• يکشنبه ٣ شهريور ١٣٩٨-١٠:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٨١٨
حق شناس در ارائه گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح کرد: 3-160

از تغییر رویکرد و نامگذاری معابر شهر تهران بنام مشاهیر تا آغاز مطالعات پروژه های مربوط به قطب های گردشگری تهران

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همزمان با آغاز سومین سال از دوره پنجم شورا خلاصه گزارشی از عملکرد و اقدامات شاخص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارائه داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همزمان با آغاز سومین سال از دوره پنجم شورا در یکصدو شصتمین جلسه خلاصه گزارشی از عملکرد و اقدامات شاخص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارائه داد.

 

 

خلاصه گزارش عملکرد و اقدامات شاخص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به شرح ذیل است:

 

1تحقق و تصویب ابعاد فرهنگی و اجتماعی توسعه پایدار در برنامه سوم توسعه شهر تهران همسو با استانداردهای بین المللی

 

در جریان بررسی لایحه برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران، با اختصاص حدود 480 نفر ساعت کار کارشناسی رویکرد پایداری در مفاد و احکام حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه سوم توسعه پیاده سازی شد که یکی از اقدامات مبنایی و موثر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و شورای شهر تهران محسوب خواهد شد.

 

 

 

2تصویب بودجه فرهنگی و اجتماعی سال 98  شهرداری منطبق با اهداف توسعه پایدار

 

در راستای بررسی ردیف های اعتباری بودجه سال 98 سه جلسه رسمی کمیسیون(74، 76 و 77) به بررسی عملکرد بودجه مناطق شهرداری تهران و واحد های ستادی آن در حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی در سال 97 پرداخته شد که این جلسات به صورت فشرده هرکدام به مدت 8 ساعت برگزار شد. پس از بررسی عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی جلسات منظم با تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران  و سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه آن در قالب 28 جلسه برگزار شد. در نهایت نیز علی رغم کاهش سهم بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی در سال 98، سقف اعتبار این حوزه به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و مساعدت رییس و اعضای محترم شورا به میزان 200 میلیارد تومان افزایش یافت.

 

 

 

3احیا و استارت پروژه پهنه رودکی

 

بر اساس مصوبات مغفول مانده دوره های قبلی شورا و نیز بررسی های فشرده در دوره جدید طرح در جا مانده پهنه فرهنگی رودکی مجددا مطرح و پس از مطالعات و جلسات متعدد و توافقات اولیه این طرح مجددا در دستور کار حوزه اجرا و شورا قرار گرفت . دو ردیف اعتباری جدید تحت عنوان « اجرای برنامه های فرهنگی پهنه رودکی» و « تملک، توسعه و تجهیز دو خانه در پهنه رودکی» در بودجه سال 98 شهرداری تهران الحاق گردید که جمعا مبلغ 14 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. علاوه بر آن در دو جلسه رسمی  کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز  جزئیات اجرای پروژه پهنه رودکی با حضور ذی نفعان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 

 

4تصویب و بعضا آغاز مطالعات پروژه های مربوط به قطب های گردشگری شرق ، جنوب و توسعه قطب گردشگری غرب و همچنین راسته های هنر ،صنایع دستی ،کتاب و غیره

 

در سه جلسه رسمی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی(جلسات 89، 96 و 98) موضوعات مربوط به راسته کتاب و راسته صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعات و جلسات متعددی که با سایر ذینفعان نیز برگزار شد نتیجه کار تصویب راسته ها و گذرهای فرهنگی و قطب های گردشگری تهران بود که بعضا مطالعات اولیه نیز آغاز شده است.

 

 

 

5تغییر رویکرد و نامگذاری معابر شهر تهران بنام مشاهیر از جمله نامگذارای معابر بنام مشاهیر در قید حیات

 

 کمیسیون فرعی نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران از تاریخ 1/6/96 و شروع دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران تا 31/4/98 تعداد31 جلسه برگزار کرده  که 230 مصوبه به همراه داشته است. از میان مصوباتی که به تصویب صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران رسیده اند، تاکنون بالغ بر  24% اسامی (بیش از 38 مورد) مربوط به اسامی مشاهیر فرهنگی، هنری، پزشکی و سیاسی بوده است. علاوه بر آن تاکنون بالغ بر ۳۸٪ اسامی تصویب شده در کمیسیون مربوط به نام شهدا بوده است. توجه به تکریم و بزرگداشت بزرگان فرهنگ، ادبیات، هنر و اندیشه و شهیدان بزرگوار انقلاب، جنگ و مدافع حرم.

 

6فرهنگ سازی و تشویق برگزاری برنامه ها و مراسم بزرگداشت مشاهیر بررگ شهر تهران توسط شهرداری

 

با اعتقاد به اهمیت انسانی و هویت انسانی شهر اقداماتی در راستای بزرگداشت مفاخر و مشاهیر شهر تهران در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته و دنبال شده است که از جمله از نتایج کار عبارتند :

 

الف) نصب سردیس مربوط به مشاهیر فرهنگی، هنری و علمی در معابر عمومی شهر تهران که از جمله آن میتوان به سردیس استاد قانعی راد، استاد همایون شهنواز، استاد جمشید مشایخی و.. اشاره نمود.

 

ب‌)  برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم عباس کیارستمی در موزه سینما و همچنین بزرگداشت استاد عزت الله انتظامی و تنظیم برنامه مدون سالیانه نکوداشت های شهر

 

پ) مصوب کردن اختصاص زمین و راه اندازی موزه ایران درودی ـ تملک خانه نیما یوشیح و افتتاح خانه سیمین و جلال و در دست اقدام بودن و بهره برداری از خانه شهیدان مشروطیت و خانه اخوان ثالث و خانه فروغ فرحزاد.

 

ت‌)  پیگیری ماده 72 برنامه سوم ارتقاء سازمان گردشگری شهرداری .

 

 

 

۷. پیگیری و اجرای برنامه های جلب مشارکت مردم و گروههای مرجع با نشست ها و گفتگو های مستقیم و مستمر با انجمن های فرهنگی و هنری و سازمان های مردم نهاد

 

 برگزاری بیش از10  جلسه با انجمن های فرهنگی و سازمان های مردم نهاد از جمله خانه سینما، خانه تئاتر، انجمن خوشنویسان،  خانه موسیقی، سازمان مردم نهاد احیاء، انجمن عکاسان و... با تاکید بر تقویت فرهنگ و هنر عمومی و در خدمت شهر و شهروندان

 

 

 

8. فعالیت کمیته های 7 هفتگانه فرهنگی/ هنری/ اجتماعی/ ورزشی/ مشارکتهای مردمی/ میراث فرهنگی و گردشگری / دینی

 

 

الف) توسعه فعالیتهای گردشکری با هدف ایجاد درآمد پایدار در حوزه مدیریت شهری و تبدیل تهران ری ـ تجریش به مقصدی برای گردشگری.

 

 

ب) توجه ویژه به سلامت روان و بهبود سواد سلامت ( حکم برنامه سوم )

 

پ) توجه ویژه به پایش و صلاح وضعیت مراکز اجتماعی و گرم خانه ها، تاسیس گرم خانه زنان در زمستان 97 ، مدارس پرتو و مراکز بهاران.

 

 

ت) در زمان تصویب لایحه بودجه 98 سند « بودجه شهرداری به زبان ساده » برای اولین بار برای آگاهی عمومی تنظیم شد.

 

ث) ساده سازی سندهای پیچیده بوروکراتیک در راستای شفافیت صورت گرفت.

 

ج) طرح خیابان ورزش که توسط کمیته ورزش مطرح و مستمراً پایش شده است. تاکنون بیش از 150 مورد در مناطق برگزار شده است.

 

چ) افزایش سرانه فضاهای ورزشی با نظارت بر ساخت و تخصیص بودجه لازم.

 

 

ح) افزایش کیفیت خدمات مجموعه ها با عدم افزایش بهای خدمت.

 

خ) طرح دست آفرین که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت تهیه و اجراء شد.

 

د) تخصیص بودجه برای امر مهم کار داوطلبانه در مناطق.

 

 

ذ) تخصیص بودجه با عنوان نشاط اجتماعی و نظارت بر اجرای آن.

 

 

ر) نشست های منظم با سازمان های مردم نهاد.

 

ز) بازنگری در مصوبه مدیریت محله برای افزایش مشارکت.

 

9. برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها

 

الف) برای اولین بار در کلان شهر تهران اعلام نتایج اولیه انتخابات 4 ساعت پس از اتمام مهلت رای گیری به صورت الکترونیکی صورت گرفت و شاهد کاهش تخلفات در زمان شمارش آرا در این دوره انتخابات بودیم

 

ب) در انتخابات شورایاری ها افزایش مشارکت جوانان و زنان را تجربه کردیم.

 

پ) شرکت 510 نفر در انتخابات که 3/16 درصد منتخبین را زنان تشکیل دادند و این آمار نشان دهنده  افزایش 4% بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: