• يکشنبه ١٣ مرداد ١٣٩٨-١٠:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٤٣
شهردار تهران در صحن شورا بیان داشت:

افتتاح کامل خطوط مترو در گرو تامین 5625 میلیارد تومان اعتبار است

پیروز حناچی شهردار تهران گفت: تکیمل و راه اندازی خطوط 6 و7 و نیز تجهیز و تکمیل خطوط 3 و 4 مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار شهرداری تهران برای سالهای 98 و 99 قرار دارد و با جدیت این مهم را دنبال خواهیم کرد

 به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای  اسلامی شهر تهران پیروز حناچی شهردار تهران در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورا و در راستای بررسی لایحه اصلاح بند الف تبصره 4 بودجه و پیرو آن مجوز انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای توسعه حمل و نقل عمومی  گفت: این لایحه بر اساس تبصره 5 قانون بودجه کل کشور در سال 98 و اجرای بند الف تبصره 4 ماده واحده مصوبه بودجه شهرداری در سال 98 ارائه می‌شود که بر اساس آن سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را به منظور تکمیل خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو موظف می‌کند. وی ادامه داد: بر اساس این لایحه مجوز انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی  برای توسعه  حمل‌ونقل عمومی پایتخت در نظر گرفته شده است  که 2000 میلیارد تومان آن برای مترو و 1000 میلیارد دیگر برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود به ارائه عملکرد شهرداری در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی طی دو سال گذشته پرداخت و گفت: از ابتدای دوره فعالیت شورای شهر جدید  در شهریور ماه سال 96 اقدامات بسیاری در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است که از جمله می توان به ؛

- بهره‌برداری از ایستگاه فرودگاه مهرآباد

- بهره‌برداری از 51 دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی

- بهره‌برداری از ورودی جنوبی ایستگاه شادمان

- بهره‌برداری از ورودی جنوبی ایستگاه متروی ابن‌سینا

- بازگشایی بخش میانی خط 7 و 5 ایستگاه و 6 کیلومتر تونل

- بهره‌برداری از 5 هواکش میان تونلی در خط 3

- تکمیل سیگنالینگ خط 3

- بهره‌برداری ورودی دوم ایستگاه قائم در خط 3

- بهره‌برداری از 3 ایستگاه و 7.5 کیلومتر از خط شمالی خط 7

- بهره‌برداری از 3 ایستگاه خط 6

- بهره‌برداری 2 ایستگاه از بخش جنوب شرقی خط 7 در خرداد 98 اشاره کرد.

وی ادامه داد: هعلاوه بر این اقدامات در اواخر ماه جاری 4 قطار از 70 واگن معروف به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد و ایستگاه‌هایی به خطوط شهری تهران اضافه می‌شود. حناچی در ادامه به ارائه پروژه‌هایی که قرار است در آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرند پرداخت و گفت: در بخش فهرست افتتاح‌های خط 3 مترو تهران به مبلغ 637 میلیارد تومان نیاز داریم که از این میزان 47 میلیارد تومان سهم دولت، 190 میلیارد تومان سهم منابع شهرداری، 250 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت  سال 98 و 150 میلیارد تومان از منابع مجتمع‌های ایستگاهی تأمین خواهد شد.وی ادامه داد: همچنین در مهرماه سال 98 بهره‌برداری پست برق نوبنیاد، در آذر ماه سال 98 بهره‌برداری پست برق ایستگاه قلعه‌مرغی، در بهمن سال 98 بهره‌برداری از 3 هواکش میان‌تونلی، در اسفند 98 بهره‌برداری از ایستگاه اقدسیه و 3 هواکش میان‌تونلی، در خردادماه سال 99 بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه سهروردی و 3 هواکش میان‌تونلی و در شهریور 99 بهره‌برداری از فاز اول پایانه آزادگان در دستور کار شهرداری تهران است. حناچی در ادامه با اشاره به لیست افتتاح‌های خط 4 اضافه کرد: به منظور تکمیل این خط نیاز به 688 میلیارد تومان منابع داریم که 10 میلیارد تومان از منابع دولت، 278 میلیارد تومان از منابع شهرداری و 250 میلیارد تومان از منابع اوراق مشارکت 98 و 150 میلیارد تومان از منابع مجتمع‌های ایستگاهی در نظر گرفته شده است. همچنین در اسفندماه سال 98 افتتاح فاز اول پارکینگ اکباتان و در تیرماه سال 99 افتتاح فاز اول توسعه غربی خط 4 با ایستگاه پروانه و بخش ایستگاه ارم سبز در دستور کار شهرداری تهران است.

حناچی با اشاره به لیست افتتاح‌های خط 6 گفت: برای تکمیل خط 6 به مبلغ 2455 میلیارد تومان منابع نیازمندیم که از این میزان 910 میلیارد تومان از منابع شهرداری، 845 میلیارد تومان از منابع اوراق مشارکت سال  97 و 700 میلیارد تومان از منابع اوراق مشارکت سال  98 تأمین خواهد شد.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: همچنین در اسفند 99 شاهد افتتاح ایستگاه‌های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، ستاری و همچنین 3 هواکش میان‌تونلی در خط 6 خواهیم بود و در شهریور ماه سال 99 شاهد افتتاح ایستگاه‌های شهران، کوهسار، بوستان لاله و میدان ولیعصر (عج) و 10 کیلومتر از مسیر به همراه 8 هواکش میان‌‌تونلی، پست برق کیانشهر و فاز اول پایانه دولت‌آباد خواهیم بود.

به گفته حناچی برای افتتاح لیست خطوط 7 به 1845 میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میزان، سهم منابع شهرداری 590 میلیارد تومان و منابع اوراق 97، 455 میلیارد تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: در شهریور و مهرماه سال جاری نیز هواکش‌های میان‌تونلی در خط ۷ به بهره‌برداری خواهند رسید و در دی و بهمن‌ماه سال آینده نیز ایستگاه برج میلاد به بهره‌برداری می‌رسد. در اسفندماه سال ۹۸ ایستگاه شهید محلاتی به بهره‌برداری خواهد رسید. در ادامه شهردار تهران به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در مجموع، تعداد ناوگان اتوبوسرانی 5 هزار و 926 دستگاه است که از این تعداد 1342 دستگاه در بخش عمومی و 4584 دستگاه در بخش خصوصی فعال است که از این تعداد 3233 دستگاه اتوبوس‌های فرسوده هستند که 428 دستگاه در بخش عمومی و 2804 دستگاه در بخش خصوصی است. شهردار تهران با بیان اینکه در تلاش هستیم که با گرفتن تسهیلات و توزیع آن به تقویت خطوط اتوبوسرانی پایتخت بپردازیم عنوان کرد: 50 درصد هزینه‌ها توسط دولت، 25 درصد هزینه‌ها توسط بهره‌بردار و 25 درصد دیگر از طرف شهرداری تهران تأمین خواهد شد. تعداد اتوبوس‌های قابل نوسازی از طریق اوراق مشارکت به مبلغ 1000 میلیارد تومان، 500 دستگاه خواهد بود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: