• دوشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٨-١٢:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٥٣٠
محسن هاشمی در نشست فصلی مدیران شهرداری بیان داشت:

روزمرگی مهمترین خطر این روزهای مدیریت شهری است/ انتظار اصلی ما در مدیریت شهری، برجا گذاشتن دستاوردهای عینی و عملی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نمی توانیم همه مشکلات مربوط به روزمرگی در مدیریت را به گردن مسایل مالی بیاندازیم افزود: در وصول درامدها هم دچار همین روزمرگی هستیم و بدلیل فقدان قدرت تصمیم گیری وشجاعت مدیران رده بالا، هم ایجاد نارضایتی در شهروندان و هم رانت وفساد در سطوح پایین رخ می دهد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران که در نشست فصلی مدیران شهرداری سخن می گفت با اشاره به صراحت کلام و تکلف کمتر اظهار داشت: هفته تهران را پشت سرگذاشتیم و در این هفته، دوره جدید و پنجم شورایاری ها نیز آغاز شد، اگرچه بخش فرهنگی این هفته پربار بود، اما در بخش عمرانی، اجرایی و خدماتی ، اتفاق جدیدی را شاهد نبودیم و انتظار شهروندان وهمچنین شوراهای محل، تحقق مطالبات عینی و اقدامات اجرایی در سطح شهر است.

محسن هاشمی مهمترین خطری که امروز مدیریت شهری تهران را تهدید می کند، روزمرگی دانست و افزود: هزینه های جاری مدیریت شهری سالانه بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان است که صرف پرداخت حقوق ومزایای کارکنان وهزینه های نگهداشت شهر می شود و اگر در کنار این رقم سنگین هزینه های جاری فعالیت عمرانی و توسعه زیرساختهای شهری صورت نگیرد نه تنها در مدیریت شهری بهبودی رخ نمی دهد، بلکه بدلیل استهلاک زیرساختها و تجهیزات موجود، وضعیت آینده از امروز بدتر خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه حمل ونقل عمومی، ما حدود 6هزار اتوبوس در تهران داریم که در 5 سال گذشته به این اتوبوس ها اضافه نشده است گفت: اگر عمر یک اتوبوس را حداکثر 15 سال در نظر بگیریم عملا دو هزار دستگاه از این اتوبوس ها طی 5 سال گذشته مستهلک شده اند. یا در مترو ما کمتر از 170 قطار از حدود هشت سال قبل داشتیم که با توجه به افزایش خطوط باید این تعداد به 400 رام می رسید ولی این اتفاق رخ نداده و همان قطارها با تعمیرات در حال فعالیت هستند و برای خطوط جدید مجبور به استفاده از قطارهای سایر خطوط شدیم.

وی ادامه داد: در سایر حوزه های هم وضعیت بهمین ترتیب است، سرانه های خدماتی شهری در تهران، حدود یکسوم استاندارد است و در بسیاری از محلات ما خدمات ضروری مانند سرویس های بهداشتی، میادین میوه وتره بار، ایستگاه آتش نشانی، ایستگاه تاکسی و اتوبوس و سایر خدمات مورد نیاز را نداریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی توانیم همه مشکلات مربوط به روزمرگی در مدیریت را به گردن مسایل مالی بیاندازیم اظهار داشت: در وصول درامدها هم دچار همین روزمرگی هستیم و بدلیل فقدان قدرت تصمیم گیری وشجاعت مدیران رده بالا، هم ایجاد نارضایتی در شهروندان و هم رانت وفساد در سطوح پایین رخ می دهد و پولی که باید به حساب شهرداری برود صرف کمیسیون،شیرینی و .. می شود.

وی ادامه داد: بخشی از اقدامات توسعه ای هم نیازی به پول نقد و یا بودجه نقدی ندارد، بطور نمونه احداث خطوط مترو یا پروژه های مشارکتی نظیر پارکینگ مجاور مصلی یا مجتمع مجاور تونل امیرکبیر یا پایانه ها صرفا با تصمیم گیری های مناسب و از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و تامین مالی سیستم بانکی قابل اجراست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما اگر در طول دوسال گذشته، دستگاههای خودکار حفار مترو را که می توانست بدون بودجه نقد فعالیت کند، بجای اینکه رها کنیم و از 4 دستگاه، دو دستگاه از تهران به بیرون برده شود بکار می گرفتیم، طی دوسال می توانستیم 30 کیلومتر مترو حفر کنیم در حالیکه عملا در این دوسال 3 کیلومتر تونل مترو هم نساخته ایم.

محسن هاشمی انتظار اصلی از مدیریت شهری را برجا گذاشتن دستاوردهای عینی و عملی دانست و افزود: این تنها با واقعگرایی وعملگرایی در مدیریت بدست می آید و فعالیتهای تبلیغاتی و نمایشی تنها اثر کوتاه مدت و محدود دارد، یک مدیر شهرداری در سطح ناحیه، منطقه، سازمان و مرکز باید ببیند که چه مشکل ومعضلی را می تواند با امکانات ومحدودیتهای موجود انجام دهد و این مساله است که مدیر را از روزمرگی خارج می کند.

وی ادامه داد: امروز مدیریت کشور و مردم، شرایط سختی را به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه تحمل می کنند ،
البته اینکه ما فرض کنیم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و بدون رفع تحریم نمی توانیم وضعیت فعلی را تغییر دهیم، تصور درست ودقیقی است، به نظر می رسد در شرایط جدید، ما دچار دو مشکل عمده در مدیریت کشور هستیم.

مشکل اول، اینکه فرایندهای تصمیم گیری و اجرایی را با وضعیت تازه، تطبیق نداده ایم و هنوز به روشهای گذشته در شرایط جدید عمل می کنم.

و مشکل دوم اینکه از همه ظرفیتها و توانمندی های داخلی استفاده نمی کنیم.
برای اینکه این موضوع باز شود، به نمونه ای اشاره می کنم که تقریبا چالش اصلی همه کلانشهرها و مراکز استان است و ما نتوانسته ایم بدلیل بورکراسی و معضلات اداری کشور در حوزه تصمیم گیری از آن عبور کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مساله تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی برای تامین 9 هزار دستگاه اتوبوس برای کلانشهرها ومراکز استان، که با وجود دستور رییس جمهور و پیگیری معاون اول دولت ، همچنان پس از گذشت دو سال بلاتکلیف مانده است تاکید کرد: این موضوع یکی از کلیدهای حل مساله اشتغال، آلودگی هوا، ترافیک و مصرف سوخت است.
وزارت کشور ،وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی چهار رکنی هستند که باید تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی را اجرایی کنند اما بدلیل گره هایی که ناشی از عدم فهم مشترک وهمراهی دستگاههای مختلف و برداشتهای خشک از متن مصوبات وقوانین است، پس از دوسال حتی هنوز یکدستگاه هم از این مجموعه 9 هزار اتوبوس به شهرها تحویل نشده وساخت آن نیز حتی آغاز نشده است.

وی از پیگیری این موضوع در جلسات مختلف خبر داد و افزود: موضوع را پیگیری کردیم و انصافا باید گفت انگیزه خوبی برای پیشرفت کار وجود دارد اما به نظر می رسد بخشی از این مساله با جلسات و پیگیری خود هماهنگی لازم بین دستگاهها را ایجاد کنند، حل می گردد.

محسن هاشمی گفت:شخصا اعتقاد دارم در همین شرایط سخت اقتصادی هم اگر به تولید داخل و استفاده از ظرفیتهای ایران اعتماد واتکا داشته باشیم می توانیم خیلی از مسایل را حل کنیم و باید از همه ظرفیتهای نظام که مهمترین بخش آن اراده و حمایت مقام معظم رهبری از تولید داخلی، همراهی دولت ورییس جمهور و سایر ارکان کشور است ، استفاده کنیم.

وی بخشی از این مشکل را در کاهش قدرت تصمیم گیری مدیران بدلیل نگرانی از عواقب نظارتی و قضایی آن دانست و گفت: مدیر در سطح معاون وزیر، مدیرکل و رییس سازمان احساس می کند اگر برای حل مشکل از اختیارات خود استفاده کند، ممکن است بعدا از طرف دستگاههای نظارتی و قضایی با او برخورد شود و آنزمان از او حمایت کافی نخواهد شد اما اگر تصمیم نگیرد و با روزمرگی کار به پیش ببرد مشکلی برایش پیش نمی آید، که این مشکل نیز باید با تعامل قوه قضاییه، دولت و مجلس حل شود و مدیران احساس کنند مهمترین انتظار از آنان حل مسایل مردم است و از آنها در این مسیر حمایت می شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط