• چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٨-١٣:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٦٦
در دیدار اعضای انجمن خانه موسیقی با حق شناس مطرح شد:

موسیقی ریتم و ضرب آهنگ حال خوب شهر است/ شورای پنجم درهای مدیریت شهری را به روی جامعه هنری گشود/ عکس

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تاکید کرد: نقشی که موسیقی امروز در مدیریت شهری می تواند داشته باشد، هیچ جایگزینی ندارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  در پی سلسله نشست های فرهنگی، نشست مشترک اعضای خانه موسیقی ایران با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران روز چهارشنبه نوزدهم تیرماه در تالار شیبانی ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

 محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حضور اعضای هیأت مدیره خانه موسیقی در این برنامه گفت: هدف از برگزاری با شاخه های مختلف فرهنگی و هنری به منزله یافتن راهی برای خوب شدن حال شهر است.  به زعم ما هنر و خاصه موسیقی یکی از مهم‌ترین ابزارها و فرصت هایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده تا برای بهتر شدن حال خود و جامعه از آن استفاده کنند.

 وی ادامه داد: نقشی که موسیقی امروز در مدیریت شهری دارد هیچ جایگزینی ندارد اما یکی از مشکلاتی که در این حوزه داشتیم مبتنی بر تعارضات موجود میان موسیقی و اهداف انقلابی بود. رنجی که هنرمندان این حوزه در این سال‌ها کشیدند نسبت به دیگر حوزه‌ها رنج مضاعفی بود و لطمات زیادی را هم در این راستا دیدند اما خوشبختانه با تلاش‌هایی که از سوی خانه موسیقی شکل گرفت هم آوازی و ترجمه مناسبی میان اهداف انقلابی و موسیقی به وجود آمده که من به سهم خودم از این نهاد صنفی قدردانی می‌کنم و امیدوارم این فرصت فراهم شود تا با استفاده از این عشق و علاقه ایرانیان به موسیقی شرایطی را فراهم کنیم که شهرما در شرایط بهتری قرار گیرد.

 رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه به گلایه مندی هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی درخصوص مصوبه اخیر مجلس اشاره داشت و افزود: کسر ۱۰ درصد از کنسرت‌ها یک مصوبه نادرستی بود که موجب دغدغه‌هایی برای اهالی موسیقی شد در حالی که ما می‌توانستیم با کمی گفتگو و تعامل شرایط را آرام کنیم.

 حق شناس در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن قدردانی از بیان دغدغه های حاضران در جلسه بیان کرد: قطعاً این اخرین نشست ما با هنرمندان موسیقی نخواهد بود. قطعاً ما باید برنامه ریزی های زیادی دراین حوزه داشته باشیم و امیدوارم در برنامه های کمیته فرهنگی این شرایط ایجاد شود که در هر فصل جلساتی را برگزار کنیم. این در حالی است که پیشنهاداتی برای برگزاری مجمعی با ترکیب انجمن های مختلف هنری شهر تهران داشته باشیم که فکر می کنم بتوانیم این مجمع را در مرداد ماه برگزار کنیم و شاهد اینجا محلی برای پیوند مدیریت شهری، شهروندان و هنرمندان باشد.

 حق شناس تاکید کرد: توجه مدیریت شهری به جامعه هنری و اساسا هنر باید به دیده شدن شاخه های مختلف هنری تبدیل شود. دیدن فعالیت های فرهنگی هنری شهر قطعاً شرایط بهتری را در این حوزه به جریان خواهد انداخت. اصلاً یکی از کارهای ما هم همین باید باشد که بتوانیم پیوندی میان مدیران و هنرمندان ایجاد کنیم تا انها به تماشای آثاری هنری بنشینند. ما اکنون در شرایطی هستیم که باید گفتگو کنیم. اصلاً چرا باید ایرانی ها سازی مانند پیانو و گیتار را بیشتر از تنبور و تار دوست داشته باشند؟ جوانان ایرانی باید با سازهای ایرانی آشنا شوند.

 موسیقی شنیده می شود اما چرا سازی در رسانه ملی دیده نمی شود این مقدور نیست مگر با گفتگو و تعامل سازنده میان مدیران و هنرمندان. البته در حوزه مسئولیتی خودمان تلاش هایی را انجام دهیم تا جلساتی با مدیران سازمان زیبا سازی و خانه موسیقی برگزار کنیم تا فضای تجسمی شهر در اختیار موسیقی قرار گیرد.

 وی تاکید کرد: نشست های تخصصی بین خانه موسیقی و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران باید شکل بگیرد و موسیقی و آشنایی با سازها و نوای موسیقی اصیل ایرانی درشهر نواخته شود. مانند آنچه در خانه موزه امیرجاهد و خانه معین راه اندازی شد و اتفاقات خوبی در منطقه 10 شهردایر تهران افتاد.

 رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین از انجمن خواست تا  نام بزرگان موسیقی کشور را جهت نامگذاری و ساختن تندیس در اختیار مدیریت شهری قرار دهد.

 

نوربخش: شورای پنجم درهای مدیریت شهری را به روی جامعه هنری گشود

 حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این نشست توضیح داد: بدون تعارف این دوره شورای شهر یکی از دوره‌های درخشان شورا در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری است و من فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای اهالی فرهنگ و هنر در شورا رفت و آمد داشته باشند. به هر حال این اندازه حضور در نشست‌ها و مجالس مرتبط با مسائل شهری نشان دهنده آغوش گشاده مدیریت شوراست که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

 نوربخش در ادامه سخنانش با ابراز تاسف از اتفاق ناشایستی که در حق رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افتاده است گفت: این اتفاق بازتاب های نگران کننده و بعضا تاسف باری از ناحیه شهروندان و به ویژه جامعه هنری داشت. اینکه یک مقام فرهنگی شهر با آن پشتوانه ادبی و فرهنگی که همگی از جناب حق شناس سراغ داریم بازخواست شود به خاطر یک نوای قرآنی.

  وی در ادامه سخنانش به فعالیت‌های صنفی خانه موسیقی و چالش‌های پیش روی این نهاد در ماه‌های اخیر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث ماجرای آموزش موسیقی است که عمدتاً در اموزشگاه های آزاد تعریف می‌شود. ضمن اینکه از دوره‌ای در خانه‌های فرهنگ کارگاه‌های آموزشی پیرامون موسیقی برگزار شده است که دنباله دار نبود و هنوز ابهاماتی دراین زمینه وجود دارد.  

 نوربخش بهره مندی از خانه‌های فرهنگ در اختیار شهرداری را یکی از بسترهای مناسب برای ایجاد شرایط نشاط در شهر عنوان کرد و از شورای شهر خواست تا به این موضوع ورود داشته باشد.  

 وی ادامه داد: ماجرای موسیقی خیابانی است که هنوز ما نمی‌دانیم به این موضوع چطور نگاه می‌شود؟ آیا در این حوزه برنامه‌ای برای ساماندهی موسیقی خیابانی وجود دارد؟ آیا جریان اجرای موسیقی در فضاهای شهری با وجود برنامه‌های جسته و گریخته‌ای که در این حوزه برگزار شده دارای برنامه مشخصی از سوی مدیریت شهری است؟ اینها مسائل مهمی است که باید مورد توجه دوستان قرار گیرد.

 مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: یکی از چالش‌های بزرگ ما در خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندان است که در این حوزه می‌توان با تعاملات سازنده به شرایط مؤثری دست پیدا کرد. متأسفانه در این سال‌ها هیچ گونه فکری به فارغ التحصیلان حوزه موسیقی نشده است که باید در این زمینه شاهد اتفاقاتی باشیم. نکته دیگر بحث ارکسترهای شهری یا ارکسترهای فیلارمونیک است که به نظر می‌آید شهرداری می‌تواند در این جریان ورود پیدا کند.

 حمیدرضا عاطفی رییس کانون پژوهشگران و معاون اجرایی خانه موسیقی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در برگزاری این نشست دوستانه بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در شورای شهر تهرات صورت گرفته نامگذاری خیابان های تهران به نام هنرمندان موسیقی است که فکر می کنم احضار آقای حق شناس به دادگاه نیز بی ارتباط با این موضوع نبوده باشد. اما به هر حال لازم است این نکته را اعلام کنم که کانون پژوهشگران خانه موسیقی این آمادگی رادارد تا کمک های مختلفی را در حوزه پژوهش به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

 راه اندازی و ساخت کارگاه‌های تخصصی ساخت سازهای ایرانی در مناطق مختلف شهر تهران، تلاش برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه موسیقی در حوزه‌های داخلی و بین المللی در شهر تهران، استفاده از اسامی هنرمندان و ادوات موسیقی ایرانی در خیابان‌ها و میدان‌های مختلف شهر، صدور کارت های ویژه برای هنرمندان در شهر تهران برای استفاده از خدمات شهری، توجه بیشتر به موضوع آموزش موسیقی در خانه های فرهنگ و فرهنگسراها، برگزاری هفته های موسیقی میان شهر تهران و شهرهای کشورهای همسایه، نامگذاری و تعیین حریم فرهنگی برای منازل شخصی استادان درگذشته موسیقی ایران در تهران، توجه به موسیقی متولد شده در تهران، ساخت قطعات موسیقی مجزا با موضوع شهر تهران، ارائه گزارش عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه موسیقی و تحویل آن به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، معرفی یک رابط میان خانه موسیقی با شورای اسلامی شهر تهران، توجه به ساختار فضایی موسیقی در شهر تهران برای ورود به شبکه جهانی شهر خلاق، ساخت تالارهای استاندارد اجرای موسیقی، تشکیل کارگروه های مشترک بین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و خانه موسیقی برای حل مشکلات مطرح شده از جمله مباحثی بود که در این نشست توسط شرکت کنندگان مطرح شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: