• دوشنبه ٢٤ تير ١٣٩٨-١٣:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٦٤
عضو هیات رییسه شورا:

تنها جایی که در قانون شوراها می توان نهاد ایجاد کرد شورایاری ها هستند

ما با چارچوب و ساختاری به نام شهر مواجه هستیم که متشکل از مناطق و نواحی بوده و تغییرات بسیاری را از میزان جمعیت تا تنوع آن را شاهد بود که در اثر مهاجرت و تفرغ های ناشی از آن به وقوع پیوسته‌ است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در نشست  تخصصی "روایت شورایاری؛ از گذشته به آینده" که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: ما با چارچوب و ساختاری به نام شهر مواجه هستیم که متشکل از مناطق و نواحی بوده و تغییرات بسیاری را از میزان جمعیت تا تنوع آن را شاهد بود که در اثر مهاجرت و تفرغ های ناشی از آن به وقوع پیوسته‌ است.

نژادبهرام ادامه داد: با بحران جنگ؛ سیل جدی مهاجرت به تهران صورت گرفت. سیل دوم، مهاجران جویای شغل بودند که از شهرها و روستای کشور به تهران آمدند و سیل سوم، مهاجرت بود که با جمع کثیری از فارغ التحصیلان شهرستانی مواجه شده بود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، ادامه داد:  در تغییرات جدی شهر، تنوع آرا و افکار هم بوقوع پیوسته؛ بازیگران جدید با بازیگران سنتی تفاوت دارند و اینها میزان تعلقشان به شهر کمتر بوده.

او گفت: تهران، ۳۵۴ محله و ۱۲۰ ناحیه در خود جای داده و از افراد جدید که ساکن شدند نمی توان انتظار عرق خاص به محلات را داشت.

نژادبهرام با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله شهرداری تهران، گفت: دولت هم در کشور ما بشکل مدرن بالای ۲۰۰ سال سابقه دارد و هر کدام قدرت خود را دارند.

او به تعارض قدرت اشاره کرد و گفت که با انتخاب شورایاریها با بازیگران جدیدی در قدرت روبرو شدیم که او هم سهمش را از مدیریت می خواهد.

نژادبهرام به اولین دوره شورایاریها اشاره کرد که زمان مسئولیت  شخص او در جایگاه معاون فرماندار، به وقوع پیوست.

 

او گفت: مفهوم صحیح توسعه سیاسی از پایین به بالا از همان دوره به وقوع پیوست. به همبن جهت باید راه را برای گروه جدیدی باز کنیم که در تصمیم گیری نقش دارند.

رئیس کمیته شهرسازی گفت: شورایاریها اصلا رویکرد سیاسی نداشته اند و من بر قانونی بودن آن تاکید دارم؛ تنها جایی که در قانون شوراها که می توان نهاد ایجاد کرد همینجاست.

نژادبهرام گفت: اکنون با جامعه ای روبرو هستیم که انسجام و اتصال گذشته را ندارد و اتصال از نوع منافع است؛ تغییر در ساختارها به وقوع پیوسته و در این شرایط، شورایاریها به دنبال زیست بهتر باید ببینند مردم چه می خواهند.

نژادبهرام به مثلث شورا و شورایاری و مردم اشاره کرد و گفت: این مثلث الان به شکل معیوب شکل گرفته و ساختارهای اضلاع آن ناقص است.

که البته عیب آن به معنای حذف نیست بلکه به معنای بهبود است.

او به عدم باور به جایگاه قانونی و اثر گذاری شورایاریها در نهادهای بالادستی اشاره کرد و گفت: این عدم باور به تاثیرگذاری شورایاریها  منجر به این شده که این نهاد رشد نکند؛ اگر قانون ناکافیست باید مرتفع شود نه حذف؛ باید یاد بگیریم در کنار هم قدرت همدیگر را به رسمیت بشناسیم و پیشرفت و توسعه جز با اتکا به لایه های عظیم مردم امکان پذیر نخواهد بود. گفتنی است این نشست با حضور زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران، مهدی قناعتی، عضو پیشین شورای شهر تهران، حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مهدی شیرزاد، رئیس دبیرخانه ستاد راهبردی مدیریت محله، برگزار شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: