• سه شنبه ١١ تير ١٣٩٨-١٦:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٦٩
سید آرش میلانی :

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها دارای مجوزهای قانونی است/ مشارکت بانوان به عنوان شورایار در محلات بسیار سازنده و راهگشاست

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در هیات دولت تصویب و دارای مجوزهای قانونی است. استانداری و فرمانداری تهران هم همکاری خوبی در این چارچوب با ما دارند که نسبت به گذشته و دوره قبل ستودنی است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در کنفرانس خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها خبر داد: تا به امروز ۵٧۰۰ نفر در انتخابات شورایاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد چهارم مرداد ماه، ۳۱۸۶ برای ۳۵۲ محله انتخاب خواهند شد.

 

وی در پاسخ به اینکه استقبال بانوان در ثبت نام این دوره از انتخابات شورایاری نسبت به قبل کاهش داشته است یا خیر گفت: ٢۰ درصد ثبت نام کنندگان بانوان هستند. در دوره کنونی ۱۱ درصد شورایاران را بانوان تشکیل می‌دهند که امیدواریم این میزان افزایش یابد.

 

میلانی یادآور شد: افزایش مشارکت بانوان به عنوان شورایار محلات جهت پیگیری مسائل اجتماعی، محیط زیست شهری و امنیت اجتماعی محلات بسیار سازنده و راهگشاست.

 

نایب رییس ستاد شورایاری ها  با بیان اینکه جهت‌گیری ستاد شورایاری‌ها سیاسی نیست تاکید کرد: از تمامی گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی برای مشارکت فعال در انتخابات شورایاری‌ها دعوت می‌کند.

 

وی افزود: احزاب از نهادهای فعال در عرصه اجتماعی هستند که می‌توانند در اداره شهر سهیم باشند. در گذشته اقبال چندانی نسبت به ورود آنها وجود نداشته اما انتخابات شورایاری می‌تواند ارزیابی خوبی برای اعضای احزاب در جهت مشارکت آنها در فرایند بهبود وضعیت محلات باشد.

 

به اعتقاد میلانی شورایاری می‌تواند یک نوع کارورزی برای اعضای جوان احزاب باشد و باید استقبال کنیم که احزاب بیایند در سطح محلات فعال شود.

 

میلانی در بخش دیگر سخنانش به برگشت مُهر شورایاری‌ها اشاره داشت و گفت: برگشت مُهر شورایاری‌ها به بعد از برگزاری انتخابات موکول شده تا مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگان روی زمین باقی نماند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قانونی و یا غیر قانونی بودن انتخابات و اصلا جایگاه شورایاری ها گفت: درباره جایگاه قانونی شورایاری‌ها ایده‌آل آن است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد اما این کار نیازمند اقدامات اقناعی بیشتری است تا دیگر نهادهای اجتماعی تشکیل انجمن محلات را بپذیرند.

 

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در هیات دولت تصویب و دارای مجوزهای قانونی است. استانداری و فرمانداری تهران هم همکاری خوبی در این چارچوب با ما دارند که نسبت به گذشته و دوره قبل ستودنی است.

 

نایب رییس ستاد شورایاریها همچنین یادآور شد: رای‌گیری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی است که موجب کاهش حجم تخلفات به صورت بسیار زیادی می‌شود.

 

سید آرش میلانی افزود: در بررسی صلاحیت داوطلبان معیارهای قانونی ملاک ماست. در این چارچوب، ردصلاحیت‌های سیاسی وجود ندارد و حتی این نوع ردصلاحیت در دوره چهارم هم صورت نگرفت.

 

وی درباره چگونگی بررسی رد صلاحیتها و اینکه مشکل دوره چهارم اتفاق نیافتد گفت:  ردصلاحیت ۲۷۰۰ نفر در مرحله اول دوره چهارم اتفاق افتاد که با ورود شورای شهر چهارم این تعداد به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

 

میلانی ادامه داد: تلاش ستاد شورایاری در بررسی صلاحیت‌ها کنترل انسانی و سیستمی تا قبل از برگزاری انتخابات است اما تخلف و عدم صداقت داوطلبان محرز شود، پس از انتخابات هم با متخلفین متناسب با نوع تخلف برخوردهای لازم صورت گرفته و حتی ممکن است افراد عزل شوند.

 

نایب رییس ستاد شورایاریها در پاسخ به چرایی تمدید زمان ثبت نام گفت:  درخواست تمدید انتخابات شورایاری‌ها بنا به درخواست اعضای شورا بود. ۱۲ عضو شورا بنا بر تقاضاهای گروه‌های اجتماعی خواستار تمدید انتخابات بودند. تبلیغات دیرهنگام بود. در زمان ثبت‌نام هم چند روز تعطیلی بود و در کار وقفه ایجاد کرد. برخی افراد هم به خاطر برخی مدارک ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول کردند.

 

وی افزود: بر همین اساس من از دواطلبان می‌خواهم هرچه سریع‌تر ثبت‌نام کنند و منتظر تکمیل مدارک خود نباشند چراکه زمانی برای تکمیل مدارک به داوطلبان داده خواهد شد.

 

میلانی گفت: مسئله دیگر مربوط به پهنای باند ثبت‌نام بود که به خاطر مراجعه زیاد به سایت طرح ترافیک، مراحل ثبت‌نام انتخابات شورایاری را با مشکل روبه‌رو کرده بود.

 

او افزود: در هر محله باید حداقل ۱۸ نفر ثبت نام کنند تا انتخابات در آنجا انجام شود، اما قانون اجازه داده اگر محلاتی به حدنصاب نرسیدند انتخابات در ان محله زمان دیگری انجام شود.

 

 

نایب رییس ستاد شورایاری ها در پاسخ به چگونگی برخورد با رای های اتوبوسی در محلات گفت:  اتوبوسی رای دادن به لحاظ اخلاقی و عرفی پسندیده نیست و حق مردم یک محله را تضییع می‌کند. پادزهر و راه حل این موضوع اتوبوسی رای دادن مشارکت گسترده افراد محله است چرا که به لحاظ سیستمی هنوز این امکان مهیا نشده است تا از حضور ساکنان غیر محلی در انتخابات شورایاری یک محله جلوگیری شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: