• شنبه ٢ آذر ١٣٩٨-١١:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤٩٩
محسن هاشمی در نشست چگونگی ارتقا توسعه گردشگری شهر تهران مطرح کرد:

ترانزیت مسیر فرودگاهی درآمد 4تا 5 میلیارد دلاری برای تهران به ارمغان آورد/ برای رونق گردشگری هم باید مسئله رانت حل شود/ عکس

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه کشورها برای اینکه بتوانند گردشگری را توسعه دهند اول باید مسئله رانت را در نظامشان حل کنند گفت: در کشور ما درآمدی از ناحیه گردشگری به رغم بازدید گردشگران داخلی و خارجی به دست نمی آید و موزه ها و هتل ها تنها با سوبسید هایی که می گیرند زنده مانده اند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا  با موضوع "چگونگی ارتقا توسعه گردشگری شهر تهران با تکیه بر ظرفیت های سازمان کشورهای اسلامی" و با حضور  محسن هاشمی رییس شورا، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا،شهربانو امانی عضو شورا، حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  کریمی رییس  مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور های اسلامی و نیز  تعدادی از سفرای کشور هایی نظیر صربستان، موریتانی و نمایندگان فرهنگی کشور های بنگلادش و عمان  در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

محسن هاشمی در این جلسه گفت: بر همگان روشن است صنعت گردشگری در همه کشور ها به عنوان صنعتی که می تواند شغل ارزان ایجاد کند، مطرح است.

وی ادامه داد: در همه زمینه هایی که  ایجاد شغل مورد بحث است وقتی از شغل ارزان صحبت می شود فورا گردشگری مطرح می شود و این در حالی است که  اکثر کشور هایی که توسعه یافتگی شان سرعت گرفته از همین ناحیه اقدام کرده اند  و ما متاسفانه از این ناحیه عقب هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر با نگاه واقع بینانه به موضوع گردشگری نگاه کنیم متاسفانه حاکیمت در این حوزه نتوانسته زمینه مناسب توسعه گردشگری را ایجاد کند، به ویژه  علما که می توانستند در این موضوع نقش موثری داشته باشند.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: کشورها برای اینکه بتوانند گردشگری را توسعه دهند اول باید مسئله رانت را در نظامشان حل کنند.

وی ادامه داد: امروز کشور چین به رغم درآمد بالا، با جمعیت زیادی که دارد جز کشور های با سرانه درآمد پایین محسوب می شود اما در همین کشور وقتی گردشگران بخواهند  از جاذبه های گردشگری نظیر دیوار چین بازدید کنند در صورت بازدید همه جانبه باید قیمتی گزاف پرداخت کنند و این یعنی درآمد.

هاشمی خاطر نشان ساخت: این در حالی است که در کشور ما درآمدی از ناحیه گردشگری به رغم بازدید گردشگران داخلی و خارجی به دست نمی آید و موزه ها و هتل ها تنها با سوبسید هایی که می گیرند زنده مانده اند. در همین بخش سلامت هم سوبسیدی است بیمارستان ها داده می شود سبب شده آنها زنده بمانند گرچه در بیمارستان ها پزشکان درآمدهای بالا دارند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در راستای توسعه صنعت گردشگری در نقطه ی ابتدایی باید اقتصاد کشور به سمت درآمد های واقعی سوق پیدا کند افزود: مشکل دیگر بحث تحریم ها است که سبب شده تهران وضعیت واقعی یک شهر گردشگر پذیر را نداشته باشد. امروزه کسی نمی تواند با کارت اعتباری در تهران هزینه ای پرداخت کند. لذا اگر بخواهیم گردشگری را به صورت واقعی  فعال  کنیم باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: نگاه دیگر این است که می خواهیم رانت بدهیم و تبادل فرهنگی جدی ایجاد کنیم تا  بتوانیم فرهنگ و ایده هایمان را در کشورهای مختلف جا بیاندازیم که البته این موضوع جای بحث بسیار دارد.

هاشمی گفت: با وجود اهمیت حوزه گردشگری هنوز مشخص نیست نقطه ی درآمدی برای شهر تهران از این ناحیه کجاست!؟ این موضوع باید مشخص شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از جهت دیگر هنوز در زمینه ها و حوزه های مختلف شهرداری اختیارات جامع و کامل ندارد که این امر می تواند در توسعه گردشگری اثر گذار باشد همچنانکه همین حوزه گردشگری هم در اختیار شهرداری نیست و هنوز از وظایف 23 گانه تنها  7 مورد اختیاراتش به شهرداری واگذار شده، لذا ما باید مواظبت کنیم که  با وارد شدن به فعالیت های جدید بار مالی جدیدی به شهرداری ایجاد  نشود.

وی افزود: به عنوان نمونه در بحث نمایشگاه ها طبق اصل 44 نمایشگاه های داخل شهر باید تعطیل می شد و  از ظرفیتی که شهرداری ایجاد کرده(نمایشگاه شهر آفتاب)  استفاده شود اما  دولت علاوه بر آنکه برگزاری نمایشگاه ها در داخل شهر را رها نمی کند  بلکه بر مشکلات ترافیکی هم می افزاید لذا این گونه ناهماهنگی و عدم واگذری اختیارات  سبب می شود درآمدی برای شهرداری تهران حاصل نشود.

هاشمی در ادامه سخنان خود از لزوم پرداختن به ظرفیت هایی نظیر مسائل ترانزیتی سخن گفت و افزود: امروز شهر دبی در سال 70 میلیون سفر دارد و ترکیه هم نیز این راه را در پیش گرفته و مسیر ترانزیت اروپا به آسیا شده است  این در حالی است که تهران با قرار داشتن در ارتفاع 1200 متر از سطح دریا بسیار شرایط بهتری از این شهر های هم سطح دریا دارد. می دانید که هواپیماها برای بلند شدن سوخت بسیاری را مصرف می کنند و اگر در شرایطی باشند که در ارتفاع بلند تری قرار داشته باشند سوخت ، هزینه و فاصله کمتری  را خواهند داشت. لذا می توان با ترانزیت مسیر فرودگاهی درآمد 4تا 5 میلیارد دلاری برای تهران به ارمغان آورد.

هاشمی در پایان گفت: باید بررسی کنیم  که  درآمد حاصل از حوزه از گردشگری کجاست و چقدر شغل می تواند ایجاد  کند و در این زمینه چه کارهایی باید انجام دهیم و  بر اساس فرضیات ساختار مربوطه را برقرار کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط