• پنج شنبه ١٨ مهر ١٣٩٨-١٠:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤٧٩
سالاری در افتتاحیه خانه موزه لرزاده مطرح کرد:

غفلت از رویکرد هویت بخشی و کیفی سازی شهر طی دهه های گذشته

محمد سالاری بر لزوم تداوم رویکرد کیفی سازی و هویت بخشی شهر در مدیریت شهری دوره پنجم تاکید کرد و گفت: وجود مشکلات شدید مالی و کاهش درآمد شهرداری تهران نباید ما را از این راه درست برگرداند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در آیین افتتاح خانه‌موزه استاد لرزاده ضمن تقدیر از رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم گفت: در دوره چهارم شورا به همراه آقای مسجد جامعی طرحی را به شهرداری تهران ارائه دادیم تا این خانه تملک و تبدیل به خانه معمار شود که این طرح به تصویب رسید اما در این طرح الزاماتی را نیز تعیین کردیم که یکی از آن ها مربوط به خانه ای دو طبقه در مجاروت خانه استاد لرزاده بود و خواستیم آن خانه نیز به خانه استاد لرزاده ملحق شود تا آنجا در کنار خانه موزه لرزاده تبدیل به خانه معمار شود، که متاسفانه رویکرد افرادی که شهر  را صرفا جایی برای ساخت و ساز می دانند بر رویکرد ما موفق شد و نهایتا این خانه دو طبقه، تبدیل به یک ساختمان بلند مرتبه شد که ای کاش حداقل نمای آن را متناسب با خانه لرزاده طراحی می کردند.

سالاری ضمن تقدیر از رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم با اشاره به حضور گسترده شهروندان و کنشگران مدنی در این مراسم اظهار داشت: امروز اینجا پل صدری افتتاح نمی شود و چندین هزار میلیارد تومان نیز  هزینه نشده و این حضور پرشور برای تجلیل از رویکرد اتخاذ شده توسط مدیریت شهری فعلی است، رویکردی که سال ها در شهرهای ما مغفول مانده است.

وی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم از آثار معماری فاخر در کشور و شهرمان یاد کنیم باید از  گذشته های دور وام بگیریم و از آن ها یاد کنیم یا سراغ معدود بناهایی مانند آثار استاد لرزاده برویم.  متاسفانه طی دهه های گذشته در کشور و علی الخصوص در شهر تهران، معماران و معماری ما،‌شهرسازان و شهرسازی و مدیران شهری ما تحت تاثیر سوداگری بود ه اند و منافع شخصی و اقلیت را به منافع عمومی و حقوق عمومی شهرها ترجیح داده اند.

حمایت کنشگران مدنی از رویکرد هویت بخشی

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امروز روز هنر، معماری و شهرسازی در هفته تهران است گفت: اکنون در این دوره در کنار رویکردی که مدیریت شهری اتخاذ کرده است، مجموعه ای از جنبش های مدنی در تمامی حوزه ها با این رویکرد همراهی می کنند و قطعا در آینده نزدیک شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: تا چند سال پیش در فرایند صدور پروانه هیچ توجهی به نمای ساختمان ها نمی شد و اختیار تصمیم گیری در خصوص نما به متولیان ساخت و ساز و طراحان داده شده بود اما امروز در تمام مناطق 22 گانه شهر تهران با ایجاد کمیته های نما، با اتخاذ رویکرد هویت بخشی و کیفی سازی، نمای ساختمان ها در فرایند صدور پروانه مورد بررسی قرار می گیرند.

حذف امضاهای طلایی با هوشمند سازی خدمات صدور پروانه ساختمانی

سالاری با اشاره به رونمایی از سه سرویس  هوشمند در حوزه شهرسازی بیان کرد: یکی از این خدمات درخواست صدور پروانه بصورت غیر حضوری توسط شهروندان است تا دیگر  نیازی  به مراجعه حضوری و تردد درون شهری نباشد. این اقدام یک رویکرد و کار نرم افزاری است که شاید تاثیرگذاری آن در کاهش ترددهای دورن شهری و کاهش ترافیک بیشتر از احداث بسیاری از اتوبان ها باشد. خدمت دوم تعیین رقوم ارتفاعی یا همان کف پلاک ها  برای تمامی 960 هزار پارسل شهر تهران است، اقدامی که در گذشته با حضور مامور بازدید و نقشه برداران بصورت حضوری انجام می شد و تالی فاسد و همچنین بکارگیری نیروی انسانی و خطاهای زیادی را به دنبال داشت.

وی در خصوص خدمت سوم این سامانه که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است گفت:  لحاظ حقوق مکتسبه پارسل ها، املاک و اراضی شهر تهران از طرح تفصیلی در سامانه شهرسازی، خدمت بسیار مهم این سامانه است تا هیچ شهردار، معاون،‌ عضو شورا و شورای معماری مناطق نتوانند خارج از اصول شهرسازی و معماری و حقوق مکتسبه، اقدام به ارائه اضافه بنا، اضافه طبقه و سطح اشغال کند. اگر این کار انجام شود مدیریت شهری دوره پنجم تاریخ ساز خواهد شد و تصمیمات و امضاهای طلایی حداقل در حوزه صدور پروانه حذف می شود. امیدواریم در گام دیگر حوزه نظارت فنی و گواهی های ساختمانی نیز به این سامانه اضافه شوند.

سالاری در پایان افزود: علی رغم اینکه اکنون مدیریت شهری در تنگنای مالی جدی قرار دارد و رویکرد هویت بخشی و کیفی سازی منجر به کاهش درآمدها می شود اما باید به شهرداری تهران کمک کرد تا این رویکرد تداوم یابد. وجود مشکلات شدید مالی و کاهش درآمد شهرداری تهران نباید ما را از این راه درست برگرداند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: