• چهارشنبه ٢ مرداد ١٣٩٨-١٧:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٨٥
سید محمود میر لوحی در بازدید از تصفیه خانه ششم واقع در منطقه 22 بیان داشت؛

علاوه بر اصلاح الگوی مصرف به دنبال راهکاری برای کاهش دغدغه کم آبی در تهران هستیم

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت:با راه اندازی تصفیه خانه ها ، تکیمل شبکه ها ی محلی و احداث مخازن و نیز اصلاح الگوی مصرف امید داریم هدر رفت آب در تهران به حداقل برسد تا تهران دغدغه کمتری در خصوص آب داشته باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر از عملیات احداث  مخازن و  اجرای شبکه های محلی شرکت آب و فاضلاب در منطقه 22  و نیز احداث تصفیه خانه ششم در این منطقه بازدید کردند. در این بازدید مجید فراهانی رییس کمیته بودجه ، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل ، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات و شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا حضور داشتند.

میر لوحی در پایان این بازدید گفت: تهران ابر شهری است که یکی از نیاز های مهم آن نیاز به آب شرب با کیفیت و بهداشتی است که در عین حال عادلانه نیز توزیع شود.

وی ادامه داد: با این وجود در غرب تهران با موانعی روبرو هستیم که از جمله اینکه آب باید از سمت جنوب پمپاژ شود و هزینه هنگفتی دارد.

میر لوحی افزود: در همین راستا احداث تصفیه خانه ششم تهران آن هم در نزدیکترین محل به سد امیر کبیر می تواند اتفاق مهمی باشد تا کیفیت آب شهر تهران و به ویژه منطقه 22 ارتقا یابد.

وی ادامه داد: تا کنون نیز تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته به طوری که به قیمت روز بالغ بر 1500 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده ولی به واسطه نبود 150 میلیارد تومان پروژه با تاخیر مواجه شده است. از این رو شورای شهر مصمم شد تا با فراهم آوردن منابع مالی و یا دادن تخفیف در حفاری ها و مجوزه های حفاری شرایط برای به سرانجام رساندن این پروژه را فراهم کند.

میر لوحی گفت: با تکمیل رینگ تصفیه خانه منطقه 22 و مخازن و شبکه های محلی آب با کیفیت شمال و شمال غرب پایتخت را تامین می کند و حتی به جنوب و جنوب غرب پایتخت نیز می تواند منتقل شود.

رییس کمیته اقتصادی وتنظیم مقررات شورا گفت: با این اقدام کیفیت آب شهر تهران حتی از بطری های آب معدنی نیز با کیفیت تر است.

وی در ادامه افزود: با راه اندازی تصفیه خانه ها ، تکمیل شبکه های محلی و احداث مخازن و نیز اصلاح الگوی مصرف امید داریم هدر رفت آب در تهران به حداقل برسد تا تهران دغدغه کمتری در خصوص آب داشته باشد.

در این جلسه همچنین  شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که تهران با مشکل جدی آب مواجه است، گفت: از جمله مشکلات ما در حوزه مصرف آب انتقال آن از بخشی به بخش دیگر است تا کسری آب منطقه دوم را جبران کنیم، حال این اقدام چه زمانی اصلاح می‌شود؟

وی افزود: امروز پایتخت با بحران آب مواجه است و بارش‌های چند ماه اخیر نیز نتوانست این بحران را حل کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به هدر رفت آب در پایتخت گفت: باید راهکار مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب در پایتخت پیدا کنیم.

در این جلسه همچنین فرید ظهیری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ با بیان اینکه شرکت آبفای منطقه ۳ تهران یکی از ۶شرکتی است که مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را پوشش می‌دهد، عنوان کرد: مساحت منطقه ۳ برابر با ۱۷۳۰۰ هکتار، جمعیت تحت پوشش یک میلیون و نهصد هزار نفر، تعداد مشترکین فعال ۱۳۸هزار مشترک و طول توزیع شبکه ۱۵۸۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه مساحت منطقه ۲۲ برابر با ۸۶۰۰هکتار، جمعیتی برابر با ۲۴۰هزارنفر، شانزده هزار مشترک فعال و ۲۴۵ کیلومتر طول خطوط آب موجود در منطقه است، گفت:مجموع خطوط شبکه توزیع در طرح افق منطقه ۲۲ برابر با ۲۹۳ کیلومتر، خطوط اصلی ۱۰۵ کیلومتر، خطوط فرعی ۱۸۸ کیلومتر، ۳۹کیلومتر خطوط اجراشده، ۲۷کیلومتر خطوط در دست اجرا و خطوط باقیمانده مورد نیاز برابر با ۲۷۷ کیلومتر است.

ظهیری با تأکید براینکه بافت و وضعیت منطقه ۲۲ با سایر مناطق تفاوت دارد، بیان کرد: در دو سال گذشته منطقه ۲۲ جزو مناطق خارج از شهر تهران برای سازمان آبفا بود. یکی از مشکلات آبفا در منطقه ۲۲ این است که افزایش بارگذاری جمعیت در غربی‌ترین ضلع این منطقه درحال اتفاق است.

تامین آب منطقه ۲۲ از آب های سطحی و آب های زیرزمینی در افق طرح است. منبع اصلی آبی که برای منطقه ۲۲ درنظرگرفته شده، تصفیه خانه ششم است. دو سوم تأمین مخازن منطقه‌های ۲۲ از آب‌های سطحی و یک سوم از آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آبفای منطقه ۳، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷، جمعیت منطقه ۲۲ برابر با ۲۳۵هزار نفر، ۶۷۳ لیتربرثانیه برداشت از آب‌های زیرزمینی و ۲۱۱ لیتر برثانیه کسری منابع بوده است. پیش بینی ما در سال ۱۴۰۰ این است که جمعیتی برابر با ۴۳۶هزارنفر، ۹۲۵ لیتر بر ثانیه برداشت از آب‌های زیرزمینی و ۴۶۵ لیتر بر ثانیه کسری منابع آب خواهیم داشت.

وی در مورد طرح‌های اضطراری توضیح داد: طرح‌های اضطراری جهت تأمین نیاز آبی منطقه ۲۲ در سال ۹۸ باتوجه به نحوه بارگذاری جمعیت برابر با تأمین ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب مازاد بر منابع موجود، انتقال منابع جدید به محدوده‌های مرکزی و غربی منطقه، اصلاح و بازسازی شبکه است.

ظهیری اضافه کرد: ۲۵۴ کیلومتر اجرای خطوط شبکه توزیع باید بازسازی شود و تخفیف‌هایی در خصوص شکاف آسفالت و باقی موارد دیده شود چرا که هزینه‌ها بسیار بالا است.

وی در مورد خلاصه باقیمانده هزینه‌های اجرای طرح آبرسانی در منطقه ۲۲ به قیمت روز، گفت: اجرای خطوط انتقال در طرح افق منطقه ۲۲ برابر با ۱۷.۱ کیلومتر، خطوط انجام شده ۴.۹ کیلومتر، ۱۲.۲ خطوط باقی مانده است. هزینه‌ی اجرای مقادیر باقی مانده برابر با ۴۸۸ میلیارد ریال است. اجرای خطوط شبکه توزیع در طرح افق برابر با ۲۹۳ کیلومتر، ۳۹ کیلومتر خطوط انجام شده، ۲۵۴ کیلومتر خطوط باقیمانده است. هزینه‌ی اجرای مقادیر باقی‌مانده ۵۰۸۰ میلیارد ریال است. ۲۱۰ هزار متر مکعب طول مخازن منطقه ۲۲ در طرح افق است که ۷۳ هزارمترمکعب آن انجام شده و ۱۳۷هزارمترمکعب آن باقی‌مانده است. هزینه اجرای مقادیر باقی‌مانده مخازن منطقه ۲۲ برابر با ۹۵۹ میلیارد ریال است. همچنین ۵۶۰ میلیارد ریال هزینه اجرای مقادیر باقی مانده مخازن مشترک با منطقه ۲۱ است. جمع کل هزینه‌ها در صورت تأمین زمین برابر با ۷۰۸۷ میلیارد ریال است در غیر اینصورت با احتساب هزینه تملک زمین جهت احداث محزن به قیمت روز زمین تأسیسات شهری برابر با ۸۸۹۵ میلیارد ریال خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آبفای منطقه ۳ با بیان اینکه مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا در تهران انجام می‌شود، گفت: از نیمه‌ دوم سال گذشته مسئله برای آبفا جدی‌تر شده است. در مدیریت تقاضای منطقه ۲۲ اقدامات میدانی، تبلیغی و آگاهی رسانی بسیاری انجام شده است. همچنین اثربخشی اقدامات در دست اجرا منطقه ۲۲ در پایان سال صورت می‌گیرد. برای مناطقی که بارگعذاری جمعیت متمرکزی دارند برنامه‌های ویژه‌ای جهت تأمین منابع آبی درنظر گرفته شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: