• چهارشنبه ١٢ تير ١٣٩٨-١٢:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٤٦
سالاری در نخستین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان ها:

وضعیت نابهنجار کنونی شهرهای کشور به دلیل بی توجهی به ماموریت های شهرسازی ومعماری است

محمد سالاری مهم ترین اهداف تشکیل مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان ها را تشریح کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در چهارمین دوره شورای شهر تهران گفت: وقتی در دوره چهارم وارد شورای شهر تهران شدم، برای ماموریت های شهرسازی و معماری علی رغم اهمیت و گستردگی، کمیسیون مستقلی وجود نداشت، لذا با تشکیل جلسات متعدد و ارائه دلایل برای استقلال این حوزه توانستیم همکاران را برای ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری قانع کنیم.

سالاری ادامه داد: در نخستین روزهای  کار شورای چهارم که به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم، بیش از 50 درصد فرمایشات و بیانات ایشان در این جلسه مربوط به حوزه شهرسازی و معماری وضرورت اهمیت دهی به این حوزه بود، هنگامی هم که گزارشی مبنی بر تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری به ایشان ارائه شد، در این خصوص ابراز خرسندی فرمودند.

وی در ادامه در خصوص ایجاد مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری اظهار داشت: در سال دوم شورای چهارم به بررسی چرایی ونحوه تشکیل اجلاس مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی که از حدود ۱۰ سال پیش شکل گرفته و جلسات و دستاوردهای قابل توجهی داشته است، پرداختم و پیشنهاد تشکیل مجمع مشورتی کمیسیون های شهرسازی و معماری را ارائه دادم که متاسفانه در آن زمان از سوی شورای چهارم پذیرفته نشد. مجددا در دوره پنجم این پیشنهاد را مطرح کردم که مورد تایید ریاست شورای شهر تهران جناب مهندس هاشمی قرار گرفت و نهایتاً پس از مکاتبات و مذاکرات لازم پیرامون تشکیل این مجمع و موافقت و استقبال تمام اعضای حاضر بعنوان روسای کمیسیون های مراکز استانها، مقدمات برگزاری این مجمع آغاز شد، البته قرار بود نخستین اجلاس اواخر سال گذشته یا ابتدای امسال برگزار شود که به دلیل وقوع حادثه سیل در کشور به تعویق افتاد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز، روز مبارکی برای شهرهای کشور است چراکه ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گرفته است گفت: هدف ما در ابتدا از گردهم آوردن این مجموعه و برگزاری این اجلاس، نهادسازی به منظور دغدغه سازی، باورسازی ونهایتا مطالبه گری عمومی است.

سالاری در خصوص اهداف شکل‌گیری این مجمع بیان کرد: یکی از اهداف مهم ما پیگیری تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری است لذا از تمام کمیسیون‌های مرتبط در شوراهای شهر مراکز استان برای عضویت در این مجمع دعوت کردیم و معتقدیم اگر بخواهیم نسبت به تحقق هر ماموریتی موفق باشیم باید حتما آن را به دغدغه و سپس به باور عمومی تبدیل کنیم تا خود به خود به مطالبه عمومی تبدیل شده و در مسیر خود حرکت کند.


غفلت از ماموریت های شهرسازی و معماری در کشور

وی با تاکید بر لزوم تبیین اهمیت مأموریت‌های شهرسازی و معماری اظهار داشت: این ماموریت ها مبنایی ترین و اساسی ترین ماموریت های مدیریت شهری در کشور است که متاسفانه مغفول مانده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه داد: طی سال های گذشته حوزه معاونت های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها، خود مسئول دور زدن قوانین و مقررات شهرسازی و معماری و طرح های جامع و تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی بوده اند و به نوعی تبدیل به حوزه درآمدزایی برای شهرداری ها شده اند.

وی با تاکید بر لزوم شکل‌گیری شبکه همکاری مشترک بین حوزه های شهرسازی و معماری در شهرهای کشور افزود:  بسترسازی برای تبادل تجربیات به عنوان یک اصل پذیرفته شده به شوراها کمک می کند تا در مسیر درست گام بردارند، امروز در عصر ارتباطات، با توجه به ایجاد شبکه فضای مجازی، زمینه مشارکت موثر تمام متولیان و ذینفعان شهرسازی و معماری به منظور سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها و علی الخصوص تهیه طرح های توسعه شهری برای ارتقا کیفیت شهرها فراهم شده است.

سالاری ادامه داد: متاسفانه شهرهای ما با مشکل فرایند طولانی تهیه طرح های توسعه شهری مواجه هستند، چراکه این طرح ها مبتنی بر مشارکت ذینفعان و اقتضائات محلی تهیه نمی‌شود لذا در تحقق پذیری دچار مشکلات عدیده ای می‌شوند. در حالیکه دیگر عصر تصمیم‌گیری‌های از بالا به پایین گذشته است و شکل گیری شهر مشارکت پذیر برای تحقق پذیری ماموریت های مدیریت شهری یک اصل پذیرفته شده است و این اجلاس می تواند برای این موضوع زمینه سازی کند تا این رویکرد در تمام شهرهای کشور نهادینه شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بازآفرینی شهری، محدودیت محدوده های ناکارآمد شهری و نظارت بر کنترل کیفیت ساخت و ساز را یکی دیگر از مهم ترین ماموریت های شهرسازی و معماری خواند و گفت: علیرغم اینکه طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه شکل گرفته اما هنوز هم ما در این حوزه مشکلات جدی داریم، عمر ساختمان در شهرهای ما نسبت به شهرهای کشورهای دیگر به شدت پایین است و اکثرا بعد از گذشت ۱۰ الی ۲۰ سال نیاز به تعمیر و نوسازی دارند در حالیکه منابع ملی ما در این ساختمان ها هزینه می شود.

وی تأمین سرانه های خدماتی را نیز مشکل شهرهای امروز اعلام کرد و گفت:بدلیل بارگذاری و جمعیت پذیری بیش از حد در شهرها، اکنون با کاهش شدید سرانه‌های خدماتی مواجهیم.

سالاری ادامه داد: یکی از رویکردهای بسیار مهم ما هوشمند سازی و ارائه خدمات شهرسازی و معماری با زمینه سازی برای دسترسی آزاد به اطلاعات شهرسازی است که ما در شورای پنجم شهر تهران طرح مشترکی را توسط کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیته شفافیت ارائه کردیم و به تصویب اعضای شورا رسید و شهرداری ملزم به در دسترس قرار دادن اطلاعات کلیه پرونده های شهرسازی و معماری شد.


مسابقه ساخت وساز منابع طبیعی توسط شهرهای اقماری

این عضو شورای شهر تهران تلاش برای بهبود مدیریت و نظارت بر صیانت و حفاظت از حریم شهرها را ماموریت دیگری در حوزه شهرسازی و معماری خواند و گفت: حریم تنها فرصت تنفس گاهی و تفرجگاهی کلان شهرها و شهرها و مراکز استان های کشور است، امروز یکی از مهمترین مشکلات ما شکل گیری مسابقه برای بارگذاری در منابع طبیعی و رودخانه‌ها و دشتها در شهرهای اقماری است که منجر به نابودی حریم شده است، بنابراین ما باید در کنار اقدامات دولت، فعالانه تر در این حوزه عمل کنیم.

سالاری در خصوص لزوم توجه به هویت بخشی به شهرها و سامان دهی سیما و منظر شهری گفت: در این حوزه ما در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای تهران برای اولین بار، بررسی نقشه‌های نمای ساختمان های شهر تهران را در فرآیند صدور پروانه الزامی کردیم. متاسفانه طی سال های اخیر نمای ساختمان های شهر مبتنی بر سلایق شخصی متولیان ساخت و ساز، طراحی و اجرا شده اند نه بر اساس دانش و خلاقیت معماران.

سالاری همچنین با اشاره به اهمیت حفاظت و احیای بافت ها و بناهای تاریخی و میراثی و لزوم ایمن‌سازی و ارتقاء تاب آوری ساختمان ها اظهار داشت: بعد از حادثه تلخ پلاسکو در شهر تهران، ایمن‌سازی ساختمان‌ها در شهر بصورت عمومی شکل گرفت و مجموعه نهادها مبتنی بر آگاه سازی ذینفعان نسبت به ایمن سازی ساختمان های متعلق به خود اقدامات خوبی را انجام دادند و این موضوع در حال فرهنگ سازی است.

وی ادامه داد: صیانت و حفاظت از باغات و فضاهای سبز یکی دیگر از رویکرد ها و اهداف مهم ما است که ما در تهران علی‌رغم اینکه در تنگنای مالی تاریخی به سر می‌بریم، مصوبه ای تحت عنوان برج باغ که منجر به نابودی باغات شهر طی سال های گذشته شده بود را توانستیم در یک اقدام تاریخی با همکاری شورای عالی شهرسازی و معماری لغو کنیم که امیدواریم به عنوان الگو برای کلان‌شهرها تبدیل شود.


لزوم حرکت شهر از خودرو محوری به سمت انسان محوری

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت عرصه های عمومی گفت: یکی از اقدامات مهم ما در تهران، آوردن ماده ای مبنی بر لزوم ایجاد پلازاهای شهری و میدانگاه های پیاده محور، با رویکرد انسان محوری در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران بود که به عنوان اصل مهم و الزام‌آور تصویب کردیم تا شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری ببریم.

وی تصریح کرد: تلاش برای کاهش وابستگی درآمدهای شهرداری به حوزه شهرسازی و معماری، ماموریت مهم دیگری است، امروز سهل الوصول ترین درآمدها از محل ساخت و ساز است که ما باید بتوانیم کسب درآمد برای اداره شهر را به سمت درآمدهای پایدار ببریم.


طرح های توسعه شهری باید غلطان و منعطف باشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل دیگر ما طرح های توسعه شهری بلند مدت است، اکنون کشورهای توسعه یافته بیش از نیم قرن است که از این طرح ها عبور کرده اند که امیدواریم ما نیز بتوانیم در این دوره به سمت طرح‌های غلطان، استراتژیک، منعطف و توجه به پیوست های مطالعاتی حرکت کنیم.


 تسلط سوداگران بر دانش معماران در حوزه طراحی نما

سالاری  بر لزوم ارتقای جایگاه معماری در کشور تاکید کرد و گفت: در دهه های اخیر معماران ما آثار فاخر کمتری خلق کرده اند و بعضا خلاقیت های آنان تحت تاثیر سوداگران بوده تا  مبتنی بر آموزه ها و تمدن کشور.

وی همچنین به شکل گیری کمیته های بازآفرینی در شهر تهران با مشارکت دستگاه های مرتبط اشاره کرد و آنرا گامی مهم به سمت بازآفرینی عنوان کرد.

سالاری افزود: براساس رویکرد کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران اکنون برای صدور پروانه در بافت های فرسوده عوارضی دریافت نمی شود.

وی در پایان با اشاره به ایفای نقش  نظارتی شورای شهر و بخصوص کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: این موضوع موجب شده است تا رویکرد تصمیم گیری ها در کمیسیون ماده پنج نسبت به گذشته که مبتنی بر درآمدزایی و عدم توجه به طرح های فرادست بود بصورت اساسی تغییر کند و به سمت تعیین  تکالیف وابهامات طرح های توسعه شهری وکیفیت بخشی به شهر حرکت کند.

لازم به ذکر است، نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان ها روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: