• شنبه ١٥ تير ١٣٩٨-١٤:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٥٢
عیادت احمد مسجد جامعی از اهل قلم :

از دیدار با گردآورنده اثر جاویدان دانشنامه ادب فارسی تا خالق من زنده ام و پیگیری نمایشگاهی از آثار دریابندری

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تهران گردی های خود و به مناسبت 14 تیر ماه روز گرامی داشت اهل قلم با تنی چند از اساتید حوزه نویسندگی و ترجمه دیدار کرد و از مقام آنان تجلیل به عمل آورد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایلی که برای برگزاری جشن تیرگان ذکر شده این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت. مردم هم این روز را جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم در ذهن و برجای ماند.

قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها و نیز بیان‌کنندۀ اندیشه، جهان‌بینی و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان‌هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده‌تر از آن است که در کلماتی چند بگنجد. به‌واقع، قلم معجزه‌ای جاودان است. معجزه‌ای همیشه زنده در اختیار انسان که گاه می‌تواند سبب خیر شود و گاه سبب شر.

14 تیر ماه روز پاسداشت اهل قلم نام گذاری شده است هر چند که تا امروز آنطور که باید تجلیل در خوری از این جامعه به عمل نیامده است همچنان که بسیاری از فرهیختگان این حوزه برای مردم ناشناخته مانده اند و آثارشان آنگونه که باید معرفی نشده است.

 

در همین راستا احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران پایه گذار سنت حسنه تهرانگردی  به مناسبت گرامی داشت روز اهل قلم، تهران گردی این هفته خود را به دیدار با اهل قلم اختصاص داد. در این دیدار سعید خال رییس  سازمان بهشت زهرا، رسول کشت پور شهردار منطقه 2، مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3، علی رضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از دوستداران هنر، فرهنگ و ادب نیز حضور داشتند.

 ابتدای این دیدار به پاس داشت گردآورنده اثر جاویدان دانشنامه زبان و ادب فارسی با حسن انوشه آغاز شد.

 حسن انوشه  نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامهٔ ادب فارسی است.

احمد مسجد جامعی در وصف اقدامات ارزشمند استاد انوشه گفت: شاید به جرات بتوان گفت از معدود کتبی که در کتابخانه ها مداوم در حال تورق است دانشنامه زبان و ادب فارسی استاد انوشه است و این دانشنامه مرجع اصلی برای تحقیق در حوزه زبان و ادب فارسی در کشور های دیگر است.

 به گفته ی شاگردان استاد، استاد انوشه اهتمام ویژه ای در جمع آوری کتب مربوط به ادبیات فارسی داشتند و برای این کار سفرهای بسیاری به شهر های دنیا داشته است.

 احمد مسجد جامعی و همراهان  بازدیدی از کتابخانه این استاد داشتند و با بدرقه استاد انوشه راهی مقصد بعدی شدند.

 کتابخانه این استاد برجسته زبان فارسی  بالغ بر 60 هزار عنوان کتاب را در خود جای داده است.   

کتب ادب و زبان فارسی از کشور های جهان عرب، از افغانستان و هند و پاکستان که وجه مشترک همه آنها تاریخ و تحولات و فرهنگ و مشاهیر ایران زمین بود، کتبی که حتی مربوط به ولایات ایران می شد.

 دیدار با برادر مرحوم استاد عبدالحسین زرین کوب خالق "پله پله تا ملاقات خدا"

 

گروه تهرن گردانی به  منزل استاد عظیم زرین کوب بردار دکتر عبدالحسین زرین کوب رفت تا یاد و خاطره این استاد را نیز در این روز گرامی بدارد.

استاد عظیم زرین کوب از دانش و ویژگی بارز شخصیتی استاد زرین کوب سخن گفت. و همسر استاد عظیم زرین کوب نیز به بیان خاطرات و بارزه های شخصیتی قمر آریان همسر دکتر عبدالحسین زرین کوب پرداخت.

 دیدار با " نجف دریابندری" و عیادت از او

 گروه تهران گردی به دیدار استاد دریابندری در بستر بیماری رفت.  

 احمد مسجد جامعی در ابتدا دقایقی با فرزند استاد به گفت و گو پرداخت و از اتاق مطالعه استاد دیدن کرد. نکته جالب تابلو نقاشی پرتره دکتر محمد مصدق بر دیوار بود که خود نمایی می کرد.

فرزند استاد دریابندری گفت: استاد در ایام فراغت و به واسطه ارادت ویژه اش به دکتر مصدق این پرتره را کشیده و چندین اثر مشابه هم دارد.

وی گفت در حال تلاش است تا نمایشگاهی از آثار نقاشی استاد دریابندری نیز برپا کند.

در ادامه احمد مسجد جامعی بر بالین استاد دریابندری حاضر شد و از وی عیادت کرد. جمعی از اساتید و دوستان استاد دریابندری نظیر استاد انور نیز حضور داشتند. در این لحظه فرزند استاد و دریابندری و دوستانش به ذکر خاطراتی از وی پرداختند.

در یکی از این خاطرات بیان شد: استاد دریابندری در  زندان قصر اقدام به ترجمه کتاب فلسفه برتراند راسل می کند. یکی از مسئولان زندان( در زمان رژیم شاهنشاهی) کتاب را از وی می گیرد و دیگر به او باز نمی گرداند. استاد بار دیگر این اثر جاویدان را ترجمه می کند و این می شود پل ارتباطی جوانان با فلسفه غرب.

 دریابندری در همان سلول زندان قصر نقاشی از سلول خود می کشد که این نقاشی هم اکنون در اختیار فرزند وی است.

احمد مسجد جامعی در ادامه پیگیر طراحی و معرفی سلول استاد دریابندری در موزه زندان قصر شد و نیز از شهرداری منطقه 3 خواست تا در برپایی نمایشگاه آثار استاد دریابندری مساعدت نمایند.

در وصف استاد دریابندری همین بس که در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶کمیته ملی ثبت میراث ناملموس در سالن کانون فرهنگی فجر تشکیل جلسه داد و در این جلسه نجف دریابندری به‌عنوان گنجینه زنده بشری در میراث خوراک در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) به‌ثبت رسیده است.

 دیدار با نقاد ادبیات کودک و نوجوان

هیات تهران گردی در ادامه دیدار با اهل قلم به دیدار  استاد مهدی حجوانی نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی رفتند. شهرت او به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته و فعالیت‌هایی است که در زمینه نقد ادبیات کودک و نوجوان انجام داده‌است.

در دیدار با استاد حجوانی، خلیل کاشفی از شاگردان و نویسندگان معاصر به بیان بخشی از آثار وی پرداخت.

کاشفی گفت: نقطه عطف  کارنامه کاری استاد حجوانی راه اندازی ماهنامه‌ای در زمینهٔ اطلاع‌رسانی و نقد کتاب با عنوان «کتاب ماه کودک و نوجوان» است. اهمیت این ماهنامه از آن جهت است که از قاجار تا کنون بالغ بر 4 هزار نقد بر آثار کودک و نوجوان نگاشته شده و بیش از نیمی از نقد ها در ماهنامه کتاب ماه کودک و نوجوان منتشر شده است. در سال 74 فصلنامه‌ای تخصصی و مستقل با عنوان «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» و  در دانشگاه شیراز، نخستین مجله علمی پژوهشی در حوزه ادبیات کودک را با عنوان «مطالعات ادبیات کودک» تأسیس کرد. او ۲ بار و در سال‌های ۲۰۰۵و ۲۰۰۸ از کتابخانهٔ بین‌المللی نسل جوان مونیخ بورس مطالعاتی گرفت و مجموعه ۷ مقالهٔ او به زبان انگلیسی در منابع کتابخانه ثبت شد. لازم به ذکر است مهدی حجوانی به عنوان نامزد دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن نیز معرفی شده است.

 ادامه این دیدار گرم و صمیمی به ذکر خاطراتی از دوران حضور استاد حجوانی در جبهه و سالهای جنگ گذشت. در ادامه نیز یکی از بانوان شاعره چند بیت شعر در جمع حاضران سرود.

 دیدار با نوسینده خوش سخن و خوش ذوق  شاپور اعتماد

 

مقصد بعدی دیدار با استاد شاپور اعتماد بود. شاپور اعتماد پژوهشگر حوزه فلسفه و عضو گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است. حوزه پژوهش او فلسفه علم است و فعالیت‌هایی در زمینه علم‌ سنجی در سطح کشور انجام داده‌است. اعتماد مدتی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود.

 استاد اعتماد بی تکلف و بود اما در حوزه پژوهش های خود صاحب سبک.

استاد در بیان خاطراتش از نحوه آشنایی با فلسفه علم سخن گفت و اینکه اولین بار وقتی برادرش از وی خواست تا کتابی را که مربوط  به دانشمندان هسته ای آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بوده ترجمه کند. در این کتاب صفحاتی به یک نمایشنامه اختصاص داده شده که در آن سرگذشت چند دانشمند آلمانی روایت می شود و آنان در حالی که در انگستان اسیر هستند و مکالماتشان شنود می شود خود را صاحب دانش و فناوری برتر می دانند اما در همین حین بمب هسته ای بر هروشیما انداخته می شود.

 اعتماد با انتقاد از اینکه امروز جامعه هنری ما با علم آنطور که باید مانوس نیست گفت: باید نگرش علمی و تکنولوژیکی در تولید آثار هنری داشت و این گونه می تواند سبب رشد و بالندگی این دو در کشور شد.

 احمد مسجد جامعی در ادامه دیدار خود با اهل قلم با حسین  معصومی همدانی مدرس ادبیات فارسی، تاریخ ریاضیات، تاریخ علم و فلسفهٔ علم در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه صنعتی شریف و نیز عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار کرد.

 دیدار با معصومه آباد خالق اثر من زنده ام و عضو سابق شورای شهر در دوره های سوم و چهارم آخرین دیدار وی با اهل قلم بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: