• دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٨-١٨:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٢٠
محمد سالاری در نشست خود با اصحاب رسانه بیان داشت؛

از ضرورت تغییر قانون ماده 100 تا توجه به باز آفرینی محله ای

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ضرورت تغییر قانون ماده 100 در عدم شکل گیری تخلف ، تغییر رویکرد در کمیسیون ماده 5 در املاک بزرگ مقیاس ، تغییر رویکرد نهاد های دولتی در در اختیار گذاشتن باغات به شهرداری، تصویب طرح موضعی باغات کن و فرحزاد و وارد دیگر از جمله دستاوردهای مکمیسیون شهرسازی و معماری در یکسال گذشته بوده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در نشست صمیمی خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله کمیسیون شهرسازی و معماری شورا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
سالاری در ابتدای این نشست و در تشریح گزارش عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۱۲ جلسه رسمی کمیسیون شهرسازی را برگزار کردیم که ۱۶ طرح و 30 لایحه مورد از دل این جلسات بیرون آمد .

وی در ادامه افزود: کارگروه کمیسیون شهرسازی و معماری ظرف یک سال گذشته در راستای ایفای نقش نظارتی در سامانه شهرسازی مناطق ۲۲ گانه، ۵۴۰۰ صورت جلسه شوراهای شهرسازی مناطق را مورد بررسی و مغایرت‌های تصمیمات آن‌ها را با ضوابط شهرسازی و معماری احصاء و ابلاغ کرده به شکلی که در قالب نامه‌هایی برای لغو تصمیمات آن‌ها موضوع به این شوراها ارسال شده است.

محمد سالاری ادامه داد:در یکسال گذشته بالغ بر 156 فقره از پرونده های مربوط به باغ یا غیر باغ نیز در کمیسیون بررسی شد چرا که ماموریت تشخیص باغات به کمیسیون شهرسازی سپرده شده و کمیسیون نیز مبتنی بر نظر کارشناسان این تعداد پرونده را مورد بررسی قرار داده است.
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا ادامه داد: همکاران ما در کمیسیون و کمیته های مربوطه فرایند نظارت بر بررسی نماهای ساختمان های شهر تهران نیز در دستور قرار داده اند به طوریکه بالغ بر 11400 نما مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد:در این یکسال 560 درخواست مردمی را پاسخ دادیم که برخی از این درخواست ها مربوط به تعاونی های مسکن بودند و 115 ارجاع از هیات رییسه به کمیسیون ارجاع داده شد که بر اساس نظر کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و ارجاع داده شد.
سالاری ادامه داد: 107 گود پر خطر در شهر نیز مورد بازبینی قرار گرفت و برای ایمن سازی آنها مکاتبه کردیم. همچنین 97 بازدید میدانی در کمیسیون شهرسازی و معماری و طرح ها و پروژه های شهری در یکسال گذشته با کارشناسان در راستای ایفای نقش نظارتی داشتیم .در این راستا 35 نشست تخصصی با رویکرد کسب نظر از صاحب نظران و متخصصان دانشگاه ها در خصوص ماموریت های مهم شهرسازی و معماری برگزار کردیم.
سالاری افزود: 78 گزارش از شهرداری خواستیم در جلسات رسمی کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نهایتا 50 گزارش تحلیلی و پژوهشی در حوزه ماموریت های شهرسازی و معماری توسط همکاران تهیه و تدوین شده که این گزارش ها می تواند راهگشا باشد.
سالاری اضافه کرد: در یکسال گذشته 63 تذکر توسط اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری در راستای ایفای نقش نظارتی داده شد.
محمد سالاری در ادامه افزود: در طول یکسال گذشته محورهای مهمی دردستور کار کمیسیون شهرسازی بوده که با محقق شدن برخی و نیز در مسیر تحقق قرار گرفتن برخی دیگر می توان گفت دستاورد موفقی از سوی کمیسیون شهرسازی شورا ارائه شده است.

کاهش رانت و تخلفات ساختمانی
وی در ادامه افزود: با ایجاد تغییر رویکرد در شهرداری تهران الزام این نهاد به رعایت طرح های توسعه شهری( جامع و تفصیلی) و نیز با ایجاد و احیا نهاد پایش طرح های توسعه شهری که از زمان دولت آقای احمدی نژاد مسکوت مانده بود توانستیم بعد از یک دهه این طرح را احیا کنیم و تفاهم نامه ای در این راستا با وزارت و راه و شهرسازی امضا شد.

سالاری ادامه داد: بر اساس پیگیری هایی که صورت گرفت بیش از 70 درصد تصمیمات مغایر طرح های شهری از سوی شوراهای معماری مناطق را کاهش دادیم، تصمیماتی از قبیل اضافه طبقه و تغییر کاربری از مسکونی به اداری و تغییر کاربری پارکینک و حذف نور گیرد ها و اضافه کردن به بنای طبقات، تصمیمات مغایر با مفاود طرح تفصیلی که در دوره گذشته شاهد بودیم.
وی افزود: در دوره گذشته مدیریت شهری در یک منطقه ظرف 15 روز 140 اضافه طبقه داده می شد ولی امروز در برخی مناطق حتی در یک ماه هم تخلفی از این جهت نمی بنیم هر چند این تخلفات تداوم دارد و امیدواریم با نظارت همگانی به صفر برسانیم .
وی افزود: البته تا زمانی که تکالیف طرح تفصیلی کامل محقق نشود برخی از تخلفات اجتناب ناپذیر است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: از جمله اقدامات دیگپر کمیسیون تغییر رویکرد کمیسیون ماده 5 در خصوص املاک و تغییر کاربری به ویژه در املاک بزرگ مقیاس بود.
سالاری در ادامه تصریح کرد:یکی دیگر از دستاورد های کمیسیون شهرسازی و معماری شورا این بود که ما شهرداری تهران را مکلف کردیم مشخصات و اطلاعات تمامی پرونده ها را در سامانه به صورت شفاف لحاظ کند تا قابل رصد توسط عموم باشد که امیدواریم در سال پیشرو این فرایند کامل شود.
وی ادامه داد: به نحوی که بسیاری از ضوابط از قبیل آتش نشانی پیوست پروانه ها شوند نیز از جمله اقداماتی است که ما دنبال می کنیم .
سالاری در ادامه افزود: از جمله دستاورد های کمیسیون شهرسازی و معماری در یکسال گذشته تعیین تکلیف پهنه جی 323 و اس 221 و اس 222 از پهنه های طرح تفصلیلی بود که بلا تکلیف مانده بودند و نمی دانستند برای اینها چه باید کنند. بر این اساس 1030 هکتار پهنه جی 323 و بین 500 تا 600 هکتار دو پهنه دیگر را توانستیم تعیین تکلیف کنیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: ما توانستیم از طریق ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده 100 با همکاری وزارت کشور لایحه تغییر قانون ماده 100 را آغاز کنیم و در حال حاضر این موضوع در کمیسیون زیر بنایی دولت در فرانید نهایی شدن است و ارسال خواهد شد.

مالک پالادیوم مانع از اجرای حکم ماده 100 می شود
سالاری افزود: یکی دیگرا از اقدامات ما این بود که پروژه های بزرگ مقیاس که تخلفات بزرگ مقایس هم داشتند در رصد کمیسیون قرار گرفتند و ما تخلفات آنان را متوقف کردیم گرچه مجموعه مدیریت شهری در رفع تخلف و تخریب بناهای احداث شده خیلی موفق نبوده ایم از جمله مجتمع پالادیوم. در خصوص ساختمان پالادیوم هرچند که رای بدوی نسبت به جمع آوری پل و تونلی که به صورت غیرقانونی ساخته شده، داده شده اما مالک در آن جا با کنشگری که دارد مانع از تعیین تکلیف نهایی این ساختمان می‌شود، لذا امیدواریم تخلفات با پیگیری‌های شورا و رسانه‌ها به سرانجام برسد.
سالاری ادامه داد: گرچه در خصوص مجتمع های دیگر نظیر ساختمان طبیعت و مرکز بورس تهران و یا محل میوه و تره بار فرمانیه سابق که بیش از 48 هزار متر تخلف داشته رای قلع بنا داریم و لی به سرانجام رساندن آنها نیاز به مقاومت و ایستادگی و همراه اصحاب رسانه و مردم دارد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه افزود: در شورای پنجم توانستیم با همکاری کمیسیون شهرسازی و کمیسیون سلامت و محیط زیست لغو مصوبه برج باغ و مصوب کردن طرح خانه باغ را علی رغم تنگاناهای جدی مالی شهرداری تهران با همراهی رسانه ها و نظارت همگانی به سرانجام برسانیم. در این زمینه کمیته فنی باغ هم تشکیل شد تا حداقل بار گزاری ممکن دو تا سه طبقه بر اساس اصول تعیین شده با رویکرد کمترین حذف درخت پیش رود.
تصویب طرح موضعی باغات کن و فرحزاد
سالاری اضافه کرد: ما توانستیم در این دوسال محدوده باغات کن و فضاهای پیرامون راکه بالغ بر 1070 هکتار می باشد را پیگیری و به تصویب برسانیم.در این راستا طرح موضوعی اراضی کن به تصویب رسید و ابلاغ شد و طرح موضعی فرحزاد نیز تصویب شد.
رییس کمیسین شهرسازی و معماری شورا گفت: از جمله دستاورد های این کمیسیون این بود که تغییر رویکرد نسبی در نهاد های حاکمیتی ایجاد کردیم تا از حداکثر بار گزاری در باغات آنان را به این سمت ببریم که باغات را در اختیار شهرداری قرار دهند و بقیه نهاد ها را مجاب کنیم این رویکرد را ادامه دهند، گرچه قرار نبوده برای باغ ابقری و وثوق الدوله پولی بپردازیم .
سالاری همچنین در خصوص میدانگاههای و پلازهای شهری گفت : در خصوص عرصه‌های عمومی همچون ساخت پلازها جنبش خوبی با همراهی صاحب نظران و متخصصان شروع شده وتعداد قابل توجهی از پلازها در مناطق اجرا شده و مابقی نیز در حال پیگیری است، البته لازم تحقق این رویکرد گسترش حمل ونقل عمومی و فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مناسب سازی معابر برای تردد معلولان نیز گفت: ۳۲۵ درصد اعتبارات مناسب سازی در فرآیند بودجه‌ریزی سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده و ستاد مناسب سازی مناطق ۲۲ گانه احیاء شده است. همچنین در خصوص تاب آوری شهر تهران اقدامات خوبی آغاز شده هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به زمان درایم اما کمیسیون شهرسازی و معماری با کنشگری که ایجاد کرده این موضوع را به جدیت پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: در حوزه احیاء و حفظ باغات شهر تهران تملک باغات را با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در مناطق مرکزی معطوف به این مناطق کردیم که اقدامات خوبی در این حوزه در حال انجام است که در ماه‌های پیش رو ظهور و بروز آنها را مشاهده خواهیم کرد. ما در تمامی تصمیم‌گیری‌ها از رویکرد گفتمان سازی و استفاده از نظرات ذی‌نفعان بهره گرفتیم که نمونه بارز آن را می‌توان در طرح توسعه دانشگاه مشاهده کرد.
سالاری همچنین افزود: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد کنش گری در سطح ملی برای ایجاد مجموعه شهری تهران بود که بر این اساس یک سیاست گذار واحد برای این منطقه سرزمینی ایجاد شود چرا که نباید از تهران تا البرز 1200 واحد صدور پروانه وجود داشته باشد.
سالاری ادامه داد: ایجاد ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده 100 ،مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی شوراهای کلان شهر ها نیز از جمله دستاورد های کمیسیون شهرسازی شورا بوده است و ما اعتقاد داریم ماموریت های شهرسازی را باید با مشارکت بین بخشی به سرانجام رساند.

محمد سالاری در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.


طرح تفصیلی منطقه 22 باید از مسیر شورا به شورا یعالی شهرسازی ارسال شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح تفصیلی منطقه ۲۲ اشاره کرد و افزود: در حال بررسی جامع و کارشناسی طرح هستیم. برای ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طرح تفصیلی که پس از وجود دغدغه‌های گذشته تصویب می‌شود نباید مشکلات گذشته طرح تفضیلی شهر تهران را داشته باشد. بی تردید منطقه ۲۲ به عنوان یک فرصت گردشگری از دست رفته است اما حالا که مجدد طرح تفضیلی این منطقه قرار است به تصویب برسد، نباید بار دیگر بارگذاری‌هایی اضافه بر مشکلات گذشته در آن به وجود بیاید..

وی تاکید کرد: متاسفانه شهرداری تهران به جای این که طبق قانون این طرح را ابتدا به شورای شهر ارسال کند و پس از تایید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع دهد، مستیقما طرح را به شورای عالی ارسال کرده؛ لذا من به شدت با این موضوع مخالفت کردم اما پاسخی نشنیدم لذا بار دیگر ریاست شورا مکاتبه‌ای را کردند که باز متاسفانه پاسخی داده نشد. در جلسه دو هفته گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع مطرح شد ما در این جلسه حضور پیدا کردیم و تذکر قانونی خود را اعلام کردیم و آنها نیز پذیرفتند که این طرح باید در شورا مورد مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که طرح تفصیلی جدید شاخص ها و مولفه های خوبی نسبت به گذشته دارد و توجه خوبی به ابعاد زیست محیطی در آن شده ولی در طرح تفصیلی فعلی اشکالی که وجود دارد این است که مجموعه ای از تعهدات که از دوره قبل به صورت غیر قانونی برای مالکان حقوق ایجاد کرده این ها را می خواهند قانونی کنند. من اعتقاد دارم حقوق مکتسبه زمانی قانونی است که مبنای توافق قانونی باشد، خیلی از تعاونی ها و اشخاص آمدند توافق کردند در حالی که برای ملکشان سند نداشتند و اساسا نمی توانستند پروانه بگیرند، اما در کمیسیون ماده 5 پروانه دستی گرفتند. در هر صورت طرح تفضیلی منطقه ۲۲ کلیات قابل تغییری دارد و محورهای امید بخشی در آن وجود دارد اما اشکالاتی هم دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

سالاری همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود رئیس سازمان مدیریت پیشگیری و بحران در شهرداری اعلام کرده که در بسیاری از مناطق در زمینه شهرسازی به مدیریت بحران توجه نشده است گفت:‌این مسئله بحث درستی است در فرآیند صدور پروانه باید به این موضوعات توجه شود در گذشته مقررات ملی ساختمان‌ها هم مورد توجه قرار نگرفته است و ساخت و سازها به ویژه از نوع بزرگ‌مقیاس علاوه بر ضوابط اصلی باید پیوست‌هایی همچون پدافند‌های غیرعامل و مدیریت بحران را در برگیرد و این دغدغه ما است.

وی ادامه داد: ما شهرداری را ملزم به این رعایت این موارد کردیم و لذا یکی از دلایل کاهش صدور پروانه و نیز طولانی شدن فرایند صدور پروانه نیز این موارد بوده است.

سالاری در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی شهردار تهران درباره مسکن استیجاری گفت: اخباری از جلسه شهردار، وزراء و رئیس جمهور شنیدم اطلاعات کاملی از این طرح ندارم. شهردار تهران این موضوع را عنوان کردند که شهرداری‌های کشور برابر قانون اختیاراتی برای تامین مسکن دارند؛ این موضوع در دولت مطرح شده و منجر به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزارت خانه‌های مرتبط شهرداری تهران و رئیس جمهورشده اما باید ابعاد آن مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقرر شده وزارت کشور، وزارت راه وشهرسازی و شهرداری این طرح را در کنار طرح مسکن اجتماعی بررسی و نحوه آن را ارائه کند اما هنوز به برنامه عملیاتی در این خصوص نرسیدند.


شهرداری تهران به عنوان ضابط قضایی می تواند از روند شکل گیری تخلف جلویگری کند
وی در خصوص درآمد شهرداری تهران حاصل از آرای صادر در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز گفت: تخلفات ساحتمانی همچنان تدام دارد و این بحث درستی است و تجربه نشان داده ساز و کارهای موجود پاسخ گو نیست، نه آرای ماده 100 و نه رویکرد های نهاد های نظارتی به همین دلیل هم ما با همکاری ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده 100 که اعضایش وزارت کشور و نظام مهندسی و نیروی انتظامی و شهرداری تهران است در صدد هستیم قانون فعلی ماده 100 تغییر پیدا کند تا رویکرد برخورد با تخلفات به سمت عدم شکل گیری تخلف تغییر یابد.
وی ادامه داد: بر اساس این تغییر شهرداری تهران به عنوان ضابط قضایی می تواند از روند شکل گیری تخلف جلویگری کند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این حوزه این است که هنوز آیین‌نامه نحوه اعمال تبصره ۷ کمیسیون ماده ۱۰۰ که ناظر بر معرفی متخلفین است هنوز عملیاتی نشده؛ البته پس از تذکری که من پیشتر در صحن شورا عنوان کردم این آیین‌نامه پیش نویسش تدوین شده و در حال بررسی است.

سالاری بار دیگر در تشریح عملکرد مدیریت شهری در خصوص باغات کن و طرح موضعی که برای اراضی کن به تصویب رسیده گفت: توانستیم برای ۱۰۷۰ مورد از این اراضی در مراجع ذی‌صلاح تصویب طرح موضعی را دریافت کنیم.

وی افزود: شهرداری با همکاری ذی‌نفعان و مالکان باغات در این محدوده باید سازو کار عملیاتی کردن طرح موضعی را فراهم کند که آن هم تبدیل این محدوده به عرصه تفرجگاهی است و باید جمع آوری فعالیت‌های غیرمجاز و مشاغل نامتجانس شگل گرفته در این محدوده محقق شود. مالکین باغات کن به دلیل طولانی شدن این فرآیند اعتراض دارند و این که اعلام می‌کند منطقه ۲۲ که پیشتر بکر بوده این همه بارگذاری در آن انجام شده اما محدوده کن که قبل از آن وجود داشته اجازه بارگذاری داده نمی‌شود اما واقعیت این است که مدیریت شهری امکان پاسخگویی به این مطالبات را ندارد؛ بی تردید اگر آن جا هم از دست برود تهران دیگر جای نفس کشیدن ندارد لذا باید انگیزه ایجاد کرد که با حداقل بارگذاری‌های تفرجگاهی این محدوده و احیای آن به مکان عمومی تبدیل شود.

خبر کاندیداتوری من برای نایب رییس شورا صحت ندارد
سالاری همچنین در خصوص برگزاری انتخابات هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای شهریور نیز گفت: یک سال فعالیت شورا در سال دوم نیز به اتمام رسیده و باید در اولین جلسه شورا یعنی روز یکشنبه هفته آینده نسبت به انتخابات هیئت رئیسه اقدام شود. در این فرآیند این که دوبار انتخابات برگزار شود زمینه آن فراهم می‌شود که ترکیب هیئت رئیسه تغییراتی داشته باشد، البته این موضوع بسته به تمایل اعضا براساس جلساتی که برگزار شده است، دارد و تصور می‌کنم ترکیب فعلی هیئت رئیسه تصویب خواهد شد. عملکرد هیئت رئیسه مثبت بوده، هرچند که برخی دوستان گلایه‌هایی دارند که آنها را مطرح کرده و این که موضوع کاندیدا شدن من به عنوان نائب رئیس اساسا صحت ندارند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا همچنین در خصوص لزوم هوشمند سازی فرایند صدور پروانه افزود: شهرداری تهران سامانه شهرسازی دارد همه پروانه ها می بایستی به صورت سیستمی از طریق سامانه ارجاع شوند و جزیره ای نیست اما اشکالی که وجود دارد این است که به کمیته ها و کارگروه هایی اجازه دخل و تصرف داده شده و هر جا که کارگروهی تشکیل شود فساد و رانت و امضای طلایی هم وجود دارد. لذا می بایستی این سامانه هر چه بیشتر به سمت هوشندی کامل پیش رود.
سالاری ادامه داد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که اساسا در کشور ما پیگیری مطالبات شخصی بر مطالبات عمومی اولویت پیدا کرده و همین امر باب امال سلایق را نیز باز کرده است.


رویکرد باز آفرینی محله ای باید جای درجا سازی را بگیرد
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران گفت: میانگین نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران حدود ۴۰ درصد است. اشکالی که به این روند گرفته می‌شود این است که این ۴۰ درصد متاسفانه در جا سازی شده و تخریب و نوسازی پلاکی بوده و اساسا بازآفرینی شهری و محله ای صورت نگرفته است. رویکرد بازآفرینی شهری این است که بازآفرینی در محلات انجام شود و هویت فعلی محلات به صورت ارگانیک باقی بماند و سرانه‌های خدماتی مورد نیاز بافت‌های فرسوده در این محدوده‌ها تامین شود تا ارتقای کیفیت زندگی شکل بگیرد. بی‌تردید همین رویکرد در دوره پنجم شورای شهر تهران نیز دنبال می‌شود.

باید ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی(ره) خانه شهر احیا شود
سالاری در ادامه و در خصوص ساخت ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی(ره) گفت: نظر کمیسیون شهرسازی ایجاد پلازهای شهری است ولی نه متوقف کردن طرح ساختمان بلدیه چرا که باور داریم طرح در دست احداث کارشناسی شده و پیوست های مطالعاتی دارد. ساماندهی میدان امام خمینی(ره) و ساماندهی آن با رویکرد بازخوانی تاریخ این میدان در دهه های گذشته صورت گرفته و ساختمان بلدیه در دوره های گذشته تاریخی به عنوان ساختمان شهرداری بوده لذا این خانه بایستی احیا شود و این نگاهی که در پلازاهای شهری وجود دارد که می بایست باغی داشته باشیم و پلازا کنیم نگاه منسوخی است کما اینکه در میدان هفتم تیر می بایستی با رویکرد های نرم افزاری سازه هایی ایجاد شود. البته هفت تیر ظرفیت ساختمان ندارد ولی سازه هایی نظیر سایبان می شود آنجا ایجاد کرد ولی در میدان امام خمینی(ره) با ساختن ساختمان بلدیه می توان خانه شهر را احیا کرد و اینجا در اصل مکانی برای گفتمان شهری برای شهر ها و دیده بان های شهری ایجاد گردد .


ساختمان های ستادی شهردایر تهران حول پارک شهر قرار خواهند گرفت

سالاری همچنین در خصوص ایجاد پردیس ساختمان های شهرداری گفت: در بررسی های اولیه خود کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مشخص شد به علت وجود ساختمان شورا و شهرداری و نیز ساخحتمان روزنامه اطلاعات و ساختمان بلدیه که در دست احداث است و نیز اقداماتی که شهرداری در میدان مسق در جهت آرامسازی انجا و پیاده مدار کردن انجام داده بهت و در راستای تحقق مفاد طرح جامع تهران که به ایجاد پردیس های ساختمان های دولتی توجه شده بهتر است ساختمان های ستادی شهرداری تهران در دور پارک شهر قرار بگیرد و نهایتا خیابان بهشت آرامسازی شود و بیشتر با اولویت پیاده این امر صورت گیرد. از طرفی هم میدان گاه پارک شهر هم بشود محلی برای حضور مردم و محل تجمعات مردمی برای گفتمان شهری.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: