• سه شنبه ١٧ دی ١٣٩٨-١٥:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٠١٢
در یکصدو هشتادو هشتمین جلسه صورت گرفت: 8-188

تسریع شورا در بررسی پرونده باغات شهر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اختصاص جلسات ویژه بررسی پرونده های باغات شهر را تسریع می دهند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  یکصدو هشتادو هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران علاوه بر رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران و ارائه چند تذکر از سوی اعضا، بررسی سی پرونده پلاک ثبتی را در دستور کار داشت. پیش از این رییس شورا نیز خاطر نشان ساخته بود به دلیل حجم بالای  پرونده‌های باغات و بلاتکلیف بودن مالکان آنها، سه شنبه‌ها یکی درمیان تمام وقت جلسات شورا به بررسی پرونده باغات اختصاص خواهد یافت.

بر همین اساس اعضای شورا 17 پرونده را مورد بررسی قرار دادند که تعدادی رای باغ و غیر باغ گرفتند و تعدادی برای بررسی بیشتر به کمیسیون باغات جهت بازگردانده شدند.  

 یکی از پرونده‌های مورد بررسی در جلسه امروز پلاکی به مساحت هزار و ۱۹۸ متر مربع در خیابان نیاوران در منطقه یک بود که محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: کاربری قدیم این پلاک ثبتی مسکونی بوده و در حال حاضر در پهنه M۱۱۲ قرار دارد. با وجود ۴۳ اصله درخت کمیسیون ماده ۷ رای به باغ بودن آن داده اما کمیسیون معماری اعتقادی به باغ بودن ندارد.

 نژاد بهرام در این رابطه توضیح داد: ۵ ملاک برای اینکه ملکی باغ است یا نه وجود دارد که باید بر اساس همین مستندات در خصوص پلاک‌های ثبتی تصمیم گیری کنیم.

 زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورا در مخالفت با تصمیم کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: پیش از این در مورد این پرونده رای صادر شده بنابراین باید همان روال همیشگی در چنین مواردی طی شود که سرانجام اعضا دوباره این پرونده را به کمیسیون شهرسازی ارجاع دادند.

 پلاک ثبتی دیگری در منطقه نیاوران امروز مورد بررسی اعضا قرار گرفت. این پلاک مساحتی سه هزار و ۸۲ متر مربع داشت که در گذشته کاربری آن آموزشی بود و در پهنه A۱۲۲ قرار داشت که کمیسیون ماده ۷ به دلیل وجود ۵۷ اصله درخت رای به باغ بودن آن داده بودند و کمیسیون شهرسازی نیز به دلیل درختان انبوه و ارزشمند آن ملک را باغ تشخیص داد که اعضا پیشنهاد کمیسیون معماری و شهرسازی را با ۱۲ رای تصویب رساند. همچنین باغی در منطقه ۲۱ به مساحت ۱۷ هزار و ۵۹۷ متر مربع بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ و کمیسیون شهرسازی رای به باغ نبودن داده بودند که اعضا با ۷ رای موافق و ۷ رای مخالف نظر کمیسیون‌ها را رد و این زمین باغ تشخیص داده شد.

 یکی دیگر از زمین‌هایی که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت پرونده باغی ۵ هزار و ۲۰۰ متر مربعی در منطقه ۳ و در تقاطع آرارات و سئول بود که از سوی سالاری اعلام شد بخشی از ملک در اختیار شهرداری و بخش دیگر در اختیار یک مجتمع قضایی است که محسن هاشمی اعلام کرد نباید در جریان پرونده باغات اسمی از مالک آورده شود.

 رسولی نیز در رابطه با این پرونده گفت: این ملک فاقد پروانه است و غیرمجاز ساخته شده و تعداد محاسبه درختان درست نیست.

 میرلوحی هم در ادامه سخنان رسولی گفت: متاسفانه کسانی در این ملک ساخت و ساز کردند که باید ناظر باشند و درخواست کرد این ملک را باغ اعلام کنیم.

 محسن هاشمی درخواست کرد در جریان بررسی پرونده باغات مواردی که به موضوع باغ بودن ارتباطی پیدا نمی‌کند را وارد پرونده نکنند تا جوسازی نشود.

 صدراعظم نوری درباره این ملک گفت: پیش از این مجوز ساخت و ساز در این زمین داده شده و در حال حاضر زمین نوعیت باغ بودن را ندارد.

 در نهایت اعضا به باغ بودن این ملک رای دادند.

محمد سالاری در ادامه با تشریح ویژگی‌های یک پلاک ثبتی دیگر، اظهار کرد: این زمین 1500 متر مساحت دارد و در محله زعفرانیه واقع شده است و کاربری مسکونی دارد و در پهنه R122 قرار گرفته  و کمیسیون ماده هفت در سال 1397 ملک را با داشتن 156 اصله درخت باغ اعلام کرده است، اما حالا در مورد تعداد درختان اعلام شده که شاهد یک نقص فنی در سیستم هستیم به طوری که تعداد درختان 37 اصله است و مابقی زینتی هستند و این عدد مدام تکرار شده است و با توجه به بررسی‌ها این پرونده حدنصاب لازم برای باغ بودن را ندارد.

 الهام فخاری در مخالفت با این رای گفت: نقص فنی در سیستم یعنی چه؟ اگر لازم بود چرا سیستم را اصلاح نکردید یا حداقل بازدید می‌گذاشتید تا این‌که سیستم در کار اشکال پیدا کند این بهانه بزرگی است و نمی‌توان با این دلیل به باغ بودن یا نبودن این ملک رای داد.

 در ادامه علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها اظهار کرد: این ملک 78 اصله درخت تایید شده دارد که سالاری در واکنش به این عدد گفت پس نامه حدنصاب را به ما هم بدهید، چرا که اول به ما گفتند این ملک حدود 156 اصله درخت دارد اما بعدا مشخص شد که تعداد درختان سه بار در جدول تکرار شده است و دوباره نامه زدند و به ما گفتند که تعداد درختان حدود 27 – 28 درخت است و حالا مختاری می‌گوید 78 اصله درخت دارد پس نامه را به ما بدهید.

 صدراعظم نوری در واکنش به نقص فنی سیستم گفت: ببینید این زمین 78 اصله درخت دارد که دو بار این تعداد در سیستم تکرار شده است و نهایتا عدد اصله درخت را 156 قید کرده است.

سید ابراهیم امینی که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به رییس کمیسیون شهرسازی گفت: در پرونده ها باید نظر کمیسیون ماده 7 و کمیسیون شهرسازی یکی باشد مگر آنکه نظر کمیسیون شهرسازی مغایر با کمیسوین باغات باشد و برای این مهم بادی ادله محکمه پسندی ارائه شود.

علی اعطا در این باره نیز گفت: اظهار نظر آقای مختاری به عنوان یکی از اعضای سه نفره  کمیسیون ماده 7 است نه رییس سازمان پارکها.

صدر اعظم نوری نیز در این خصوص گفت: نگرانی اعضا شورا از اعلام غیر باغ بودن پرونده ای بجاست اما در این پرونده ها باید قید شود که شهرداری در این گونه پرونده ها با در نظر گرفتن کاربری و پهنه تعریف شده بارگذاری، صدور پروانه داشته باشد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با توجه به نواقصی که در این پرونده وجود داشت این پرونده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع دادند.

همچنین در این جلسه سه پرونده با قطعات مختلف در دستور کار بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرا گرفت که محمد سالاری در تشریح این پرونده گفت: این زمین‌ها به مساحت‌های ۱۶۵۰ متر مربع و ۱۴۸۷ متر مربع و زمین دیگری به مساحت ۱۴۸۷ متر مربع در ازگل منطقه ۱ قرار گرفتند. کاربری جدید آنها A۱۲۲ است و کمیسیون ماده ۷ نیز رأی به باغ بودن آنها داده است. کمیسیون شهرسازی نیز با توجه به پوشش انبوه درختان رأی به باغ بودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با ۱۵ رای موافق این زمین را به عنوان باغ اعلام کردند.

در پلاک ثبتی دیگری که سالاری مساحت آن را ۹۳۹ متر مربع خواند، افزود: این زمین در خیابان باهنر منطقه ۱ واقع شده است و پهنه فعلی آن A۱۲۲ است و کمیسیون ماده ۷ نیز رأی به باغ بودن آن داده است و کمیسیون شهرسازی نیز آن را باغ تشخیص داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با ۱۵ رأی موافق این زمین را باغ اعلام کردند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تشریح پلاک ثبتی دیگری گفت: این زمین به مساحت ۲۲۳۴ متر مربع واقع در قیطریه منطقه ۱ در سال ۹۷ توسط کمیسیون ماده ۷ باغ اعلام شده و بر اساس مستندات پیشنهاد کمیسیون شهرسازی نیز باغ بودن این زمین است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نهایتا با ۱۵ رای موافق این زمین را باغ اعلام کردند.

محمد سالاری در بررسی پلاک ثبتی دیگری با اشاره به مساحت ۱۰۳۸ متر مربعی زمین افزود: این ملک واقع در میدان قدس منطقه ۱ در گذشته کاربری خدمات شهری داشته و نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این زمین است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ۱۴ رأی موافق این ملک را باغ اعلام کردند.

شورای اسلامی شهر تهران نهایتا در آخرین پلاک ثبتی که در جلسه امروز مورد بررسی قرار داد زمینی به مساحت ۱۱۲۵ متر مربع واقع در اقدسیه منطقه ۱ را که در گذشته کاربری مسکونی داشته و کمیسیون ماده ۷ آن را باغ اعلام کرده بر اساس پیشنهاد کمیسیون شهرسازی با توجه به وجود ۴۵ اصله درخت مبنی بر باغ بودن آن با ۱۴ رای موافق این زمین را باغ اعلام کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: