• شنبه ٢٢ تير ١٣٩٨-١٦:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٣٩
مجید فراهانی مطرح کرد:

تهران توسعه پیدا نمی کند مگر آنکه توسعه از کف محلات شروع شود / شورایاری ها نقش جدی در تاب آوری ایجاد می کنند

نشست های تخصصی روایت شورایاری؛ از گذشته به آینده در شورای شهر تهران برگزار شد. در این نشست مجید فراهانی به بحث و بررسی در رابطه با لزوم حضور موثر با شورایاری ها پرداخت.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست های تخصصی روایت شورایاری؛ از گذشته به آینده با حضور مجید فراهانی؛ عضو شورای شهر تهران، مرتضی طلایی؛ عضو سابق شورای شهر تهران، سید مهدی اعرابی؛ دبیر پیشین شورایاری محله اوین، ارسطو یاری حصار؛ عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در شورای شهر تهران برگزار شد.

در این نشست مجید فراهانی به بحث و بررسی در رابطه با لزوم حضور موثر شورایاری ها در تصمیمات محلات  پرداخت.

وی ضمن انتقاد از عدم تعامل سایر دستگاه ها با شورایاری ها، این نهاد را راهی برای توسعه  و تاب آوری اجتماعی دانست. عضو شورای شهر تهران همچنین ضمن انتقاد از عدم گزارش شورایاری ها در صحن علنی به اهمیت نظرات شورایاری ها در تدوین سند توسعه  تاکید کرد.

 لزوم بالا بردن تاب آوری اجتماعی از طریق مشارکت اجتماعی و مشارکت مردمی

 مجید فراهانی؛ عضو شورای شهر تهران طی سخنانی در این نشست عنوان کرد: جایگاه شورایاری ناشی از انقلاب اسلامی و اتفاقی است که در قانون اساسی رخ داده  و در اصل ششم تاکید بر اداره ی امور کشور شده است و این امر باید از طریق انتخابات صورت بگیرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: از این رو صراحتا درقوانین جمهوری اسلامی عنوان می شود که امور کشور با اتکا به آرا عمومی و از راه انتخابات باید اداره شود و می گوید این انتخابات می تواند از طریق انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضا شورا باشد و ثانیا از طریق همه پرسی و مواردی که در قانون اساسی ذکر می شود، رخ خواهد داد.

وی افزود: بلافاصله در اصل 7 جزئیات بیشتری ارائه می کند و ساختار هرمی برای مراجعه به افکار عمومی و انتخابات را شرح می دهد.

فراهانی خاطر نشان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه تشکیل شوراها در اداره کشور از طریق مراجعه به افکار عمومی و جمهوری جز مهم ترین مطالبات مردم بود اما 20 سال تشکیل شوراها به تعویق افتاد و هنگامی که شکل گرفت باز هم به شکل هرمی و آن چه در قانون اساسی آمده بود شکل نگرفت. از این رو از وسط این هرم انتخابات شکل گرفت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یعنی شورای شهر تشکیل شد سپس شورای شهرستان و شورای عالی استان ها و عملا شورای محلی شکل نگرفت. در صورتی که قرار بود شورای محل و سپس شورای شهر شکل بگیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: شورای شهر اول خیلی سریع متوجه این نقیصه شد و تلاش کرد از طریق تشکیل شورایاری ها ان امر را جبران کند.

فراهانی اظهار کرد: معتقدم کشورمان در شرایط سختی است که با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی، در شرایطی با هم گفتگو می کنیم که وضعیت سختی داریم. تهدیدات خارجی به نوعی است که همه سایه آن را در زندگی خصوصی احساس می کنیم و به شدت امنیت اجتماعی همه ما را تهدید می کند که یکی از مهم ترین راه های مقابله با آن، بالا بردن تاب آوری اجتماعی  از طریق مشارکت اجتماعی و مشارکت مردمی است. 

 باید توسعه پایدار شهر تهران را  از محلات شروع کنیم

 در ادامه این نشست فراهانی با تاکید بر اینکه به میزانی که اصول مغفول قانون اساسی را احیا کنیم و به میزانی که به سمت مردم برویم و تصمیم گیری های جمعی مبتنی بر مردم را احیا کنیم، به همان میزان از تهدیدات جلوگیری خواهیم کرد، افزود:  یکی از مسائلی که در فضای افکار عمومی وجود دارد این است که مردم درست و غلط احساس می کنند آرای آنان به اندازه کافی موثر نیست.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر امروز در نظر سنجی ها  بیان می شود که  فضای یاس و نا امیدی برای مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد و نگران هستیم در انتخابات شورایاری ها و سایر انتخابات  این امر خود را نشان دهد، به این دلیل است که مردم خدایی نکرده تصور می کنند رای آنان سرنوشتشان را تعیین نمی کند.

وی تاکید کرد: به میزانی  که بنیان شورایاری در جهت گرفتن مشارکت مردم در کف محلات مشارکت کنیم ، رشد خواهیم کرد باید توسعه پایدار شهر تهران را  از محلات شروع کنیم و اعتقاد داشته باشیم تهران توسعه پیدا نمی کند مگر آنکه توسعه از کف محلات شروع شود  و در 354 محله شهر تهران این اتفاق رخ بدهد قطعا این اتفاق رخ نمی  دهد مگر اینکه موانع پیش رو را برداریم.

 باید شورایاران در صحن شورا گزارش ارائه کنند

 فراهانی با اشاره به لزوم اهمیت به شورایاری ها، تصریح کرد: بدون تعارف عملکرد شورای پنجم را  در خصوص شورایاری ها قابل نقد می دانم. هر چند این عملکرد نقاط قوتی دارد ولی انتظاراتی که ما و مردم نسبت به شورایاری ها داریم به درستی اتفاق نیفتاده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مهم ترین نکات نقد را در تذکر و نطقم در شورا عنوان کردم. ارتباط ارگانیک و سیستماتیکی باید بین شورای شهر و شورایاری باید رخ بدهد. شورایاری یار شورا و یاوران شورا در جهت تحقق وظایف شورا هستند.

وی افزود: ما چقدر توانسته ایم ارتباط شورایاران را با بدنه شورا تقویت کنیم؟ بحث حضور شورایاران در صحن شورا برای ارائه گزارش یکی از مهم ترین روش هاست ولی فقط این نیست.  مدیران شهری و اعضای شورای شهر در مناطق و طی بازدید ها باید از حضور شورایاری ها بهره ببرند و مدیریت شهری در تنظیم بودجه ی سالانه شهر لازم است تا به شورایاران مراجعه  کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد:  به میزانی که جهت تدوین سند تدوین محلات و برنامه توسعه شهر تهران،  نظر شورایاران و نخبگان را اخذ کنیم به همان میزان به سمت اهداف حرکت خواهیم کرد و لازم است تا  در کمیته ها و کمیسیون های شورای شهر تهران نخبگان شورایاری ها را دعوت کنیم و برای انجام فعالیت های خود کمک می کنند.

  تشکیل  کارگروه های تخصصی در سطح مناطق و در میان شورایاری ها اتفاقات مثبت در شورای پنجم بود

فراهانی با بیان اینکه لازم است منصفانه قضاوت کنیم عنوان کرد: لازم است عنوان کنم شورای شهر تهران در رابطه با شورایاری ها نقاط قوتی هم دارد . تشکیل  کارگروه های تخصصی در سطح مناطق و در میان شورایاری ها، یکی از کارهای مثبتی بوده که صورت گرفته است. کارگروه فنی عمران، شهرسازی و کارگروه فرهنگی اجتماعی و... یک نوع نگاه تخصصی را ایجاد کرد و قطعا ثمرات این نگاه تخصصی برای اداره محلات کمک کننده است.

وی افزود: در جهت سالم سازی فعالیت شورایاری ها، عدم ارتباط معاملاتی شورایاری ها با بدنه ی شهرداری یکی از این گام ها بود که در اصلاح اساسنامه انجام شد. شورایاری که انتخاب می شود به خاطر عضویتش، نباید قرار دادی انتفاعی با شهرداری داشته باشد و یا بخواهد در شهرداری تهران استخدام شود و این اتفاق نخواهد افتاد،  البته بد فهمی صورت گرفته بود که فکر می کردند کسانی که قبلا در شهرداری استخدام شده اند نمی توانند کاندیدا شود و اینگونه نیست .

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: کسانیکه در حال حاضر در شهرداری تهران فعالیت می کنند در منطقه ای غیر از منطقه ای که فعالیت می کنند می توانند کاندیدا شوند و تعارض منافعی به وجود نمی آید به این جهت در منطقه مسکونی که شاغل نباشند می توانند فعالیت کنند.

 شد تدوین سند توسعه محلات باید با حضور شورایاران و شهرداران مناطق صورت بگیرد

 فراهانی با اشاره به سند توسعه شهر تهران گفت:  همان گونه که در سند توسعه سوم شهر تهران اشاره شد تدوین سند توسعه محلات باید با حضور شورایاران و شهرداران مناطق صورت بگیرد و باید از نظرات شورایاری ها استفاده کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم دلایل عدم تحقق جایگاه شورایاری را آسیب شناسی کنیم باید به چند مسئله اشاره کرد. عدم تفویض اختیارات لازم و  اختیارات شورایاری ها اثر ملموسی از سوی شورایاری ها به جا می گذارد. اگر اختیارات لازم به شورایاری ها تفویض می شد و برای انجام کارها از شورایاری ها استفاده شود آن زمان می توانستیم مشارکت بیشتری را ایجاد کند و این بخش به اشکالات سطوح بالا بر می گردد.

وی در توضیح این سخنان گفت: شورای شهر، شورای شهر نیست و شورای شهرداری شده است. اعضای منتخب باید شهر را اداره کنند نه اینکه شهرداری را اداره کند چرا که شهرداری کمتر از نیمی از اختیارات شهر را دارد. چون این اتفاق نیفتاده، شورایاری هم شورایاری شهرداری شده نه شورایاری شهر و سایر دستگاه ‌ها هیچ الزامی برای گرفتن مشورت و انجام مطالبات با شورایاری ندارند بلکه آنان را مزاحم تلقی می کنند.

فراهانی گفت:  ‌اگر یکی از وظایف شورایاری نقد مدیریت شهری و پرسشگری از مسئولین در محلات است، باید در همه حوزه ها این اتفاق رخ بدهد. متاسفانه ارتباط شورایاری  به ارتباط با شهرداری آن هم به صورت ناقص محدود شده است.

 بایستی به مردم بپیوندیم

 عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شورایاری یکی از بهترین روش ها برای رساندن پیام به مدیران است و پل ارتباطی میان مردم و مسئولین هستند. وقتی می گوییم شورایاری ها نقش جدی در تاب آوری ایجاد می کنند همین انتقال مطالبات و نظرات به مسئولین است.

وی افزود: شورایاری می تواند مطالبه سیستماتیک را از کف جامعه جمع و به مسئولین انتقال بدهد و اگر این ساختار را به رسمیت نشناسیم مطالبات مردم را متوجه نمی شویم و به جایی می رسد که پشیمان خواهیم شد.

فراهانی گفت: یکی از مهم ترین مزایای شورایاری امکان دسترسی به اطلاعات کف محلات است و مسائلی است که به توسعه محلات می انجامد. مهم ترین دلیل عدم توفیق شورایاری این است که متاسفانه مدیران بالا دستی درشناخت جایگاه شورایاری ها توجه مناسب نداشتند و نتوانستند آنچنان که باید این ظرفیت را به مردم معرفی کنند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی در پایان بیان کرد: بایستی به مردم بپیوندیم و اگر می خواهیم موفق شویم و توسعه پایدار و تاب آوری شهری و آرامش و امنیت مسئله ماست راهی جز پیوند با مردم و گرفتن نظرات مردم و سازماندهی نظراتی که بتواند نظرات مردم را انتقال بدهد، نداریم و نهاد شورایاری یکی از این نهاد هاست و امیدواریم در دوره جدید شورایاری گامی به جلو برداریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: