• سه شنبه ١٢ شهريور ١٣٩٨-١٨:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٩٥١
اعطا در نشست خبری مطرح کرد:

همکاری شهرداری و پلیس برای حفاظت از مجسمه های شهری /بدهی های شهرداری در نامه ای محرمانه به شورا اعلام شد

سخنگوی شورای شهر در نشست خبری خود درباره وضعیت مجسمه های شهر با بیان اینکه دزدیده شدن مجسمه ها اتفاق خوشایندی نیست از ارائه طرحی به هیات رییسه شورا تحت عنوان «حریم آثار هنری» خبر داد و تاکید کرد حفاظت از اثار هنری شهر با همکاری پلیس و شهرداری صورت خواهدگرفت.






به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) و اشاره به نسبتی که شهر با ایام محرم برقرار می‌کند، گفت: از دیرباز شهرهای ایرانی و اسلامی یک نسبت معناداری با آیین‌ها داشتند و بخش قابل توجهی از فضاهای شهری متناسب با آیین‌ها شکل گرفته است. به عبارتی می توان گفت محله‌ها که هسته‌های اصلی شهر در طول تاریخ بوده‌اند مرکز برگزاری آیین‌ها هم بوده اند. امروز در شهرهایی که بافت مدرن پیدا کرده بخشی از این ساختار از بین رفته و بخشی همچنان وجود دارد. احیای آن ها همواره در دستور کار بوده است. 

وی ادامه داد: باتوجه به مستندات تاریخی و گزارش‌های موجود در سفرنامه‌ها، آیین عاشورا در چند سده اخیر به عنوان یک آیین اصلی و شکل دهنده بخش عمده‌ای از مناسک در نظر گرفته شده است. آیین عاشورا بازنمایی یک رویداد مهم تاریخی بوده و به موازات برگزاری این تاریخ در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات در طول این سال‌ها صاحب گنجینه‌ای درخشان شده‌ایم که بخشی از تمدن و فرهنگ ما شده و جلوه‌های آن را امروزه شاهد هستیم.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه امروز در شهر تحت عنوان توسعه فضاهای عمومی دنبال می‌شود بستری برای اینگونه رویدادها است، تصریح کرد: زمانی که قرار است برای آیین‌ها و مناسک بستری مناسب فراهم شود باید به تاریخ نگاه کنیم تا بدانیم که شهرها تا پیش از آن چه نوع فضایی را عرضه می‌کردند تا در همان راستا قدم برداریم. 
حضور نیروهای شهرداری تهران در مراسم اربعین داوطلبانه است

اعطا با تأکید بر اینکه شهر و آیین های عاشورایی یک نسبت تام با هم دارند، گفت: در این ایام به روال سال‌های گذشته شهرداری اقداماتی را در رابطه با ماه محرم انجام داده است. امروز جلسه‌ای در این خصوص در شورا برگزار شد. در این جلسه کمیسیون فرهنگی و ‌محیط زیست با دو معاون شهردار تهران و سازمان بهشت زهرا (س)، سازمان بازرسی، حراست و شهرداران مناطق ۶،۵،۱۳ و ۴ حضور داشتند و موضوع این جلسه پیاده روی اربعین و فعالیت‌هایی که شهرداری باید در این حوزه انجام دهد، بود.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه چهار نقطه شلمچه، چذابه، مهران و مرز خسروی مسئولیت مبادی خروج از کشور را برعهده خواهند داشت، عنوان کرد: رییس ستاد مرکزی اربعین وزیر کشور است و انجام عمده خدمات شهری با شهرداری تهران است. در شهرداری تهران با حکمی مسئولیت این کمیته به معاون خدمات شهری سپرده شده است. 
اعطا ادامه داد: در این زمینه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بودجه ۵ میلیارد تومانی تصویب شده اما بیشتر از این مبلغ هزینه شده و صرفه جویی وجود نداشته است. در دو سالی که شورای پنجم بودجه را تصویب کرده این عدد به 10 میلیارد تومان رسیده و ضمن افزایش صددرصدی این بودجه در سال ۹۷ و ۹۸ صرفه جویی جدی هم مطرح بوده است. کارمندان شهرداری همه به صورت داوطلبانه در بحث خدمات شهری حضور پیدا خواهند کرد و حق ماموریتی پرداخت نخواهد شد. 
به نظر نمی رسد سرقت مجسمه ها سریالی باشد
سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت مجسمه دزدیده شده قیصر امین‌پور توضیح داد: دزدیده شدن مجسمه اتفاق خوشایندی نبود. در شهرداری تهران مجموعه‌ای به نام یگان حفاظت وجود دارد که مأموریت‌هایشان از طرف ستاد کل به آنها ابلاغ می‌شود و یکی از مأموریت‌ها حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول شهرداری است، اما اموالی که در فضای شهری وجود دارند محافظت‌شان بر عهده یگان حفاظت شهرداری نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدت‌ها شاهد سرقت سریالی مجسمه‌ها در شهر نبودیم احساس نمی‌شود این روند مجدداً به جریان افتاده و ادامه‌دار باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اخیراً سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی جلسه‌ای را در این رابطه برگزار کرده است، تصریح کرد: همچنین در شورای شهر طرحی تحت عنوان «حریم آثار هنری» تقدیم هیأت رئیسه شده است. اگرچه در این طرح، مشخصاً به بحث سرقت پرداخته نشده، اما به شیوه ای یک نوع حفاظت به شکل نرم صورت می گیرد که بر اساس آن می‌توانیم برای حفاظت از آثار هنری از دوربین بهره ببریم تا کنترل دقیق‌تری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون مشترک حقوقی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی تهیه و هم‌اکنون به هیأت رئیسه تقدیم شده است، گفت: در همین رابطه روز گذشته تماسی با معاون جتماعی پلیس تهران برقرار کردم و این نشان می‌داد که این موضوع در پلیس هم در دست پیگیری است تا به سرنخ‌هایی دست پیدا کنند. همچنین پیشنهاد شده است در جلسه‌ای با حضور یگان حفاظت و پلیس و واحدهای مرتبط در شهرداری تهران بحث مجسمه‌ها با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد و پیشنهادهایی برای پیگیری این موضوع مدنظر است.
اختصاص یک طبقه از پلاسکوی جدید به یادمان شهدای آتش نشان
اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضعیت احداث ساختمان پلاسکو عنوان کرد: برای ساخت یک ساختمان باید حتماً از شهرداری پروانه دریافت شود و این موضوع شامل حال پلاسکو هم می‌شود. همچنین وقتی تصمیم بر ساختن ساختمانی وجود دارد باید مشخص شود که چه نوع کاربری برای آن در نظر گرفته شده البته در طراحی ساختمان، طراح و مهندس ناظر باید مسئولیت‌های مربوط به ساخت ساختمان را بپذیرند. با کمی تسامح می‌توان گفت در منطقه فعلی که قبلاً ساختمان پلاسکو وجود داشت گودی وجود دارد و شهرداری با ضریب صفر – صفر اجازه ساخت‌وساز در این قسمت را ارائه کرده است. 
وی ادامه داد: در قسمت شمالی ساختمان، همچنان کسبه نارضایتی‌هایی را اعلام کرده‌اند. اما در این زمینه باید مدیریت ذی‌نفعان صورت گیرد و هرچه سریع‌تر نقشه‌های نهایی و توافقات اعلام شود. 
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران برای ساختمانی که قرار است به جای پلاسکو ساخته شود باید 400 واحد پارکینگ هم تأمین شود و بر اساس توافقات پیشین یک طبقه از ساختمان به فضایی برای گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان پلاسکو در نظر گرفته شود.
شهرداری تلاش می کند از جدال رسانه ای پرهیز کند
اعطا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین سند ارائه شده در مورد میزان بدهی‌های شهرداری تهران توضیح داد: آقای حناچی در خرداد ماه سال 98، نامه محرمانه‌ای را به شورای شهر تهران ارسال کرد که لیست بدهی‌های شهرداری تهران را نشان می‌داد. این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد به همین دلیل امکان آن را ندارم که اطلاعات ریز نامه را اعلام کنم. اما صرفاً به یک آیتم اشاره می‌کنم و آن میزان دیون و تعهدات بانکی و اوراق مشارکت‌هاست. مدیران شهری در دوره پیشین مدعی شده‌اند که 16 هزار میلیارد تومان بدهی دارند. این در حالی است که دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت تا آن مقطعی که در دفاتر حساب ثبت شده است و قطعی تلقی می‌شود، 29500 میلیارد تومان است. 
سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر معاونت مالی و دکتر حناچی مناسب بدانند توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهم کرد. اگرچه وضعیت مالی شهرداری را همه می‌دانند اما علی‌رغم مشکلات موجود، شهرداری تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد و از وارد شدن به جدال رسانه‌ای پرهیز کند. شورا نیز در این زمینه شهرداری را حمایت خواهد کرد. همچنین میزان بدهی اعلام شده از بانک‌ها هم قابل استعلام است. 
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره وارد شدن اطلاعات نادرست به سامانه شفافیت شهرداری تهران عنوان کرد: سامانه شفافیت راه‌اندازی شد تا به صورت تدریجی و گام به گام مجموعه‌ اطلاعات شهرداری تهران در دسترسی عموم قرار گیرد. در این میان، ممکن است برخی از اطلاعات نادرست باشند اما نباید این نادرست بودن اطلاعات از حدی بالاتر رود. 
اعطا ادامه داد: شورای شهر، شهرداری را ملزم کرد تا این سامانه را تشکیل دهد و اگر این سامانه تشکیل نمی‌شد به طور حتم خطاها مشخص نبود. شهرداری ملزم شده تا اطلاعات را برای نظارت همگانی به معرض نمایش بگذارد تا رسانه‌ها، مردم و تشکل‌های مدنی، اطلاعات را مشاهده کنند و درباره آن نظر دهند.
وی تأکید کرد: شورا این امکان را ندارد که اطلاعات مربوط به 68 هزار نیرو را مورد بررسی قرار دهد. اما رسانه‌ها و مردم تحت نظارت همگانی می‌توانند این اقدام را انجام دهند. همچنین معاونت منابع انسانی باید به گونه‌ای عمل کند تا اطلاعات، با صحت و دقت در سامانه ثبت شود. همین‌طور این رویه که اطلاعات در سامانه شفافیت به صورت گزینشی منتشر شود اقدام صحیحی نیست.
گفت و گوی مدیران شهرداری با دستفروشان مترو در راستای رسیدن به راه حل مشترک
اعطا در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساماندهی دستفروشان در مترو، بیان کرد: مصوبه‌ی شورا در بهمن ماه سال ۹۷، تحت عنوان ساماندهی مشاغل سیار شهرداری تهران به شهرداری ابلاغ شد اما شهرداری دیر وارد اقدامات اجرایی در این حوزه شد. آنچه که در حوزه دستفروشی مطرح می‌شود این است که ابتدا به عنون یک واقعیت اجتماعی پذیرفته شود. سپس باید این سوال را مطرح کرد که درچه مکانی، در چه زمانی و چه کسانی دستفروشی می‌کنند. ساماندهی دستفروشان مجموعه‌ای از سه مورد ذکر شده را دربرمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه اگر شهرداری سرعت داشت و زودتر وارد موضوع می‌شد موضوع قابل کنترل‌تر بود، ادامه داد: اقدام خوبی که شهرداری انجام می‌دهد این است که گفت‌وگو با نمایندگان دستفروشان را آغاز کرده و این گفتگو در راستای به رسمیت شناختن دستفروشان و رسیدن به یک راه حل مشترک است. شهرداری علاوه بر گفتگو و نظریه پردازی باید عمل هم داشته باشد. انتظار داریم که در این رابطه با سرعت بیشتری عمل شود. در مترو، سلامت و ایمنی مسافران و دستفروشان مورد تأکید است. عرض راهرو ایستگاه استاندارد است اما پهن کردن بساط و اختصاص این فضا به فعالیت نامتجانس باعث ناامنی آن مکان می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت ۱۲ پرونده ارسالی نجفی به دستگاه قضایی چه شد، گفت: وضعیت پرونده‌هایی که شهردار وقت (محمدعلی نجفی) مطرح کرد هیچگاه به شورا هم ارسال نشد. اینکه ۱۲ پرونده چه مواردی بوده اطلاعی ندارم. اما آنچه که از سمت شورا پیگیری می‌شود در دو بخش است. یک؛ نتیجه طرح‌های تحقیق و تفحص است که در قالب گزارش نهایی در صحن قرائت می‌شود و اگر محرز شود که تخلفی صورت گرفته به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد. دو؛ مواردی که در گزارش‌های حسابرسی می‌تواند مطرح باشد که اخیرا گزارش حسابرسی سال ۹۳ در صحن قرائت شد. 
اعطا ادامه داد: در گزارش کمیسیون برنامه و‌ بودجه شورا مشاهده شد که نسبت به بودجه‌ی مصوب و ضوابط مقررات تخلفاتی صورت گرفته است. این موارد را شورا در قالب شکایت یا گزارش به دستگاه قضایی ارائه و دنبال می‌کند. موارد دیگری هم است که شهرداری پیگیری می‌کند و از شهرداری باید جویا شد.
توضیح اعطا درباره چرایی واگذاری ریاست ستاد مدیریت بحران به وزیر کشور
اعطا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا ریاست ستاد مدیریت بحران به جای شهردار تهران به وزیر کشور واگذار شده است، گفت: قانون مدیریت بحران کشور هفته قبل در مجلس تصویب شد و باید به تأیید شورای نگهبان برسد تا ابلاغ شود. در قانون جدید، ریاست ستاد مدیریت بحران بر عهده وزیر کشور است. در ستاد مدیریت بحران گروه های مختلفی وجود دارند که الزاماً زیر نظر شهردار فعالیت نمی‌کنند و در زمان بحران، ممکن است برای فرماندهی واحد، چالش‌هایی وجود داشته باشد به همین دلیل در قانون جدید، وزیر کشور رئیس ستاد مدیریت بحران است و شهرداری در چارچوب وظایف و اختیاراتی که دارد نقش‌آفرینی می‌کند. 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا باید اطلاعات بدهی شهرداری تهران مهر محرمانه داشته باشد، عنوان کرد: در مورد اطلاعات محرمانه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها وجود دارد. البته در شهرداری اطلاعات محرمانه زیادی وجود ندارد اما اگر بر اساس آیین‌نامه، مکاتبات در طبقه‌بندی محرمانه باشد و مهر محرمانه بر آن خورده باشد ما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. در شورای شهر تهران تنها یک جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد که به دلیل بررسی مطالبات یک نهاد نظارتی بود اگرچه گمان می‌کنم مهر محرمانه بر این نامه از سوی شهرداری به این دلیل بوده است که مدیریت شهری و شورا از جدال رسانه‌ای بپرهیزند و با وقتی که در اختیار دارند مسایل شهری را حل کنند.
ارائه دستورالعمل چگونگی نظارت بر پیمانکاران فعال در حوزه ساماندهی سگ های بدون صاحب
اعطا با بیان اینکه بعد از حادثه سگ کشی ۴ جلسه ویژه تشکیل شد، تصریح کرد: بعد از این رخداد ناخوشایند، شورا و شهرداری گفتگوی جدی را با تشکل‌های مدنی شروع کردند. یکی از این جلسات با حضور شهردار تهران، فعالان مدنی و رییس شورای شهر تهران برگزار شد. جلسه دوم را ستاد هماهنگی سمن‌ها برگزار کرد. جلسه دیگر را کمیسیون حقوقی شورا برگزار کرد که در رابطه با جلوگیری از اتفاق‌های مشابه بود.
وی ادامه داد: در نهایت تصمیم بر این شد که از این پس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار ناظر عالی پیمانکارانی باشد که در این زمینه کار می‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با توجه به ماموریتی که از سمت شهردار تهران به آن محول شده، نظارت عالیه بر کار پیمانکاران را برعهده خواهند داشت، افزود: کارفرمای پیمانکار همچنان ناظر ساماندهی خواهد بود اما نظارت عالیه بر روند بر عهده اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار خواهد بود. بناست که تا دو هفته آینده دستورالعملی برای چگونگی نظارت بر فعالیت این پیمانکاران توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار تهیه و اعلام شود. می‌توان امیدوار بود که به زودی یک دستورالعمل به روز و علمی منتشر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر تکایایی سد معبر ایجاد کنند، آیا مصوبه‌ای از سوی شورا برای برخورد وجود دارد، گفت: باتوجه به اینکه تکایا از دل محلات و با اراده مردم درست می‌شوند برای جلوگیری از سدمعبر نیز باید به صورت خودتنظیم گر اتفاق افتد و از دل محله‌ها انجام شود چرا که صفر تا صد این مراسم از سمت مردم است.
اعطا گفت: در این خصوص اعتقادی به مصوبه نداریم چرا که در این ماه طبیعی است. کسانی که در این حوزه فعالیت بیشتری دارند باتوجه به بحث‌هایی که در چند سال اخیر بابت ملاحظات مطرح شده باید فعالیت کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: