• سه شنبه ١٤ آبان ١٣٩٨-٠٩:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٣٩١
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد:

مهم‌ترین راه‌حل مشکل آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی پرظرفیت است

رئیس شورای شهر تهران درباره فرسودگی اتوبوس‌های تهران، قانون جدید مدیریت بحران و مشکلات تأمین اعتبارات برای توسعه حمل و نقل عمومی توضیحاتی ارائه داد .

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار مهر، محسن هاشمی که به دلیل حضور در جلسه کمیته بحران، صحن شورا را ترک کرد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش آلودگی هوا در روزهای پائیزی گفت: مهم‌ترین راه‌حل مشکل آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی پرظرفیت است بنابراین در این تعریف، «تاکسی» حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود، درحالی‌که «مترو و اتوبوس» حمل و نقل عمومی هستند.

 

وی تأکید کرد: در روزهای وارونگی هوا باید مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم؛ حمل و نقل عمومی کارا و مجهزی که مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.

 

هاشمی با تأکید بر اینکه ما زیرساخت‌های مناسب را در حوزه حمل و نقل عمومی داریم، گفت: متروی تهران می‌تواند پنج میلیون سفر در روز داشته باشد اما در حال حاضر از یک‌سوم ظرفیت خود استفاده می‌کند.

 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در این مدت دولت هم کمک‌هایی (تأمین واگن‌ها) برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی کرده است، افزود: بروکراسی موجود در دولت و تحریم‌ها، اجازه تحقق این کمک‌ها را نداده است؛ به طور مثال هنوز قرارداد ۶۳۰ واگن عملیاتی نشده است.

 

وی در ادامه به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اشاره کرد و گفت: دولت در این خصوص پیش‌بینی کرد که ۱۹هزار اتوبوس با همکاری صندوق ذخیره و از محل صرفه‌جویی سوخت تأمین شود اما باز هم به دلیل بروکراسی‌های موجود، این موارد حل نشده است. به نظر می‌رسد باید دولت و آقای جهانگیری جلسه‌ای اضطراری در این خصوص برگزار کنند. تهران نیاز به ۲۰۰۰ اتوبوس دارد که در حال حاضر این رقم ۷۰۰۰ اتوبوس با طول عمر ۱۱ سال است درحالی‌که اتوبوس‌ها نباید بیش از ۸ سال تردد کنند. بخشی از این اتوبوس‌ها در اختیار بخش خصوصی است و به دلیل فرسودگی در سطح شهر متوقف می‌شوند.

 

به گفته هاشمی، روزانه ۳۰۰ اتوبوس به دلیل فرسودگی در تهران متوقف می‌شود که سبب نارضایتی مردم شده‌ است.

 

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: خرید اتوبوس نیازمند رسیدن اعتبارات است، قراردادهای ما برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی بسته شده اما منتظر تأمین اعتبارات هستیم. اعتبار لازم برای خرید این اتوبوس‌ها باید ۲۰ درصد توسط خود سرمایه‌گذار، ۳۰ درصد وام و ۵۰ درصد از طریق صندوق ارزی باشد که بخش وام و صندوق ارزی را وزارت نفت باید از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأمین کند.

 

وی در ادامه در خصوص حضور خود در جلسه مدیریت بحران نیز توضیح داد: این جلسات همیشه برگزار می‌شود اما به دلیل قانون جدید مدیریت بحران، شهرداری‌ها دیگر در حوادثی که زیر ۳۰۰ کشته دارد نیز مسئولیتی ندارند و این باعث بحران در شهر خواهد شد.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: در قانون جدید مدیریت بحران، مسئولیت شهر تهران در این حوزه لوث شده، حتی در حوادثی مانند پلاسکو نیز تکلیف تهران مشخص نیست و باید این‌گونه موارد شفاف شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: