• دوشنبه ١١ آذر ١٣٩٨-١٦:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٦٨٩
محسن هاشمی در نشست تخصصی "آب، فضای سبز و مدیریت شهری" بیان داشت؛

تکنولوژی آبیاری مدرن و انتخاب گونه های گیاهی کم آب بر رمز توسعه فضای سبز تهران / استفاده از پساب و فاضلاب راهی مناسب برای آبیاری فضای سبز

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: استفاده از روش های مدرن و مبتنی بر تکنولوژی در امر آبیاری نظیر آبیاری تحت فشار، انتخاب گونه های گیاهی کم آب بر و استفاده از فاضلاب و پساب تهران می تواند در توسعه فضای سبز شهر تهران و نیز کمربند سبز برای مدیریت شهری تهران موثر باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی در نخستین نشست تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با عنوان  "آب، فضای سبز و مدیریت شهری" گفت: در ابتدا جا دارد از بسط و توسعه فضای سبز در شهر تهران در طول 40 سال گذشته از انقلاب اسلامی تشکر کنیم به طوریکه در این مدت زمان تعداد بوستان های شهر تهران از 200 به 2هزار عدد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: جا دارد از کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز تشکر کنیم که عنوان پر کار ترین کمیسیون شورا را دارند و با جدیت مسائل محیط زیستی را دنبال می کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: این نشست در خصوص آب، فضای سبز و مدیریت شهری است لذا نگهداشت منابع آب شهری و استفاده بهینه از آن در فضای سبز شهر تهران باید از معیاری های الگوی انتخاب مناسب گونه های  گیاهی برای شهر تهران باشد چرا که  میزان و کیفیت آب مورد نیاز  فضای سبز باید به اندازه ای باشد ه منابعه آبی شهر تهران  تامین کننده آن باشد. این در شرایطی است که نه تنها ایران بلکه جهان نیز با پدیده خشکسالی مواجه است و لذا مصرف بهینه آب در فضای سبز موضوعی است که جهانیان نیز به آن توجه ویژه دارند.

وی در ادامه افزود: امروز موضوع آب به حدی اهمیت دارد که در برخی مناطق خشک ایران چاهی با ظرفیت بیست لیتر آب در ثانیه با قیمت بیست میلیارد تومان معامله می شود یعنی یک لیتر آب در ثانیه به قیمت یک میلیارد تومان که حاکی از اهمیت آب دارد.

رییس شورای شهر تهران افزود: آبیاری فضای سبز در امر چگونگی  استحصال آب و میزان آب مورد نیاز گیاهان دارای اهمیت است که برای این منظور شیوه های نوین مبتنی بر تکنولوژی روز به کار گرفته می شود.

هاشمی با اشاره به بازدید خود از  نمایشگاه آبیاری تحت فشار  گفت: متاسفانه ما در استفاده از تکنولوژی آبیاری در تهران عقب هستیم حال آنکه این ظرفیت را در داخل کشور داریم که این تکنولوژی را تولید کنیم البته به شرطی که همه شهر های کوچک نیز از آن استفاده کنند تا تولید آن به صرفه باشد.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اهمیت و ضرورت توجه به آبیاری فضای سبز درک نشده است گفت: اخیرا آقای فراهانی موضوعی را تحت عنوان نابودی درختان پارک چیتگر به واسطه عدم آبیاری مطرح کردند و در بازدیدی که از آنجا داشتیم مشخص شد به دلیل بدهی به آبفا آب آن منطقه قطع شده، وقتی جویا شدیم مبلغ بدهی چقدر است گفتند 500 میلیون تومان حال آنکه هزینه جاری آنجا سالی 10 میلیارد تومان بوده است. به هر دلیلی از جمله لجبازی مشکل آب در این پارک ایجاد شده و  نگاه مدیریتی متفاوت سبب شده آب به اندازه کافی به درختان نرسد. 

هاشمی ادامه داد: این نشان می دهد که عنصر اصلی فضای سبز اطراف تهران مسئله رساندن آب است و لذا اگر می خواهیم میزان فضای سبز اطراف تهران یا کمربند سبز تهران به 100 هزار هکتار برسد ناگزیر به استفاده از تکنولوژی در امر آبیاری و نیز انتخاب گونه های خاکستری یا کم آب بر هستیم.

وی در ادامه افزود: ضمن تشکر از مدیر عامل سازمان بوستان ها گفت : با این زمانی که در سیستم حضور داشتند این انتظار وجود داشت هم نسبت به  انتخاب گونه های کم آب و هم  استفاده از تکنولوژی مدرن آبیاری اقداماتی صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به چالش دیگر در حوزه آب در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: چالش دیگر ما استفاده از فاضلاب و پساب است. در این چند ساله باید گفت عملکرد شرکت آبفا در امر فاضلاب مثبت بوده ولی در امر تصفیه خانه ها عکس آن بوده به طوریکه تصفیه خانه های جنوب راه اندازی شده اما در مرکز و غرب این اتفاق نیافتاده و لذا   آبی که از  سیستم فاضلاب  شهری تهران جمع آوری می شود عمدتا به جنوب تهران می رود و به عنوان حق آبه به کشاورزان جنوب داده می شود و به زیر سطح تهران  تزریق نمی شود و همین امر  موجبات نشست تهران شده است.

هاشمی افزود: این موضوعات نیز باید پیگیری شود و با توجه به ضریب نفوذ شورای شهر در شرکت آبفا بر اساس پیش بینی های قانونی، ما می توانیم حتی تا دو نفر هم در هیات مدیریه آبفا داشته باشیم و حضور اعضای شورا برای پیگیری این موارد می تواند مثمر ثمر باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما بتوانیم از فاضلاب و پساب در اراضی تهران استفاده کنیم می توانیم حجم فضای سبز را توسعه دهیم نیز گفت: ما می توانیم با همین روش های آبیاری تحت فشار  فضای سبز تهران را آبیاری کنیم البته تاکید می کنم که برای این منظور باید از هوشمند سازی نیز بهره گیری کنیم تا حجم و زمان آبیاری را مدیریت کنیم.

هاشمی در پایان تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم  فضای سبز مطمئن و پایدار داشته باشیم ناگزیر به حل چالش های اشاره شده هستیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: