• يکشنبه ٣ بهمن ١٤٠٠-١٠:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٦٤٨
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا: 2-42

روز زن فرصتی است تا نگرش‏ جامعه درمورد توانمندی زنان را بهبود بخشیم

نرگس معدنی پور در خصوص اهمیت روز زن مطرح کرد: روز زن، فرصتی است تا دیدگاه ها و نگرش های جامعه را در مورد زنان و توانمندی های آنان بهبود بخشیده و در چارچوب تکریم بانوان، به ترویج آموزه ها و سفارش های دینی در مورد جایگاه و منزلت آنان، و ضرورت ارتقاء کرامتِ اجتماعی و بهبودِ عزت نفس اجتماعی ایشان پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، در چهل و دومین جلسه شورا درخصوص ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، در نطق پیش از دستور خود، با نقل سخنی از بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت:"از دامن زن، مرد به معراج میرود. زنان در عصر ما ثابت کردند که در مجاهده، همدوش مردان بلکه مقدّم برآنانند". اینان جملاتی از فرمایشات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در 27 اردیبهشت ماهِ سال 1358 مصادف با اولین سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

همچنین ایشان در ادامه فرمودند: روز ولادت زهرای مرضیه که روز زن است، روز پیروزی زن است. زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن مظهرتحقق آمال بشراست.

معدنی پور در ادامه درخصوص جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) و زن مسلمان تشریح کرد: زندگی این بانوی بزرگ از جهات مختلف قابل بررسی و تأمل است تا جایی که پس از گذر تاریخی به بلنـــدای 14 قرن، همچنان سخنی نو و درسی روزآمد وجود دارد تا در مورد ایشان شنیده وآموخته شود، وَ این خود گواهی است بر عظمت او. اما نکتهای که اکنون جا دارد تا از آن سخن گفته شود، توجهی ژرف به «محور نورانی صبر بصیرانه» است که در سه بزنگاه تاریخی، چونان قیمی، نهال اسلام را در دوران زایش، پرورش و پالایشِ خود یاریرسان بود: خدیجه صدیقه (س)، فاطمه طاهره (س) و زینب کبری (س). صبری که از خسران انسان در هر عصری، جلوگیری میکند. صبری همسنگ ایمان، عمل صالح و حق. صبری روئیده از ایمان و خرد.

وی در ادامه در خصوص اینکه چطور حضرت فاطمه(س) الگوی زن مسلمان است گفت: فاطمه (س)، ثقل این محور مبارک بود. از مادر آموخت که خاک و خاکروبه از صورت مجروح همسر خویش پاک کند و به دختر آموزاند که در میانه خاک و خون جز زیبایی نبیند، شیوهاش، شیون نبود و چنان شایسته بود که یاور ثقل اکبر شد و کوثر جوشان ثقل اصغر.

در دورانی که فخر و مباهاتِ هر طایفه و قومی، بتها و شمار فرزندان ذکورشان بود، پیامآوری برخاست که بت شکست و مرهم دلهای شکسته شد، اخوت را برجای عداوت نشاند و معیار بزرگی را چه برای مردان و چه برای زنان، پرهیزگاری قرار داد . این چنین تحولی، به کمک «بزرگ زنانی شایسته» میسر گردید.

معدنی پور در همین راستا تشریح کرد: حضور حاضر این سه زن بود که بخش مهمی از زیربنای تحولِ اجتماعیِ امتِ واحدهِ اسلام را تشکیل داد. حضور شریف خدیجه (س) بود که ابتدا بهعنوان اولین زن مسلمان، دل در گروی پیام پیامبر (ص) نهاد و آنگاه تا پایان عمر از مال و محبت خود برای نگهداری جوانه آخرین پیام آسمانی دریغ نکرد . امان دامان پاک فاطمه (س) بود که پگاه و پرورشگاه سلاله رسول‏الله (ص) شد. و صدای رسای زینب (س) بود که در بارگاه زشت جائر، مشق عشق کرد و بار دیگر، شرف عزت زندگانیِ بیذلت را برننگ زنده مانیِ به هر قیمت، به مسلمانان یادآور شد.

نرگس معدنی‏پور با بیان اینکه زن مسلمان نه در کلام، که به گواه تاریخ و در عمل، در تحول اجتماعی جامعهاش نقشی بیبدیل بازی کردهاست، ادامه داد: این تحول نه در سطح و ظاهر، بلکه در عمق و باطن جامعه یعنی در بطن تکتک افراد و درون یک یک خانوادهها شکل گرفتهاست. ما امتداد آن محور نورانی را در تاریخ انقلاب اسلامی و در عرصههای دفاع مقدس، اقتصاد، سیاست، بهداشت، آموزش و به ویژه فرهنگ، به عینه دیدهایم. زنان ما به عنوان مادران، همسران و دختران این سرزمین، در جبهه و پشت جبهه فعالانه و نه منفعلانه، با صبری جمیل اما بصیرانه، مجاهدتها کردند. داستان هایی که در گذرِ تاریخ شنیده بودیم، در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تجسم آنرا شاهد بودیم.

معدنی پور در راستای همین موضوع به بیانات مقام معظم رهبری اشاره نمود و گفت:  این امر حتی به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده و بارها توسط ایشان مورد تاکید قرار گرفته است چنانچه در دیدار شرکت کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی» چنین فرمودند: " اگر زنان در یک حرکت حضور پیدا بکنند، یک حضور جدی و آگاهانه و از روی بصیرت، آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد. ما در دوران مبارزه با طاغوت در ایران و همچنین بعد از پیروزی انقلاب تا امروز، برجستگی نقش زنان را بطور واضح و ملموس مشاهده کردیم و دیدیم. اگر در جنگی که 8 سال بر ما تحمیل شد، زنان ما، بانوان کشور ما در میدان جنگ، در عرصه عظیم ملی حضور نمیداشتند، ما در این آزمایش دشوار و پر مِحنت پیروز نمیشدیم." 

معدنی پور افزود: آری. این چنین است که رهبران بزرگ ما همواره به دیده احترام به جایگاه زنان نگریسته اند، پس جا دارد که یاد شهدای زن، آنچنان که شایسته است گرامی داشته شود و نام و یاد قلوبِ مادرانِ شهدا نیز به بلندای تاریخ آورده شود، مادرانی که در خود خون گریستند اما با لبخند، با دعا و با دلگرمیهای خود صبر بصیرانه را تجسم بخشیدند.

وی سپس با اشاره به نقش زنان در گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم؛ حرکت از جامعه اسلامی به تمدن اسلامی، و همانگونه که در صدر اسلام، آن زنانِ برگزیده، قیم نهال اسلام شدند، اکنون نیز چنین تمدنی جز بر ستون بانوان جامعه، بنا نخواهد شد. بارها آزموده‏ایم که جز با مشارکت زنان، امکان گذر از مشکالت و تبدیل آنها به فرصتها و توسعه همه جانبهشان، میسر نیست، چه، کلید توسعه در توازن همه جانبه است و این بانوان هستند که میتوانند بهعنوان فصل مشترک خانه و محله، در هر سه بخشِ دفع تهدیدات، تبدیلشان به فرصتها و توسعه امکانات، فعالیت مؤثر داشته باشند. مطالبهگری صبورانه، نظارت منصفانه و همراهی و همدلی مدبرانه چیزی است که از روحیه زنان بصیر برمیآید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا درخصوص جایگاه روز زن خاطرنشان کرد: روز زن، فرصتی است تا دیدگاه ها و نگرش های جامعه را در مورد زنان و توانمندی های آنان بهبود بخشیده و در چارچوب تکریم بانوان، به ترویج آموزه ها و سفارش های دینی در مورد جایگاه و منزلت آنان، و ضرورت ارتقاء کرامتِ اجتماعی و بهبودِ عزت نفس اجتماعی ایشان پرداخت. از سوی دیگر، باید کوشش کرد تا مولفه‏های سرمایه اجتماعی زنان، همچون مشارکت و اعتماد اجتماعی و زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت های بانوان، افزایش یابد، بطوری که بتوانند هم در جامعه حضوری موثر داشته باشند و هم توانایی مواجهه با خطرات و رویدادهای ناگوار و محافظت از خود را بهدست آورند. سرانجام، توجه به سبک زندگی زنان، به عنوان یکی از ابعاد مهم و مداومِ در حال تغییر از حیات فردی و اجتماعی ایشان و به عنوان یکی از دغدغه های مهم فرهنگی و اجتماعی، از ضرورت بالایی برخوردار است و لازم است برای اعتلاء آن و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بین ایشان، تلاش نمود.

نرگس معدنی پور در پایان نطق خود با اشاره به سیاست مدیریت شهری در این خصوص گفت: مدیریت شهری تهران، رسالت مهمی در این زمینه بر عهده دارد و میتواند با همافزایی ظرفیتهای درون و برون سازمانی، شاخصهای کیفیتِ زندگی، بویژه شاخصهای فرهنگی و اجتماعی را بهبود بخشیده و کوشش نماید تا شهر تهران، از نظر این شاخصها و دسترسی به منابع و ظرفیت ها و خدمات مورد نیاز، الگویی کارآمد برای سراسر کشور و نیز کشورهای منطقه باشد.

او در پایان ضمن تبریک روز زن اظهار داشت: بار دیگر میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن را که ضرورت توجه به الگوها و سیره برگرفته از مکتب نورانی آن حضرت را برای همه زنان و خانواده های کشور عزیزمان یادآوری میکند ، تبریک میگویم و امیدوارم که همه زنان سرزمینم، با اقتدا به الگوی متعالی زن مسلمان، حضرت زهرا (س) حیات طیبه را به جوانان معرفی نموده و زندگی شایستهای داشته باشند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: