• سه شنبه ١١ تير ١٣٩٨-٠٨:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٦٣
محمد جواد حق شناس در دیدار با اعضای هیأت مدیره انجمن تئاتر ایران بیان داشت؛

رویکرد ما تعامل و گفتگو با نخبگان حوزه فرهنگ و هنر است/ تبادل نظر با نخبگان هنری و فرهنگی حال شهر را بهتر می کند/ عکس

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نهاد های صنفی در حوزه هنر از جمله خانه سینما و خانه تئاتر از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین حوزه های جوامع مدنی هستند که با تعامل با این حوزه و بحث و تبادل نظر میتوان به رقم خوردن اتفاقی کمک کرد که در نهایت منجر به حال خوب شهر و شهروندان شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اعضای هیأت مدیره انجمن تئاتر دیدار کرد. در این دیدار چهره های برجسته و شناخته شده ی عرصه تئاتر همچون ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر ، بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران ، اصغر همت و شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر حضور داشتند.

 

محمدجواد حق شناس در ابتدای این نشست صمیمی گفت: یکی از رویکردهای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در دوره پنجم این است که بتوانیم با نخبگان نهادهای مدنی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند تعامل و گفتگو کنیم.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: نهاد های صنفی در حوزه هنر از جمله خانه سینما و خانه تئاتر از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین حوزه های جوامع مدنی هستند که با تعامل با این حوزه و بحث و تبادل نظر میتوان به رقم خوردن اتفاقی کمک کرد که در نهایت منجر به حال خوب شهر و شهروندان شود.

 

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: در این راستا یکی از مهمترین عناصری که می تواند به بهتر شدن حال شهر و شهروندان کمک کند "هنر تئاتر" است که مهمترین کاربرد و کارکرد آن فرهنگ سازی است.

حق شناس در ادامه ابراز امیدواری نمود از طریق نهادهای مدنی همچون خانه تئاتر و خانه سینما باب تعامل و تبادل نظر با نخبگان عرصه فرهنگ و هنر بیش از گذشته گشوده شود تا بدین سبب بتوان اتفاقات خوبی را در شهر و در عرصه هنر و فرهنگ رقم زد.

 

در ادامه این نشست ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر با بیان این مطلب که دکتر حق شناس در همه زمینه های فرهنگی و هنری یاریگر ما در عرصه تئاتر بوده اند گفت: حرکتی که در ارتباط با نامگذاری های معابر به نام بزرگان عرصه هنر و فرهنگ انجام شد جای تقدیر و تشکر دارد و همچنین در رفع مشکل در مسئله تئاتر شهر نقش ایشان تاثیر گذار بود.

 

راد افزود: تمدید واگذاری ساختمان خیابان برادران مظفر به خانه تئاتر کمک فراوانی است که با کمک دکتر حق شناس صورت پذیرفت.

 

بازیگر تئاتر و سینمای کشورمان ادامه داد: ما مشکلات فراوانی داریم و نیازمند فضای بیشتری هستیم ،خانه تئاتر توانمندی و ظرفیت های فراوانی دارد که می تواند بر محیط اطرافش تاثیر گذار باشد.

 

وی گفت: تقاضای دیگر ما این است که جایگاهی برای جامعه هنری اختصاص داده شود تا هنرمندان بتوانند در آن همانند یک باشگاه هنری گرد هم آیند و فضایی برای تعامل، همفکری و تبادل نظر بین آنان فراهم شود.

 

ایرج راد اضافه کرد: لازم است فضایی نیز برای هنرمندان سالمند در نظر گرفته شود که بتوانند اوقاتی را جهت گفتگو و تعامل سپری کنند.

 

در ادامه نشست بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران تئاتر با اشاره به اهمیت مسائل خصوصی حوزه تئاتر گفت: بزرگترین مشکل ما کمبود فضا و مکان برای تمرین هنرمندان این حوزه میباشد.

 

فراهانی افزود: انتظار می رود فضاها و مکانهایی که وجود دارد در اختیار هنرجویان قرار بگیرد و یا اینکه زمینی اختصاص داده شود که بتوان در آن چند سالن مختص به تاتر ایجاد کرد که استعداد های افراد علاقمند شناسایی شود .

در ادامه این نشست اصغر همت عضو هیات مدیره خانه تئاتر نیز گفت: متاسفانه در دهه گذشته بستر های لازم برای ورود بخش خصوصی به تئاتر فراهم نشده است و فقط عشق به تئاتر هنرمندان را به ادامه کار واداشته است.

 

همت با اشاره به اینکه دولت از کمک به این حوزه شانه خالی کرده است ادامه داد: ما انتظار داریم حداقلی کاری که دولت برای خانه انجام دهد پرداخت اجاره سالنها باشد.

 

عضو هیات مدیره خانه تاتر گفت: اکنون شهرداری متوجه این مهم شده است که بخش فرهنگی از دیگر بخشهای مدیریت شهری مهمتر است لذا می توان انتظار داشت سالن ها و یا مکان هایی در اختیار ما قرار دهد.

 

مریم کاظمی دیگر عضو هیات مدیره خانه تئاتر نیز با ذکر این نکته که نداشتن مکان و سالن یکی از معضلهای اصلی خانه تئاتر است پیشنهاد کرد: ساختمانهایی که قابلیت استقرار گروهها و کمپانی ها را دارند به صورت مستقل در اختیار خانه تئاتر قرار گیرد تا هم از لحاظ اقتصادی کمک حال این حوزه شوند و هم اینکه بتوانیم در این حوزه استقلال خود را حفظ کنیم.

 

کاظمی تاکید کرد : تئاترهای کوچک مقیاس بیشتر از تئاترهای بزرگ مقیاس برای شهر مفید هستند.

 

مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر نیز گفت: بخش تئاتر کودکان نیز بخشی مهم است که از آن غفلت شده است.

 

بازرس خانه تاتر در ادامه افزود: از دولت و مجموعه مسئولین تقاضا داریم یک کامیون سیار در اختیار خانه تئاتر قرار دهند تا بصورت سیار در شهر تهران و شهرهای حومه تئاتر اجرا کند و مردم با فرهنگ دیدن تئاتر آشنا شوند.

 

در این جلسه همچنین شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه این اولین جلسه رسمی مشخص در ارتباط با مسائل و مشکلات حوزه تئاتر است گفت: جا دارد از آقای دکتر حق شناس برای تشکیل چنین جلسه ای تشکر کنم و همچنین اتفاقی که برای مزین کردن کوچه ها و خیابانها بنام هنرمندان به همت ایشان افتاد. این یک رویداد شایسته است که می بایست در کشور ما رشد و گسترش یابد.

 

مدیرعامل خانه تاتر ادامه داد: ما در نظر داریم بین شهر و تئاتر پیوندی برقرار کنیم . لذا اگر مشکلات خانه تئاتر با مشکلاتی که در شهر وجود دارد برطرف شوند این دو به راحتی می توانند پیوند بخورند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که به این درک رسیده باشیم که تئاتر به چه دردی شهر می خورد!

 

گیل آبادی افزود: امروز می توانیم در مورد تئاتر درمانی صحبت کنیم چرا که تئاتر می تواند در جای جای ریه های تنفسی شهر و شهروندان در جریان باشد.

 

گیل آبادی تصریح کرد: برای گسترش فضاهای شهری باید به سمت شکل گیری فضاهای هنری برود. در حال حاضر فضاهای متروکه فراوانی وجود دارند که قابلیت تبدیل شدن به فضاهای هنری دارند.

 

مدیرعامل خانه تئاتر خاطر نشان کرد: ما سراهای محله متعددی داریم که می توانیم در آن، تئاتر و نمایش برگزار کنیم. بسیاری از سازمانهای شهرداری تهران نیز قابلیت تبدیل شدن به فضای فعال نمایشی دارند. این امر خود سبب کاهش جرائم در شهر تهران میشود.

 

گیل آبادی ضمن تشکر از حق شناس برای کمک به بودجه خانه تئاتر گفت: تقاضا داریم افزایش بودجه در متمم بودجه دیده شود چرا که با مشکلات جدی مواجه هستیم .

 

در این جلسه نورالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ نیز حضور داشت که ضمن ارائه گزارشی کوتاه از اقدامات شهرداری این منطقه از آغاز عملیات اجرایی پهنه رودکی در مرداد ماه خبر داد و گفت: طرح تفصیلی پهنه رودکی با توجه به اقتضای پهنه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 

آبادیان در خاتمه افزود: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ۱۳۰ پارسل با رویکرد نمایشی و موسیقی در پهنه رودکی شناسایی کرده است.

 

 

در پایان جلسه حق شناس تاکید کرد: برای داشتن شهری خوب و با نشاط باید از هنرمندان شهر کمک گرفت و با برخی مقاومتهای بی اساس مقابله کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: