• يکشنبه ١٦ تير ١٣٩٨-٠٩:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٤٥
مجید فراهانی در نطق پیش از دستور تاکید کرد:

شورایاری ها یکی از مظاهر ادای حقِ به شهر هستند/ لزوم گزارش از محلات کمتر توسعه یافته در دستور صحن علنی شورای شهر

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور به حضور پرشور شهروندان در انتخابات شورایاری ها تاکید کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور با اشاره به نقش شورایاری ها و ضمن دعوت از همه اقشار و شهروندان برای مشارکت در این انتخابات به لزوم ارائه گزارش آنان از محلات کم برخوردار در صحن علنی شورای شهر تاکید کرد. متن این نطق به شرح زیر است؛

   

همکاران ارجمند؛ خانم ها،آقایان

اصحاب رسانه و خبرنگاران ،حضار محترم

همشهریان عزیزم مردم خوب شهرم تهران

 ســـلام

روزی خوب و خوش، سرشار از امید و زندگی برایتان آرزو می کنم

آغاز دهه کرامت و میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه (س) را به یکایک شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و امیدوارم خداوند ما را به برکت محبت اهل بیت (علیه السلام) از نعمت خدمت به مردم و جلب رضایت مردم برخوردار نماید.همچنین روز قلم را به اندیشه ورزان ،نویسندگان و اهل قلم تبریک و تهنیت عرض می کنم.

تهران به عنوان جهانشهری ایرانی،اسلامی با جمعیتی معادل 8 میلیون و 700 هزار نفر، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان است ، این شهر در جغرافیایی به وسعت  0.04 درصد مساحت کل کشور با برخورداری از 10.8 درصد جمعیت سهمی معادل 21  درصد تولید ناخالص داخلی کشور(GDP) دارد که بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی و همچنین 55 درصد سپرده های بانکی از شهر و استان تهران تامین می شود، این ویژگی ها سبب شده است تا تهران از مجموعه سرمایه ،استعداد ها و ظرفیت های انسانی قابل توجهی برخوردارگردد. ظرفیت ویژه ای که در نوع خود بی نظیر ودارای تنوع قومی،فرهنگی، مذهبی و عملکردی است.این سرمایه ارزشمند بدون شک می تواند در حل مسائل کلانشهر تهران از سطح محله تا شهر نقش آفرینی کند.

استقرار حکمروایی خوب شهری در این شهر بدون مشارکت و حضور شهروندان در تصمیم گیری های محلی و منطقه ای در کنار اعضاء شورای اسلامی شهر تهران امکان پذیر نخواهد بود، در این میان نقش «شورایاری محلات» غیر قابل انکار و لزوم توجه به این نهاد انتخابی،مدنی – محلی بیش از پیش روشن می شود.شورایاری ها به عنوان جزئی از نظام شوراهای اسلامی با اتکاء بر قانون اساسی تشکیل شده اند؛ مقننین قانون اساسی، بعد از بیان اصل ششم با مضمون « اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و از راه انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا ها و یا از طریق همه پرسی»، به صراحت در اصل هفتم قانون اساسی به نقش شوراهای محلی یا همان شورایاری ها در اداره امور کشور اشاره کرده و آن را رکنی از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور می دانند. در این خصوص اصل هفتم قانون اساسی براین مساله تاکید دارد که: «طبق دستور قرآن كريم: ‹‹ و امرهم شوري بينهم ›› و ‹‹ شاورهم في الامر» شوراها ، مجلس شوراي اسلامي ، شوراي استان ، شهرستان ، شهر ، محل ، بخش ، روستا و نظاير اينها از اركان تصميم گيري و اداره امور كشورند. موارد، طرز تشكيل و حدود اختيارات و وظايف شوراها را اين قانون و قوانين ناشي از آن معين مي كند».علاوه بر این مبنای متاثر از قانون اساسی، شورایاری ها یکی از مظاهر ادای حقِ به شهر هستند،این مهم را می توان در اصول و مواد دوم، هشتم،بیستم و بیست و یکم منشور جهانی حقِ به شهر به وضوح مشاهده کرد.

 خوشبختانه همکاران مان در شورای اسلامی دوره اول با اتکاء بر همین اصول قانون اساسی در چهارم آبان ماه هزار و سیصد و هفتاد و هشت با تصویب طرح«تشکیل انجمن شورایاری ها» گام نخست را در این زمینه برداشتند که خوشبختانه در ادوار بعدی نیز از این موضوع غفلت نشد و امروز ما در آستانه بیستمین سال تصویب مصوبه تشکیل انجمن شورایاری ها در شورای اسلامی شهر تهران شاهد انجام مقدمات برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری های محلات تهران هستیم.

شورایاری محلات هنگامی می تواند، نقش خود را آنچنان که در قانون اساسی یا منشور جهانی حقِ به شهر  ایفا کند که از مشروعیت و پذیرش توسط ساکنان محله، شورای شهر و مدیریت شهری برخوردار باشد. در این میان افزایش مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد شایسته و موثر با رای بالای اهالی محله رکن اصلی مشروعیت بخشی به انجمن شورایاری محله خواهد بود.بر همین اساس از همه سلایق،گروهها،اصناف و فعالان محلات شهر تهران از زن و مرد، پیرو جوان که دغدغه بهبود کیفیت زندگی خود و هم محله ای هایشان را دارند برای حضور در انتخابات شورایاری ها دعوت می کنم. مطمئناً با حضور پرشور همه ی شهروندان در مراحل مختلف انتخابات می توان تهران را به عنوان شهری برای همه شهروندان محقق ساخت.

امروز به لطف فعالیت چهار دوره انجمن شورایاری در شهر تهران تفاوتی میان صدای شهروندان ساکن در محلات مختلف شهر نیست و مردم تهران از باغ آذری تا باغ فردوس نمایندگانی دارند که می توانند در تعامل با شورا و شهرداری نیازها،گلایه ها و مشکلات مردم محله را منعکس ، برای حل آنها راهکار ارائه داده و حتی اشکالات اجرائی راه حل را نیز به مسئولان یادآور شوند.

تهران از کوچه هایش شروع می شود، کوچه هایی که تبلور زندگی،امید و مشارکت هستند. اگر شهروندان ما مطالبه  مشارکت زنان در اداره امور شهر را دارند، اگر به دنبال دسترس پذیری شهر برای معلولان هستند و اگر هزاران مطالبه ی به حق دیگر دارند،برای رسیدن گام به گام به این مطالبات نمی توانند از مشارکت در اداره محله خود غفلت کنند. بر همین اساس حضور و ثبت نام زنان،معلولان،هنرمندان،دانشجویان،اقوام ایرانی و اقلیت های مذهبی در انتخابات شورایاری محله خودشان می تواند گامی برای  شنیدن صدای شهروندان در اداره امور شهر باشد.امیدوارم مشارکت پرشور مردم خوب تهران در انتخابات شورایاری ها طنین انداز صدای مردم این شهر باشد آن گونه که ملک الشعرای بهار سرود؛

ای خلق خدا آواز کنید؛کـــآواز عموم آواز خداست

مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود، از مردم بخواهیم که به جبهه بروند؛ یا در زمان انتخابات از آن‌ها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید، مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم، باید آنچه را که با رویکردهای تصدی گرایانه، انجام و اداره آن امور در طی سالها از مردم سلب شده و اکنون گران،بی کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می شود را به مردم بازگردانیم. ما باید بخش قابل توجهی از تصدی‌هایی که شهرداری برعهده دارد به خود مردم واگذار کنیم؛ تا هم  شهرداری از اجرای امور تصدی گرایانه آزاد شود و به امر اداره مطلوب شهر بپردازد و هم شورا زمینه های بیش از پیش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اداره امور شهر را فراهم نماید.

مردم چه وظیفه ای بر دوش ما به عنوان منتخبانشان در شورا گذاشته اند؟ مردم می خواهند مشکلاتشان حل و فصل شود،و شرایط مطلوب تری برای زندگی آنها در شهر فراهم گردد، ما در برابر زندگی شهروندان تهرانی چه آنها که به ما رای دادند و چه آنها که ما را انتخاب نکرده اند مسئول و متعهدیم.در مسیر ادای حقِ به شهر شهروندان  می بایست گوش شنوایی برای شنیدن درد ها،مشکلات و مصائب مردم داشته باشیم. در این میان منتخبان مردم محلات در انجمن های شورایاری می توانند صدای مردم محلات را با بیان مشکلات و نیازهای محله در صحن علنی شورا به گوش ما،مدیران شهری و مسئولان کشور برسانند. متاسفانه تا کنون شورای پنجم خود را از نعمت ارائه گزارش شورایاران در جلسات علنی محروم کرده است، اینجانب به عنوان نماینده مردم و در مسیر ادای حق به شهر و بهره گیری از ظرفیت شورایاران از برادر ارجمندم جناب آقای مهندس هاشمی رئیس محترم شورا تقاضا دارم ارائه گزارش شورایاران محلات کمتر توسعه یافته شهر تهران را در دستور کار جلسات شورا قرار دهند تا شورا از فرصت هم اندیشی با شورایاران محترم برخوردار شود و بتواند با رویکرد مساله محور در محلات کمتر توسعه یافته و محروم شهر نه فقط صدای مردم را بشنود بلکه بتواند با برخی مصوبات گرهی از گره های مردم خوب تهران بازکند.

همشهریان خوبم، مردم عزیز تهران خواسته‌های شما به‌حق و  حق شما بر این شهر است ؛من  به عنوان یکی از  منتخبان شما  بر اساس سوگندی که در پیشگاه خداوند و شما عزیزان اداکردم،متعهدم تا از مشارکت و همفکری یکایک نخبگان،شورایاران مسئول و سازمان های مردم نهاد کمک بگیریم و با بهره گرفتن از همراهی و مشارکت فعال رسانه ها حقِ شما شهروندان عزیز بر شهر را ادا کنم.امیدوارم در این راه شرمنده شما نباشم...

خدایا چنان کن سرانجام کار

توخشنود باشی و ما رستگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: