• شنبه ٩ شهريور ١٣٩٨-١٧:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٩٠٥
محمد جواد حق شناس در جمع معاونین فرهنگی و اجتماعی مناطق 22 گانه بیان داشت؛

این دوره بهترین زمان برای همراهی و همکاری مدیریت شهری در حوزه فرهنگی است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار مردم از ما در برخی از حوزه ها محقق نشده است و ماباید با آسیب شناسی و برنامه ریزی دقیق تر سال سوم را به تحقق برنامه ها و انتظارات مردم اختصاص دهیم . پیام سال سوم فعالیت شورا همین است و این زمان بهترین وقت برای همکاری و همراهی شورا و شهردری است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه شهرداری تهران با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا ، حسن خلیلی آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا، حجت نظری رییس کمیته مشارکت های مردمی و کمیته ورزش شورا، جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، رفیع مدیر کل فرهنگی معاونت اجتماعی برگزار شد.

 

این نشست پیرامون بررسی موضوعات طرح رئوس مسائل و مشکلات حوزه مدیریتی و فعالیتی توسط معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق، طرح دیدگاه های معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، طرح دیدگاه های اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

 

محمد جواد حق شناس در ادامه این نشست گفت: برگزاری این جلسات گام مهمی در جهت همکاری شورا و شهرداری خواهد بود.

 

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات و مواردی که از سوی معاونین محترم مناطق 22 گانه بیان شد ایجاد کارگروه ها در خصوص بررسی موضوعاتی از قبیل؛ شورایاری ها، سرای محلات، ساماندهی مشاغل، مشکلات مالی، ساختار سازمانی ، املاک، سمن ها، میراث فرهنگی و گردشگری و   مسایل محتوایی هنر و فرهنگ و رویداد ها  می تواند مثمر ثمر باشد و در این راستا  می توانیم 5 کارگروه به تعداد اعضای کمیسیون  تشکیل دهیم تا اثر بخشی این جلسات نیز بیش از پیش شود.

 

حق شناس گفت: امروز شورا نسبت به دو سال قبل به بالندگی بیشتر رسیده و هم اکنون رویکرد ما رویکرد همراهانه و با تومانینه است. همانطور که می دانید سال اول شورا همراه با تغییرات پیاپی  شهردار تهران همراه بود و سال دوم بیشتر اختصاص به شناخت و بررسی و موضوعات و نظارت داشت و سال چهام هم سال انتخابات است و لذا هم اکنون که سومین سال فعالیت شورا می باشد بهرتین زمان برای همراهی و همکاری شورا و شهرداری است.

 

وی ادامه داد: در این راستا باید همکاری و همراهی معاونت های اجتماعی مناطق در پیگیری مسائل فرهنگی و اجتماعی با سرعت عمل و دقت عمل بیشتری همراه باشد چرا که دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم.

 

حق شناس افزود: همه ما سوار بر یک کشتی و هم سرنوشتیم و باید به این باور برسیم که موفقیت یکی یعنی موفقیت همه اگر کارنامه ای می خواهد ارایه شود کارنامه مشترک ما و شما است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: در نهایت رضایت مردم هدف ما و شما است و حتی اگر جایی عضو شورا می آید سوالی می کند و گله مند می شود این نشان دهنده ی یگانگی ماجرا است، بحث ما این است که اگر کار تیمی می کنیم همه باید مراقب هم باشیم، همه باید به نقطه ضعف ها  توجه کنیم و این انتظاری است که در سومین سال فعالیت شورا همه از ما دارند.

حق شناس تصریح کرد: بالطبع  انتظارات مردم در برخی از حوزه محقق نشده است  ولی ما باید محکم به حرکت خود دامه دهیم، آسیب شناسی کنیم و نهایتا با برنامه ریزی دقیق تر سال سوم را خیلی جدی به تحقق این انتظارات اختصاص دهیم این پیام سومین سال فعالیت شورا خواهد بود.

حق شناس با بیان اینکه فعالیت حوزه فرهنگی و اجتماعی شبانه روز در حال فعالیت هستند گفت: اینکه این افراد دغدغه جدی در تحقق اهداف تعیین شده دارند جای تقدیر دارد اما ارتباط ما و شما نباید تنها منوط به این جلسه باشد بلکه باید ارتباط تنگاتنگی ایجاد گردد تا از اقدامات متقابل هم با خبر باشیم.

 

در این جلسه همچنین حسن خلیل آبادی رییس کمیته گردشگری شورا گفت: طبیعی است شرایط معاونت اجتماعی به تاسی از فراز و فرود های گذشته خوب نباشد اما در طرح موضوعات متاسفانه یا خوشبختانه کسی به موضوع گردشگری در تهران اشاره ای نکرد. یعنی یا واقعا مشکلی در این زمینه وجود ندارد یا درکی از مشکلات در این حوزه احساس نشده است.

 

 

خلیل آبادی سخنان خود را با تمرکز بر حوزه گردشگری تهران اینگونه ادامه داد: ما بنا داریم تهران را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کنیم در حالی که هم اکنون پایتخت تنها یک گذر گردشگری است. این در حالی است که شهرهای دیگر که گردشگران بیشتری از تهران دارند ظرفیت های پایتخت را ندارند اما تهران چون آمادگی و فکری برای پذیرش گردش گر نکرده از دومین صنعت درامد زایی جهان بی بهره است.

وی ادامه داد: این  ما هستیم که باید نمونه های توسعه گردشگری را معرفی کنیم و این جنس این اقدامات از جنس اقدامات فرهنگی است. لذا معاونین اجتماعی مناطق باید تدابیر ویژه در این خصوص بیاندیشند و ما در راستای ایجاد سازمان گردشگری به همکاری و همراهی و همفکری شما نیازمندیم.

در ادامه این جلسه ابوالفضل رفیع مدیر کل فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: واقعیت این است که معاونت اجتماعی از چند بیماری مزمن رنج می برد . بعد از 27 سال این بیماری های مزمن باعث شده که معاونت اجتماعی  اثر بخشی لازم را نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از بیماری های مزمن هزینه کرد مالی در معاونت های اجتماعی مناطق در شهرداری تهران است. متاسفانه افرادی که  فهرست بهای عمران و حمل و نقل را تهیه می کنند با همین نگاه فهرست بها می خواهند برای موضوعات اجتماعی را هزینه کنند. افرادی که تخصصی در حوزه اجتماعی و فرهنگی ندارند.

رفیع افزود: اگر ملاک  فقط قیمت باشد آن زمان است که کار فرهنگی کارایی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع رتبه بندی پیمانکاران که از سوی معاونین مناطق مطرح شده بود گفت: رتبه بندی پیمانکاران به همان دلیل که فهرست بها نداریم در کارهای فرهنگی هم توجیه پذیری ندارد.

رفیع در ادامه با اشاره به فروش غرفه در راستای درآمد زایی گفت: برای این اقدام باید قانون را اجرا کنیم یعنی باید با مجوز شرکت ساماندهی باشد . باید ضابطه مند باشد اگر از محل فروش غرفه برای کار فرهنگی می خواهیم درآمد زایی کنیم  باید قانون رعایت اجرا شود.

رفیع در ادامه افزود: مشکل دیگر ساختار سازمان است، متاسفانه در این راستا وضعیت به گونه ای شده است که نیروهای باکیفیت و با تجربه و توانمند رغبت و تمایلی برای فعالیت در حوزه فرهنگی ندارند.

رفیع در ادامه سخنان خود گفت: ما  نیاز داریم در شهر 10 میلیون نفری تهران  اجتماعات شهری را تقویت کنیم و لذا باید در این مسیر نیز گام برداریم.

رفیع با بیان اینکه فضای کار در حوزه فرهنگی پر خطر شده گفت: باید معاونت اجتماعی کاملا حمایت شود تا با بکارگیری بهترین گروه های هنری و فرهنگی  شاهد کارهای خلاقانه و پر تحرک باشیم .

در این جلسه همچنین معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق موضوعات و مواردی را مطرح کردند که مهمترین آنها عبارت بود از ؛

 

-سازو کار نامناسب در حوزه فرهنگی و اجتماعی و لزوم ایجاد  مکانیسم های متناسب با فعالیت های فرهنگی

-وجود مکانیسم نامناسب بر فعالیت سراهای محلات

-نحوه نگهداری از مجموعه های فرهنگی

-بحث انتخاب مدیر محله

-تناقض در عدم رابطه مالی شورایاران با شهرداری با وجود ساختار هیات امنایی مدیریت محله

-تخصیص نقدینگی معاونت اجتماعی

-معاونت اجتماعی به عنوان یکی از  پر کار ترین معاونت ها و  هم ردیف معاونت خدمات شهری است.

-تایید صلاحیت شورایاری ها بر اساس خود اظهاری افراد ومشکلاتی که آشکارا در تایید صلاحیت افراد به وجود آمده است.

-اشکال در ساختار اداری معاونت اجتماعی دچار

-لزوم حضور معاونت اجتماعی در فرایند توسعه شهری

-تاکید بر بازگشت شورایاران به کارکرد اصلی خویش

-رتبه بندی پیمانکاران 

-لزوم  بومی سازی برنامه های اجرایی توسط ادارات کل

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: