• چهارشنبه ٩ مرداد ١٣٩٨-١١:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٢٣
حق شناس در دومین نشست هم‌اندیشی هنرمندان صنایع دستی مطرح کرد:

باید از ورود سرمایه به حوزه صنایع دستی استقبال کنیم

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ما باید امروز برای حل مشکلات و موانع حرف‌ها و انتقادات را کنار بزنیم و از ورود سرمایه به حوزه صنایع دستی استقبال کنیم. صنایع دستی در شرایط اقتصادی سخت امروز کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند، چراکه تحریم‌پذیر نیست و بر همین اساس می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روابط عمومی ستاد سمن‌های شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در دومین نشست هم‌اندیشی هنرمندان صنایع دستی و اعضای شورای شهر تهران با اشاره به موقیعت و بافت تاریخی تهران و ضرورت استفاده از این موقیعت برای تقویت بحث صنایع دستی، گفت: ما می‌توانیم از بافت تاریخی تهران در بحث میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استفاده کنیم ولی متاسفانه امروز باید این پرسش را مطرح کرد که تهران تا چه اندازه یک مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امروز به راحتی می‌توان شهری مانند مشهد را یک مقصد مهم گردشگری زیارتی دانست و یا از استان‌های شمالی کشور به عنوان مقاصد گردشگری تفریحی یاد کرد و یا اصفهان و شیراز را جز مقاصد گردشگری تاریخی و هنری دانست. اما جای تاسف است که از ظرفیت شهری مانند تهران که رویکردهای مختلف مذهبی، تاریخی، اقتصادی و درمانی را در خود جای دادهاست، استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود: ما باید بتوانیم تهران را به یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور تبدیل کنیم. اگر چنین اتفاقی رقم زده شود، قطعا در کنار آن می‌توانیم صنایع دستی را به محور مهم بازارهای فروش تهران به ویژه در بافت‌های تاریخی تبدیل کنیم.

حق‌شناس با اشاره به گذر خیابان ویلا، گفت: شاید خیابان ویلا به سبب سبقه تاریخی مهم باشد و در کنار آن نیز ما شاهد آن باشیم که امکانات و زیرساخت‌های خوبی در این خیابان فراهم باشد ولی ما از این امکانات و زیرساخت‌ها در جهت ارایه و نمایش و فروش صنایع دستی استفاده نکردیم و بسیاری از شهروندان هنوز شناخت درستی از این مساله ندارند. وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در جلسه مبنی بر وضعیت بودجه فرهنگی شهرداری تهران در سال جاری در مقایسه با ادوار گذشته، گفت: بودجه فرهنگی شهرداری تهران در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش داشته است. بودجه فرهنگی شهرداری تهران در گذشته سهم 9 درصدی داشت و بالغ بر هزار و 370 میلیارد تومان بود ولی در سال 98 این بودجه تا هزار و 172 میلیارد کاهش داشته که اگر میزان تخصیص یافته را در نظر بگیریم این عدد به کمتر از هزار میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند. رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بهترین رویکرد در حمایت از صنایع دستی، استفاده از بازارها و ایجاد فرصت‌های فروش و نمایش آثار هنری و صنایع گردشگری است، گفت: ما امیدوار هستیم که رفته مشکلات و موانع پیش روی فعالان صنایع گردشگری برطرف شود و در این میان شورای شهر تهران تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

حق‌شناس در ادامه این مراسم و در انتقاد یکی از حاضرین در مراسم که چرا اعضای شورای شهر تهران برخلاف گذشته با خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران در برنامه‌ها حاضر نمی‌شوند، اظهار کرد: این اتفاقا نکته قوت این دوره شورای شهر تهران است که شما آن را مورد نقد قرار داده‌اید. چراکه اعضای شورای شهر سعی می‌کنند به دور از حاشیه و جنجال به دنبال حل مشکلات شهروندان و شهر باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همچنین با اشاره به حضورش در سرای هنر مرکز تجارت جهانی فردوسی، اعلام کرد: همین حالا که من در این مراسم حاضر هستم برخی به من پیامک زده و انتقاد کردند که چرا در این مراسم حاضر هستم. انتقادی که به این مرکز وارد است، مربوط به ایراد شهرسازی آن است و گفته می‌شود که این مرکز به نظام شهرسازی پایتخت آسیب می‌زند و به عنوان مثال سیستم فاضلابی این مرکز، آبهای زیرزمینی را تهدید می‌کند. وی افزود: شاید اگر چند سال پیش بود و هنوز این مرکز ساخته نشده بود و ما عضو شورای شهر بودیم با ساخت این مرکز در چنین موقیعتی و  این ویژگی‌های معماری و ساختاری مخالفت می‌کردیم ولی امروز به هر دلیلی این مرکز ساخته شده است و باید دید که چگونه می‌توان نسبت به این مرکز تجاری رفتار کرد. ممکن است که مدیریت این مجموعه از صنعت‌گران صنایع دستی حمایت کرده باشند و یا همان طور که خودشان اعلام کردند از مال باختگان پلاسکو حمایت کرده باشند ولی این اقدامات متفاوت از ساخت این مرکز است که هنوز مجوز پایان کار خود را نگرفته است.

به گفته حق‌شناس، نباید مسائل را با هم قاطی کرد. بحث حمایت از صنایع دستی و فروشندگان پلاسکو متفاوت از بحث ساخت و ساز این مرکز و اشکالات شهرسازی آن است و باید به نحوی از آسیب‌ها و خسارات احتمالی این مرکز برای شهر جلوگیری کرد. البته این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که صنایع دستی یک فرصت است و امروز باید شرایط مناسب جهت فروش محصولات صنایع دستی تولید شده توسط هنرمندان کشور از پایتخت تا زن سرپرست خانوار کپرنشین در مناطق محروم فراهم باشد.

حق‌شناس با بیان اینکه امروز باید انتقاد و حرف زدن و شعار دادن را کنار زد، گفت: ما باید امروز برای حل مشکلات و موانع حرف‌ها و انتقادات را کنار بزنیم و از ورود سرمایه به حوزه صنایع دستی استقبال کنیم. صنایع دستی در شرایط اقتصادی سخت امروز کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند، چراکه تحریم‌پذیر نیست و بر همین اساس می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد. هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی امروز نقش ملی دارند و ما باید از این ظرفیت ملی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما نباید یکدیگر را رقیب هم بدانیم، گفت: ما باید رقابت‌ها را کنار بگذاریم و در جهت کل مشکلات شهر و کشورمان قدم برداریم. مطمئن باشید که فقط در این شرایط است که می‌توان به نتیجه رسید و در این میان شورای شهر از تمام توان خود برای حمایت از صنایع دستی استفاده خواهد کرد.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: