• يکشنبه ٨ دی ١٣٩٨-١٥:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٨٧٨
در صحن شورا صورت گرفت: 7-185

تصویب یک فوریت اصلاح مصوبه ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت اصلاح مصوبه ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورا دو فوریت طرح اصلاح یک بند از مصوبه ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات مطرح شد.

احمد مسجد جامعی در تشریح این اصلاحیه گفت:برای برگزاری انتخابات شورایاری ها به صورت ضابطه مند و با شکوه تلاش های بسیاری صورت گرفت. اما  5 ماه گذشته و آرا هنوز روی زمین مانده و اینهایی که باید منشا آثار باشند و آنچه را برایشان پیش بینی شده انجام دهند مغفول مانده مضاف بر اینکه در طی این مدت هم بر بی قاعدگی افزوده شده است.

مسجد جامعی گفت: به عنوان کسی که  باید از این مجموعه دفاع کند می گویم  آرای 500 هزار شهروند روی زمین مانده و باید هر چه زودتر روند فعالیت شورایاران قاعده مند شود.

وی افزود: لذا ضرورت دو فوریت این طرح از این جهت است که شورایاری ها از بلاتکلیفی خارج شود و ساختار مورد نظر شورا نهادینه شود.

 

الهام فخاری: شورایاری ها نیازمند بحث جدی در کمیسیون است

 

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در ارتباط با طرح دو فوریتی در مورد شورایاری ها گفت: قوانین ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات را منوط به ستاد هماهنگی شورایاری محلات کرده است. ستاد هماهنگی شورایاری ها به عنوان یک انجمن مدنی شهری و یکی از سمن های شهری فعالیت دارد که شورای شهر نیز همواره از  راه اندازی و پشتیبانی از آن حمایت کرده است. این قاعده به معنی آن نیست که کل امور محله و ساماندهی انجمن های اجتماعی در محلات را به ستاد هماهنگی تفویض کنیم.

 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر افزود: در ستاد هماهنگی شورایاری ها نیز 7 نفر از اعضای شورای شهر حضور دارند اما این 7 نفر در معنای کلیت شورا نیست. درمورد فوریت این طرح نیز اگر شورایاری بالاتکلیف است اعضای ستاد هماهنگی باید وضعیت این شورایاری را تعیین تکلیف کنند. در برابر مصوبه اخیر مجلس در مورد شورایاری ها نیز باید تدبیر کرد. از این رو بررسی فوریت این موضوع و اینکه بخواهد  به مشارکت اجتماعی در محلات ورود کند؛با وظایف شهرداری و ساختاری که در مدیریت محلات وجود دارد، در تعارض است. به خصوص دو فوریت بودن این طرح قابل توجیه نیست و باید در کمیسیون در مورد آن طرح بحث شود.

در ادامه حجت نظری نیز گفت: ما بسیاری طرح ضرورت دار و فوریت دار داریم که روی آنها بحث نمی شود و این در حالی است که دو فوریت این طرح باید در کمیسیون تخصصی یعنی اجتماعی فرهنگی بحث شود.

نظری در ادامه افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد مردم تهران از حضور سراهای محلات  اطلاع دارند و از این میزان درصد کمی حضور فعال در این سراها دارند لذا این امر مطالبه ضرورت دار نیست و این در حالی است که جاهایی بوده که مطالبه فوری تری داشتیم اما فوریت نیاوردیم.

نظری در ادامه گفت: ما شورای بازنگری نظامات را نیز داریم و این موارد در خصوص رفع ابهام در آیین نامه ها می تواند به این شورا واگذار شود.

نظری گفت:  اگر بخواهیم اختیارات را به هر کدام از زیر مجموعه های شورا بدهیم یعنی وارد بحث  اجرا شده ایم.

 

حبیب‌زاده:برخی سرای محلات اجازه ورود به شورایاران را نمی‌دهند

افشین حبیب‌زاده  نیز در موافقت با دو فوریت طرح ساماندهی توسعه مشارکت‌های اجتماعی در محلات با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری گفت: با وجود اینکه شورایاران محلات مشخص و شورایاری‌ها تکالیف خود را در تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌ها انجام داده‌اند اما متاسفانه تکلیف سرای محلات هنوز مشخص نشده است.

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با انتقاد از وضعیت بلاتکلیفی سرای محلات گفت: هنوز معلوم نیست در سرای محلات چه نوع فعالیتهایی مجاز است و چگونه مردم محلات می توانند از این سراها استفاده کنند. در برخی از سراها هنوز اجازه ورود به شورایاران داده نشده است و همچنان این شکاف روز به روز در حال گسترش است که می‌طلبد ما هرچه سریع‌تر به این شکاف‌ها و اختلافات پایان دهیم.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به انحلال شورای بازنگری قوانین اشاره کرد و افزود:  قبلا آیین‌نامه‌ها در آن شورا مورد بررسی قرار می‌گرفت اما اکنون براساس جلسات برگزار شده با شهرداری بهترین روش درباره  تصمیم‌گیری در مورد خلاء‌های بوجود آمده این است که این آیین‌نامه‌ها توسط نمایندگان مردم در ستاد شورایاری‌ها بررسی و تصمیم گرفته شود.

وی تاکید کرد: هریک از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز می‌توانند در این جلسات حاضر و نقطه نظرات خود را مطرح کنند ما در ستاد در خصوص مسائل اقناعی عمل می کنیم و کمتر کار به رای گیری می کشد.

شورایاران نمایندگان شورا، مردم و حلقه واسط بین شورا و مردم هستند و باید همه امکانات لازم در جهت خدمت به مردم را در اختیار داشته باشند. سراهای محله نیز ابزار خدمت به مردم اند  و باید در اختیار مردم باشند که از طریق هیات امنا در محلات در خصوص نحوه بهره برداری در چارچوب ضوابط ابلاغی شورا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: اگر سرای محله‌ای اجازه ورود به شورایاران نداده است، به من اطلاع دهید تا با عواملش برخورد کنم. در حال حاضر برخی از مناطق بودجه‌ریزی خود را به همراه شورایاران انجام می‌دهند. ضمن اینکه دخالت شورایاران در امور مالی سراهای محلات محل بحث است و در این زمینه اجماع وجود ندارد.

وی در واکنش به انتقاداتی که در زمینه فراخوان کاندیداهای مدیریت سرای محله مطرح شده بود، گفت: مطلقا چیزی به نام جذب در این زمینه وجود ندارد. در دستورالعمل پیشنهادی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درخصوص شیوه انتخاب مدیر سراهای محله اشاره شده است که معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه باید ۵ نفر از افراد واجد شرایط را برای مدیریت سرای هر محله به شهردار منطقه معرفی کند. هیچ قیدی در این دستورالعمل نیامده است و ما برای مشخص شدن نحوه انتخاب این افراد فراخوان دادیم.

جوادی یگانه در ادامه گفت: ۳۲۰۰ نفر عضو شورایاری با مساعدت کامل شورای شهر تهران انتخاب شده‌اند و علاوه بر این، در حال حاضر ۳۵۰۰ نفر هم کارمند سرای محلات هستند. مسیری که برای ۳۲۰۰ نفر عضو شورا طی شد، باید برای ۳۵۰۰ کارمند سرای محلات هم طی شود.

وی افزود: زمانی که ما فراخوان دادیم، برخی مدیران سراهای محلات اعتراض کردند و اکنون با این اصلاحیه پیشنهاد نیز اعتراضات جدید ایجاد می‌شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مخالفت با دوفوریت این اصلاحیه تاکید کرد: اصلاح فرایندهای مشارکت محلی چیزی نیست که به سرعت حل شود و واگذاری همه‌ امور به شورایاری‌‌ها کار را سخت می‌کند. از آنجا که شورای شهر تهران مصوبه را یک جراحی عمیق کرده است، نیازی به فوریت آن نیست. چراکه با فراخوان مدیریت سرای محلات چیزی خلاف قوانین اتفاق نیفتاده است‌ و فعالیت‌ها در حال انجام است.

محمد جواد حق شناس : یک وجهی نگریستن به موضوعات فرهنگی بحران اجتماعی در پی دارد

حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: من اعضای شورا را دعوت می کنم به توجه بیشتر به اینکه چه مواردی را باید دو فوریتی مطرح کنیم. من تعجب می کنم که  آقای الویری همیشه با طرح های دو فوریتی مخالفت می کردند و امروز پای طرح دو فوریتی را امضا کرده اند.

وی ادامه داد: چگونه است ما طرحی را دو فوریت عنوان می کنیم که معاونت تخصصی مربوطه با آن مخالفت کرده و کمیسیون تخصصی نیز از آن بی خبر است.

حق شناس افزود: ما با خودمان چی کار می کنیم. ما  شهری  را اداره می کنیم که  350 محله دارد و هر محله دارای سرای محله است که ارزش هر کدام از این سراها بیش از   10 میلیارد تومان است و در چنین شرایطی ما داریم تصمیم گیری را از خودمان سلب می کنیم و بدون دقت و مشورت با کمیسیون تخصصی این مسئولیت را به مجموعه ای دیگر می دهیم. این تصمیمات فردا بحران اجتماعی دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: اینکه فقط با یک چشم و یک عینک (ستاد شورایاری ها) در موضوع ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات نگاه کنیم و سایر ان جی او ها را در نظر نگیریم  لطمه به خودمان است.

در نهایت دو فوریت این اصلاحیه به تصویب نرسید و این اصلاحیه به صورت یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون امور اجتماعی و فرهنگی ارجاع شد.‌

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: