• سه شنبه ١١ تير ١٣٩٨-١٦:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٧٢
سخنگوی شورا مطرح کرد:

تعامل خوب شهرداری و ارتش برای استفاده از بنای تاریخی تیمورتاش

تعامل خوب شهرداری و ارتش برای استفاده از بنای تاریخی تیمورتاش

به گزارش علی اعطا در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 98 با اشاره به تغییر رویکرد مدیریت شهری و همچنین توافق شهرداری تهران و دانشگاه جنگ به منظور بازگشایی درهای بنای تاریخی تیمورتاش به روی مردم اظهار کرد: از نوروز 97 درهای این بنای تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و دانشگاه جنگ به روی مردم باز شده و شهروندان می‌توانند دو روز در هفته از خانه تاریخی تیمورتاش که به موزه تبدیل شده بازدید کنند. بر اساس آمارها در برخی از روزها بین 600 تا 700 گردشگر از این بنای تاریخی بازدید می کنند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه تعامل خوبی برای استفاده از عمارت تاریخی تیمورتاش بین مدیریت شهری و ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

 

اعطا در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ 4 مردادماه اضافه کرد: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از جنبه‌های مختلف برای مدیریت شهری واجد اهمیت است و این امر می‌طلبد تا رسانه‌ها برای شکل گیری و فراهم آوردن زمینه مشارکت جدی شهروندان کمک کنند. در واقع بحث مشارکت اجتماعی از سطح محلات آغاز می‌شود و ادامه پیدا خواهد کرد.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه به رویکرد ویژه شهرداری تهران در امتداد رویکرد شورای شهر نسبت به توسعه فضاهای عمومی اشاره کرد و گفت: از جمله مصادیق این موضوع میدانگاه هفتم تیر و پروژه میدان امام خمینی (ره) است. اگرچه شورا نسبت به اقدامات صورت‌گرفته نقطه‌ نظراتی دارد و بعضاً ممکن است انتقاداتی نیز وجود داشته باشد، اما اقدامات انجام‌شده در راستای سیاست‌های شوراست.

 

اعطا ادامه داد: البته در بحث جمع‌آوری پل گیشا نیز اگرچه در ظاهر موضوع اقدامات انجام شده ترافیکی است، اما می‌توان این اقدام را در جهت توسعه فضاهای عمومی شهر نیز برشمرد.

 

لزوم تهیه مجوز از شورا برای واگذاری حق بهره برداری املاک شهرداری

 

اعطا درباره واگذاری حق بهره‌برداری املاک شهرداری با اشاره به مصوبه شورای پنجم مبنی بر اینکه شهرداری برای واگذاری حق بهره برداری املاک در اختیار خود باید از شورا مجوز دریافت کند، اضافه کرد : شهرداری باید لیست همه املاکی که پیش از این حق بهره برداری آنها را واگذار کرده باید به شورا بیاورد و برای آن مجوز دریافت کند و همچنین برای املاکی که حق بهره برداری آنها واگذار شده و شهرداری مایل به ادامه آن است باید به صورت لایحه‌ای  از شورا مجوز لازم را دریافت کند.

 

وی ادامه داد: هنوز اقدامات شهرداری برای بازپس گیری مجموعه‌هایی که پیشتر واگذار کرده به نتیجه‌ی قطعی نرسیده اما قطعاً این موضوع دنبال خواهد شد و از این پس نیز باید برای واگذاری حق بهره‌برداری املاک  از شورا مجوز دریافت کند.

 

کاهش ۳۵ درصدی ترافیک تهران با طرح جدید

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره تأثیر اجرای طرح ترافیک جدید موسوم به طرح کاهش آلودگی هوا در شهر تهران توضیح داد: به طور کلی می‌پذیرم که به لحاظ اطلاع رسانی برای اجرای این طرح می‌توانستیم قوی‌تر عمل کنیم و قبول داریم در حال حاضر بخشی از شهروندان اطلاعات کافی در این خصوص ندارند.

 

اعطا افزود: اما انتظار داریم که رسانه ها نیز مدیریت شهری را در این زمینه یاری کنند، گزارش‌ ارزیابی‌ها انجام  شده نشان می‌دهد که این طرح مؤثر بوده است، در حالی که یک هفته ای از زمان اجرای این طرح گذشته آمارها نشان می‌دهد نسبت به ماه قبل شاهد کاهش ۳۵ درصدی ترافیک متناظر در شهر تهران بودیم.

 

به گفته اعطا همچنین آمار ورود به محدوده طرح در خرداد ماه ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است. اما برای بررسی دقیق تأثیر اجرای این طرح در شهر تهران نیازمند یک دوره ۹۰ روزه از زمان اجرای این طرح هستیم.

 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ضمن اینکه قطعاً پروژه‌ پل گیشا نیز تأثیر مستقیمی در روند اجرای طرح دارد لذا باید با تحلیل پیچیده‌تری بررسی کنیم که اگر انسداد این محور نبود وضعیت به چه شکلی در می‌آمد.

 

پروژه‌های شهری باید پیوست‌های اجتماعی داشته باشند

اعطا درباره نبود پیوست اجتماعی برای پروژه‌های عمرانی شهر، گفت: پروژها و اقداماتی که در مقیاس شهری انجام می‌شود باید پیوست اجتماعی داشته باشند، اما این امر در شهرداری تهران سابقه نداشته، یا چندان جدی گرفته نمی‌شد و یا حداقل تأثیر آن در اجرای پروژه‌ها دیده نمی‌شد. لذا در طرح‌هایی که قرار است شهرداری اجرایی کند حتی طرح‌های ترافیکی باید پیوست‌های اجتماعی و مطالعات لازم انجام شود. البته ما معتقدیم که این مطالعات باید نتایجش مورد بهره برداری قرار گیرد و مهمتر از آن این مطالعات باید به موقع انجام شود نه این که در انتهای اجرای پروژه برای تکمیل مدارک و به شکل صوری این کار انجام شود.

 

وی درباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: چند طرح تحقیق و تفحص در دستور کار قرار دارد که هر یک در مراحل مختلفی هستند باید به این نکته توجه کرد که برای طرح تحقیق و تفحص ابتدا باید تعدادی از اعضا این تقاضا را بدهند و بعد با طی مراحل مختلف این کار انجام شود. البته از مرحله‌ای به بعد مجموعه گزارش‌ها محرمانه می‌شود. علت آن که در مرحله‌ای از تحقیق و تفحص مؤسسه همشهری نیز اعضای شورا سکوت کردند این بود که برابر قانون قبل از ارائه گزارش در صحن این اطلاعات محرمانه است.

 

اعطا  با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از املاک به همراه دو یا سه طرح دیگر در دستور کار اعضای شوراست. هر یک در مراحل مختلفی قرار دارند، اضافه کرد: بی تردید شورا و مدیریت شهری نگاه روبه آینده دارد اما در مواردی که نیاز است در خصوص آن گزارشی به دستگاه قضائی ارائه شود حتماً از طریق تحقیق و تفحص این کار انجام خواهد شد.

 

بررسی طرح زیست شبانه در هیأت مرکزی حل اختلاف

وی در باره آخرین وضعیت اجرای طرح زیست شبانه در تهران افزود: با توجه به اعتراض فرمانداری در خصوص زیست شبانه که به شورای شهر تهران ارسال شده در هیأت حل اختلاف این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آرا مقرر شده اتخاذ تصمیم در این خصوص به بررسی‌های بیشتر موکول شود و برای اینکه برخی ابهامات برطرف شود در جلسه آتی هیات مرکزی حل اختلاف از رییس شورای شهر و فرماندار تهران دعوت شده تا موضوع به صورت دقیق بررسی شود.

 

اعطا ادامه داد: شاید طرح مسئله زیست شبانه در فضای رسانه‌ای به گونه‌ای مطرح شد که نشان می‌داد اختلاف نظر جدی در این حوزه وجود دارد. البته ما نیز به عنوان شورا این موضوع را می‌پذیریم که اجرای طرح زیست شبانه نیازمند ایجاد و تامین زیرساخت‌هایی است که باید با تعامل دستگاه‌های ذیربط فراهم شود. بی تردید این کار یک کار یک سویه نیست و با اراده مشترک همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیش خواهد رفت.

 

سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد: قرار شده کمیسیونی در نیروی انتظامی این موضوع را بررسی کند و نظر مدیریت شهری، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. امیدواریم با حل ابهامات موضوع به گونه‌ای پیش برود که به نفع شهر و شهروندان باشد. قطعاً همانطور که در طول روز شهروندان می‌توانند نیازهای خود را رفع کنند در شب هم شهر باید به برخی نیازهای شهروندان پاسخ بدهد.

 

وی درباره تصویب ضوابط ساخت و ساز در شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: عنوان مصوبه شورا پیشنهاد اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون قانون زمین شهری (پیوست سوم طرح جامع) به شورای عالی شهرسازی و معماری بود چرا که شورای اسلامی شهر اساسا نمی تواند ضوابط ساخت وساز را تعیین کند و مرجع اصلی تعیین و تصویب ضوابط ساخت وساز شورای عالی شهرسازی و معماری است. شورای عالی شهرسازی و معماری با برخی تغییرات مصوبه خانه باغ پیشنهادی شورا را پذیرفته و باید در روزهای آینده این مصوبه ابلاغ شود. در این باره اشکال و مانع خاصی وجود ندارد و قطعاً پس از ابلاغ این مصوبه، اجرای آن لازم الاجرا خواهد بود.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در باره ارتباط میان شورا و شهردار تهران عنوان کرد: کلید واژه میان ارتباط شورا و شهرداری پشتیبانی پرسشگرانه است. شورا قطعاً نظارت خود را اعمال می‌کند و پرسشگری نیز همراه آن خواهد بود ولو اینکه با اجماع شهردار را انتخاب کرده باشیم و حمایت خود را در همین قالب نشان داده باشیم اما نظارت و پرسشگری نیز همراه آن خواهد بود، اساسا پرسشگری از شهرداری نوعی حمایت از ایشان است.

 

وی با بیان اینکه رییس شورای اسلامی شهر تهران به روشنی در جلسه همایش فصلی مدیران موضع شورا را حمایت قاطع از شهردار و پشتیبانی جدی اعلام و مطالبات را نیز از جایگاه نمایندگی مردم طرح کردند، گفت: قطعاً در رابطه شورا و شهرداری امر جدیدی اتفاق نیفتاده و همان شیوه حمایت و پرسشگری جاری است. لذا درخواست من از رسانه‌ها این است که به موضوعی که وجود خارجی ندارد دامن نزنند، در شرایط فعلی جامعه نسازمند همدلی و وحدت هستیم و باید از اخبار تفرقه افکنانه بپرهیزیم. قطعاً شبهه افکنی و نشان دادن اینکه اختلاف وجود دارد و حتی صحبت از برکناری به سود هیچ کس نخواهد بود. نباید این روابط وارد رقابت‌های سیاسی شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که مصلحت عمومی شهر و مصالح ملی در نظر گرفته شود.

 

اعطا در خصوص اعتراض نسبت به نحوه ساخت خانه موزه عزت الله انتظامی توضیح داد: در بحث خانه موزه‌ها آنچه که مهم است این است که فضای اصیل تا حد ممکن حفظ شود و به لحاظ معماری و اشیای موجود پایبند آنچه که وجود داشته باشیم. جهت گیری ما این است که بر این امر نظارت جدی‌تری اعمال کنیم. قطعاً در مواردی که خطایی صورت گرفته باید تلاش کنیم آن را در صورت امکان جبران کنیم و نظارت را به گونه‌ای اعمال کنیم که دیگر شاهد روی دادن چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

عوارض جدید ساخت‌وساز تأثیری در رکود بازار مسکن نداشته است

 

اعطا در پاسخ به سؤالی درباره رکود در بازار معاملات املاک به دنبال اعمال عوارض جدید ساخت‌وساز عنوان کرد: در تهران نزدیک به یک میلیون پارسل وجود دارد که در سال کمتر از 10 هزار مورد تقاضایصدور  پروانه ساختمانی برای آن ها به شهرداری ارائه می‌شود. در این میان عده‌ای سود کلانی بردند و عوارضی که می‌پرداختند نسبت به هزینه ساخت‌وساز در هر مترمربع بسیار نازل بود. قیمت‌های جدید در قیمت ساخت‌وساز تأثیری نداشته است مگر اینکه عده‌ای تصمیم به فضاسازی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه این میزان تأثیر 1 الی 2 درصد اعلام شده است، عنوان کرد: افراد زیادی در طول سال از طریق ساخت‌وساز سود کلانی بردند که باید عوارض فعالیت خود را پرداخت می‌کردند. به همین دلیل باید سازوکاری اعمال می‌شد تا آنها این عوارض را بپردازند. در حالی که سود سازندگان ساختمان در شهر تهران در برخی از موارد بیش از سایر مشاغل است.

 

اعطا با بیان اینکه از سال 93 تا 97 عوارض ساخت‌وساز افزایش پیدا نکرده بود، گفت: در 5 سال گذشته عده‌ای مشغول ساخت‌وساز بوده و سودی بردند بدون اینکه حق و حقوق شهر را بپردازند. در واقع شورا به دنبال احقاق حقوق شهروندان و دریافت مطالبات آن ها، نسبت به بازنگری در نرخ عوارض اقدام کرده است.

 

اعطا با اشاره به ادعای یکی از اعضای شورای شهر  گذشته مبنی بر مهره چینی کاندیدای انتخابات  شورایاری اضافه کرد : ایشان را به عنوان فرد منصف و مطلعی می شناسیم و این حرفها حرف عجیب است. از یک طرف گفته شده استقبال گسترده نبوده و به همین دلیل ثبت نام تمدید شده؛ و از طرفی گفته شده صحبت هایی بین افراد رد و بدل شده که ثبت نام موضوعیت ندارد، چون بحث مهره چینی مطرح است. خب، این دو حرف با هم تناقض دارد. شورا برای جلب مشارک بیشتر، مهلت ثبت نام را پنج روز تمدید کرده است.

 

 

وی ادامه داد: ما شورایی به نام شورای راهبردی با ترکیب بسیار متنوعی پیش بینی کردیم که وظیفه اش تشویق دستگاه ها و مراکز مختلف برای مشارکت فعال در انتخابات و سیاستگذاری برای مشارکت فعال شهروندان است. با این ترکی متنوع در شورای راهبردی انتخابات، نگاه اجتماعی و غیرسیاسی به شورایاری ها مشهود است. هرچقدر پیشینیان موفق شدند از شورایاری ها بهره سیاسی بگیرند، آیندگان هم خواهند توانست. به نظرم همه این ارزیابی روشن و دقیق را دارند که شورایاری نهادی اجتماعی و محله ای و غیرسیاسی است.کسانی که شورای پنجم را متهم به رفتار سیاسی در بحث شورایاری ها می کنند، ارزیابی درستی از نگاه شورای پنجم ندارند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: