• چهارشنبه ٢ مرداد ١٣٩٨-١٥:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٢٧
محمد سالاری:

برای تحقق حقوق عمومی در شهر باید نگاه جامعه شهری تغییر کند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خطاب به کاندیداهای شورایاری گفت: تک تک شما کاندیداها در راستای ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی و بدون هیچ چشم داشتی برای کمک به رفع مشکلات شهر اعلام حضورکردید تا نظارت همگانی و مطالبه گری همگانی محقق گردد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جمع داوطلبین پنجمین دوره انتخابات شورایاری های منطقه 3  گفت: امروز ما بعد از گذشت  4 دهه از پیروزی مردمی ترین انقلاب قرن معاصر، در بسیاری از نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی دچار بحران هستیم و من به عنوان شهروند فکر می کنم تنها راه حل برون رفت از این مشکلات، هم از بعد سیاسی، هم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توسعه اینست که در بدنه اجتماعی کشور و تحولات بنیادین مبتنی بر منافع عمومی جامعه در بستر اجتماعی جامعه رخ دهد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه تمام دولت ها بعد از انقلاب،اعلام کردند که قصد چابک سازی دولت به معنی برونسپاری تصدی گری ها و تولی گری ها به مردم، بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد و حرفه ای را دارند تا دولت و حکومت مرکزی به سیاستگذاری، تبیین راهبردها و نظارت بپردازد، اما متاسفانه هیچکدام از دولت ها عملا نتوانستند و یا نخواستند این برونسپاری را  اجرایی کنند و حتی امروز شاهد رویکرد متفاوتی نیز هستیم که بعضا به تمرکزگرایی دامن می زند.

سالاری تصریح کرد: ما از دوره گذشته شورای شهر تاکنون با توجه به اینکه شوراها به عنوان یک نهاد مهم در قانون اساسی آمده است و نظام و مردم هزینه زیادی را برای انتخابات می پردازند، خیلی تلاش کردیم، طی رایزنی ها با دولت و مجلس، آن ها را مجاب کنیم که اختیارات شوراها مطابق آنچه در قانون آمده است را با تصویب لایحه مدیریت هماهنگ شهری، پس بگیریم اما متاسفانه تاکنون نتیجه نداشته است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به گستردگی اختیارات شهرداران شهرها نسبت به شوراهای شهر اظهار داشت: متاسفانه  قانون شهرداری ها که پیش  از انقلاب اسلامی تصویب شده، همزمان با تدوین و تصوب قانون شوراها، پس از انقلاب تنقیح نشده است و اختیارات شهرداران که منتخب اعضای شورای شهر هستند فراتر از اختیارات ما به عنوان نهاد ناظر بر شهرداری است.

سالاری ادامه داد: وقتی مرکز مطالعات و پژوهش های شهر تهران در دوره گذشته لایحه مدیریت شهری را تدوین کرد و به دولت ارائه داد، آقای روحانی در اجلاس جهانی کلانشهر ها اعلام کردند که این لایحه را در کنار لایحه درآمدهای پایدار، تا پایان همین دوره به نتیجه می رسانند اما هنوز  این لایحه به نتیجه نرسیده است.

 وی با اشاره به طرحی که در مجلس در خصوص باز پس گرفتن بخشی از اختیارات شوراها توسط مجلس تحت عنوان لایحه مدیریت شهری مطرح شد و نهایتا در صحن مجلس رای نیاورد،گفت: تا زمانی که ما واقعا امور را به خود مردم و نهادهای مردمی که در قانون اساسی پیش بینی شده نسپاریم، قطعا مشکلات کشورمان ادامه خواهد داشت. این روزها من به عنوان یک شهروند و نماینده مردم شهر تهران که دو دوره در شورا حضور دارم  به این نتیجه رسیدم که تا زمانی که نظارت همگانی مبتنی بر یک فضای شفاف ایجاد نشود، مشکلات و چالش های شهر ها و کشور ما حل نخواهد شد .

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خطاب به کاندیداهای شورایاری گفت: تک تک شما کاندیداها در راستای ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی و بدون هیچ چشم داشتی برای کمک به رفع مشکلات شهر اعلام حضورکردید تا نظارت همگانی و مطالبه گری همگانی محقق گردد.

وی افزود: علی رغم همه نا امیدی ها، من خیلی به فضای شفاف سازی بخصوص بعد از ایجاد شبکه فضای مجازی امیدوار هستم و فکر می کنم همین شبکه های اجتماعی می توانند راه نجات کشور ما باشند، چراکه  این شبکه ها در کنار سایر رسانه ها و مطبوعات، امروز به ما مسئولین دستور می دهند که در مسیر درست حرکت کنید. مشکلات شهر و کشور ما زمانی حل می شود که بتوانیم مشکلات را بشناسیم و به دغدغه عموم تبدیل کنیم و به باور عموم برسانیم، هنگامی که مطالبه گری اجتماعی شکل بگیرد،  هر مدیر و دولتی می داند که اگر در راستای منافع و مطالبه عمومی حرکت نکند باید میز خود را ترک کند، از این منظر نهاد شورایاری و نهاد شورای محله اساس این ماموریت مقدس است.

سالاری با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات کشور ما اینست که  مطالبه گری ما به عنوان مردم، معطوف به حقوق عمومی نبوده است اظهار داشت: مردم ما، مدیریت شهری را موفق می دانند که بدون توجه به نیاز شهر و محلات، شهر را صرفا به کارگاه ساختمانی تبدیل کند، در صورتی که شهرداری ها باید مبتنی بر نیاز واقعی محلات و پیوست های مطالعاتی و در راستای ارتقاء کیفیت زندگی در شهر و نه مبتنی بر تقاضای پیمانکاران و بعضا سوداگران، پروژه تعریف کنند.

 وی ادامه داد: متاسفانه عدم توجه به ماموریت های نرم افزاری در دوره های گذشته مشکلات بسیاری را برای شهر بوجود آورده است و در این دوره که مدیریت شهری بر ماموریت های نرم افزاری و تغییر رویکردها متمرکز شده ، برخی می گویند که شورای پنجم دستاوردی نداشته است. برای تحقق حقوق عمومی در شهر باید نگاه ها تغییر کند، عموم اقدامات مدیریت های شهری در شهرها، معطوف به منافع خصوصی است نه عمومی و تا زمانی که این نگاه در  بین مردم و شورایاران تغییر نکند، مشکل ما حل نخواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: