• يکشنبه ١٠ آذر ١٣٩٨-١٣:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٦٦٩
مجید فراهانی:

"بحران آلودگی هوا ،از توسعه حمل و نقل تا فرهنگ سازی "

یادداشت مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در روزنامه همشهری/ 10 آذر ۹۸

 

 

آلودگی هوا از جمله بحران هایی است که در صدر مطالبات و خواسته های شهروندان از مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران قرار دارد.با تشدید آلودگی هوا در طی چند روز اخیر با وجود تعطیلی مدارس و وضع مقررارتی برای محدود کردن تردد خودرو ها در سطح شهر ،اما باز هم شاهد هستیم که میزان آلاینده ها کاسته نشده است.دلیل اصلی این موضوع و کم نشدن غلظت و میزان آلاینده ها را می توان در این گزاره توضیح داد که اصولا برخورد با این پدیده مخرب که منشا طبیعی و صنعتی دارد در گرو در نظر گرفتن دو نکته است که اولی زمان و دومی سرمایه گذاری در حوزه های ترافیک و حمل و نقل عمومی است. در بسیاری از شهر های بزرگ دنیا هم این مسئله نمود دارد و از آن به عنوان پدیده ای مخرب برای سلامت شهروندان و محیط زیست شهری نام می برند.در ایجاد این آلودگی عوامل مختلفی نقش دارند که از تردد خودروها تا وجود کارخانه های آلاینده در تهران دامنه ی آن گسترده است.بدیهی است که رفع این مشکل اساسی و خواسته مشروع مردم در گرو هم افزایی و همکاری نهاد های مسئول مخصوصا دولت است که می توانند با عمل به وعده های خود و انجام تعهدات در بحث توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راهکار های کاهش آلودگی هوا در کنار مجموعه مدیریت شهری برای کنترل آلودگی هوا قرار بگیرند.به عنوان نمونه تهران بر اساس برنامه دوم توسعه شهر نیازمند ۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی است که به دلیل عمل نکردن دولت به تعهدات مالی خود در این زمینه حتی یک دستگاه اتوبوس هم در اختیار شهرداری قرار داده نشده است و امروز تهران کمی بیش از پنج هزار اتوبوس فعال با عمر متوسط بالای ده سال در اختیار دارد. یا در بحث مترو ،اگر تعهدات دولت در این زمینه هم محقق شود با افزایش ظرفیت فعلی جابه جایی مسافر در تهران از ۲ تا ۳ میلیون نفر به قریب به هشت میلیون نفر می توان گام بلند و اقدامی اساسی را در کاهش آلودگی برداشت . طبعا اقداماتی مانند نوسازی اتوبوس ها و تاکسی های شهری ، فرهنگ سازی در میان شهروندان برای کاهش استفاده از خودرو های شخصی و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه می تواند به عنوان اقدامات اساسی در دستور کار قرار بگیرد.در ارزیابی راهکار های مذکور که در راس آن همانگونه که اشاره شد توسعه حمل و نقل عمومی و تقویت فرهنگ ترافیک است می توانیم بخش زیادی از راه حل را هم جستجو کنیم.امروز به جرات می توانیم ادعا کنیم که بالغ بر ۹۰ درصد خودروهای تهران ، تک سرنشین هستند.این موضوع نشان می دهد علاوه بر بحث توسعه حمل و نقل عمومی به لحاظ کیفی و کمی به عنوان اساسی ترین راه برای کاهش آلودگی ، نیازمند فرهنگ سازی و ترویج الگوهای فرهنگی برای کاهش استفاده از خودرو های تک سرنشین در سطح خیابان های شهر تهران هستیم.از زمان تشکیل شورای شهر پنجم و روی کار آمدن مدیران شهری ،هرچند مسئله ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران در رده مهم ترین برنامه های اصلی مجموعه مدیریت شهری قرار داشته است اما به رغم اقدامات صورت گرفته نتیجه نهایی هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است لذا ضروری است اولا دولت برای حل شدن بحران آلودکی هوای تهران به وظایف قانونی و تعهدات خود جامه عمل بپوشاند ثانیا با تجمیع مسوولیتهای دستگاههای متنوع ذیل چتری واحد امکان پاسخگویی را فراهم آورد و همزمان‌حمایت مردمی را با فرهنگ سازی برای غلبه بر اهریمن آلودگی فراهم آورد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: