• چهارشنبه ٢ مرداد ١٣٩٨-١٨:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٨٢
در نشست انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با حق شناس مطرح شد:

هنرهای تجسمی جای نفس کشیدن در شهر می خواهند/ شهر هنرمند منزوی را بر نمی تابد

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه شهر هنرمند منزوی را بر نمی تابد تصریح کرد: هنر برای آنکه در سطح عام جاری شود مستلزم این است که هنرمند نیاز مخاطبش را شناسایی و پژوهش کند و فضای این کار باید برای هر دو فراهم باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس در دیداری با انجمن مجسمه سازان ایران ضمن تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در برنامه سال 98 خود به دنبال پیوند مشترک مدیریت شهری با  حوزه های فرهنگی و هنری است که یکی از این حلقه ها دیدار با انجمن های تخصصی در این حوزه هاست گفت: معتقدیم برای آنکه شهر پویا، سرزنده، و با هویت مشخص داشته باشیم باید پیوند مشترکی میان هنرمند و متولیان عرصه های اجرایی هنر در سطح شهر برقرارشود و هنر تجسمی خود خالق خاطرات جمعی و اجتماعی مردم شهر طی سالیان بوده است.

وی تاکید کرد: باید درک دقیق تری از حوزه هنر ، جامعه شناسی هنر و هنر های تجسمی داشته باشیم. دربرهه ای در این شهر با تمام کم و کاستی ها و محدودیت ها مجسمه سازان راهشان را پیدا کردند و متناسب با چارچوب های اجتماعی و ملی هنرش را عرضه کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه شهر هنرمند منزوی را بر نمی تابد تصریح کرد: هنر برای انکه در سطح عام جاری شود مستلزم این است که هنرمند نیاز مخاطبش را شناسایی و پژوهش کند و فضای این کار باید برای هر دو فراهم باشد.

وی با اشاره به ربوده شدن 27 سردیس در سطح شهر تهران که همچنان پرونده رسیدگی به آن به نتیجه ای نرسیده است گفت: هنر تجسمی با این برخوردها روبرو بوده اما همیشه راهی برای نشان دادن و عرضه هنر وجود دارد. چرا که وجه مشترکی که همه ما را گرد هم می آورد منافع ملی ایران، تاریخ و تمدن و فرهنگ و هنر ایران اسلامی است بنابراین باید بتوانیم راهکار درستی برای پیوند مشترک هنرو شهر ایجاد کنیم.

وی از هنرهای تجسمی به عنوان یک رسانه نام برد و افزود: مجسمه یه رسانه و یک اتفاق است که نمی توان از آن عبور کرد. هنرمند تنها مسئول رنگ سفید نیست هنرمند تلفیقی از رنگهاست که باید در زمان و مکان خودش خلق اثر کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تصریح کرد: مگر ما در حوزه هنر های تجسمی کمتر و کوچکتر از غرب هستیم. تخت جمشید نشان میدهد که ما در این بخش چندین هزار سال سابقه داریم.

حق شناس هنر تجسمی را یکی از چشمه های هنر این سرزمین دانست و افزود: متاسفانه هویت مشترک بین هنرمندان و مدیریت شهری در حال گسسته شدن است که باید برای پیوست دوباره آن تلاش کنیم. مجسمه ساز می خواهد تاریخ را نگهدارد. مرزهای امروز دیگر خاکی نیست و هویتی است. این فرصت ها را نباید از دست داد.

وی ادامه داد: مجسمه ها و هنرهای تجسمی تارو پود شهر را نگهداری می کنند وهویت می بخشند به شهر. به مثابه میخی است که فرهنگ و هنر شهر و خاطرات شهر را در برابر تندبادهای مخرب نگه میدارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا سپس به کمبودهای هنر تجسمی درسطح شهر اشاره داشت وافزود: آنچه که سالها برای من و سایر دوستان سوال بوده اینکه چرا در تهران که مهد طیف های فرهنگی و هنری مختلف است تنها چند مجسمه باید جز خاطرات شهر باشد. چرا در این شهر از مولوی، حافظ، سعدی و ابن سینا اثری نیست؟ تصوری که داریم این است مجسمه سازی ایران بزرگان این سرزمین را خلق نکرده است؟

حق شناس با طرح این سوال که چرا تقاطع خیابان خیام و مولوی باید به میدان اعدام ختم شود؟ گفت: خیابان سعدی باقی مانده حصار ناصری است اما نشانی از سعدی در آن نیست. چرا مجسمه خیام در پارک لاله باید نصب شود؟

نگار نادری پور مدیر مسئول انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با بیان اینکه شورای شهر تهران همواره از انجمن حمایت کرده است گفت: جناب حق شناس شما همیشه به انجمن لطف داشته اید و در تمام برنامه ها با حضورتان و پیامهایتان ما را به ادامه راه امیدوار تر کرده اید.

وی ادامه داد: انجمن مجسمه سازان خودش را همکار با شورا می داند.

نادری پور افزود: مجسمه ها دیگر نماد قدرت در شهرها نیستند بلکه هویت شهرها شده اند  و این را باید توجه داشت که هیچ اثر هنری بدون هنرمند ماندگار نیست.

وی با اشاره به عدم جانمایی مجسمه بزرگان سرزمین در سطح شهر خاطر نشان ساخت: مجسمه، نیاز به جایی برای نفس کشیدن دارد. اگر مجسمه فردوسی جزی از خاطرات شهر است برای اینکه میدانی برایش ساخته شد.

نادری پور با بیان اینکه هنرمند شاخک های حساس جامعه است تاکید کرد: باید نگاهمان را به سمت اجرای هنرهای فاخر ماندگار و اثر گذار در شهر ببریم. شهرداری فضاهایی مانند سرای محلات دارد که میتواند بخشی از آن را در اختیار انجمن های تخصصی هنری و فرهنگی قرار دهد تا هنر اصیل به جامعه عرضه شود.

همچنین در ادامه جلسه به بررسی طرحی برای  تعیین حریم آثار هنری در کمیته هنر اشاره شد که نگار نادری پور با بیان اینکه انجمن در این کمیته حضور داشه است اعلام کرد انجمن تمام قد از این طرح حمایت می کند.

مدیر مسئول انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران همچنین خواستار رسیدگی و حمایت از ایجاد موزه ای از آثار هنری بانو لیلیت تریان که اسفند سال گذشته فوت شده اند شد و افزود: این بانوی هنرمند اولین بانوی مجسمه ساز ایرانی است که آثار بسیار ارزشمندی دارد و اگر مدیریت شهری ترتیبی اتخاذ کند برای خریداری ملک این بانو میتوان از آنجا به عنوان موزه استفاده کرد.

وی افزود: این آثار و ملک به دلیل عدم وارث در اختیار خلیفه گری ارامنه است.

نگار نادری همچنین خواستار بررسی متخصصانه و موشکافانه در بهره برداری از گذر های هنری در سطح شهر شد و گفت: حال که تب گذر های هنری و فرهنگی در سطح شهر بالا گرفته بهتر است هنر جدی در این گذر ها ارائه شود. باید از هنرمندان طراز اول جامعه دراین گذر ها استفاده شود تا جامعه بداند هنر چیست. جامعه برای رفتن به مکان هایی که هنر های جدی تر ارائه می شود واهمه دارد این در حالی است که این گذر ها محل تلاقی هنر فاخر و سطح جامعه می تواند باشد. 

عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز گفت: با تغییر مناسبات شهر و تغییر نگرش ها به عناصر شهری نیازهای جدیدتری از هنر های تجسمی شکل گرفته است که نیاز به شناخت و مطالعه دارد. این مهم در المان های دائمی که در دیالوگ با جامعه قرار خواهد داشت نمود عینی تری پیدا می کند.

وی افزود: انتظار داریم که هنرمندان آزادانه هنرشان را با توجه به نیازهای جامعه عرضه کنند.

مجیدی یادآور شد: نگرش های بزرگان این سرزمین توسط هنرمندانش خلق شده است اما جایی برای عرضه شدن ندارند. در حال حاضر هزینه های هنگفتی برای هنر های دور ریختنی و کم دوام می شود و این واقعیتی تلخ است. در یک رفتار پژوهشگر محور برای بهینه کردن آثار شهری باید گام بردایم.

او ادامه داد: وقتی صحبت از آزادی هنرمند می شود به معنای آزادی در پژوهش برای خلق اثر است. نقش مجسمه ساز و خلاء آن در شهر بسیار جدی است. هنرمند آزادانه به دور از مسائل مالی و مادی باید بتواند یک اثر هنری را خلق کند و برای آثار بزرگ شهری باید متولیان هنرمندان متخصص و واقعی را به میدان کار دعوت کنند.

وی پیشنهاد ایجاد شورای راهبردی متشکل از انجمن های تخصصی حوزه هنری و فرهنگی را ارائه داد که محمد جواد حق شناس نیز تاکید کرد بعد از دیدار و تبادل نظر با تمامی انجمن های حوزه هنری و فرهنگی و ادبی حتما چنین رویکردی تشکیل خواهد شد.

محمد مهدی صنعتی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیز گفت: دمیدن روح هنر های تجسمی در محلات با کارکرد اجتماعی مهم است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: حافظ زمانی در این شهر وارد می شود که متولیان حمایت کنند.

محمد جواد حق شناس در جمع بندی این نشست بر ایجاد کار گروهی مشترک به منظور بررسی راهکارهای ادامه همکاری تاکید کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: