• چهارشنبه ٩ مرداد ١٣٩٨-١١:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٣٩
در نشست اثربخشی مولفه های معماری منظر بر علائم افسردگی زنان در فضاهای شهری مطرح شد:

ورود زنان قدرتمند به لایه های مدیریتی باید فراهم شود/ عدم توجه به فاکتورهای زیست پذیرتر شدن شهرها بیشترین آسیب را به زنان وارد می سازد

امیر ساعدی داریان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر زنان قدرتمند وارد حوزه مدیریت شوند گام بزرگی در جهت مناسب سازی فضای شهری و مسائل پیرامون زنان برداشته خواهد شد چراکه آنان مشکلات مربوط به خود را بهتر می دانند و متوجه می شوند .

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مناسب سازی شهر برای تردد زنان یکی از دغدغه های مهم شورای پنجم بوده است تا آنجا که بحث زیست شبانه در راستای تامین امنیت،  افزایش نشاط عمومی جامعه و نیز  انتقال بخشی از ترافیك پایتخت به شب مطرح شد که صد البته این موارد به تردد زنان در شهر کمک می کند. با این وجود شهر تهران همچنان یک شهر مردانه است و با طرح های اینچنینی نیز مخالفت می شود. اینکه چرا  طرح های اینچنینی به سرانجام نمی رسد سوالی است که باید از مسئولان و کارشناسان پرسید. دکتر امیر ساعدی داریان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و  فوق دکترای سازه که در نشست اثربخشی کوتاه مدت مولفه های معماری منظر بر علائم افسردگی زنان در فضاهای شهری سخن می گفت معتقد است مناسب شدن فضای شهری برای زنان باید به دست زنان اتفاق بیافتد و این مهم محقق نمی شود جز با ورود زنان قدرتمند به لایه های مدیریتی.

زهرا نژاد بهرام رییس کمیته شهرسازی شورا نیز معتقد است: اگر به فاکتورهای زیستی و همچنین معمارانه جهت زیست پذیر تر شدن شهرها توجه نکنیم، در بین اقشار مختلف مردم، بیشترین آسیب و خسارت به زنان وارد می شود. زیرا زنان از نظر فیزیولوژیکی دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به مردان هستند و همزمان چندین نقش را در خانواده و جامعه ایفا می کنند. وی تاکید کرد: به همین دلیل باید الگوهای مناسب طراحی و برنامه ریزی در شهرها به سمتی حرکت کند که حس امنیت بیشتر را به زنان القا کند تا از این طریق، محیط زیست طبیعی و مصنوع شهر بیش از پیش سبب کاهش استرس و فشار شهروندان شود. در ادامه ساعدی داریان گفت: متاسفانه آنچه که سبب شده تا امروز مسائلی از این دست به سرانجام نرسد مدیریت تجویزی بوده یعنی مدیریتی که نخواسته زنان بر اساس توانایی خود به لایه های مدیریتی وارد شوند.

وی در تشریح این امر گفت: شما نگاه کنید در لیست شورای شهر تجویز می شود که 30 درصد متعلق به زنان باشد که البته حضور زنان رد شورای شهر در این تعداد اتفاق خوبی بود و یا اینکه آقای افشانی شهردار سابق تهران اعلام کرد اولین معاون زن در شهرداری تهران منصوب شد یعنی مدیریت تجویزی و بر مبنای شعار.   این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروز در حوزه توسعه شهری به آنجا رسیدیم که زنان باید خودشان از طرح های مربوط به خودشان حمایت کنند، خودشان هم مدیریت کنند. ساعدی افزود: به یقین زنان قدرتمند و پرتوانی داریم که متاسفانه نتوانستیم زمینه را برای ورود و رشد این قشر در لایه های قدرت فراهم کنیم و حضور زنان در لایه های قدرت تنها به این نقطعه معطوف شده که اولین معاون زن شهرداری تهران تیتر رسانه ها شود که جای تامل دارد. زنان نباید به صورت تجویزی در لایه های مدیریت قرار گیرند بلکه باید زمینه برای ورود هر چه بیشتر زنان قدرتمند در این لایه ها فراهم شود، به عنوان نمونه  در حوزه شهرسازی و معماری که به طور مستقیم با غریضه و ذوق آدمی سرو کار دارد زنان قدرتمندی وجود دارند که می توانند وارد لایه های مدیریتی این حوزه شوند و اتفاقات خوبی رقم بزنند.   وی ادامه داد: اگر زنان قدرتمند  وارد حوزه مدیریت شوند گام بزرگی در جهت مناسب سازی فضای شهری و مسائل پیرامون زنان برداشته خواهد شد چراکه آنان مشکلات مربوط به خود را   بهتر می دانند و متوجه می شوند.

 ساعدی داریان گفت: به عنوان نمونه خانم دکتر نژاد بهرام طرح زیست شبانه را مطرح کردند و ما در ابتدا چرایی این طرح را  درک نمی کردیم چون خیلی از مشکلاتی که مربوط به زنان بود را درک نمی کنیم اما فردی مانند خانم نژاد بهرام این مشکلات را بهتر درک می کنند چون یک زن هستند با این حال چنین طرحی هم به سرانجام نمی رسد چرا که زنان حامی قدرت و نفوذ وجود نداشت تا از این طرح و خانم نژاد بهرام حمایت کنند.

وی افزود: جالب است در پژوهشی در وین به این نکته رسیده اند که حتی طرز تردد و استفاده از وسایل حمل و نقل زنان با مردان متفاوت است و باید در طراحی شهر و سازه ها به این مهم توجه شود.   ساعدی داریان در ادامه با تاکید به این موضوع که باید هر چه بیشتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود گفت: در حال حاضر بودجه های پژوهشی خوبی در سازمان ها ونهاد های دولتی دیده می شود و  پژوهش های خوبی هم انجام می شود اما در زمینه اجرا هیچ کدام از این پژوهش ها به سرانجام نمی رسد چرا که مسیر دانشگاه و صنعت و اجرا از هم جدا و دور است . دانشجو اشراف کامل به فضای اجرا ندارد و ارتباط بین صنعت دانشگاه دور است.

 ساعدی در خاتمه افزود: به طور حتم اگر این موضوع حل شود  و ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شود و بودجه های پژوهشی مستقیم در دانشگاه ها هزینه شود اتفاق بهتری رخ خواهد داد.   در این جلسه همچنین  زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران  نیز  تاکید کرد: تلاش شورا و مدیریت شهری کنونی بر این بوده که هرچه بیشتر ارتباط بین دانشگاه و عرصه عمل برنامه ریزی و طراحی شهر محقق شود و از ظرفیت ها دانشگاهی استفاده کنیم و مدیریت شهری و دانشگاه را به هم متصل کنیم؛ در همین راستا، تفاهم نامه ای با دانشکده شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس منعقد شد ولی هنوز انتظار بیشتری از دانشگاه ها می رود. از سوی دیگر، شهرداری تهران آمادگی دارد هر گونه اطلاعات را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد و تمام تلاش ما این است که اطلاعات را حبس نکنیم و در عموم مردم قرار دهیم.

گفتنی است این نشست به همیت کمیته شهرسازی شورای شهر تهران و با حضور  اساتید دانشگاهی و صاحب نظران حوزه روانشناسی محیط و اصحاب رسانه  به ریاست زهرا نژادبهرام(رئیس کمیته شهرسازی) برگزار شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: