• شنبه ٢٦ مرداد ١٣٩٨-١٣:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٤٨
بهاره آروین در مراسم رونمایی از نسخه جدید سامانه پژوهشیار بیان داشت؛

سامانه پژوهشیار سبب کاهش شکاف بین نهاد آکادمیک و نهاد سیاست گذار می شود

بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: با اتصال سامانه پژوهشیار به سامانه شفافیت علاوه بر ارتقا کیفی پژوهش ها و جلوگیری از پژوهشهای موازی در شهرداری تهران، با ایجاد دسترسی عمومی به این پژوهش ها متخصصین دانشگاه ها می توانند راه حل های سیاست گذاری موثر برای اصلاح فرایند های مسئله دار در سطح سازمان های دولتی از جمله شهردای تهران که یک نهاد عمومی غیر دولتی است را ارائه کنند .

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نسخه جدید سامانه پژوهشیار با حضور بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات، علی اعطا  رییس کمیته معماری و طرح های شهری، ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت، سید حسن رسولی رییس کمیته منابع انسانی و مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا و نیز محمد حسین بوچانی رییس مرکز مطالعات و جمعی از مسئولان شهرداری تهران و همچنین اساتید و متخصصان دانشگاهی رونمایی شد
بهاره آروین در این مراسم گفت: آنچه امروز ارائه می شود حاصل کار همه همکاران در شهرداری تهران و به ویژه مرکز مطالعات شهرداری تهران می باشد که از  انواع پژوهش های موازی در سطح شهرداری تهران که در واحد های مختلف صورت می گیرد جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: همچنین ممکن است این اقدام در سطحی بالاتر نیز صورت گیرد نظیر  پژوهش های موازی در سازمان ها و نهاد هایی که در برخی حوزه های ماموریتی شهرداری تهران هدف مشترکی را دنبال می کنند مانند سازمان بهزیستی و یا وزارت کشور که با وجود سامانه پژوهشیار از انجام این پژوهش های موازی جلوگیری می شود.
به گفته آروین سامانه پژوهشیار سامانه ای است که کلیه پژوهش هایی که در سطح شهرداری تهران و یا در معاونت ها  از جمله پیوست های مطالعاتی طرح ها و پروژه های عمرانی صورت می گیرد، در آن بار گزاری می شود.
وی تصریح کرد: با اتصال این سامانه به سامانه شفافیت کلیه مطالعات و پژوهش های شهرداری تهران در دسترس عمومی قرار خواهد  گرفت و  همه شهروندان به خصوص متخصصین دانشگاه ها می توانند به کلیه پژوهش هایی که در حوزه های ماموریتی شهرداری تهران نظیر حمل و نقل و ترافیک و، محیط زیست و عمران و .. انجام می شود  به صورت رایگان دسترسی پیدا کنند.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ویژگی دیگر این سامانه را ارتقا کیفی پژوهش ها دانست.
وی در تشریح این امر گفت: در حوزه علوم و در سطح متخصصین موضوعی به نام ارزیابی همتایان مطرح است به این منظور که وقتی پژوهش هایی که در حوزه شهرداری صورت می گیرد در دسترس عمومی قرار گیرد باب نقد و ارزیابی را نیز برای متخصصین باز می کند و لذا از آنجا که اعتبار علمی برای پژوهشگر دارای اهمیت فراوان است این امر در میان مدت  سبب ارتقا کیفی پژوهش ها خواهد شد.
آروین همچنین افزود: اتفاقی دیگری که با آغاز به کار این سامانه رخ می دهد، از بین رفتن
شکاف بین نهاد آکادمیک و نهاد سیاست گذار است.
وی در تشریح این مورد گفت:  خیلی وقت ها پژوهش هایی که در سازمان ها و شرکت ها صورت می گیرد  در آرشیو ها خاک می خورد ولی با دسترسی عمومی که این سامانه برای پژوهش ها ایجاد می کند  موجب می شود  متخصصین دانشگاه ها  بتوانند با استفاده از این پژوهش ها راه حل های سیاست گذاری موثر برای اصلاح فرایند های مسئله دار در سطح سازمان های دولتی از جمله شهردای تهران که یک نهاد عمومی غیر دولتی است را ارائه کنند.
آروین در ادامه ابراز امیدواری کرد این سامانه با همکاری وزارت علوم به سامانه ایران داک نیز متصل شود.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در فرایند پایانی سامانه پژوهشیار مرکز مطالعات شهرداری تهران باید به عنوان نهاد ناظر نقش ارتباطی  بین زبان پژوهشگر و تفهیم آن برای نهاد اجرا را ایفا کند تا هر چه بیشتر به نهاد اجرایی کمک شود.
آروین گفت:شهرداری تهران پیشگام در به اشتراک گذاری همه پژوهش ها خواهد بود و امیدواریم اتفاقات خوب از این دست را در آینده ای نزدیک شاهد باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: