• شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٨-١١:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٨٤
محمد جواد حق شناس در دیدار با هیات مدیره انجمن نقاشان ایران بیان داشت؛

حضور فعالانه هنرمندان باید منجر به تغییر ذائقه شهروندان شود/ خلق و ایجاد آثار هنری باید با نظر اهل تخصص آن باشد

رییس کمیته فرهنگی شورا گفت: ارتباط بین شهر و شهروندان و حضور فعالانه هنرمندان هر چه بیشتر برقرار شود منجر به تغییر ذائقه مردم شود

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سلسله نشست های کمیته فرهنگی شورا با هیات مدیره های انجمن های تشکیل دهنده خانه هنرمندان،  نشست مشترکی با هیات مدیره انجمن هرمندان نقاش ایران برگزار شد. در این نشست که با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیته فرهنگی، امیر راد رییس هیات مدیره انجمن، محمد رضا فیروزه ای و مینا نادری از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن  و نیز کارشناسان کمیته فرهنگی برگزار شد بر لزوم ایجاد تعامل سازنده میان هنرمندان نقاش، شهر ، شهروندان و مدیریت شهر تاکید شد. حق شناس در این نشست گفت: هدف ما از برگزاری این سلسه نشست ها برقراری ارتباط شهر و شهروندان با فضا و فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری است. وی ادامه داد: این نشست ها فرصت خوبی است تا بتوانیم از دغدغه ها، نگرانی ها و رویکرد ها و همچنین از فعالیت این انجمن ها  با خبر شویم و این موضوع تبیین شود که بین هنر و شهر چه ارتباطی باید وجود داشته باشد. 

حق شناس افزود: شهری که ما نمایندگی اش را می کنیم علی القاعده انتظاراتی دارد و از طرفی باید تبیین شود که انجمن های هنری چه نگاهی به شهر دارند. اینکه  تابلوهای شهری در کجا قرار گیرند و این تابلوها و اثر ها چه کمکی به آرامش شهر خواهد کرد و چه  ارتباطی با فضای هویتی و تمدنی شهر برقرار خواهند کرد مواردی است که باید از منظر و دید نقاشان به آن پرداخته شود. رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: باید مشخص شود که این تابلوها چه پیامی را می خواهند به شهر و شهروندان منتقل کنند. تصویری که شهر می تواند با هنر نقاشی به بازدید کنندگان منتقل کند چه خواهد بود این ها مواردی است که نیاز به هم اندیشی و همراهی و گفت و گوی دو جانبه دارد.

 حق شناس در ادامه خاطر نشان ساخت: متاسفانه از دوره گذشته مدیریت شهری مدیریت بر اساس سلیقه اعمال می شده نه بر اساس ضوابط و نه بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه های هنری، برگزاری این نشست نیز در این راستا است که چه اقداماتی باید انجام شود تا این امر ضابطه مند شود. چه کنیم که جایگاه هنرمندان یک جایگاه اثر گذار باشد و صدای نقاشان شنیده شود.

حق شناس ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات امروز ما این است که باهم حرف نمی زنیم و در یک سال و نیم گذشته موضوعی از سوی انجمن های هنری به شورا ارجاع نشده تا اینکه خود کمیته فرهنگی تصمیم بر برگزاری این نشست ها گرفت. این عدم ارتباط در نهایت منجر به ایجاد وضعیتی شده که امروز می بینیم و رضایتی هم در آن وجود ندارد. وی افزود: در حالی که اگر از ظرفیت های موجود به صورت بهینه استفاده می کردیم و هر کس سر جای خود قرار می گرفت می توانستیم شهر بهتری بسازیم. رییس کمیته فرهنگ شورا افزود:  دیوار نگاره ها نقش  جدی در دنیای امروز ایفا می کنند و در خیلی از شهر های جهان دارای اهمیت فراوان هستند، به طوریکه این دیوار نگاره ها محملی برای بیان خواسته ها و نظرات است. رییس کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه با بیان این نکته  هنرمندان نیز باید در ایجاد فضای مطالبه گری شهروندان نقش ایفا کنند گفت: باید از طرف هنرمندان نیز فعالیتی انجام بشود تا بتوانیم از مدیریت شهری انتظار داشته باشیم. وی ادامه داد: انجمن هنرمندان نقاش باید فعالیتی گسترده داشته باشند تا حتی اگر مدیریت شهری نسبت به آنان بی تفاوت بوده اند فضای مطالبه گری را در میان شهروندان به وجود آورند، امید را در نقاشان ایجاد کنند، بزرگان حوزه نقاشی را به شهروندان بشناسانند.

حق شناس با ابراز گلایه از این امر که هم اکنون خیلی از بزرگان نقاشی برای شهروندان ناشناس هستند گفت: چرا باید تابلوهای نقاشان ما تنها در گالری و ها و انبار  موزه ها باشند در حالیکه میلیون ها نفر می توانند از این تابلوها دیدن کنند، چرا نباید این تابلوها از کنج گالری ها  و موزه ها به فضای شهری منتقل شوند. وقتی چنین مواردی به مطالبه عمومی تبدیل شود امکان ندارد که مدیریت شهری از خود مقاومت نشان دهد. شما ببینید امروز دیوار برلین بزرگرترین آوردگاه نقاشان جهان می شود چرا چنین ظرفیتی برای نقاشان کشور وجود ندارد؟

رییس کمیته فرهنگی شورا گفت: آنچه که ما می خواهیم از خود برجای بگذاریم ظرفیت های نرم افزاری است که روح و روان شهر را به آسایش برساند. چه بسا نام یک شاعر به اندازه یک پل عابر پیاده بیشتر تولید رضایت کند، شما امروز ببینید نام گذاری مشاهیر علمی و ادبی به یک مطالبه تبدیل شده است. در مورد خانه موزه درودی نیز چنین بود با پیگیری های کمیسیون فرهنگی این مهم محقق شد. لذا ما معتقدیم انجمن های تخصصی باید در خصوص آثار هنری نظر دهند و حضور فعالانه آنها باید تغییر ذائقه ای در مردم ایجاد کند تا در نهایت شهری بهتر داشته باشیم. حق شناس در پایان گفت: ما می توانیم رویداد های ماهانه داشته باشیم تا بتوانیم رابطه شهروند و نقاش را عملیاتی کنیم و این اتفاق می تواند اتفاق مبارکی باشد.

در این نشست همچنین راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش گفت: ما نیازمند ارتباط پویا هستیم به طوریکه این ارتباط در سایه تغییر مدیران آسیب نبیند.

وی ادامه داد: امروزه المان های هنری تاثیرات انکار ناپذیری در شهر ها دارند و لذا برنامه ریزی کلان برای این امر صورت می گیرد. راد گفت: شهر تهران بستر مناسبی دارد تا یک ارتباط پویا بین هنر و شهر و شهروند ایجاد شود و امیدواریم با این اتفاق از آشفتگی های خلق آثار هنری جلوگیری کنیم.

در ادامه فیروزه ای عضو دیگر هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش گفت: متاسفانه به سبب وجود برخی مشکلات هنرمندان نتوانسته اند آنطور که باید در خلق آثار هنری مشارکت داشته باشند به طوریکه می بنیم از 500 تا 600 اثر هنری در مترو تنها 10 اثر واجد ارزش هستند یا آنکه بسیاری از دیوار نگاره ها مطلوب شهروندان نیست لذا وحدت و ساماندهی خلق آثار هنری موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود. کمبود فضا و عدم امکانات آموزشی از دیگر مشکلاتی بود که از سوی اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاشان ایران مطرح شد. گفتنی است انجمن هنرمندان نقاش در سال 78 تاسیس شده و در کنار انجمن خوشنویسان و گرافیک بزرگترین انجمن های هنری ایران هستند. این انجمن در حال حاضر دارای 1500 عضو فعال است.

در این جلسه همچنین کارشناسان کمیته فرهنگی بر لزوم پرهیز از مدیریت سلیقه ای، لزوم موضوع بندی نقاشی های شهر، آشنایی شهروندان با نقاشی های فاخر ، عمومیت پیدا کردن هنر نقاشی نیز تاکید کردند و در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان کمیته فرهنگی ، انجمن هنرمندان نقاش و مدیریت شهری برای طرح خواسته ها و پیگیری های موارد تشکیل شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: