• چهارشنبه ٩ مرداد ١٣٩٨-١١:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٣١
محمد جواد حق شناس در دیدار با هیات مدیره جامعه مهندسان معمار ایران مطرح کرد:

هدف رضایت شهروندان و خلق آرامش شهری است/ تصمیم سازی مدیریت شهری به دور از نگاههای تخصصی نخبگان، امکان پذیر نیست

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی توانیم زیبایی های تهران را نادیده بگیریم گفت: هدف کمیسیون فرهنگی شورا در گفتمان مشترک با انجمن های تخصصی تبدیل ایده ها به سیاستگذاری های منتهی به رضایت مندی شهروندان و خلق آرامش شهری است.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سلسله نشست های مشترک کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با انجمن های تخصصی دیداری با هیات مدیره جامعه مهندسان معمار ایران صورت گرفت. محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این دیدار با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نمی تواند فارغ از ایده ها و نگاههای نخبگان اجتماعی و متخصص شهر را مدیریت کند گفت: امیدواریم با تداوم این گونه نشست ها بتوانیم زمینه انتقال و مهیا شدن ایده ها به سیاست گذاری و تبدیل به تصمیم برای اجرا را فراهم آوریم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مسئله کلی شهر را در پیوندی جدی و کهن با معماری بیان کرد و افزود: ایران یکی از مهد ها و زادگاههای معماری بشری است و ما نمی توانیم از این نقطه تاریخی به راحتی گذر کنیم. فضاهایی که توسط ایرانیان ساخته شده و باقی مانده است نشان از قدرت معماری ایران دارد که بر گرفته از فرهنگ و دانش و فلسفه و تمدن ایرانی است.

محمد جواد حق شناس با یادآوری این نکته که این نگرانی وجود دارد که چرا متولیان و سیاستگذاران مدیریت شهری نتوانسته اند از دستاوردهای معماری بهره ببرند گفت: ما به دنبال اصلاح این نگاه هستیم و معتقدیم تهران با تمام کاستی هایی که دارد یکی از زیباترین شهرهای کشور است که زیبایی هایش نادیده گرفته شده است. تهران فرصت های ارزشمند طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی دارد که بدون تعمق نگاه معمارانه امکان پذیر نیست. وی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که آیا از این فرصتها و ارزش های شهری حراست شده است و همراه با خروش جمعیت در شهر این ارزش ها تبدیل به فرصت عمومی برای شهروندان شده است؟ متاسفانه شهر و امکاناتش فروخته شده است تا اداره شود، این رویکرد دیگر نیست. درنظر داریم با کمک فرهیختگان و انجمن های تخصصی، شهر را متعلق به شهروندان کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا افزود: جای خوشحالی است که خاطرات جمعی در شهر در حال پا گرفتن است و باید زمینه شکوفایی هر چه بیشتر این فضاها فراهم شود.

در ادامه نشست حمید ناصر نصیر مدیر اجرایی و نماینده جامعه مهندسان معمار ایران از چگونگی تشکیل و اهداف این تشکل گفت و افزود: البته فارغ از مشکلات حقوقی ناشی از ثبت انجمن، این مجموعه در حوزه های ترویج فرهنگ شهرسازی، ترجمه فیلم های تخصصی حوزه معماری، برگزاری سلسله نشست های تخصصی در حوزه معماری پیشتاز بوده است.

بهروز مرباغی از اعضای هیات مدیره جامعه مهندسان ایران نیز با اشاره به ایجاد خانه هنرمندان که از تغییر کاربری یک پادگان متروکه حاصل شده است و تاثیراتی که این مجموعه عمومی بر فضای کالبد پیرامون خود داشته است گفت و تاکید کرد: موتور های محرکی مانند خانه هنرمندان در دل محلات و کالبد شهر می تواند بسیار اثربخش برای خاطره سازی و هویت بخشی به شهر باشد.

وی ادامه داد: تهران از این مکان های هویت بخش کم ندارد و نظیر آن را در محلات مرکزی شهر به وفور می بینید که با مرمت و احیا برنامه های عمومی زندگی دوباره در این محلات در حال بازگشت است.

مرباغی با اعلام این موضوع که 13 سال از جلسات  نقد و بررسی در حوزه های معماری می گذرد و بیش از 220 جلسه در حوزه های توسعه فضاهای شهری، بافت های ارزشمند، نقاشی شهری و اقتصاد شهر برگزار شده است گفت: شهر ساعت های متمادی خالی از زندگی است. بسیاری از فضاهایی که فرصت بهره برداری عمومی را دارد در بیشتر اوقات تعطیل و یا در هایشان بسته است باید فرصت ها را در این مکان ها جستجو کرد.

عضو هیات مدیره جامعه مهندسان معمار ایران با تاکید بر این نکته که برخلاف بسیاری معتقد است تهران زیباست و ارزش های قابل دفاعی دارد گفت: چرا از زیبایی های تهران نگوییم و چرا به تقویت این زیبایی ها نپردازیم. کمک کنیم زیبایی های تهران را نشان دهیم تا الگوسازی شود. محسن میردامادی نیز از تعیین تکلیف مالکیت های خصوصی و مالکیت های عمومی در فضاهای شهری سخن گفت و تاکید کرد: دربسیاری از موارد مالکیت های عمومی که در دست متولیان و شهرداری هاست در مقابل مالکیت های خصوصی و به قولی چهار دیواری اختیاری کوتاه آمده اند. به این دلیل است که فضاهای عمومی در شهر گم هستند. این در حالی است که فضاهای عمومی و همگانی باید مورد توجه باشند به نحوی که کالبد شهر به لحاظ اجتماعی و تحولات فرهنگی آمیخته باشد و به تعبیری هنر و فرهنگ در متن شهر جاری شود.

میردامادی تاکید کرد: جامعه معماری ایران به دنبال حل مسئله برون رفت شهرها از  رخوت و تک بعدی است و می توانند به کمک مسئولین بیایند.

محمد جواد حق شناس در پایان این جلسه با تاکید بر تداوم این نشست ها بر ایجاد کارگروه مشترکی میان جامعه مهندسان معمار ایران و کمیته های فرهنگی و هنری شورا تاکید کرد.

 

لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=17783

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: