• يکشنبه ٦ مرداد ١٣٩٨-١٢:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٧٥
موانع تبدیل شدن تهران به یک مقصد گردشگری در گفت و گو با حسن خلیل آبادی:

کارهای مقطعی تهران را به مقصد گردشگری تبدیل نمی کند/ اقتصاد پیرامون بناهای میراثی باید در تناسب با کارکرد آن بنا باشد

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران می گوید: کارهای مقطعی و مناسبتی تهران را تبدیل به مقصد گردشگری نمی کند بلکه باید زیر ساخت های لازم فراهم شود.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، آتش سوزی میدان حسن آباد نشان داد که بناهای میراثی و ثبت ملی شهر تهران که می توانند بیشترین جاذبه را  برای گرشگران ایجاد کنند همچنان مورد غفلت واقع می شوند. تغییر کاربرد بناها و عدم تناسب مشاغل حریم بناها با سازه ها سبب شده این جاذبه های گردشگری تهران در معرض تهدید دائمی باشند. جاذبه هایی که می توانند سهم عمده ای در تبدیل تهران به مقصد گردشگری ایفا کنند. تبدیل شدن تهران به یک مقصد گردشگری موضوعی است که از ابتدای شورای پنجم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا اقدامات بسیاری از جمله برگزاری برنامه های مناسبتی همچون نوروزگاه برای شناساندن ظرفیت های تهران مد نظر مدیریت شهری قرار گرفت. با این حال تهران همچنان از عدم توجه به مباحث گردشگری و نبود زیر ساخت ها در این حوزه رنج می برد و همچنان یک معبر گردشگری است تا یک مقصد گردشگری.

نبود زیر ساخت های لازم

تهران برای آنکه به یک مقصد گردشگری تبدیل شود نیاز به زیر ساخت ها دارد این سخنی است که حسن خلیل آبادی بر آن تاکید دارد.

خلیل آبادی در این زمینه گفت: کارهای مقطعی و مناسبتی تهران را تبدیل به مقصد گردشگری نمی کند بلکه باید زیر ساخت های لازم فراهم شود. زیر ساخت هایی از قبیل مناسب سازی معابر، در دسترس بودن حمل و نقل عمومی، ، شناساندن مراکز گردگشری و بناهای میراثی از طریق تابلوها و مواردی از اینم قبیل. رییس کمیته میراثی فرهنگی شورا تاکید کرد: متاسفانه فراهم ساختن این زیر ساخت ها از سالها مورد غفلت واقع شده تا جایی که در پایتخت حتی سرویس های بهداشتی حتی برای متناسب با نیاز شهروندان ایجاد نشده است.

خلیل آبادی با بیان اینکه تابلوهای شناسایی مقاصد گردشگری در تهران یا پنهان است و یا خوانا نیست گفت: در این راستا طرحی برای ساماندهی این تابوهای در شورای پنجم ارائه گردید.

حریم مراکز گردشگری دافعه ای برای گردشگران

موضوع دیگری که در جذب گردشگران می تواند دارای اهمیت باشد حریم مراکز گردشگری و بناهای میراثی است. همچنان که شاهد هستیم حریم بناهای میراثی در شهر تهران تناسبی با کارکرد اصلی بنا یا مراکز فرهنگی ندارد.

نمونه بارز این مورد را می توان  حریم تئاتر شهر بر شمرد که در اختیار دستفروشان قرار داشته و البته اخیرا این دسفروشان جمع آوری شده اند.

گرچه پرداختن به موضوع دستفروشی موضوع این گزارش نیست و در جای خود باید به آن پرداخت اما به گفته رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر  تهران هر کار در فضای فرهنگی بناهای نمیراثی باید  متناسب با آن فضا باشد و اگر این مورد رعایت شود خود تبدیل به یک جاذبه گردشگری می شود. چرا که باید سنخیتی بین سازه و اقتصاد مشاغل پیرامون آن برقرار شود. در غیر این صورت هویت ها مخدوش شده و از بین می رود.

عدم توجه به بناهای میراثی در کارکرد اصلی خود

در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران کمیته میراث فرهنگی طرحی با عنوان حفظ و احیا بناهای تاریخی و میراثی به اجرا گذاشته شد و در این راستا خانه های تاریخی تهران و آنها که به ثبت ملی رسیده اند شناسایی شده و بهره برداری از این خانه با کارکرد های فرهنگی برنامه ای بود برای حفظ و احیا این خانه ها که تا حدودی هم موفق بود. اما آتش سوزی میدان حسن آباد نشان داد که بناهای میراثی شهر تهران همچنان مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته اند چرا که نقش و کارکرد اصلی خود را ایفا نمی کنند.

به طوریکه بناهای میدان حسن آباد کاربری ابزار فروشی و .. داشته است.

این در حالی است که در شهر های اروپایی بیشترین سعی و تلاش در نگهداری از بناهای میراثی می شود و با بهره بردایر به صورت هتل ، موزه و یا مراکز فرهنگی سعی در زنده نگاه داشتن و حفظ این بناها می شود.

پر واضح است که بناهای تاریخی و میراثی هر شهر از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند و لذا حفظ و احیای این بناها باید در اولویت قرار گیرد امری که همچنان مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است. از طرفی بناهای میراثی به عرصه و جولان گاه سودجویان تبدیل شده و هر از چند گاهی خبر ساخت و ساز یکی از این بناها به گوش می رسد که البته مدیریت شورای پنجم تا حدود زیادی از وقوع این موارد جلوگیری به عمل آورده است.

با این حال تهران همچنان تا تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری فاصله دارد و امید است با اجرایی شدن مواد برنامه سوم توسعه شهری تهران گامی بلند در این جهت برداشته شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط