنوان برگزار شود. در این صورت خروجی مشخص و مناسبی خواهد داشت. در حوزه دوستدار کودک مصوبه‌ای وجود دارد که از دهه قبل در سال 89 در شورای شهر مصوب گردید است. این مصوبه بسیار تفکیک‌شده و چندبعدی به مسئله کودک در شهر و بحث شهر دوستدار کودک پرداخته است. ازاین‌رو لازم است که بند مربوط به حمل‌ونقل این مصوبه که متناسب با جلسه اعلام شود تا مسئولین ذی‌صلاح دقت لازم را دراین‌ارتباط داشته باشند
در این بندآمده است. اجرای پروژه راه‌های امن به مدرسه، نصب چراغ هوشمند، علائم هوشمند، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی برای عبور دانشجویان، نصب علائم هشداردهنده راهنمایی و رانندگی، ایمن‌سازی پیاده‌روهای شهر برای کودکان و همراه کودک، اجرای پروژه اتوبوس پیاده swb و ایمن‌سازی معابر کودکان، همکاری در تبیین فضای حاشیه‌ای مدرسه، این سازی مسیر خروج از مدرسه، الزام استفاده از صندلی مخصوص کودک در وسایل حمل‌ونقل عمومی، همکاری سازمان‌های مربوطه در ارائه بلیط رایگان حمل‌ونقل عمومی برای افراد زیر 12 سال ازجمله موارد قانونی در ارتباط با شهر دوستدار کودک است.
دکتر درویش نوری با توجه به حضور معاونت حمل‌ونقل ترافیک در نشست شهر و محله دوستدار کودک گفت: حضور معاونت حمل‌ونقل ترافیک در این نشست این برداشت ذهنی را ایجاد می‌کرد که ایشان گزارش و ارزیابی از عملکرد این سازمان در ارتباط با شهر دوستدار کودک را ارائه خواهند دارد. بسیار مطلوب بود که بر اساس گزارش آقای حجت مشخص می‌گردید که عناوین اعلام‌شده تا چه میزان اجرایی شده اما این‌گونه نشد و آقای حجت به بازگویی موارد کلی در مورد شهر و کودک پرداختند.
ازاین‌رو درخواست می‌شود که مدیران حوزه حمل‌ونقل و حوزه ترافیک به‌صورت تخصصی به این مسائله بنگرند؛ زیرا شهر دوستدار کودک پروژه‌ای کاملا علمی است. در این صورت به نتایجی در این زمینه دست خواهیم یافت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: