• چهارشنبه ١٢ تير ١٣٩٨-١٧:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٣١
وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای شهر مراکز استان ها:

نظام کنترل شهرسازی و معماری مبتنی بر اقلیم و اقتضائات شهرها تهیه می شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی گفت : امروز طرح های جامع با اصول علمی انطباق ندارد و ناکارآمد می شود چرا که مهمترین دلیل این عدم انطباق ها عدم توجه به تحصیل درآمد های پایدار است .

 به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،  محمد اسلامی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان ها با بیان اینکه برگزاری مجمع مشترک منجر به همگرایی و رویه‌های مشترک برای مقابله با رویه‌های مخرب می‌شود از محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برای تشکیل این چنین مجمعی تشکر کرد وگفت: اولین خاصیت این مجمع این است که در شکل‌گیری پارلمان‌های شهری می‌تواند الزاماتی وضع کند که افراد برای حضور در شوراها از حداقل تخصص و ذهنیتی برخوردار باشند که بتوانند گام‌های بهتری برای مدیریت شهری بردارند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بر آسایش در شهر تمرکز کرد گفت: کسب و کارهای مزاحم و حاشیه نشینی به دلیل نادیده گرفتن مردم شکل گرفته است، اگر مدیریت شهری درست عمل کند و تفکر مدیریت پایدار داشته باشیم وضعیت به جایی نخواهد رسید که نیاز به ساماندهی باشد.

وی در خصوص انتقادات روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری حاضر در این اجلاس بیان کرد: قطعا به تک تک این موضوعات رسیدگی خواهد شد، از خانم صادق نیز درخواست کردم که در تابستان همایشی برگزار شود و مشاوران، مهندسان و دانشگاهیانی که در حوزه شهرسازی فعال هستند در این همایش وضعیت امروز مدیریت شهری را بررسی و آسیب‌شناسی کنند تا برای آینده نقشه راه مناسب‌تری داشته باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه امروز عدم انطباق در مدیریت شهری مانند نبود درآمد پایدار و رکود باعث چالش‌های فراوانی شده است، بیان کرد: در بحث شهرسازی ما هیچگونه انطباقی نداریم، عدم انطباق زیاد است و دلایل گوناگونی دارد. به عنوان مثال در بحث طرح های جامع ضریب صفر را تعریف می کنیم در حالیکه درآمد پایدار برای شهرداری نداریم. مدیریت شهری ۷۵ درصد درآمد خودش را از محل فضا و صدور پروانه تحصیل می‌کند و امروز که در یک دوره رکود ساخت و ساز قرار داریم، شهرداری‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه شدند که راه حل آن تغییر مسیر به سمت درآمدهای پایدار است.

وی با توجه به این نکته که نیاز مبرم به تغییر اساسی سطح و عمق و طول و عرض و مداخله شورای شهرسازی  داریم، عنوان کرد: به جای اینکه زمان تعریف کنیم، باید سیاست‌ها و رویکردهایی را که متوجه الزامات و اقلیم هر شهر است به همراه چارچوب‌های مشخصی که آن را هدایت و نظارت کند و یک نظام کنترل شهرسازی به وجود آورد، معین کنیم.

اسلامی درباره بافت‌های فرسوده گفت: درخصوص بحث بافت‌های فرسوده هیچ شرکتی را الزام نکردیم و اگر کسی شرکتی را الزام کرده که در بافت فرسوده کار کند این یک تخلف بزرگ است و حتما مصداقی ببینیم با آن برخورد خواهیم کرد. بازآفرینی بافت فرسوده به صورت یک شابلون واحد درشهرها اتفاق نخواهد افتاد. هر محله اقتضای خودش را دارد. در خصوص باز-زنده‌سازی در بافت‌های مرکزی شهرها که دچار فرسودگی و شهر مردگی و از سکنه تخلیه شده است باید برای بازآفرینی آن‌ها طبق یک طرح مشخص اقدام کنیم. از ظرفیت شورای شهر و شهرداری هر محلی که مدیریت شهری آن کفایت داشته باشد حتما استفاده و از آن حمایت می کنیم.

وی در خصوص طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد: هرگز مثل گذشته بودجه تخصیص نخواهیم داد که هزینه شکلی در محلات شود، بازآفرینی محلاتی که هیچ اثربخشی برای بازگشت به زندگی نداشته را ادامه نمی دهیم. از بازآفرینی و سکونت متوازن در بافت‌های فرسوده و احیای زندگی با کسب و کار و شرایطی که محلات داشتند حتما حمایت می کنیم و در برنامه‌ها به آن پرداخته‌ایم و بر آن تاکید کرده و داریم که حتما عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بعضی از شهرها بنیاد مسکن را به دلیل اینکه مدیریت شهری کفایت لازم را نداشته است، مامور کردیم، اظهار کرد: برای مثال در چابهار که حاشیه نشینی لجام گسیخته بود یا در اهواز و خوزستان و زاهدان که شاهد این موضوع بودیم، زمین واگذار کردیم که از طریق یک طراحی مناسب این روند خزنده پرسرعت را کنترل و مهار کنیم.

وی در ادامه گفت: در کنار این طرح‌ها باید برای مسکن اقشار کم درآمد فکری کرد و از شهرداری‌هایی که کفایت دارند استفاده خواهیم کرد. مانند کشورهای توسعه یافته که شهرداری‌ها به‌طور مستقیم وارد مسائل مربوط به حوزه مسکن جوامع هدف خود می شوند باید عمل کنیم و خوشبختانه در ایران هم با توجه به قوانینی که داریم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

محمد اسلامی جامعه هدف را قشر متوسط روبه پایین دانست و عنوان کرد: باید سالیانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن تحویل دهیم. این آمار براساس ازدواج‌هایی است که هرسال در کشور ثبت می شود و برای مسکن این قشر جامعه هدف از تراکم‌های پایین و متوسط در قالب شهرک‌های اقامتی و محلات استفاده می‌کنیم.

وی بر موضوع حمل و نقل و محیط زیست تاکید  و اظهار کرد: باید به‌طور جدی در موضوع حمل و نقل و محیط زیست عمل شود و فضاهای شهری از خودرو محوری خارج  و تمرکز بیشتر بر فضاهای انسان محور شهرها داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: جاده‌های ورودی به شهرهای بزرگ باید ساماندهی شوند. طبق آمار بیشتر از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد که این معضل ممکن است به دلیل مجوزهای دهیاری ها یا شوراهای شهرهای اطراف شهرهای بزرگ به وجود بیاید. باید با نظامی متشکل و مشخص هم از لحاظ ایمنی ورودی شهرهای بزرگ را ساماندهی کنیم و هم ظاهری زیبا و آراسته را در ورودی شهرها شاهد باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: