• دوشنبه ٣١ تير ١٣٩٨-٠٩:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٠٥
محسن هاشمی:

بین جشنواره‌های فیلم تقسیم کار شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران در آیین اختتامیه جشنواره فیلم شهر تصریح کرد: با توجه به اینکه جشنواره های متعددی در کشور همه ساله با بودجه دولتی برگزار می شود لازم است تعامل و تقسیم کار مناسبی بین جشنواره فیلم شهر، با جشنواره فجر، جشنواره بین الملل، سینما حقیقت و سایر جشنواره های تخصصی مانند کودک، عمار و ... صورت گیرد تا شاهد موازی کاری نباشیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی در آیین اختتامیه فیلم شهر ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان این جشنواره گفت: اصولا جشنواره های هنری یا مستقل از حاکمیت برگزار می‌شود و یا با حمایت بخشهایی از حاکمیت، وقتی جشنواره و تولید و اکران یک اثر سینمایی، کاملا مستقل انجام میشود، می توان از هنر برای هنر و سینمای مستقل در جهت ارائه نگاه یک هنرمند بدون لزوم توجه به مسایل جامعه سخن گفت، اما زمانی که بخشی از حاکمیت مثلا اینجا مدیریت شهری متصدی جشنواره یا تولید و حمایت آثار هنری می شود، باید بین وظایف و ماموریتهایش و محتوای آثار هنری تناسب باشد تا این هزینه کرد از بیت المال توجیه منطقی داشته باشد.
رییس شورا با بیان اینکه برخی مواقع مدیران از هنرمندان توقع تبدیل شدن به دستگاه تبلیغاتی دارند که این نیز نابجاست تاکید کرد: سفیدنمایی بدتر از سیاه نمایی است و سرپوش گذاشتن بر مشکلات و انکار آنها موجب وخامت وضعیت جامعه و بی تفاوتی مسئولان ونخبگان به چالش ها می شود که آثارش بمراتب بدتر از سیاه نمایی است.
وی ادامه داد: انتظار ما از هنرمندان، نه سیاه نمایی و نه سفید نمایی، بلکه واقعیت و حقیقت نمایی است، هنر برای مردم وهنر برای جامعه، تعریفی درست از رسالت هنر است، در این تعریف سینمای اجتماعی گرچه نگاه انتقادی دارد، اما معضلات را به گونه ای به افکار عمومی ارائه می کند که شاید هیچ ابزار و زبانی نتواند، اما سینمای اجتماعی هدف اصلاح و بهترشدن جامعه را دارد نه پوچ گرایی و دادن بیانیه روشنفکری صرف.
محسن هاشمی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در دهه اخیر سینمای اجتماعی در ایران، پیشرفت خوب کمی و کیفی داشته و تولیدات فاخر و جهانی سینمای اجتماعی ایران را شاهد بودیم افزود: جشنواره فیلم شهر برای اینکه سالهای آینده، پویاتر و موفق‌تر شود، رسالت مشخصی برای خود تعریف کند، در شرایط امروز که با فشارهای اقتصادی و تهدیدات بین المللی در کنار ناکارامدی و معضلات مدیریتی مواجهیم، سینما می تواند هم زبان رسایی در دفاع از منافع ملی و رساندن پیام مظلومیت ایران دربرابر زورگویی قدرتهای جهانی باشد و هم منتقد عملکرد مسئولان ومدافع حقوق مردم که بشدت در مضیقه هستند.
او ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه جشنواره های متعددی در کشور همه ساله با بودجه دولتی برگزار می شود لازم است تعامل و تقسیم کار مناسبی بین جشنواره فیلم شهر، با جشنواره فجر، جشنواره بین الملل، سینما حقیقت و سایر جشنواره های تخصصی مانند کودک، عمار و ... صورت گیرد تا شاهد موازی کاری نباشیم.
وی در ادامه سخنان خود با یادآوری از رهبر انقلاب و آیت الله هاشمی که نگاهی ویژه ای به سینما داشتند افزود: آقای هاشمی تنها ریاست جمهوری بودند که در جشن خانه سینما شرکت کردند و رابطه بسیار صمیمی نزدیکی با هنرمندان بزرگ سینمای ایران داشتند و در دوره ای که بیشترین فشارها وحساسیت ها نسبت به صنعت سینمای ایران وجود داشت همه تلاش را برای کاهش فشار و حمایت از سینماگران بکار بردند، واگر مدیران بخش فرهنگ بتوانند همان نگاه ایشان در اعتدال و پرهیز از افراط وتفریط را محقق کنند، بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما حل خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران سپس به قرائت بخش هایی از خاطرات آیت الله هاشمی پرداخت که ایشان در مورد تماشای آثار برگزیده سینمای ایران در نوروز 1375 نوشته اند:
چهارشنبه 8فروردین:
عصر فیلمی به نام دکل مربوط به دوران حصر آّبادان و دفاع نیروهای داوطلب را آوردند، تماشا کردم خوب است، به (آقای برزیده) کارگردان آن ، یک سکه بهار آزادی هدیه دادم، تقاضا کرد که همسرش را با خودش به مکه ببرد، خودش از سهمیه استفاده کرده است.
پنجشنبه 9 فروردین:
عصر فیلمی به نام آدم برفی آوردند که دیدم. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ساخته و وزارت ارشاد اکران آن را ممنوع کرده است. آقای زم و آقای اسلامی برای شنیدن نظرات من آمده بودند.( گفتند) آیت الله خامنه ای فیلم را مفید و بدون ضرر دانسته اند. من هم آن را مفید دانستم . محور حضور ایرانیان در ترکیه برای سفر به آمریکاست که بسیار خوب تنظیم شده و اشکال عمده وزارت ارشاد از این جهت است که مردی برای ازدواج صوری با یک مرد آمریکایی برای گرفتن ویزا و اجازه اقامت به صورت زن درمی آید.
شنبه 11 فروردین:
پیش از ظهر فیلم "روسری آبی" را آوردند، تماشا کردم. از محصولات حوزه هنری است، فیلم خوبی است. دختری از خانواده مسیحی با پسری مسلمان مرتبط و سپس به ازدواج می رسند. با اسلام آوردن دختر، آزادمنشی و منطقی بودن هردو جالب است. سرانجام شوهر با تشویق همسر به جنگ می رود و اسیر می شود وزنش به خوبی از عهده اداره تشکیلات تولید گل شوهرش برمی آید و شوهر هم بعدا آزاد می شود. وزارت ارشاد با تنگ نظری فیلم را ممنوع الاکران کرده، نظرم این است که باید آزاد شود. یک سکه هم به کارگردان دادم.
یکشنبه 19 فروردین:
شب میهمان رهبری بودم.... دو فیلم ممنوع شده حوزه هنری را دیده اند و پسندیده اند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: