• جمعه ٨ آذر ١٣٩٨-١٣:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٦٥٩
رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی دراجلاس مشورتی شوراهای کلان شهر های کشور بیان داشت؛

ایجاد دبیر خانه نظارت بر عملکرد شوراها گامی در جهت صیانت از جایگاه شوراها/ تنها راه نجات کشور و اجرای اصل 103 قانون اساسی ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است

محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: باید در نظر داشت که راه نجات در کشور ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است و اگر می خواهیم اصل 103 قانون اساسی که بر اساس آن استانداران موظفند تصمیمات شورا را اجرا کنند، باید این مهم محقق شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران شصت و چهارمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهر ها و مراکز استان ها با حضور مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، کولیوند رییس کمیسیون شوراهای مجلس، هیات رییسه شورای شهر تهران و روسای شوراهای کلان شهر ها و مراکز استان های کشور در شهر کرمانشاه برگزار شد.
محمد جواد کولیوند در این اجلاس گفت: ما در طول 4 سال مجلس دهم لایحه مدیریت بحران کشور را پس از دو سال در کمیسیون های تخصصی به سامان رساندیم و وظایفی را برای تمامی دستگاه ها وضع کردیم. این در حالی است که در قانون قبلی وظایف جزیره ای برای دستگاه ها در نظر گرفته شده بود و قانن جدیدی بیش از 90 درصد موضوعات مربوط به مدیریت واحد را حل می کند.
رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در ادامه افزود: موضوع دوم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است که لایحه این مورد نیز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نزدیک 9 روز روی آن کار شد اما سرانجام در صحن شورا با 6 رای کمتر کلیات آن به تصویب نرسید. با این حال باید در نظر داشت که راه نجات در کشور ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است و اگر می خواهیم اصل 103 قانون اساسی که بر اساس آن استانداران موظفند تصمیمات شورا را اجرا کنند، باید این مهم محقق شود.
کولیوند در ادامه گفت: موضوع دیگر لایحه درآمد های پایدار در شهرداری ها بود که دهیاری ها به آن اضافه شد. در بحث درآمد های پایدار همه اذعان داشتند بعد از 40 سال اتفاق میمون و مبارکی می خواهد بیافتد. خوشبختانه این لایحه رای آورد و تا ماده 5 هم تصویب شد. در ماده 22 نیز بحث تخصیص نیم درصد درامد های شهرداری برای کتابخانه ها نیز اصلاح شده که در انتظار تصویب است البته این منابع درآمدی هم نباید از محل کمک های دولت باشد.
کولیوند در ادامه گفت: بحث دیگری که به اتمام رساندیم اصلاح قانون انتخابات شوراها است، بر اساس اصل 99 قانون شورا ها نظارت بر انتخابات شوراها و فرایند آن با مجلس شورای اسلامی است و ما در اصلاح این قانون بالاجبار دو گزینه پیش رو داریم یا اینکه انتخابات شوراها را مانند دیگر سه انتخابات به شورای نگهبان واگذار کنیم که البته شورای نگهبان این امر را نپذیرفت و یا اینکه در اصلاح قانون ترکیب هیات مرکزی را به صورت از هر استان سه نماینده خارج کردیم و فضا را ساماندهی کردیم.
رییس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: اقدام مناسب دیگر در راستای حفظ شان شوراها ایجاد دبیر خانه نظارت بر عملکرد بوده تا از اعضای شورا صیانت کند. می دانید که همواره سیاه نمایی و زیر سوال بردن شوراها وجود دارد و ایجاد این دبیرخانه گامی در جهت صیانت از جایگاه شوراها خواهد بود.
کولیوند در انتهای سخنان خود گفت : شوراهای های ما می توانند جای سازمان های منطقه ای را بگیرند به شرطی که بتوانیم تنقیح قوانین را انجام دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: