• چهارشنبه ١٦ مرداد ١٣٩٨-١٦:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٢٢
در نشست خبری شورای شهرستان ری مطرح شد:

از جدایی مدیریت شهری ری از تهران تا تاثیرات منفی ندامتگاه تهران بر مردم ری

رییس شورای شهرستان ری تصریح کرد: شهرستان ری استقلال دارد چرا که فرماندار ویژه دارد حرفمان برای جدایی ری از تهران در حوزه مدیریت شهری است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست خبری اعضای شورای شهرستان ری به مناسبت روز خبرنگار با حضور حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران و رییس شورای شهرستان ری، اعضای شورای شهرستان ری  و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
حسن خلیل آبادی در آغاز این نشست با اشاره به گرامیداشت روز خبرنگار گفت:  در کشور ما تحزب خوب شکل نگرفته و دوستان رسانه بار این مسئولیت را نیز به عهده گرفته اند یعنی ارکان سوم و چهارم دموکراسی به عهده خبرنگاران است.
وی ادامه داد : در یک قرن و نیم گذشته همواره جنبش های مردمی و بزرگ کشور با رسانه گره خورده و بیشترین سهم را خبرنگاران در این جنبش ها داشته اند نظیر جنبش مشروطه و جنبش صنعت ملی شدن نفت.
خلیل آبادی در ادامه افزود: خبرنگاران همواره سختی ها و مرارت های زیادی را تحمل می کنند تا آگاهی را به جامعه منتقل کنند و نمونه بارز این رشادت ها شهید محمود صارمی بود که در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید.
رییس شورای شهرستان ری با تاکید بر اینکه شوراها نیز  از ارکان برآمده از متن مردم است و با حوزه رسانه ها یک همنشینی تنگاتنگ دارد افزود: چرا که تنها وسیله ارتباطشان با مردم شما رسانه ها هستید. در کلان شهر ها عموما خبرنگاران هستند که گوش و چشم مردم هستند و نواقص را یاداوری می کنند و نهاد شورا و رسانه در راستای توسعه کشور و مردم سالاری قدم بر می دارند . این پیوند نا نوشته بین ما و شما است.
وی ادامه داد: امروز حوزه رسانه و خبرنگاری مورد توجه همه قرار گرفته،  هم دولتمردان و سیاستمدارن و مردم به نقش خبرنگاران پی برده اند. امروز  رسانه  در دنیا افکار عمومی را ساماندهی می کند. رسانه با  تحلیل هایی که ارائه می دهد از خیلی مشکلات پیشگیری می کند، رسانه می تواند زبان گویای مردم در اقصی نقاط دنیا باشد.
رییس کمیته میراث فرهنگی شورا گفت: صداقت، سلامت و سخت کوشی آن چیزی است که ما از شما سراغ داریم و توقع هم چنین است.حرفه خبرنگاری قطعا جز حرفه های سخت و مشقت زا است و  قطعا در سیستم های دولتی و استخدامی باید به این امر بها بدهند و  امنیت شغلی این قشر  نباید وجه المصالحه دعواهای سیاسی قرار گیرند.
خلیل آبادی  در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
وی در ابتدا در خصوص توسعه مترو در شهر ری گفت: در حال حاضر دو خط مترو از شهر ری عبور می کند یکی خط 1 و دیگری خط 6 که ادامه آن به صورت قطعی تا درب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم است. در همین راستا  در سال گذشته ایستگاه دولت آباد تا میدان شهدا از خط 6  با حضور رییس جمهور افتتاح شد و پیگیری این هستیم خط 6 به درب حرم حضرت عبدالعظیم  برسد.
رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا ادامه داد: گرچه ایستگاه های جوانمرد قصاب و شهر ری از خط یک در شهر ری وجود دارد اما تا کنون پوشش مترو در شهر ری بیشتر به صورت عبوری بوده است و اگر ایستگاه مبدا خط 6  در جوار حرم حضرت عبدالعظیم راه  اندازی شود آن وقت می توان گفت مترو،  شهر ری را به رینگ تهران وصل کرده است.
رییس شورای شهرستان ری در ادامه و در پاسخ سوالی در خصوص استقلال شهرستان ری گفت: شهرستان ری استقلال  دارد چرا که فرماندار ویژه  دارد. ما حرفمان در خصوص  مدیریت شهری است، متاسفانه شهر ری مدیریت شهری اش به تهران متصل شده و از سال 92 نیز این رویه خلاف به صورت قانونی نیز درآمد.
خلیل  آبادی تصریح کرد: متأسفانه در حوزه مدیریت شهری، ری به تهران متصل شده و این اقدام در سال ۱۳۹۲ با ادغام شورای بخش مرکزی شهرری با تهران انجام شده است وضعیت ری اینگونه شده که در حال حاضر شهرستان های زیر مجموعه همه شورا دارند و می شود گفت بدنه ری شورا دارد اما بخش مرکزی شورا ندارد  و این جدایی باعث شده تبعات منفی در پی داشته باشد.
رییس شورای شهرستان ری گفت: قانون اساسی هر کجا که در مورد شوراها صحبت کرده بر نقش مردم برای تصمیم‌گیری شورای خود و انتخاب اعضای آن تأکید کرده است. در حقیقت اعضای شورای شهر توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند. این در حالی است که این اتفاق در مورد تهران، ری و تجریش روی نداده است. برای ری حریم تعیین شده اما شورای آن با تهران ادغام شده است.
وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ ادغام بخش مرکزی ری با تهران قانونی نبوده ولی زمان ریاست جمهوری گذشته تبصره‌ای ذیل ماده ۱۲ آورده شد که در تهران، ری و تجریش یک شورا تشکیل شود. این خلاف نص صریح قانون اساسی است و باید توسط شورای نگهبان رد می‌شد اما نمی‌دانم چطور این موضوع مورد تأیید قرار گرفته است. امیدواریم شهر ری به حق خود که در سالیان گذشته از آن سلب شده با تشکیل شورای مستقل دست پیدا کند.
خلیل‌آبادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص موزه سیمان ری که به عنوان موزه صنعت نامگذاری شده است، گفت: کارخانه سیمان ری نخستین کارخانه سیمان در خاورمیانه بود که در سال ۱۳۱۳ افتتاح شد و در سال ۱۳۶۷ تعطیل شد. چون این کارخانه در متن شهر قرار گرفته بود فعالیت آن متوقف شد. امیدواریم این کار برای کارخانه سیمان تهران نیز محقق شود.
وی افزود: در دوره وزارت آقای جهانگیری مقرر شد کارخانه سیمان ری به عنوان موزه صنعت در نظر گرفته شود اما این کارخانه معارضانی داشت شامل چند شرکت که بخش‌های مختلف کارخانه را خریداری و یا تصرف کرده بودند. اخیرا دولت این مجموعه را به شهرداری تهران واگذار کرده تا این مجموعه به موزه صنعت تبدیل شود. رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده و امیدوارم در دوره پنجم موفق به افتتاح این موزه شویم.
خلیل ابادی افزود: البته احداث موزه صنعت بودجه سنگینی را نیاز دارد اما در صورت تحقق آن در کنار سایر ظرفیت‌های گردشگری ری نظیر قلعه گبری ، برج طغرل و چشمه علی  یک رینگ گردشگری مناسب ایجاد می‌شود.
در همین راستا رضا زاده یکی دیگر از اعضای شورای شهرستان ری گفت: در خصوص کارخانه سیمان تهران هیچ اقدامی انجام نشده و  بحث کوه خواری از سوی مالکین این کارخانه با شدت در حال انجام است به طوری که کوه بی بی شهر بانو را با انفجارهایی که در حد زلزله است دارند از بین می برند.
متاسفانه همجواری این کارخانه با کوه بی بی شهربانو سبب شده منظر طبیعی این شهرستان از بین برود و مردم نیز در زمینه دچار شدن به بیماری های ریوی دچار استیصال شده اند.
در ادامه خلیلی آبادی با تقدیر از اقدامات آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان ری در خصوص روستا قلعه علیمون گفت: در این بخش تحقیقات خوبی در زمینه  سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل صورت گرفته و نیز  تحقیقاتی در زمینه بوم گردی و کشاورزی بومی صورت گرفته است که با توجه به اینکه زمین ها در این منطقه موقوفه است امیدواریم کشاورزی بومی و بوم گردی روستا از این حالت که بستر آسیب های اجتماعی شده تبدیل به یک منطقه بوم گردی شود.
حسن خلیل آبادی در ادامه سخنان خود در خصوص  مجموعه فرهنگی برج طغرل نیز گفت:  امسال بالغ بر  40 میلیارد تومان  از بودجه شهرداری برای این مجموعه  مصوب شده و امیدواریم این مجموعه هر چه زودتر  راه بیافتد و به مرکزی برای فعالیت های فرهنگی و تاریخی تبدیل شود. 
وی در خصوص موضع اسکان شهرداران در محل خدمت خود نیز گفت: بر اساس مصوبه جدید شهرداران باید در شهر مورد مدیریت خود اسکان پیدا کند و تبصره و بندی هم  ندارد.
خلیل آبادی در پایان سخنان خود گفت: ما داریم زیر بار مشکلات تهران له می شویم  چرا که   همه عوارض تهران روی دوش ما است. این در حالی است که ری ظرفیت های فراوانی داشته و دارد. به عنوان نمونه وقتی برای ساخت برج میلاد اقدامات مطالعاتی را انجام می دادند دو مکان را پیشنهاد دادند یکی کوه بی بی شهربانو و دیگری تپه های عباس آباد است که البته به دلیل موقعیت جغرافیایی کوه بی بی شهربانو این محل مناسب تر برای ساخت برج میلاد بود و چه بسا پوشش مخابراتی بهتری هم صورت می گرفت اما به دلیل وجود کارخانه سیمان این امر میسر نشد.
وی ادامه داد: از طرفی مقبره بی بی شهربانو یک جاذبه گردشگری بی بدیل است که هم مسلمانان و هم زرتشتیان علاقه وافری به زیارت این مکان مقدس دارند، مسلمانان به واسطه اینکه بی بی شهربانو همسر امام حسین (ع) بوده و زرتشتیان نیز به دلیل اینکه وی دختر یزدگرد بوده است. اما وضعیت امروز به گونه ای است که در جوار کوه بی بی شهربانو حفر هایی به عمق 40 متر و وسعت 10 هکتار توسط کارخانه سیمان ایجاد شده که به طور کامل این جاذبه گردشگری را مخدوش نموده است.
رییس کمیته میراث فرهنگی شورا گفت: اگر این ظرفیت های گردشگری در هر کشوری بود آن کشور به یک مقصد گردشگری با اقتصاد پر رونق تبدیل می شد ولی ما از این موهبت بی بهره شده ایم.
خلیل آبادی گفت: کارخانه سیمان منظر طبیعی شهر ری را از بین برده و متاسفانه مدام دلایلی از جمله بیکاری کارگران برای عدم تعطیلی آنجا ذکر می کنند در حالی که اگر همین کوه بی بی شهربانو به جاذبه گردشگری تبدیل شود همین کارگران به جای ایستادنم در پای کوره ها می توانند بوم گرد و هتل دار شوند و چندین برابر نیز تولید شغل خواهد شد. امروز ترکیه به اندازه دو برابر نفت ما از گردشگری درآمد دارد. از جهتی دیگر در آراد کوه حجم انباشت پسماند به اندازه ای است که زندگی مردم مورد تهدید قرار گرفته و متاسفانه ما همچنان داریم به طریق سنتی و بی منطق پسماند را جمع آوری می کنیم و دغدغه ای هم برای تفکیک زباله نداریم.
خلیل آبادی یکی دیگر از مشکلات را عدم  انسجام مناسب در مطالبات ری  عنوان کرد و گفت: مهمترین مشکل این است که مدیریت شهری ری باید از تهران جدا باشد. گرچه خدماتی در طول سالیان گذشته از تهران به ری  شده ولی ری هیچ وقت اولویت تهران نبوده است.
وی ادامه داد: ما دو خیابان فداییان اسلام و جاده قم را داریم که  60 سال در طرح هستند ولی در تهران پل صدر و بزرگراه  امام علی و نواب ساختیم. لذا تا وقتی تصمیمات از تهران گرفته می شود برای ری کاری صورت نخواهد گرفت چرا که ری را به عنوان یک منطقه می بینند نه یک شهرستان حال آنکه  این شهرستان هم حریم دارد، هم در تقسیمات کشوری شهرستان شناخته شده و هم ظرفیت درآمد زایی دارد.
زند کریمخانی : بگویید زندان مرکزی تهران بزرگ نه زندان فشافویه
در این جلسه همچنین زند کریم خانی نایب رییس شورای شهرستان ری گفت:  یکی از معضلات شورای شهرستان ری این است که  شهرستان ری شده محل دپوی نخاله و ضایعات تا جایی که حتی می خواستند مجوزی صادر کنند تا  بخش فشافویه محل دفن پسماند های ویژه شهر تهران شود که ما مخالفت کردیم. 
وی ادامه داد: تصمیمات مدیریتی به گونه ای شده که وقتی مشکلی حل نمی شود آن را منتقل می کنند  اینگونه است که سازمان زندان با آن جمعیت به شهر فشافویه اضافه می شود یعنی یک شهر به شهر فشافویه اضافه می شود ولی زیر ساخت های مورد نیاز به وجود نمی آید.
زند کریمخانی گفت: وقتی سازمان زندان به فشافویه می خواست انتقال پیدا کند صورت جلسه ای بین شهرداری و فرمانداری  تنظیم شد که امکاناتی از قبیل آتش نشانی و حمل و نقل مورد نیاز نیز ایجاد شود اما هیچ کدام عملی نشد.
نایب رییس شورای شهرستان ری گفت: از اصحاب رسانه می خوام که به این محل با عنوان  ندامتگاه تهران بزرگ نام ببرند نه زندان فشافویه.  چرا که این کار باعث شده ظرفیت های فشافویه دیده نشود در حالی که فشافویه بزرگترین شهرک صنعتی را  دارد، در جوار فرودگاه است، 40 درصد لبنیات  تهران را تولید می کند، مهد شیخ کلینی است و از همه مهمتر مردم خوب و نجیب دارد اما فشافویه را به نام سازمان زندان ها می شناسند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: