• يکشنبه ٢٩ تير ١٣٩٩-١٢:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٨١
ناهید خداکرمی در نطق پیش از دستور خود بیان داشت

لزوم برنامه ریزی مدیریت شهری برای شرایط ماندگاری طولانی کرونا

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: از آنجا که کل کشور درگیر مقابله با "کووید 19" است، بیشترین اولویت ما باید کمک به حفظ امنیت و سالم ماندن شهروندان، و برآورده شدن نیازهای بهداشتی، اجتماعی، روانی و عاطفی خانواده ها باشد، در این راستا مدیریت شهری دو وظیفه مهم دارد: نخست، باید کلیه منابع، ابزار و اطلاعاتی را که برای دور کاری کارکنان گردآوری کند. و دوم، برای مدیریت امروز و فردای شهر تهران در شرایط همه گیری کرونا برنامه ریزی کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، ناهید خداکرمی در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا، و در نطق پیش از دستور خود گزارشی از پراکندگی کرونا ویروس در تهران را ارائه کرد، و با اشاره به  بررسی اپیدمیولوژیک، و پراکندگی بیماری ناشی از کرونا ویروس (کووید 19)  در مناطق 22 گانه شهر تهران،  گفت: هدف این مطالعه این بود که ما از نظر اپیدمیولوژیک ببینیم، که وضعیت کرونا ویروس در شهر تهران چگونه است.

وی ادامه داد: تاریخ می‌گوید که یک شپش موجب عقب‌نشینی لشکر ناپبلئون، و تیفوس باعث شکست وی شد. و امروز هم یک ویروس جهان را به چالش کشیده و جهان را مدیریت می‌کند.

خدا کرمی در ادامه افزود: ما اپیدمی‌های مهمی را در ایران تجربه کرده‌ایم:

-طاعون شیرویه 628-627 میلادی : مرگ نیمی از جمعیت در زمان ساسانیان را در پی داشت.

-آبله 1237 هجری شمسی، وطاعون قرن 14 میلادی در ایران، مرگ یک سوم جمعیت را به دنبال داشت.

- آخرین همه گیری در کشور، سارس 2003 و آنفلوآنزای پرندگان 2005 رخ داد.

خدا کرمی در ادامه افزود: ورود کرونا ویروس به ایران در تاریخ 20 فوریه، یعنی 30 بهمن ماه گزارش شده است. اولین مرگ کرونا ویروس در تهران، در تاریخ اول اسفند داشتیم. این نشان می‌دهد ورود کرونا به ایران، خیلی قبل‌ تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده است. امروز بیش از هفت هزارو 167 مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند.

خدا کرمی گفت: توصیف اپیدمیولوژی و شاخص‌های دموگرافیک کووید 19 جدید در تهران بزرگ با استناد به داده‌های جمعیت، تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران انجام شد. ما دانشگاه بقیه‌الله و دانشگاه‌های ارتش را وارد مطالعه نکردیم. و مطالعه تنها در سه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت. و از اول اسفند تا 14 فروردین، در حال حاضر فاز اول آن امروز گزارش می‌شود. و فاز دوم آن در دست بررسی است. متاسفانه در یک ماه اخیر 14 هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

رییس کمیته سلامت شورا گفت: هدف ما این بود که ببینیم وضعیت همه گیری در طول زمان در تهران چگونه پیش رفته است. یافته‌ها نشان داد که از 14 فروردین در مطالعه ما، 275هزار نفر شرکت کردند، یعنی علائم ویروس را داشتند. اما در طول انجام این مطالعه، تعداد 3696 نفر از بیماران در تهران که نتیجه تست "پی سی آر" آن‌ها مثبت قطعی بوده است، وارد مطالعه شدند. از تعداد کل افراد مورد مطالعه، 550 نفر معادل 14.9 درصد فوت شدند، که نشان می‌دهد میزان کشندگی بیماری در موارد بستری 14.9 درصد بوده است. از کل افراد، 1530 نفر (41.4%) بهبود پیدا کردند. و 1619 نفر باقی‌مانده، تا زمان جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده‌اند. جالب است که میانگین سن ابتلا 57 سال و 4 ماه بود. کم سن ترین مورد قطعی تا تاریخ 14 فروردین، در یک کودک یک‌ ساله بوده، و همین‌طور مسن ‌ترین نمونه، فردی صدساله بوده است.

خداکرمی در ادامه افزود: از نظر تحصیلات 62 درصد مبتلایان زیر دیپلم بودند. و جالب این است که میزان مرگ هم در بین آن‌ها بیشتر بوده، و همچنین متاهل‌ها بیشترین میزان ابتلا را داشتند. 42 درصد آن‌ها سرپرست خانوار بودند. یعنی ما داریم نیروی کار خود را از دست می‌دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطابق بررسی‌های ما، متاسفانه  در هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشدیم. ما در کشور هم هنوز نتوانسته‌ایم، مطابق دیگر کشورهای جهان، این بیماری را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: ما در اواسط اردیبهشت، 9 مرگ در تهران داشتیم. ولی دیروز 101 مرگ در تهران ثبت شد. این نشان می دهد سطح ابتلا رو به افزایش است.

خداکرمی گفت: بیشترین مراجعین ما همراه با سرفه و تب بودند. در میان فوت شدگان نیز تب بیشتر بوده، و مهم‌ترین دلیل مراجعه ‌شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است. این در حالی است که بیشترین بیماری زمینه ای در مبتلایان در تهران فشارخون بوده است.  22 درصد از افراد مورد تحقیق ما، به دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدند. و 67 درصد هم سابقه شرکت در اجتماعات را داشتند.

خداکرمی گفت: هدف غایی ما این بود که پراکندگی ویروس در تهران چگونه است. مبتلایان به کووید 19  تقریباً تمامی مناطق تهران را فراگرفته‌اند. گرچه تا حدودی در نواحی شرقی، تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار هستند. این در حالی است که موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند. اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی، یا گرایش به غرب است. تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی، مانند مناطق 4 و 8 و 13 همینطور وجود برخی خوشه‌های بیماری، در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌توجه است. برعکس فراوانی، کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران، مانند مناطق 9 و 18 و 21 و 22 از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه 18 و شرقی منطقه 21 دیده می‌شود.

رییس کمیته سلامت شورا گفت: از آنجا که کل کشور درگیر مقابله با کووید 19 است، بیشترین اولویت ما کمک به حفظ امنیت و سالم ماندن شهروندان و برآورده شدن نیازهای بهداشتی، اجتماعی، روانی و عاطفی خانواده هاست.

خدا کرمی افزود: برای کمک به رفع چالش های نوظهور این بیماری همه گیر، مدیریت شهری دو وظیفه مهم دارد: اول اینکه، می باید کلیه منابع، ابزار و اطلاعاتی را که برای حمایت از خانواده بزرگ کارکنان شهرداری که در محل کار، و یا دور کار در خانه هستند، گردآوری کند و برای حفظ کارگران و نیروهای خدماتی خود، برنامه ای دقیق داشته باشد.  دوم، برای مدیریت امروز و فردای شهر تهران در شرایط همه گیری برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: ما قبل از همه گیری کرونا ویروس، مشوق کارآفرینانی بودیم که بتوانند شغل های خدماتی کافی ایجاد کنند. حمایتگر شرکت های دانش بنیان بودیم. بطوریکه فضا و مکان در اختیار آنها قرار می گرفت، تا نخبگان جوان بتوانند پناهگاه امنی برای بروز خلاقیت و کار آفرینی داشته باشند. لذا در شرایط فعلی، باید به فکر گسترش بازارهای روز و زیست شبانه و گردشگری سنتی و گسترش تعاملات اجتماعی باشیم.

 خدا کرمی ادامه داد: اما اگر همه گیری کووید19 ادامه یابد، و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود، نه تنها تعاملات انسانی ترس را  بیشتر از شادی ایجاد می کند، و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت، بلکه هزاران شغل خدماتی ناپدید می شوند.

خداکرمی گفت: ما در قرنی پر رفاه زندگی می کنیم. و فراموش کردیم که چگونه طاعون در دو همه گیری گسترده، نیمی از جمعیت کشور ما و جهان را از بین برد. در این قرن امن ، مشاغل از مزارع به کارخانه ها و از آنجا به بخش خدمات منتقل شدند.

رییس کمیته سلامت شورا افزود: امروز کسب و کارهای کوچک، خرده فروشی، خدمات تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری در خط مقدم آسیب از این همه گیری قرار دارند. شاید تنها فرصت جلوگیری از رکود بازار کار در تهران، برنامه ریزی برای تقویت سرمایه گذاری هوشمندانه ضد دنیاگیری در زیرساخت های مراقبت های بهداشتی و تآسیس پردیس سلامت شهر تهران است، تا این شیوع وحشتناک بتواند از ما دور شود. باید به فکر تهیه برنامه هایی باشیم که دارای اولویت بندی اقتصاد دایره ای، مقاومت در برابر  تغییرات آب و هوا، و رفع تبعیض و نابرابری باشد.

وی افزود: چالشی که امروز با آن روبرو هستیم، این نیست که آیا شهرها همچنانکه ما آنها را می شناسیم، زنده خواهد ماند یا نه. بلکه  سؤال این است، آیا ما برای تبدیل شهرها به مکانی امن تر، در دسترس تر و مقاوم تر، رویا و چشم اندازی داریم؟

خداکرمی گفت: ما نیازمند فراخوانی هشدار دهنده و بیدار باش، برای تجدید نظر در الگوی اقتصادی و بازبینی نحوه زندگی خود هستیم. و بیماری ناشی از همه گیری کورنا ویروس، این فراخوان بیدار باش را نه تنها به ما، بلکه به همه جهان داده است.

این عضو شورا گفت: اولویت اصلی شهر تهران باید تجدید نظر در برنامه ریزی شهری، برای امنیت بیشتر بهداشتی و درمانی باشد. شیوه ارایه خدمات درمانی نیازمند سازماندهی مجدد است، و مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت را طلب می کند. این ویروس امنیت بهداشتی درمانی تهران 8 میلیونی را، با بیشترین تعداد پزشک و پرستار، و بالاترین سرانه تخت بیمارستانی را در معرض آسیب قرار داده است، و آسیب پذیری توزیع دارو، تجهیزات پزشکی را به تصویر کشیده است. ضمن اینکه نیاز به تضمین سلامتی بیش از 30000 نیروی کار حوزه خدمات شهری را هم یادآوری می کند.

خدا کرمی افزود: ارتقاء فن آوری برای افزایش بهره وری، که مدت ها از طرف دولت و شهرداری حمایت می شود، با فوریت بیشتری نیاز به گسترش دارد. بطور خلاصه باید گفت، بشر در قرن حاضر یک مسیری را رفته که مشکلاتی را هم ایجاد کرده است. ترافیک، گرم شدن هوا، افزایش گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و... دستاوردهای شوم پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهرها، و افزایش امید به زندگی است. این ویروس باعث شده عوارض این مشکلات زودتر خودش را نشان دهد. به عبارتی تهدیدی است که می تواند به یک فرصت طلایی برای بازنگری بسیاری از قوانین و عادات و رسوم ما تبدیل شود.

خدا کرمی تاکید کرد: اگر نظام آموزش ما نمی تواند حضوری برگزار شود، یعنی ممکن بود یک روز بدون کرونا ویروس هم اینطور می شد،  بنابراین می بایست زیر ساخت های غیر حضوری را هم فراهم می کرد. اگر کاری هست که می شود از دور انجام داد، پس قابلیت داشته، ولی آسیب به یک سری مشاغل جدی است. و ضروریست که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این مشاغل سر پا بمانند. در غیر این صورت  معیشت مردم آسیب می بیند.

خدا کرمی افزود: مشاغل باید خود را با شرایط حضور بلند مدت کووید19 مهیا کنند. رستوران ها باید بتوانند در فضای باز فعالیت کنند، و به باغ ها منتقل شوند. و یا از مشتریان خود در فضای پیاده رو پذیرایی کنند. نباید بنشینیم و تماشاگر از بین رفتن تعاملات اجتماعی باشیم. بلکه باید به فکر شیوه جدیدی برای آن باشیم، و فکر کنیم اگر بخواهد از این بدتر شود باید چکار کرد.

خدا کرمی در پایان افزود: و نکته آخر اینکه بشر ابدی نیست، و فنا پذیر است. مرگ حق است. به جای ترسیدن از مرگ با کرونا ویروس، زندگی کردن با آن را بیاموزیم. و نگذاریم چشم انداز ما محدود شود، به بیمارنشدن و تهیه واکسن و دارو. بلکه برای عبور پرقدرت و هوشمندانه از این سنگلاخ، نیاز است تا با هم بنشینیم، و به ترسیم چشم انداز دیگری برای زندگی کردن بیندیشیم. شاید نیاز باشد: تا به  ایرانی بدون مرز اقتصادی فکر کنیم. تجارت آزاد با همسایگان را مرور کنیم، و به پناهندگان و مهاجرین امتیازاتی بدهیم .

وی ادامه داد: فکر نکنیم، قادریم همه چیز را به کنترل خود در آوریم. دایره مشورتی خود را گسترش دهیم. به شهروندان اعتماد کنیم. امروز ما به دانایی و دانایان یبشتری نیاز داریم. باید شرایط کشور را برای ماندن نخبگان، بازگشت هموطنان مهاجر و توریسمی متفاوت جذب کنیم.  ممکن است کرونا ویروس طاعونی باشد که قرار است نصف جمعیت جهان را از بین ببرد. بنابراین نترسیم، و با تجدید نظر در شیوه حاکمیت خود، اعتماد به جوانان و دگراندیشان، با صلابت به مقابله همه جانبه با این بحران برخیزیم، و رفاه و آسایش مردم را تضمین کنیم.

بقول مولانا:

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ

ای هیچ برای هیچ برهیچ مپیچ

دانی که پس از عمر چه ماند باقی

مهر است و محبت است و باقی همه هیچ

 

5-227

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: