• چهارشنبه ٢ مرداد ١٣٩٨-١٧:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٩١
مجید فراهانی در بازدید از تصفیه خانه واقع در منطقه 22 بیان داشت؛

راه اندازی تصفیه خانه ششم موفقیت بزرگ مدیریت شهری خواهد بود/ شورای پنجم مبنای اجرای پروژه ها را بر پیوست های مطالعاتی بنا نهاده است

رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا دو سال آینده جمعیت منطقه 22 ، دو برابر می شود لذا راه اندازی تصفیه خانه ششم تهران گامی مهم و موفقیت آمیز در تامین سرانه آب این منطقه خواهد بود.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر از عملیات احداث  مخازن و  اجرای شبکه های محلی شرکت آب و فاضلاب در منطقه 22  و نیز احداث تصفیه خانه ششم در این منطقه بازدید کردند. در این بازدید مجید فراهانی رییس کمیته بودجه، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات و شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا حضور داشتند.

مجید فراهانی در پایان بازدید 5 ساعته اعضای شورا از این پروژه ها گفت: دو مسئله مهمی که ما با آن مواجه هستیم تامین منابع مالی پروژه های آب منطقه ای و کنترل پروژه ها است که توسط دو کمیته اقتصادی و بودجه شورا صورت می گیرد.

فراهانی ادامه داد: آنچه که برای ما دارای اهمیت است اتمام پروژه های نیمه تمام است و ما بنا را بر این گذاشتیم که به جای اجرای پروژه های جدید تلاش خود را معطوف اتمام پروژه های نیمه تمام کنیم.

وی افزود: در همین راستا اتمام پروژه های آب منطقه ای نظیر احداث تصفیه خانه در منطقه 22 مودر تاکید و اهمیت قرار گرفت و از آنجا که از حیث فراگیری اطلاعات در خصوص پروژه های فاضلاب در حداقل ارتباط بودیم بازدید از پروژه های آبفا را در دستور کار قرار دادیم.

رییس کمیته بودجه شورا همچنین گفت: در منطقه 22 مشکلی که وجود دارد این است که جمعیت این منطقه تا دو سال دیگر دو  برابر می شود و از هم اکنون نیز انشعاب های واحد های در حال احداث خریداری شده است.

وی افزود: از حدود 500 هزار واحد مسکونی خالی بالغ بر 350 هزار واحد مسکونی در منطقه 22 است و در نظر بگیرید در دوسال آینده جمعیت در این واحد ها ساکن شود و آن وقت نیاز به آب شرب و تامین سرانه های آبی تبدیل به بحران خواهد شد. لذا راه اندازی تصفیه خانه ششم تهران می تواند گامی بزرگ و موفقیت آمیز در جهت تامین آب شرب منطقه 22 و نیز منطقه 21 و مناطق پایین دست باشد.

فراهانی گفت: تامین آب همواره از بحران هایی بوده که از دهه 70 با آن مواجه بوده ایم و این در حالی است که همواره تامین آب با کیفیت از جمله مطالبات شهروندان بوده است. در همین راستا راه اندازی این تصفیه خانه می تواند بخش مهمی از مشکلات در منطقه 22 را حل کند.

رییس کمیته بودجه شورا گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته ساخت و ساز برج ها بدون قاعده و بدون در نظر گرفتن پیوست های مطالعاتی و اسناد بالادستی رشد قارچ گونه گرفت و هین امر هم موجبات افزایش جمعیت را فراهم آورد این در حالی است که برای تامین سرانه های خدماتی از جمله آموزش، فضای سبز و تفریحات هیچ اندیضشه ای نشد و زیر ساختی ایجاد نگردید.

فراهانی گفت: این در شرایطی است که توسعه شهر تهران باید بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع به عنوان اسناد بالا دستی و نیز بر اساس پیوست های مطالعاتی صورت گیرد که در همین راستا  شورای پنجم اهمیت پیوست های مطالعاتی و رعایت اسناد بالادستی را مد نظر و مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی برای اجرای پروژه تصفیه خانه در منطقه 22 در همین راستا صورت گرفته در حالی که برای این پروژه از سوی مجلس 15 میلیارد تومان بودجه سنواتی دیده شده که به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و از همین رو از سوی شورای شهر بودجه 90 میلیارد تومانی در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت و منتظر ابلاغ آن هستیم.

افزایش  120 میلیون  متر مکعبی آب شرب در سال  با راه اندازی  تصفیه خانه ششم تهران

در این جلسه همچنین  عادل ساعدی، مجری تصفیه خانه ششم تهران با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم آبفا، طرح آبرسانی به شهر تهران از سد امیرکبیر است، گفت: تخصیص آب شرب به سد امیرکبیر از راه تونل کرج-تهران به تصفیه خانه ششم می‌رسد. ۴۰ درصد تجهیزات تصفیه خانه ششم نصب شده که آبفا در انتظار تأمین منابع مالی برای دیگر تجهیزات است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی در رابطه با بهره برداری لوله‌های فولادی و بتنی است که به ترتیب در سال‌های ۱۳۳۴ و ۱۳۴۲ جای گذاری شدند. این نشان می‌دهد که طول عمر مفید لوله‌ها به پایان رسیده و با تهدید‌های متعددی روبرو خواهد بود. اگر این تهدید عملی شود جمعیتی برابر با ۳ میلیون نفر را درگیر خود خواهد کرد که یکی از تهدیدهای مهم کشور و پایتخت خواهد بود.

ساعدی افزود: این لوله تنها ظرفیت 340 میلیون مترمکعب در سال را دارند حال آنکه ما می توانیم با انتقال آب از سد امکیر کبیر و طالقان بالغ بر 460 میلیون متر مکعب انتقال آب در سال داشته باشیم که با افزایش 120 میلیون متر مکعبی آب روند برداشت آب های زیر زمینی نیز به شدت کاهش می یابد.

ساعدی در مورد اهداف طرح توضیح داد: اهداف اصلی این طرح امکان انتقال کامل حق آبه تهران از منابع غربی، فراهم نمودن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران که در طول دوران بهره برداری هیچگونه امکان بازدید و بازسازی نداشته است. همچنین آبرسانی به مناطق با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت  پوشش تصفیه خانه‌های موجود غرب و در نتیجه کاهش هزینه‌های پمپاژ و صرفه جویی در هزینه‌های بهره برداری و نگهداری سیستم‌های موجود توزیع آب، آبرسانی به مناطق گسترش یافته شهری و افزایش ظرفیت تصفیه آب از جمله دیگر اهداف طرح است. حفاظت کیفی آب شرب تخصیص یافته از رودخانه کرج از  نقطه نظر آلودگی‌های موجود در حاشیه رودخانه، افزایش کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان و ارتقای ایمنی سیستم انتقال آب شرب تهران با رعایت معیارهای پدافند غیرعامل از جمله دیگر اهداف‌های این طرح است.

مجری طرح تصفیه خانه ششم با اعلام اینکه تصفیه خانه ششم، بزرگترین تصفیه خانه آب کشور با ظرفیت کل ۱۵مترمکعب برثانیه و پوشش جمعیتی بیش از ۳ و نیم میلیون نفر است، گفت: ویژگی‌های شاخص این تصفیه خانه شامل قرارگرفتن فیلتر تصفیه خانه روی ساز‌ه مخزن به منظور استفاده از حداکثر ارتفاع، حذف پمپاژ  آب در مناطق شمال و شمال غرب تهران و دارای فیلتر دو لایه از نوع آنتراسیت و ماسه است.

ساعدی در مورد آخرین وضعیت اعتباری طرح، بیان کرد: اعتبار کل هزینه شده طرح از سال شروع طرح (۱۳۸۰) تاکنون  ۳۴۸۲ میلیارد ریال است. اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل و بهره‌برداری فاز اول تصفیه خانه ششم تهران برابر با ۱۵۰۰ میلبارد ریال است. همچنین اعتبار مصوب ۱۳۹۸ در قانون بودجه ۱۴۷ میلیارد ریال بوده و میزان مطالبات سابیر ۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی در مورد مشکلات اساسی طرح گفت: کمبود شدید نقدینگی، عدم تخصیص کافی اعتبار مورد نیاز طرح، تخصیص اعتبار طرح به صورت اسناد خزانه و‌ اوراق مشارکت و مشکلات ناشی از تبدیل آن‌ها به نقدینگی، نوسان نرخ ارز و عدم وجود ثبات در بازار، مشکلات قراردادی و محدودیت بوجود آمده جهت خرید تجهیزات خارجی به دلیل تحریم‌ها از جمله مشکلات طرح است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: