• يکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩-١٠:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٩٩
محمد جواد حق شناس در نطق پیش از دستور:

روزی بنام تهران، بدون همكارى مردم و حاکمیت و قوای سه گانه توفيقى نخواهد داشت

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران، پایتخت ایران است. گرامی داشت روزی بنام تهران بدون توجه و همكارى مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نداشته، و توفيقى به همراه نخواهد داشت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمد جواد حق شناس، در دویست و چهلمین جلسه شورا، و در نطق پیش از دستور، با اشاره به فرا رسیدن روز تهران، گفت: هر سال در چهاردهم مهرماه، به مناسبت روز تهران، فرصتی فراهم می شود تا تاریخ و عظمت و ارزش های فرهنگی و اجتماعی پایتخت ایران اسلامی را پاس بداریم. شهری که آب و هوای دلچسبش، و زیبایی هاى دلفريبش، و مردمان با فرهنگش همچنان مایه مباهات است.

وی ادامه داد: شهرتهران ازسال ١٢٠٠ هجرى قمرى بیش از دو قرن قلب تپنده سیاست و اقتصاد، فرهنگ و هنر و مدنیت ایرانی بوده است. در اينجا و به سهم خود مراتب سپاس و تقدیر خود را به همکاران عزیزم در شورای چهارم که ابتکار این نامگذاری را داشته اند، تقدیم می کنم.

حق شناس افزود: اما نامگذاری روزی برای شهر تهران، اهدافی فراتر از یک یادبود و بزرگداشت ساده دارد. روشن است که می توان بسادگی برای یک روز یا یک هفته برنامه های کوچکی را تدارک دید، و با چند همایش و بازدید و گرفتن عکس از مدیران و نخبگان از آن عبور کرد. یا اینکه می توان برای این روز و هفته برنامه ای منسجم و هدفمند برای تحریک توجه و تفکر مردم و مسئولان برای نیازها و ضرورت ها و فرصت ها و تهدید های شهر داشت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: می توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برند سازی، جهانی سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، و تزریق نشاط و سر زندگی در جامعه قرار داد.

لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود

حق شناس ادامه داد: اگر امروز یک نظر سنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود، خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامی داشت روز تهران، توجه چندانی به مشارکت و همراهی اهالى تهران نشده، و برنامه ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است. لذا لازم است قوای سه گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: تهران پایتخت ایران است. گرامی داشت روزی بنام تهران بدون توجه و همكارى مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نداشته و توفيقى به همراه نخواهد داشت. لازم است ضمن گرامی داشت گذشته، حال و آینده، شهر مورد توجه قرار گیرد.

حق شناس گفت: تهران خانه ماست. نیاز به نگهداشت، زیبا سازی، رونق و توسعه دارد. این شهر امروز و آینده باید سمبل پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی باشد. لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران، به عنوان پایتخت را ایفا کنند .

وی اظهار داشت: جمعیت و گستره تهران بزرگ است. مسائل، فرصت ها و تهدیدهای آن نیز عظیم است. دولت و مجلس علاوه بر اهتمام لازم در عمل به تعهدات خود در قبال شهر، شایسته است در لایحه بودجه سال آینده ردیف مشخصی را به جایگاه ویژه پایتخت و الزامات آن اختصاص دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: لازم است به سرمایه اجتماعی عظیم انباشته در شهر، توجه جدی شود. شهر تهران حدود ٩میلیون نفر جمعیت ساكن دارد. جمعیتی که ریشه و سطح بالایی از نخبگی و نفوذ در سرتاسر کشور را دارد. لازم است به سطح شعور و آگاهی و اعتماد مردم و داشته های آن احترام بگذاریم.

حق شناس با اشاره به اینکه لازم است رسانه ها نقش خود را ایفا کنند، گفت: نقش انتقادی و سازنده رسانه ها در پیگیری مسائل و موضوعات و کاستی ها و همچنین طرح مسائل و ضرورت های شهر و تبدیل فرصت روز و هفته تهران بی بدیل است. و انتظار می رود با قدرت بیشتری موضوعات را دنبال کنند .

وی با بیان اینکه لازم است، سازمان های مردم نهاد نقش و جایگاه جدی در اداره امور شهر ایفا کنند، افزود: سازمان های مردم نهاد، دوستداران تهران برخاسته از دل مردم و آگاه به درد و رنج و نیازها و فرصت های شهر نیاز به دلگرمی دارند، و بی منت فعالیت می کنند. کافیست بستری برای فعالیتشان فراهم شود.

حق شناس خاطر نشان ساخت: رویکرد حفظ ارزش ها و منابع شهر و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری ارزشمند است. در دنیای امروز صنایع سنگین جای خود را به صنایع خلاق مبتنی بر فرهنگ، هنر و گردشگری می دهد. میراث شهر تهران از جمله در عرصه های فرهنگ و هنر، تاریخ، طبیعت و معماری و تنوع قومی و گردشگری کم نظیر است.

حق شناس با بیان اینکه باید قدر این سرمایه را بدانیم، چرا که این یک سرمایه ملی است، گفت: شهر فروشی چاره کار نیست. توسعه گذرها و پهنه های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری فعال، می تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود.

وی افزود: امید است مدیران محترم شهری تادير نشده با هماهنگی و همراهی بیشتری، در هم افزایی با اعضای شورای شهر، فرصت طلایی باقی مانده از این دوره را به نتایج و دستاوردهای ارزشمند بدل کنند. 

 

240-2

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: