• چهارشنبه ١٦ مرداد ١٣٩٨-١٥:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٣٢
حسینی میلانی مطرح کرد:‌

حفظ درختان خیابان ولیعصر با کمک مردم شدنی است/ ضرورت اقدام فوری برای رسیدگی به درختان خشک‌شده

شصت و پنجمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و اعضای این کمیته با موضوع بررسی اقدامات سازمان‌ بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران درخصوص مصوبه حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین اللملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری در ابتدای این جلسه گفت: پس از مکاتبات و پیگیری‌های کمیته محیط زیست شورا گزارشی از سوی سازمان بوستان‌ها درخصوص شناسنامه درختان خیابان ولیعصر به شورای شهر ارائه شد و هدف این جلسه بررسی اقدامات انجام شده از سوی شهرداری در ارتباط با مصوبه شورا است.

وی ادامه داد: باید دید سازمان بوستان‌ها چه اقدامات و منابعی برای تکمیل و ارتقای کار نیاز دارد و تا در ادامه، بتوان صیانت از این دارایی و میراث سبز شهر را بهبود بخشید و ارتقا داد.

این عضو شورای شهر از ضرورت حضور و نقش‌‌‌آفرینی دیگر بخش‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری در حفظ درختان خیابان ولیعصر تاکید کرد و اظهار داشت: معاونت شهرسازی، سازمان زیباسازی و شرکت مترو و... از دیگر بخش‌هایی هستند که در محور ولیعصر فعالیت‌هایی دارند که اقدامات آنها نیز درباره صیانت درختان باید بررسی و رصد شود.

مهندس علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها در ادامه جلسه، با تشریح وضعیت درختان خیابان ولیعصر، به اقدامات انجام شده برای حفظ و صیانت از آنها مانند کاشت 1840 اصله درخت چنار در دو ساله گذشته، حذف درختان خشک شده، قارچ‌کشی، هرس درختان، بررسی وضعیت آبیاری و... اشاره کرد.

در گزارش سازمان بوستان‌ها تغییر اقلیم آب و هوایی و افزایش درجه حرارت، آلودگی هوا، وضعیت نامناسب محل کاشت و وضعیت نامناسب بستر کاشت، فاصله نامناسب کاشت درختان، عملیات‌های ساخت و ساز و بلندمرتبه‌سازی، نورپردازی‌های غیراصولی، اجرای عملیات‌های روکش و آسفالت، استفاده از نمک و محلول جهت رفع یخ‌زدگی معابر، بیمار شدن درختان به یک نوع قارچ و ناهماهنگی‌های میان‌بخشی را از جمله مشکلات اصلی درختان ولیعصر ارزیابی شد.

همچنین در این جلسه، مسئولان اداره فضای سبز مناطق 1، 3، 6 و 11 شهرداری تهران به صورت جداگانه به تشریح وضعیت درختان خیابان ولیعصر به تفکیک مناطق، اقدامات انجام شده در این محور و مشکلات موجود در این باره پرداختند.

کیفیت نامناسب آب، باقی ماندن کنده‌ها و ریشه‌های درختان قطع شده در بستر خاک، وجود درختان خشک شده و عدم اقدام برای قطع آنها، وضعیت آبیاری، عدم وجود یک پیمانکار واحد برای رسیدگی به درختان خیابان ولیعصر و عدم وجود امکانات و تجهیزات لازم برای رسیدگی بهتر و بیشتر به درختان این محور از جمله موضوعاتی بود که از سوی مسئولان ادارات فضای سبز مناطق 1، 3، 6 و 11 شهرداری تهران مطرح شد.

تهیه برنامه یکپارچه صیانت درختان خیابان ولیعصر با تاکید بر بحث آبیاری آنها، بررسی وضعیت رعایت حریم سه متری ساختمان‌ها و میزان صدور پروانه ساخت و سازها، بررسی آخرین وضعیت کمیته صیانت از درختان خیابان ولیعصر و... از جمله موضوعاتی بود که از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی و ارائه گزارش‌های مستمر به شورا و افکارعمومی در مورد درختان خیابان ولیعصر تصریح کرد: در برخی از مناطق درختان خشک شده‌ای وجود دارند که اقدامی در مورد آنها انجام نشده و این درختان می‌توانند از نظر سرایت آفات تهدیدی برای دیگران درختان این محور باشد که ضروری است اقدام فوری در این باره انجام شود که این کار باید با رعایت حساسیت‌های اجتماعی همراه باشد.

وی افزود: همین مسئله ضروری می‌سازد که تا با ارائه گزارش‌های مستمر و شفاف، به تشریح وضعیت موجود برای شهروندان پرداخت.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با جدی و خطرناک دانستن تغییرات اقلیمی در سطح کره زمین خاطرنشان کرد: دارایی‌های سبز شهر تهران بالاخص درختان خیابان ولیعصر با ریسک‌ها و تهدیداتی روبه‌رو است و همین مسئله موجب می‌شود برای حفظ و صیانت از آنها برای انتقال‌ به نسل‌های بعدی اقدامات جدی و عاجلی انجام دهیم.

حسینی میلانی با بیان اینکه آمار تعداد درختان ولیعصر نشان می‌دهد هرچه به مناطق پایین‌تر آماده‌ایم از تعداد درختان چنار در مقایسه با سایر درختان کاسته شده است، ابراز داشت: این مسئله نشان از افزایش تخریب‌ها و آسیب‌ها در مناطق جنوبی محور ولیعصر دارد و ضروری می‌سازد تا توجه بیشتری برای حل مسائل این مناطق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه پنج‌ساله درختان خیابان ولیعصر تهیه و شاخص‌ها و هدف‌گذاری آن تعیین شوند، عنوان کرد: درباره نظام آبیاری درختان این محور با حضور دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، جلسات کارشناسی بیشتری تشکیل شود و مشاوران و مسئولان مناطق چهار گانه خیابان ولیعصر در جلسات کارگروه آب کمیته محیط زیست حضور یابند و برنامه‌های آبی در سال 99 بررسی و کمبودها و نیازهای لازم در این رابطه دیده شود.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: همچنین لازم است جلسه مرکزی کمیته صیانت از درختان ولیعصر در شهریور ماه برگزار و خروجی آن به شورا ارائه شود در این رابطه، مجوزهای قطع درختان خشک شده براساس تایید کمیسیون مرکزی ماده ۷ باید صادر شده و به صورت شفاف به مردم اطلاع داده شود.

حسینی میلانی به ضرورت تشکیل جلسه با مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور بررسی طرح این سازمان برای پیاده‌رو و سواره‌رو محور ولیعصر تاکید کرد و یادآور شد: همچنین در آینده نزدیک کمیته محیط زیست شورا جلساتی با مسئولان شرکت مترو برای بررسی اقدامات این سازمان در محور ولیعصر برگزار خواهد کرد.

وی با تاکید بر انجام مطالعات اکولوژیکی جامع برای درختان خیابان ولیعصر بیان کرد: طی دو ماه آینده، گزارشی درباره کالبدشکافی علل خشکیدگی درختان خیابان ولیعصر ارائه شود و دلایل به تفکیک مناطق و محورها به همراه گزارش تصویری ارائه شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه برای نگهداری درختان باید به مردم اتکا کرد، گفت: درختان خیابان ولیعصر تنها با اقدامات شهرداری حفظ نمی‌شوند و این کار با مشارکت مردم و کمک آنها شدنی است. در این راستا، ظرفیت بزرگی به نام شورایاری‌ها وجود دارد که این ظرفیت می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست منطقه داشته باشند و از آنجایی که این انجمن‌ها متناسب با بافت جمعیتی محلات شکل می‌گیرند، شورایاری‌های محور ولیعصر می‌توانند در صیانت از درختان خیابان ولیعصر ایفای نقش کنند.

حسینی میلانی اضافه کرد: ما در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها برنامه خاصی را داریم که شورایاران به ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست کمک کنند. در این راستا طرح «هر درخت، یک حامی» در دستورکار قرار دارد. همچنین در محور ولیعصر مدارسی قرار دارند که می‌توان از ظرفیت دانش‌آموزان و مدارس برای صیانت از درختان استفاده کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: