• چهارشنبه ١٦ مرداد ١٣٩٨-٠٨:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٣٦
محمد جواد حق شناس پیرامون برگزاری نشست با انجمن های هنری و فرهنگی مطرح کرد:

نگاه به جامعه هنری باید تغییر کند

رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: تعاملات باید با جوامع هنری هر چه بیشتر بسط و فضا به سمت مطالبه گری سوق پیدا کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، حضور انجمن های هنری و فرهنگی در شورای شهر اقدامی بود که باید آن را به فال نیک گرفت. چرا که شنیدن صدای هنرمندان، خواسته ها و انتظاراتشان و مشورت با آنان در خصوص فضای هنری شهر پاسخی به مطالبات شهروندان است. این در حالی است که بسیاری از انجمن های هنری و فرهنگی تا پیش از این تعاملی اندک با شورا و مدیریت شهری داشته یا اصلا" نداشتند. اما کمیته فرهنگی شورا در برنامه های مستمر قصد دارد این سنت را  به سمت بازگشایی باب گفتمان های فرهنگی باز کند.
برگزاری نشست های مشورتی با هیات مدیره های انجمن های هنری نظیر خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن هنرمندان نقاش ایران،  انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن شاعران، انجمن هنری تصویر گران، انجمن مهندسان معمار، انجمن مجسمه سازان، انجمن هنرمندان سفال و سرامیک از سوی کمیته فرهنگی شورا تا کنون صورت گرفته است که مورد استقبال اهالی هنر و فرهنگی نیز واقع شد.
در گفت و گویی  محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و کمیته فرهنگی شورا از اهداف برگزاری این نشست ها گفت. به اعتقاد او  این تعاملات باید هر چه بیشتر بسط و فضا به سمت مطالبه گری سوق پیدا کند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این باره ادامه داد: ما توانستیم با اکثر قریب به اتفاق هیات مدیره های انجمن های فرهنگی و هنری این نشست هم اندیشی را برگزار کنیم  که نتایج این نشست ها سودمند بود.
وی با بیان اینکه ما  از برگزاری این نشست ها دو هدف را دنبال می کنیم گفت: اعضای شورا وظیفه نمایندگی مردم را دارند و لذا مردم شهر انتظار دارند  که شورا بتواند خواسته ها و انتظاراتشان در حوزه های مختلف را برآورده کند. در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم این وظیفه کمیسیون فرهنگی است که تلاش کند تا انتظارات برآورده شود. حال  برای اینکه بتوانیم با خواست عموم جامعه آشنا شویم جایی بهتر از مراکزی که نمایندگی اصحاب فرهنگ و اندیشه را به طور خود جوش بر عهده دارند  و در ساختار کاملا دموکراتیک در کنار هم قرار گرفتند و سالیان سال است در این حوزه ها نمایندگی می کنند سراغ نداریم لذا باید  با این عزیزان بنشینیم و مسائل را از زبان خودشان بشنویم.
رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: اگر در خصوص منظر شهری باید نظر اهالی فرهنگ و هنر و مردم اخذ شود کجا بهتر از هیات مدیره نهاد هایی مانند انجمن نقاشان و عکاسان و مجسمه سازان و خوشنوسیان و گرافیست ها که هم در بطن جامعه قرار دارند و هم به صورت تخصصی به این موضوعات می پردازند.
حق شناس در ادامه افزود: هدف دوم این است که صدای هنرمندان را باید بشنویم و انتظاراتشان را شنوا باشیم و برای اینکه بدانیم شهر از چه حال و هوایی برخوردر است راهکار مناسب برای بهتر شدن حال شهر را از آنان جویا شویم.
رییس کمیته فرهنگی شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: این نشست ها قطعا ادامه دار خواهد بود ولی در نشست اول بیشتر تلاش شد سخنان طرف مقابل شنیده شود، طبیعتا انتظارات مدیریت شهر و شورا نیز باید  بیان شود و در همین راستا مقرر شد کار گروه هایی تشکیل شود با حضور نمایندگان سازمان ها و انجمن ها و نیز نماینده های کمیته فرهنگی تا در فضای مناسب تری امکان تعامل و تبادل نظر وجود داشته باشد و حتی این  به  وجود بیاید که انجمن های هنری نیز در صحن شورا نماینده داشته باشند.
حق شناس افزود: ما خواستار برگزاری مستمر این نشست ها هستیم چرا که اعتقاد داریم این تعامل فرصت خوبی برای ارتباط هر و شهروندان فراهم می سازد.
هنرمندان خود باید مطالبه گر باشند
حق شناس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که از برگزاری این نشست ها دنبال می شود ایجاد فضای مطالبه گری و گفتمان دو سویه است و چه خوب که  این مطالبه گری از خود هنرمندان آغاز شود. همه مسائل شهر به مدیریت شهری باز نمی گردد و در خیلی موارد این هنرمندان و شهروندان هستند که باید حق خود بر شهر را ادا کنند. به هر روی همه شهر حقی بر شهروندان دارد و هم شهروندان حقی بر شهر و این یک امر دو سویه است.
وی ادامه داد: یک هنرمند عکاس یا نقاش نیز باید بداند شهر چه حقی دارد، اشکالی ندارد اگر مدیریت شهری در برهه ای از موضوعی غفلت کرد چرا نباید خود به ثبت لحظات مبادرت کند، م  باید بتوانیم این رویکرد را دنبال کنیم  آن را تسری دهیم اما اینکه عکاس احساس امنیت کند وظیفه ما به عنوان مجموعه مدیریت شهری  است. امروز نیازمند تغییر نگاه به هنرمندان هستیم تا آنان بتوانند هر چه بهتر عنصر ارتباط بین شهروندان را از طریق هنرشان در شهر ایجاد کنند.
 موسیقی خیابانی گدایی مدرن نیست
رییس کمیسیون فرهنگی شورا با انتقاد از برخی نگاه های مسئولان به هنرمندان گفت: هنرمندان  آنچه را که برای آموزش و یاد گیری اش رنج کشیده اند می خواهند با مردم به اشتراک بگذارند و این جز تقسیم عشق و بذر محبت و برقراری ارتباط معنایی ندارد. آن هم در فضایی که روز به روز به سبب ماشینی شدن زندگی های شهری ارتباط بین انسان ها کم می شود پس ما باید از این تعاملات استقبال کنیم نه آنکه با عینک بدبینی به افرادی که موسیقی خیابانی را پیشه خود کرده اند برچسب گدایی مدرن بزنیم. این ها فقط از یک ذهن گرفتار بر می آید.
شورا خانه اهالی فرهنگ و هنر است
محمد جواد حق شناس همچنین تاکید کرد: ما شورا را  خانه اهل هنر و فرهنگ می دانیم و همواره این دغدغه مطرح بوده است که چرا این رفت و آمد ها کم بوده تا جایی که برخی از انجمن ها می گفتند برای اولین بار است به شورا می آیند و این  برای من  افتخار آمیز نیست، چرا باید همچین رویکردی حاکم بوده باشد و چرا نباید رفت و آمد و هنرمندان در پارلمان شهری برای بیان خواسته ها شان تسهیل شود.
حق شناس گفت: من معتقدم علی القاعده این عنصر مطالبه گری است که می تواند کمک کند سطح تعاملات ما با هنرمندان افزایش یابد. اگر هنرمندی آمد و مسئولی صدای او را نشنید دلیلی برای قهر کردن وجود ندارد بلکه آن هنرمند باید با صدایی رساتر خواسته خود را بیان کند تا به گوش مردم برسد. مردم حق دارند که بدانند نمایندگان و مسئولانشان شنوای صدایشان هستند یا نه .

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: