• شنبه ٦ مهر ١٣٩٨-١٥:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦١٢٤
حق شناس در نشست خبری بیان داشت:

با هیچ پیشنهاد نام گذاری به نام شهدا مخالفت نداشته ایم/ واژه شهید تنها گزاره وحدت بخش ما ایرانیان است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه یادمان باشد که مجاز نیستیم با نام شهیدان بازی کنیم تاکید کرد: اگر در یک موضوع و گزاره بخواهیم بیشترین توجه و وحدت را به نظر سنجی بگذاریم و در یک موضوع همراهی و همیاری را نشان دهیم قطعا آن واژه، واژه شهید است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا به همراه علی اعطا سخنگوی شورا در ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور در باغ موزه دفاع مقدس در نشستی با اصحاب  رسانه پاسخگوی سوالات آنان بودند.

 

در ابتدای این نشست جعفری مدیر مجموعه باغ موزه دفاع مقدس ضمن تقدیر از زحمات شور ا به ویژه شخص دکتر حق شناس در حمایت از فعالیت های باغ موزه دفاع مقدس گفت:  باغ موزه دفاع مقدس از افتخارات بزرگ شهرداری تهران است که در قلب پایتخت مجموعه ای بی بدیل است.

وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس  بزرگترین موزه جنگ در خاور میانه است که این افتخار متعلق به تهران می باشد و  مورد اقبال بازدید کنندگان خارجی است به طوری که  در سال 98  نسبت به سال  97 و 96 بالغ بر 65 درصد بازدید کنندگان این موزه افزایش داشته است.

جعفری با بیان اینکه این مجموعه هر ساله به توفیقات مضاعفی دست پیدا می کند گفت: بنا داریم تا پایان سال جاری  فاز اول موزه مقاومت و موزه  انقلاب اسلامی و موزه  نقش زنان در دفاع مقدس، موزه ایثار و جهاد و  نقش حمل و نقل  ریلی  (سنگر سازان  بی سنگر )راه اندازی کنیم. 

جعفری افزود: در دو سال گذشته شورا محبت ویژه ای به فعالیت های این مجموعه داشته   به ویژه آقای حق شناس  و ما امیدواریم در سال های آتی بتوانیم فعالیت های این مجموعه را ارتقا بیشتری بدهیم  تا نسل جوان با دوران مشعشع دفاع مقدس هر چه بیشتر آشنا شوند.

 

باغ موزه دفاع مقدس نبض عزت، اقتدار و دفاع از آرمان های شهیدان است

در ادامه نشست محمد جواد حق شناس گفت: این مجموعه (باغ موزه دفاع مقدس ) قلب تپنده ای است که نبض عزت و اقتدار و دفاع از آرمان های شهیدان و پایداری را برای همیشه در این شهر ثبت و ضبط  می کند. این مجموعه قرار است  یاد آور رنج ها و کوششی باشد که این ملت برای مبارزه با استبداد و تجاوز و دفاع از صلح در این سالیان به کار بسته و  خوشبختانه این مجموعه در وجه آبرومندی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با همت و تلاشی که شکل گرفته و همراهی مهندسین و معماران ایرانی و مجاهدان و تلاش گران سعی شده یاد شهیدان که بزرگرترین افتخارات را آفریدند و نیز یاد عزیزانی که همه جوره در خدمت آرمانهای انقلاب و میهن بودند برای همیشه در  تاریخ زنده بماند.

حق شناس گفت:  حضور ما در این جا دعوت از تمام مردم است، دعوت از  کسانی که می خواهند با این افتخارات با زبان دقیقتر و علمی تر آشنا شوند. مردم باید در این موزه قدم بزنند تا بدانند چه اتفاقی در این سالها برای کشور افتاده است.

حق شناس در ادامه نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

 

با هیچ پیشنهاد نام گذاری به نام شهدا مخالفت نداشته ایم/ شهدا محور وحدت میهن اسلامی ما هستند

وی در ابتدا در پاسخ به پرسشی مبنی بر بحث حذف نام شهدا از تابلوها گفت: در این چند هفته اخیر در شورا این موضوع مورد بحث و تذکر بوده و من چندین تذکر در این خصوص در صحن شورا مطرح کرده ام. اما  ما  باید یادمان باشد که مجاز نیستیم با نام شهیدان بازی کنیم و از نام آنان استفاده ناگواری داشته باشیم و از نام آنان سوءاستفاده کنیم. شهیدان چشم و چراغ این ملت هستند.

وی ادامه داد: من در مخیله ام نمی گنجد که   کسی به خود اجازه دهد نام شهیدی را از کوی و برزن حذف کند. چرا که  اگر در یک موضوع و گزاره بخواهیم بیشترین توجه و وحدت  را به نظر سنجی بگذاریم و در یک موضوع همراهی و همیاری را نشان دهیم قطعا آن واژه، واژه  شهید است که با فاصله بسیار از دیگر واژه ها قرار خواهد گرفت.

حق شناس افزود: امروز حتی براندازان تراز اول مملکت به احترام نام شهید می ایستند و کلاه از سر بر می دارند آنوقت چرا و چطور برخی به خود اجازه می دهند با نام شهید چنین برخودی داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: ما شاید با دوره قبل مدیریت شهری اختلاف نظری داشته باشیم اما نمی توانم اجازه  دهم که چمران و قالیباف برچسب شهید زدایی بچسبانند، به این شورا هم همینطور ؛ وقتی آقای اعطا و نظری فرزند شهید هستند و آقای خلیل آبادی برادر شهید. این یک خود زنی است که  برخی دارند عمل می کنند. این در حالی است که  فصل الخطاب را رهبری گفتند.

حق شناس در ادامه سخنان خود افزود: ما در تمام جلساتی که  در کمیسیون نام گذاری داشتیم حتی با یک پیشنهاد از بنیاد شهید یا خانواده شهدا مبنی بر نام گذاری معابر به نام شهدا مخالفت نکردیم. هیچ شکایتی هم از بنیاد شهید و خانواده شهدا نیامده که ما نام  شهید را از معابر حذف کرده باشیم. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا افزود: اگر در سالهای قبل هم همتراز تابلوی پرچمی تابلوی دیوار کوب وجود نداشته تذکر داده شده است.

حق شناس بار دیگر تاکید کرد شهدا محور وحدت میهن اسلامی ما هستند و در این مسیر قطعا اگر یک موضوع واحد داشته باشیم دفاع از آرمان های شهدا است و  قطعا در دو سال آینده این مسیر را ادامه خواهیم داد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه و در پاسخ به نصب مجسمه قیصر امین پور گفت: رویکرد ما در این دو سال توجه به فضا و منظر شهری است و زیبایی‌شناسی تهران  در حوزه عمومی شهر نیز مشخص بوده و تلاش کرده‌ایم با همکاری هنرمندان موضوعاتی را به نمایش گذاریم.

وی افزود: ‌بر همین اساس نشست‌هایی با انجمن‌های مجسمه‌سازان، نقاشان و گرافیست ها  برگزار کردیم و همزمان با نامگذاری خیابان‌ها به نام شخصیت‌ها، تندیس‌هایی برای این عزیزان در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: قیصر امین‌پور شاعر برجسته ای است که هر چند در زمان حیاتش اجازه نداد مراسم بزرگداشتی برایش برگزار شود ولی بعد از فوت وی  خیابانی در سعادت‌آباد را به نام این شاعر بزرگ  در نظر گرفتیم و نام گذاری کردیم و بعد از آن  مجسمه و سردیس وی نیز  نصب شد ولی متأسفانه ما با پدیده سرقت مجسمه‌های شهری روبه‌رو هستیم.

حق شناس تاکید کرد: در دهه اخیر این سرقت مجسمه‌ها به اوج رسید و 27 مجسمه و سردیس از خیابان‌های تهران به سرقت رفته که وزن برخی از آنها بالای یک تن بوده و امکان ندارد یک دزد عادی وسط خیابان بتواند این مجسمه‌های سنگین را سرقت کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: از همه مسئولان خواهشمندم به کمک شهر تهران آیند و به این موضوع پاسخ دهند که چگونه اموال عمومی مردم در روز روشن دزدیده می‌شود، اگر کسی یک موتور گازی اش  به سرقت رود بعد از اندک مدتی با دستبند دزدش را می‌گیرند حالا برای ما این سوال مطرح است که چه موقع و چه کسی این سرقت‌ها را انجام می‌دهد.

وی گفت:‌ برخی می‌گویند چون جنس مجسمه قیصر برنزی بوده آن را برده و آب کردند به برخی می‌گوییم چرا مراقبت نشده آنها می‌گویند وظیفه ما نیست که نگهبان بگذاریم در حالی که حفاظت از آثار هنری وظیفه همه به ویژه شهرداری است و به نظرم باید برای این مجسمه‌ها حریم مشخص شود.

 

هفته کتاب را پر رنگ تر برگزار می کینم

در ادامه نشست در خصوص در پیش رو بودن هفته کتاب از رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا سوال شد و اینکه چه برنامه هایی برای این هفته مد نظر دارند؟

حق شناس در پاسخ به این سوال گفت: قطعا هفته کتاب از هفته های مورد توجه اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب است، سالیان سالیان است که این سنت حسنه پا گرفته و در تمام این سالها شهرداری و شورای شهر تلاش کرده اند  بیشترین تلاش خود را برای بزرگداشت این هفته به کار بگیرد به طوری که در دو سال قبل هم شاهد بودیم همه اعضای شورای شهر وقت بسیار جدی برای حضور در کتاب فروشی ها و کتابخانه ها و محل های عرضه کتاب گذاشتند.

حق شناس افزود: دراین هفته کتابخانه های شهرداری در اوج کار خود خواهند بود و به طوریکه  در  بیش از 108 کتابخانه مستقلی که سازمان فرهنگی و هنری و در بیش از 350 سرای محله( که در بیش از  90 درصد آنها) ، خدمات عرضه کتاب ارائه می شود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با این  تلاش کمک کنیم تا به هدف اصلی که همانا  افزایش سرانه مطالعه است دست یابیم. در حال حاضر یکی از نگرانی های جامعه بزرگی مانند تهران کاهش سرانه مطالعه است و ما امیدواریم در این زندگی شهری که مشکلات خاص خود را داردبرای  شهروندان عزیز فرصتی فراهم شود تا بتوانند با الفت و دوستی و نزدیکی با کتاب وقت گرانمایه شان را بیشتر به مطالعه اختصاص دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: از دیگر اقدامات ما در این هفته ایجاد راسته یا گذر کتاب است که دو گذر اصلی برای این منظور در نظر گرفته شده که فاز اول آن از میدان انقلاب تا چهاراه کالج است و فاز دوم از میدان هفتم تیر تا ابتدای خیابان حافظ که امیدواریم امسال فاز نخست به مرحله اجرا برسد چرا که مراحل مطالعاتی شرکت توسعه فضای فرهنگی نیز تکمیل شده است. بر اساس قولی که دادند فاز نخست تا دهه فجر امکان اجرایی شدن خواهد داشت.

حق شناس گفت: کتابفروشی های قدیم امروزه با تهدید های زیادی روبرو هستند که یکی از از این تهدید ها قاچاق کتاب است و ما باید امکان نشر کتاب های قاچاق را از سود جویان بگیریم.

 

وظیفه نماینده دولت کرنش به نماینده مردم است نه تهدید

حق شناس در ادامه در خصوص اظهارات استاندر تهران مبنی بر واگذاری مراکز بهاران به استانداری و تهدید اعضای شورا گفت:  استحضار دارید اعضای شورا نماینده مردم هستند و  به واسطه این حق اجازه دارند در مورد اموال مردم تصمیم بگیرند و شهرداری هر تصمیمی را نمی تواند بدون مصوبات شورا اجرایی کند،  یا باید لایحه مشخصی ارائه کند یا شورا طرحی داشته باشد تا در مورد اموال مردم تهران تصمیمم سازی شود.

وی ادامه داد: اعضای شورا در اولین روز حضورشان سوگند یاد کردند که  از حقوق شهروندان دفاع کنند لذا علی القاعده نظارت بر مدیریت شهری با توجه به اصول قانون اساسی بر عهده شورا است و نیز بر اساس اصل 103 فرمانداران و استاندارن و نمایندگان دولت را ملزم شده اند  در جایی که مصوبات شورا خلاف قانون نباشد همراهی کنند. پس  مصوبات شورا فقط خطاب به شهرداری نیست بلکه تمام شهروندان و مسئولان حتی رییس جمهور و وزیر کشور موظف به رعایت مصوبات شورا هستند. در این راه عوارضی که وضع می شود برای همه است حتی ساختمان ریاست جمهوری و ساختمان استانداری.

حق شناس در ادامه گفت: حال  چه شده که نماینده دولت به خود اجازه می دهد با چنین لحنی نمانیده مردم را خطاب کند، خطاب من اینجا به آقای روحانی است که باید  به مسئولان خود یاد دهند چگونه با نماینده مردم سخن بگویند. زبان کمک خواستن  که زبان تهدید نیست.

حق شناس افزود: شهرداری نشان داده در هر مقطعی و موقعی به کمک هموطنان رفته برای نمونه  در حوزه سیل وقتی که تهران نیز در معرض سیل بود شهرداری بخشی از نیروهای خود را به استان گلستان اعزام داشت، زلزله سر پل زهاب را نیز به یاد بیاورید، حال چگونه است که برای کمک گرفتن زبان به تهدید گشوده اند.

حق شناس گفت: در برنامه ششم، شهرداری مکلف به ایجاد زیر ساخت ها شده و در همین راستا دهها مرکزی که شکل گرفته منجر به مدیریت حضور بی پناهان شده  است، شهرداری زیر ساخت ها را فراهم کرده اما کجای قانون گفته که اینها باید تحویل دستگاه دولتی شود. اگر قرار به واگذاری  به ان جی او باشد  ما خودمان بلدیم که  انجام می دهیم. وظیفه نماینده دولت کرنش به نماینده مردم است نه تهدید.

حق شناس در پایان نیز در واکنش به اظهارات ضرغامی در خصوص انباشت زباله در بلوار کشاورز گفت: من از آقای ضرغامی می خواهم تشکر کنم چرا که وی به عنوان شهروند در مورد تهران در هر حوزه ای می تواند  اظهار نظر کنند  و ما باید یاد بگیریم نظرات را بشنویم  همه شهروندان نظراتشان محترم است.

وی ادامه داد: اما من این پرسش را دارم  اصولا چرا باید معابر آبی نظیر بلوار کشاورز محل ریزش این همه زباله باشد، این بخشی است که باید گفت ما به عنوان شهروند خوب عمل نکرده ایم.

حق شناس افزود: اینجا حق با دوستان است که عکسی را مستقیم بگیرند یا عکسی که برایشان فرستاده می شود را به اشتراک بگذارند و آلودگی ها را نشان دهند هر چند که در فیلم زنده آلودگی وجود نداشت اما چرا نباید انتظار عکس داشت چرا افرادی چون آقای ضرغامی مردم را دعوت به استفاده کمتر از پلاستیک نمی کنند. چرا از صدا و سیما نمی خواهند برای تبلیغات آموزشی از شهرداری چندین برابر هزینه طلب نکنند. البته به خدمات شهری نیز تذکر می دهیم که زباله ها را جمع آوری کنند اما این حجم زباله هم برازنده تهران نیست.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: