• سه شنبه ١٠ دی ١٣٩٨-١٣:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٩٢٣
نظری مطرح کرد:11-186

لزوم ثبت ملی تمامی کلیساهای پایتخت

عضو شورای شهر تهران بر ضرورت ثبت ملی تمامی کلیساهای پایتخت تاکید کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری در جریان صد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به آغاز سال نو میلادی اظهار کرد:
میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را با چند روز تاخیر به هموطنان و به خصوص پیروان ایشان تبریک عرض می‌کنم. سال نوی میلادی را هم تبریک می‌گویم. تذکر امروز بنده بی ارتباط با این ایام نیست.
همانطور که مستحضر هستید جامعه مسیحی دنیا 25 دسامبر را به عنوان تولد حضرت مسیح جشن گرفته و البته مسیحیان ارتدکس ارمنی ایرانی 6 ژانویه را با کمی اختلاف با جامعه مسیحیت دنیا جشن میگیرند.

وی ادامه داد: حضور جامعه ارامنه در تهران به بیش از سه قرن باز میگردد که در طول این هم زیستی جامعه ارامنه با مردم تهران، 38 کلیسا در پایتخت به وجود آمد که از این میان 11کلیسا متعلق به حواری گریگور ارمنی، 11 کلیسا متعلق به کاتولیکها، 11 کلیسا متعلق به پروتستانها، 3 کلیسا متعلق به ارتدکسها و 2 کلیسا متعلق به نستوریها است. از میان این کلیساها متاسفانه تنها 12 کلیسا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و 26 کلیسا که اکثر آنها قدمت بالا و معماری شاخصی هم دارند، هنوز ثبت ملی نشده و متاسفانه باز هیچ کدام از حریم این کلیساها نیز ثبت نشده است.

حجت نظری افزود: پیشنهاد میکنم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کلیه کلیساهای ثبت شده و نشده را در قالب یک پرونده واحد تحت عنوان کلیساهای پایتخت ثبت و حریم آنها را نیز مشخص کند تا بیش از این حریم آثار تاریخی و فرهنگی جامعه ارمنی و مسیحی تهران که میراث و بخشی از هویت تمام مردم شهر است، مخدوش نشده و در ساخت و سازهای شهری آسیب نبیند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: