• چهارشنبه ١٢ تير ١٣٩٨-١١:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٤٩
الویری در نخستین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای شهر مراکز استان ها مطرح کرد:

فاجعه بی هویتی دامنگیر شهرهای کشور شده است / شهرسازی و معماری در شهرهای ما قربانی کسب درآمد شده است

رییس شورای عالی استان ها گفت: وقتی همه عوامل را کنار هم قرار دهیم می بینیم عامل اقتصادی در به وجود آمدن این وضعیت نا بسامان در حوزه شهرسازی بر دیگر عوامل می چربد و امروزه حوزه شهرسازی و معماری قربانی کسب درآمد شهرداری ها شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، رئیس شورای عالی استان نیز با حضور در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها که توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد، تجمع روسای کمیسیون ها را فرصت مناسبی برای بررسی موانع جدی در مسیر مدیریت کلانشهرها و شهرها دانست و اظهارداشت: اغلب کلانشهرهای ما وارث میراث های گرانقدری هستند. درشهرتهران در یک نگاه شاهد بافت های تاریخی ارزشمند یا چشم اندازهای طبیعی زیبا هستیم که این میراث فرصت مغتنمی برای بهره مندی ساکنان و گردشگران است اما به مرور زمان با دخالت هایی که در آن ها صورت گرفته، مشکلات بسیاری در شهر بوجود آمده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات شهر تهران گفت: تهران بنا به دلایل مختلفی از نظر معماری و شهرسازی شهری بی هویت است. به عنوان مثال در دوران جنگ که معمولا بناها  بر پایه مصالحی که در آن زمان بیشتر پیدا می شد ساخته شدند و این موضوع سبب بی هویتی شهر تهران از منظر معماری شده است که در مقایسه با شهرهای اغلب کشور مشاهده می کنیم یک فاجعه در شهر ما رخ داده است.

الویری افزود: چند سالی که در اسپانیا سفیر بودم. وقتی از شهری به شهر دیگری می رفتم بلافاصله متوجه می شدم به کلی معماری ها تغییر پیدا می کند. توجه به معماری شهری بسیار مهم و جاذبه ویژه ای برای گردشگران است حتی ماشین آلات خدمات شهری را متناسب با معماری و شهرسازی ساخته اند، نتیجه این شده که یک شهر کوچک تبدیل به شهری آرام و جذاب شده است.

 رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: شهرسازی و معماری در شرایط کنونی در شهرهای ایران شاخص و آرامش‌بخش نیست. نظام پولی، پایه ساخت‌وساز سبب شده است، روح انسان گرایی و اجتماع پایگی در شهرسازی به نابودی کشانده شود .

 

پول، خودرو، ثروت‌اندوزی کانون شهرسازی و معماری شده است

 الویری با بیان اینکه تهران از نظر سوانح طبیعی مانند وقوع زلزله و عمر اندک ساختمان ها، شهری نا امن است با اشاره به تراکم تهران از نظر جمعیت و آلودگی های زیست محیطی  افزود: خودرو و اتوبان دو عامل کلیدی هستند که معنا و هویت شهر را به اغتشاش کشانده‌اند. در شرایط کنونی یک‌بار برای همیشه بایستی انسان به‌عنوان کانون شهر مورد توجه قرار گیرد. اکنون پول، خودرو، ثروت‌اندوزی کانون شهرسازی و معماری شده است.

 

وجود 200 شهرک زورآبادی در اطراف تهران

 وی بافت های فرسوده و نواحی اسکان غیر رسمی شهرتهران را اتفاق تلخ برشمرد که علی رغم تصمیمات اخذ شده ادامه پیدا کرده است و توضیح داد: بافت‌های فرسوده شهر و نواحی اسکان غیررسمی دو مسئله اصلی شهرسازی ایران هستند، اکنون حدود 200 شهرک کوچک در اطراف تهران بصورت غیر رسمی و زورآبادی شکل گرفته و متاسفانه اکنون رسمیت پیدا کرده اند. البته در برنامه ششم توسعه "بازآفرینی شهری" برای حل این دو مسئله در اولویت دولت ملی و محلی قرار گرفته است.

 

بازآفرینی شهری راهی برای شکوفایی شهرها

 رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهرتهران پیشنهاد کرد: لازم است شهرداری‌ها نگاهی بلندمدت به شهر و شهرسازی داشته باشند. بازآفرینی شهری توجه به شهر و ظرفیت‌های درونی آن است به عبارت روشن‌تر یکی از راه‌های" شکوفایی شهری" در شرایط کنونی "بازآفرینی شهری" است.

 این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه خانوده شهرسازی و معماری کشور باید فکری برای رفع این مشکلات کند گفت: عامل عمده ای  که این پدیده ها را روی هم انباشته کرده است غلبه جنبه اقتصادی بر عوامل دیگر است. به دلیل اینکه منابع درآمدی شهرداری ها متکی بر شهرسازی و معماری بوده و این حوزه  قربانی کسب درآمد و دادن منابع برای اداره شهر ها شد چراکه در دهه 60 از منابع دولتی قطع امید کرد.

 الویری در ادامه سخنان خود با اشاره به لایحه درآمدهای پایدار که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون ویژه ای مورد بررسی قرار گرفته و آماده طرح در صحن مجلس است. دوستان می توانند با رایزنی با نمایندگان مجلس حوزه انتخابیه خود به جمع آوری رای به اولویت لایحه درآمدهای پایدار کمک کنند. درصورتی که این اتفاق رخ دهد این امید وجود دارد که لایحه درآمدهای پایدار مراحل نهایی خود را د مجلس فعلی طی کنند و بتوانیم درآمدی پایدار برای شهرداری ها داشته باشیم.

الویری در پایان با تاکید بر اینکه در کفه هزینه شهرداری ها بایستی بازنگری داشته باشیم افزود: باید با اصلاح روش ها، هزینه را کاهش و بهره وری را افزایش دهیم و بخشی از طرح ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: با تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری نیز در این زمینه نسبت به کاهش هزینه ها اقدامات خوبی صورت می پذیرفت. این طرح به جایگاه قابل توجهی رسید که در قدم آخر کلیات آن در مجلس شورای اسلامی با اختلاف ۵ یا ۶ رای مصوب نشد که در این زمینه شورای عالی استان ها می تواند مجددا این طرح را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند. با تصویب این طرح به طور محسوسی هزینه ها کاهش پیدا خواهد کرد و رضایتمندی شهروندان افزایش پیدا خواهد کرد.

الویری در پایان از ابتکار محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بخاطر تشکیل این مجمع تقدیر کرد و اینگونه نهاد سازی ها را امری مهم در رفع چالش ها و مشکلات مشترک شهرهای کشور دانست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: