• چهارشنبه ١٦ تير ١٣٩٨-١٩:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٥٢٧
در مجمع مشورتی روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مراکز استان ها تصویب شد:

الزام شهرداری های مراکز استان‌ها به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی / تشکیل نهاد مطالعات، تهیه، راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری در مراکز استان ها

مجمع مشورتی روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان ها در نخستین اجلاس خود دو طرح " الزام شهرداری های مراکز استان‌ها به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی " و " تشکیل نهاد مطالعات، تهیه، راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری در مراکز استان ها" را به تصویب رساندند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استان هاکه روز چهارشنبه 12 تیرماه  با سخنرانی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، جمالی پور معاون عمرانی وزیر کشور، فرزانه صادق دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، پیروز حناچی شهردار تهران و حضور روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استان و به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد، پس از تصویب نظامنانه و انتخاب هیات رییسه، " مجمع روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان ها" به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد .

در ادامه پس از استقرار هیات رییسه مجمع در جایگاه، بررسی دو طرح پیشنهادی در دستور کار قرار گرفت.

طرح "الزام شهرداری های مراکز استان‌ها به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی و ایجاد زمینه دسترسی عمومی و نظارت همگانی"  نخستین طرح پیشنهادی این مجمع بود. موضوع انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی در برخی از شهرها مورد توجه قرارگرفته و اقداماتی نیز در این زمینه آغاز شده اما استفاده از تجارب سایر شهرهای کشور در پیاده‌سازی فرآیند شفافیت در حوزه  شهرسازی و معماری به عنوان یک موضوع در دستور کار مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان کشور قرارگرفت تا با هدف ۱. بهبود شفافیت سازمانی، اداری و اطلاعاتی مجموعه مدیریت شهری 2. شفاف كردن وضعیت‌های تعارض منافع شخصی و عمومی در طرح‌ها و برنامه‌های شهری اعم از جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی  ۳. ارتقای پاسخگویی مقامات، مسئولان و كارمندان ۴. ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد  5. بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری در خصوص مأموریت‌های شهرسازی و معماری شهر 6. حفاظت از منافع عمومی شهر و شهروندان از طریق حذف مجاری رانت و فساد؛ در راستای شفاف‌سازی حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری و جلوگیری از فساد و تخلفات گام برداشت.

این طرح که قبلا در شورای شهر تهران به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری به تصویب رسیده بود، پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای مجمع نیز برای اجرا در مراکز استان ها رسید.

تشکیل نهاد مطالعات، تهیه، راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری در مراکز استان ها

همچنین بررسی طرح دیگری تحت عنوان "طرح پیشنهادی به شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری به منظور تشکیل نهاد مطالعات، تهیه، راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری" در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید.

این طرح به منظور سیاستگذاری هماهنگ و پایبندی به اجرای مفاد طرح‌ها توسط تمامی ذینفعان در شهرها، ضروری است. با توجه به عدم شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری و لذا عدم هماهنگی مناسب در تهیه، تصویب، اجرا و نظارت بر اجرای طرح های توسعه شهری، شورای اسلامی شهر تهران در تجربه ای نسبت به ایجاد نهاد راهبری، پایش طرح های توسعه شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران اقدام نمود تا به موجب هماهنگی های ایجاد شده، تکالیف طرح های توسعه شهری به سرانجام برسد و شوراهای شهر و نهادهای محلی به نمایندگی از مردم و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مقام عالی نظارت در تدوین، تصویب و عملیاتی و تحقق پذیر کردن طرح های توسعه شهری حضور داشته باشند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: